Ellie skrev 2013-08-27 10:49:22 följande:
Haha, jag tror att de flesta har mer krävande barn än så, men det är föräldrarna med "enkla" barn man hör mest av. Det är ju mycket tydligare när ett barn somnar överallt hur lätt som helst, än ännu ett barn som måste bäras omkring :)
Jag var lite avundsjuk på min syster när våra barn var nyfödda (nästan samtidigt). Hennes barn var just en sån som somnade hur lätt som helst, bara man lade honom i tex babygymet, och sov nästan dygnet runt de första veckorna. Mitt barn somnade nästan aldrig och bara i väldigt korta perioder. Barn är olika och man får lära känna sitt eget barn, fast precis när man tror att man vet allt om barnet så ändrar det beteende totalt.

Ja, det är nog så att man lägger mer märke till ett barn som är "tyst och lättsövt" =)
Känner igen det där med att vara lite avundsjuk... Min sambos syster fick barn ett par månader efter oss. Och han verkar vara ett sådant barn som inte gör mycket väsen av sig, somnar precis som du skrev i babygymet och lite varstans. Äter sällan och sover mycket. Vår lilla tjej är precis tvärtemot. =)
Men det är bara att påminna sig om att det ju är för barnet som man är mammaledig och verkligen passa på att ta tillvara på den tiden. Det lilla knytet går ju och kommer nog alltid gå i första hand.
Det jobbigaste för mig är nog det som du skrev att när man tror sig veta allt eller åtminstone lite om sitt barn, så ändrar han/hon beteendet. =) Jag är lite långsam med förändringar tror jag =P en sak somman får träna bort som förälder!