• Anonym (Pengar)

Vad kostar en personlig tränare?

Jag undrar hur mycket en personlig tränare kostar på ett ungefär? En som man kan träna med på gym eller Friskis & Svettis. Erbjuder dom 1-3 månaderskort och bra priser? Många verkar träna med en pt och jag undrar hur dom har råd för jag har fått för mig att en pt är dyr.

• Svar på tråden Vad kostar en personlig tränare?
  • Mineralvatten
    Anonym (biceps) skrev 2013-08-27 18:25:05 följande:

Alla är inte sån som person som kan köra själv utan behöver hjälp, speciellt att komma igång.
    Allt beror ju på vad man vill med sin träning också. Att ta på ett par skor och ut och springa ger ju enkelt kondis men att få en kropp full av muskler kräver lite mer. För den som inte tränat tidigare kan man bli ganska snurrig och tycka att allt verkar ganska omöjligt och långt bort bara genom att kolla på nätet. Funkar de är de ju bra, men dom flesta nybörjare, speciellt dom som kanske legat i soffan och ätit chips lite för länge (säger inte att trådskaparen är sån!) kan hjälpen va skillnad mellan att träna ett par gånger och sen lägga av när träningsverken kommer och allt känns jobbigt eller att verkligen ändra livsstil och nå stora mål. 
    sant men är det värt flera tusen kronor i månaden??
  • Anonym (biceps)
    Mineralvatten skrev 2013-08-27 18:32:10 följande:
    sant men är det värt flera tusen kronor i månaden??

De beror väl på vad man vill uppnå och vad man tycker att de är värt.
    Har man inte pengarna behöver man ju inte fundera alls.
    Bästa träningen är den som blir av, så att köpa ett gymkort och försöka gå på lite olika träningsgrupper kan ju va nog så bra för att komma igång.
    Allt beror ju på vad man vill med sin träning och hur man är som person.
    Tex en överviktig person som vill ändra sitt liv når nog sina mål snabbare med lite hjälp och då kan de kanske vara värt att lägga lite pengar på de också. Att få sin träning att kännas meningsfull och roligt är det bästa för att få den långvarig och ge resultat.

Att tex lösa medlemskap på klubb/förening kan vara de billigaste alternativet. Hittade tex en Crossfit förening som tar 500kr per år och billigare än så får man inte mycket träning, om man inte stannar hemma och tränar.
  • Mineralvatten
    Anonym (biceps) skrev 2013-08-27 18:44:23 följande:

De beror väl på vad man vill uppnå och vad man tycker att de är värt.
    Har man inte pengarna behöver man ju inte fundera alls.
    Bästa träningen är den som blir av, så att köpa ett gymkort och försöka gå på lite olika träningsgrupper kan ju va nog så bra för att komma igång.
    Allt beror ju på vad man vill med sin träning och hur man är som person.
    Tex en överviktig person som vill ändra sitt liv når nog sina mål snabbare med lite hjälp och då kan de kanske vara värt att lägga lite pengar på de också. Att få sin träning att kännas meningsfull och roligt är det bästa för att få den långvarig och ge resultat.

Att tex lösa medlemskap på klubb/förening kan vara de billigaste alternativet. Hittade tex en Crossfit förening som tar 500kr per år och billigare än så får man inte mycket träning, om man inte stannar hemma och tränar.
    jo absolut =).
    som student så lägger jag mina nöjjespengar på annat haha.
    men visst när jag blir rik så ska jag ha PT varje dag =D.
  • susi Stefano

Hej jag är en personlig tränare och tar inte så mkt pengar.finns i Stockholm och bor i Nynäshamn

kontakta mig om du är intresserad 0735708382 mvh susi stefano

• Anonym (Kostnad)

Hur mycket skulle ett år eller sex månader kosta?

• Anonym (500)

Friskis Stockholm har kampanj ibland 1500kr/3 tillfälle. Och du måste vara medlem förstås.

Jag fick några tillfällen från min man efter vårt barn föddes till en kvinna som ska vara duktig med nyförlösta mammor. Hon van bra, hjälpte absolut att komma igång. Värt pengarna? Nja, kanske, det var trevligt men inget nytt. Det var nån som skrev att de stackars ptn måste få det att gå runt. För mig det är provocerande att hennes timlön är 5ggr en sjuksköterskas t.ex. Tok lite kunskap behövs (jämfört med ssk, lärare, arkitekt osv) , knappt nån ansvar, ingen utbildning, noll stress, ändå mellan 500-1000 kr/timlön. Fine by me, men klaga inte :)

• Anonym (Egen företagare)
    Anonym (500) skrev 2020-12-21 01:19:40 följande:

Friskis Stockholm har kampanj ibland 1500kr/3 tillfälle. Och du måste vara medlem förstås.

Jag fick några tillfällen från min man efter vårt barn föddes till en kvinna som ska vara duktig med nyförlösta mammor. Hon van bra, hjälpte absolut att komma igång. Värt pengarna? Nja, kanske, det var trevligt men inget nytt. Det var nån som skrev att de stackars ptn måste få det att gå runt. För mig det är provocerande att hennes timlön är 5ggr en sjuksköterskas t.ex. Tok lite kunskap behövs (jämfört med ssk, lärare, arkitekt osv) , knappt nån ansvar, ingen utbildning, noll stress, ändå mellan 500-1000 kr/timlön. Fine by me, men klaga inte :)

Fast att ha 500-600 i timlön som egenföretagare är absolut inte någon wow-lön.

Du kan ju inte jämföra det med en lön på en som är anställd.

För det första ska du dra bort momsen och sen sociala avgifter/arbetsgivaravgifter och sen den vanliga skatten.

Dessutom har man ju omkostnader också, försäkring, kanske hemsida, bokföringskostnader, marknadsföringskostnader m.m. Antingen betalar han/hon dessutom provision för att vara på i gymmet, eller är det sitt eget gym har man ju kostnader för det, kontorskostnader m.m

Dessutom ska inkomsterna även täcka när du är sjuk, när det är röda dagar och till semester.

Dessutom, om man vill ha en arbetsvecka på ca 40 h/v, som de flesta anställda har, betyder det ju att man inte kan fylla varje timme med kunder. Du behöver lägga ned x antal timmar i veckan på förberedelser, mailkontakter, administrativt arbete tex hemsida, bokföring mm. En anställd får ju liksom samma pengar in även om du sitter och skiter på arbetstid.

Om du tror att 500:- IN i timmen är speciellt hög lön som egenföretagare, då är du faktiskt ute och cyklar.

Jag jobbar inte som PT själv, men driver ett AB i annan bransch. Så jag vet hur mycket pengar som måste IN för att det ska kunna bli en vettig lön.

Och jag kan nästan svära på att den PT som ni betalar 500:-/h har en sämre årslön i slutändan än en sjuksköterska.
  • Anonym (L)

Betalar du 500-1000kr/h för PT?n betyder inte det att detta är bruttolönen. Gymkedjan tar störsts delen, sen försvinner arbetsgivaravgifter. Betänk den att du som PT bara får betalt för de timmar du debiterar och att konkurrensen för random PT på gymkedjorna är stor.

PT-jobbet är osäkert extraknäck som ytterst få kan livnära sig på. Sen är det väl knappast synd om dem. Det är något annat.

Gymkedjorna sätter priset de tror kunderna att villiga att betala, ger PT?n så låg lön de kan och behåller så mycket de kan själva. Som de flesta arbetsgivare. Kan de ta ut ett högre pris tillfaller det AG.
  • MsM84

Som det står ovan så är de flesta anställda på gymmen - på timbasis - och får en låg lön.

Räkneexempel om man är egenföretagare som PT: 500 kr betalar kunden. Minus 6% moms, ca 470 kr kvar. Ca hälften försvinner i egenavgifter, ca 235 kr kvar. På den lönen ska PTn ev förflytta sig till stället man ska träna på, förbereda passet, ev ha utrustning och sen ha PT-passet. En PT kan nästan omöjligtvis komma upp i heltid då de flesta vill ha passen på em/kväll.
Svar på tråden Vad kostar en personlig tränare?