• Torpet

Vad gör ni med de kläder som ert barn växt ur?

Jag undrar vad ni gör med de kläder som ert barn växt ur. Förklara gärna varför ni valde just det alternativ som ni gjorde.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad gör ni med de kläder som ert barn växt ur?
  • Ninja05
    fluu skrev 2013-08-27 21:25:05 följande:
    Det var en bra ide,inte tänkt på det innan.

Vi har flera kassar med helt ny kläder som vi inte vill ha på dottern,de kan ju dagis ta då :)

• Majken03

Sånna som är fräscha och som jag gillade sparas. Sånna som är fräscha men som jag inte tycker om så mkt skänks till vänner lr säljs på typ Tradera. Sånt som är nopprigt, slitet mm kastas.

• Mercurialis

Annat:
    Första barnets kläder sparas för att andra barnet ska kunna ha dem.
    Andra barnets kläder skänker jag bort. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • EllisBell

Sparar, slänger eller ger bort beroende på affektionsvärde och skick.

• Den och den

Enstaka plagg från storasyster sparar jag till lillasyster..,. Men det är ovanligt.
    Det mesta säljer jag. I huvudsak på Tradera eller Facebook. En del på loppis.
    En del kläder slänger jag helt enkelt.
    Så det är olika från plagg till plagg beroende på skick och märke.

• sihn

Jag tänker att jag ska sälja men det brukar sluta med att jag ger till släkt/vänner eller skänker det till någon organisation. Fläckiga och söndriga kläder använder jag antingen som trasor eller kastar.

• Ragnar

Tidigare sparade vi allt till kommande barn, men nu har vi inte tänkt oss att skaffa fler. Jag har sparat några favoritplagg och så har min syster valt lite som hon tyckte var fint då hon hoppas på att bli mamma inom ett par år. Det som varit säljbart har jag sålt till en affär som säljer begagnade barnkläder och istället köpt större storlekar som barnen använder nu. Resten har jag gett bort till klädinsamlingar.

• Mrs Green

Jag sparade några enstaka när hon var bebis. En del dyrare saker, som vinterytterkläder, säljer jag. Det som är trasigt/fläckig slänger jag förstås. Men allt annat skänker jag till Stadsmissionen.

• beccagranen

Bebisplagg till fösrsta sparades, sedan sparades bara vissa plagg och resten skänktes till syskonbarn/hjälporganisationer och några få förbrukade slängdes.

• krompa

Jag sparar hela och fina kläder från de äldsta och skänker de som fortfarande är hela och fina efter minstingen växt ur dem.

• Dr Mupp

Beror på vilket barn. 

Flickkläder efter äldsta dottern säljs eller skänks. De kläder som är mer könsneutrala ärvs av lillebror.
    Kläder efter de två äldsta grabbarna går i arv till yngsta grabben.
    Kläder efter yngsta barnet säljs, skänks eller kastas beroende på skick.

Dagis har fått byxor, gummistövlar och regnställ som var för litet och hängde på dagis. Jag orkade inte släpa hem dem.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • FruZäll

Ger bort till vänner. Bättre de kommer till användning än att de ligger å tar plats i förrådet.

• WSalma

Sparar till lillasyster (och evtl. kommande barn). Lånar dock gärna ut saker under tiden (onödigt att de ligger hemma hos oss och skräpar).

Vi vill gärna ha ett barn till, men efter det så kommer jag nog att sälja/skänka bort sakerna allt eftersom, förutom några få plagg med särskilt affektionsvärde.

Svar på tråden Vad gör ni med de kläder som ert barn växt ur?