Anonym (500) skrev 2020-12-21 01:19:40 följande:
Friskis Stockholm har kampanj ibland 1500kr/3 tillfälle. Och du måste vara medlem förstås.
Jag fick några tillfällen från min man efter vårt barn föddes till en kvinna som ska vara duktig med nyförlösta mammor. Hon van bra, hjälpte absolut att komma igång. Värt pengarna? Nja, kanske, det var trevligt men inget nytt. Det var nån som skrev att de stackars ptn måste få det att gå runt. För mig det är provocerande att hennes timlön är 5ggr en sjuksköterskas t.ex. Tok lite kunskap behövs (jämfört med ssk, lärare, arkitekt osv) , knappt nån ansvar, ingen utbildning, noll stress, ändå mellan 500-1000 kr/timlön. Fine by me, men klaga inte :)
Fast att ha 500-600 i timlön som egenföretagare är absolut inte någon wow-lön.
Du kan ju inte jämföra det med en lön på en som är anställd.
För det första ska du dra bort momsen och sen sociala avgifter/arbetsgivaravgifter och sen den vanliga skatten.
Dessutom har man ju omkostnader också, försäkring, kanske hemsida, bokföringskostnader, marknadsföringskostnader m.m. Antingen betalar han/hon dessutom provision för att vara på i gymmet, eller är det sitt eget gym har man ju kostnader för det, kontorskostnader m.m
Dessutom ska inkomsterna även täcka när du är sjuk, när det är röda dagar och till semester.
Dessutom, om man vill ha en arbetsvecka på ca 40 h/v, som de flesta anställda har, betyder det ju att man inte kan fylla varje timme med kunder. Du behöver lägga ned x antal timmar i veckan på förberedelser, mailkontakter, administrativt arbete tex hemsida, bokföring mm. En anställd får ju liksom samma pengar in även om du sitter och skiter på arbetstid.
Om du tror att 500:- IN i timmen är speciellt hög lön som egenföretagare, då är du faktiskt ute och cyklar.
Jag jobbar inte som PT själv, men driver ett AB i annan bransch. Så jag vet hur mycket pengar som måste IN för att det ska kunna bli en vettig lön.
Och jag kan nästan svära på att den PT som ni betalar 500:-/h har en sämre årslön i slutändan än en sjuksköterska.