• Anonym (Bonusmamman)

Hur ska jag bemöta dagis?

Behöver lite tips på hur jag ska bemöta förskolelärarna när jag hämtar idag efter en händelse nu på morgonen.
    Ska försöka dra historien kort. Eftersom min man börjar jobba väldigt tidigt lämnar jag hans dotter sen tidigare varje morgon. Jag pluggar heltid på distans,jobbar då och då och tränar en hund som ska gå i tjänst under tiden hon är på förskolan,fullt upp alltså. I morse när jag och hunden stod och tränade på en stor gräsmatta centralt i stan (helt öde på morgonen och hunden har spårlina) ringer min man och är riktigt irriterad på förskolan.
    Någon ur personalen hade sett mig med hunden och då pratat med den ansvariga på förskolan som i sin tur ringde min man och "meddelande" att hundlek inte är något giltigt skäl att ett barn ska vara på förskolan.
    Mannen svarade att det är han som är vårdnadshavare på barnet och att vad jag gör på dagarna har inte dom med att göra,och om det nu intresserade dom så tränar jag en tjänstehund.
    Nu är det bara det att jag ska hämta i eftermiddag eftersom mannen jobbar sent och jag tycker inte barnet ska behöva spendera 12 timmar på dagis. Vad ska jag säga till dom? Jag vet sen tidigare att dom är rätt fega att bemöta en när man väl står där.

• Svar på tråden Hur ska jag bemöta dagis?
  • susa

Det finns inte så många bonusföräldrar på dagiset, eller hur?

• Glasklar
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2013-08-28 23:59:36 följande:
    Hej allihop! Jag hämtade vid 16 och då var personalen som "tipsat" i morse där. Jag hälsade och kollade runt på gården efter bonusdottern. Personalen kom då fram och här är samtalet:
    Personal-Ja vi pratade med X (min man) i morse och det verkar som det var något missförstånd.
    Jag- Jaså vadå då? 
    Personal- Ja han sa att eftersom han är vårdnadshavare gäller hans tider för barnet och det stämmer ju i och för sig men man kan tycka att om du har tid med annat än att plugga och jobba så borde barnets tider kunna va kortare,det är ju ändå du som lämnar och hämtar oftast.
    Jag- Ja jag lämnar och hämtar för att jag vill Ys (flickan) bästa och om 12 timmar kan bli 7-8 på en dag och jag ändå hinner med vad jag måste göra är det värdefullt. Vad jag sen gör på dagarna är inte relevant eftersom det inte är mina tider som gäller. Det jag gör är för Ys skull och ingen annan. 
    Personal-  Ja det är ju snällt *snäsig ton*
    Jag- Ja skulle det vara några problem kan vi ta ett möte med både X och Z(biomamman) för båda är tacksamma att jag minskar Ys tider för att jag vill och inte för att jag måste.
    Personalen- Nej men det kommer nog inte va nödvändigt.
    Jag- Va bra men då ses vi i morgon bitti *leende*

Jag höll en god ton hela samtalet och i morgon tänker jag lämna som vanligt och sen stå på gräsmattan med hunden samma tid som i morse. 
    Vilken knäpp personal! Jag förstår också att barngrupperna kan vara stora och resurserna små men hade det inte varit för att folk var tvugna att lämna sina barn så hade de inte haft några jobb. Undrar vad de säger till andra föräldrar med konstant dåligt samvete vars barn måste vara där betydligt längre...? 
  • Lillusen

Usch, skäms för mina kollegor när jag hör hur en del agerar. Men att de flesta är så håller jag verkligen inte med om, men det är oftast det dåliga man hör om

• Orcha
    Lillusen skrev 2013-08-29 12:57:48 följande:
    Usch, skäms för mina kollegor när jag hör hur en del agerar. Men att de flesta är så håller jag verkligen inte med om, men det är oftast det dåliga man hör om

Visst är det så och en eloge till alla er pedagoger som engagerar er i våra barn.
    Ni är guld värda för såväl barnen som oss föräldrar!
    Make love, not english quotes...
  • Anonym (c)

Här i Finland får man ha sina barn i förskolan även om föräldrarna är lediga. Som pedagog tycker jag det finns både fördelar och nackdelar med det, men problemen att man kan träffa en förälder på stan behöver man iallafall inte fundera på. 

Personalen ska väl vara glad att trådstartaren tänker på barnets bästa och hämtar barnet tidigare så barnet inte behöver ha längre dag än vad som behövs.  

• Sephrenia89

Har läst TS och vad som skedde vid hämtning, funderar dock starkt på vad dem sagt till någon som "leker" med hundar som jobb.. får de kämpa som fasiken för dagistid?

• Anonym (proppfullt)
    Anonym (Gaahh) skrev 2013-08-29 01:36:11 följande:
    Men vad är det för idioter som tar hand om våra barn på dagarna egentligen????? Är det bara missunnsamma, bitter**** som jobbar på dagis/förskola?? Förstår såklart att det finns guldkorn också men jag tycker man hela tiden hör talas om personal som beter sig som värsta 007, spejar och spanar för att hitta något att sätta dit föräldrarna för. Ojoj om pappan klipper håret efter jobbet innan han hämtar sitt barn, det är ju såååå hemskt. Eller om en mamma springer in och köper mjölk innan hämtning. 

Jag tycker att så länge barnen inte mår dåligt eller går superlånga dagar borde personalen bara sköta sitt jobb och skita i vad föräldrarna gör.  Jag tror inte att barnet i fråga skulle må bättre av att sitta still på en stol hos frisören i 30 minuter och vänta istället för att leka med sina vänner på förskolan. 

Ts, tycker du var väldigt cool, du är bättre människa än jag, jag hade blivit flyförbannad. Dels för att de spionerar och skvallrar, dels för att de har så dålig koll på vem du är.  
    Tyvärr så bottnar nog detta i att våra förskolor har allt för stora barngrupper både i förhållande till personaltäthet och lokalstorlek. Avdelningar fylls på med barn så de bågnar och sedan trycker de in nåt barn till. Våra förskolor är under stor ekonomisk press samtidigt som allt fler föräldrar väljer att sätta sina barn i förskolan. Det är inte ovanligt att man har fler än femton barn till mellanmål på två personal. Det innebär oftast att några barn inte får en pedagog vid sitt bord...stressen sedan när man ska hinna ut med alla barn innan ytterligare en personal går hem samt hinna städa avdelningen och gå ut med sopor...det kan få den bästa pedagogen att känna sig bitter. Tyvärr går ju bitterheten ut åt fel håll, men det är samtidigt totalt meningslöst att rikta den mot våra politiker.
  • Surpuppan
    Anonym (proppfullt) skrev 2013-08-29 20:32:29 följande:
    Tyvärr så bottnar nog detta i att våra förskolor har allt för stora barngrupper både i förhållande till personaltäthet och lokalstorlek. Avdelningar fylls på med barn så de bågnar och sedan trycker de in nåt barn till. Våra förskolor är under stor ekonomisk press samtidigt som allt fler föräldrar väljer att sätta sina barn i förskolan. Det är inte ovanligt att man har fler än femton barn till mellanmål på två personal. Det innebär oftast att några barn inte får en pedagog vid sitt bord...stressen sedan när man ska hinna ut med alla barn innan ytterligare en personal går hem samt hinna städa avdelningen och gå ut med sopor...det kan få den bästa pedagogen att känna sig bitter. Tyvärr går ju bitterheten ut åt fel håll, men det är samtidigt totalt meningslöst att rikta den mot våra politiker.

Samma sak i skolan. Politikerna skiter fullständigt i vad kommunens anställda säger. Vi ska bara ta emot vår kattskit till lön och vara tacksamma. Det är föräldrarna som måste engagera sig och säga ifrån. Ta reda på vilka partier som har en historia av att minska barngrupper och satsa riktiga pengar på skolan och rösta på dem nästa val! Och bråka, gå ut i media och klaga. För vad "kunderna" tycker det bryr man sig om.
  • Anonym (proppfullt)
    Surpuppan skrev 2013-08-29 21:19:37 följande:

Samma sak i skolan. Politikerna skiter fullständigt i vad kommunens anställda säger. Vi ska bara ta emot vår kattskit till lön och vara tacksamma. Det är föräldrarna som måste engagera sig och säga ifrån. Ta reda på vilka partier som har en historia av att minska barngrupper och satsa riktiga pengar på skolan och rösta på dem nästa val! Och bråka, gå ut i media och klaga. För vad "kunderna" tycker det bryr man sig om.
    Ja det är skrämmande! Vi får dessutom inte prata illa om vår arbetsgivare...så föräldrar REAGERA!!! Det även om personalen står och menlöst säger att det är bra, de får inte säga nåt annat!
  • Surpuppan
    Anonym (proppfullt) skrev 2013-08-29 21:34:36 följande:
    Ja det är skrämmande! Vi får dessutom inte prata illa om vår arbetsgivare...så föräldrar REAGERA!!! Det även om personalen står och menlöst säger att det är bra, de får inte säga nåt annat!

Nej, precis. Jobbar du också i Uppsala Kommun undrar jag... Vi har med "lojalitet mot arbetsgivaren" i våra lönekriterier. Sinnessjukt. För mig är lojalitet med barnen vi tar hand om det viktigaste! Borde vi inte ha deras bästa i första rummet och inte arbetsgivarens?
  • elyse
    Surpuppan skrev 2013-08-29 21:54:30 följande:

Nej, precis. Jobbar du också i Uppsala Kommun undrar jag... Vi har med "lojalitet mot arbetsgivaren" i våra lönekriterier. Sinnessjukt. För mig är lojalitet med barnen vi tar hand om det viktigaste! Borde vi inte ha deras bästa i första rummet och inte arbetsgivarens?
    ::nickar instämmande::
  • Anonym (proppfullt)
    Surpuppan skrev 2013-08-29 21:54:30 följande:

Nej jag jobbar inte i Uppsala kommun.

Precis! Barnen har min lojalitet, men det känns hopplöst att kämpa.
  • Anonym (Underbart)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2013-08-28 23:59:36 följande:
    Hej allihop! Jag hämtade vid 16 och då var personalen som "tipsat" i morse där. Jag hälsade och kollade runt på gården efter bonusdottern. Personalen kom då fram och här är samtalet:
    Personal-Ja vi pratade med X (min man) i morse och det verkar som det var något missförstånd.
    Jag- Jaså vadå då? 
    Personal- Ja han sa att eftersom han är vårdnadshavare gäller hans tider för barnet och det stämmer ju i och för sig men man kan tycka att om du har tid med annat än att plugga och jobba så borde barnets tider kunna va kortare,det är ju ändå du som lämnar och hämtar oftast.
    Jag- Ja jag lämnar och hämtar för att jag vill Ys (flickan) bästa och om 12 timmar kan bli 7-8 på en dag och jag ändå hinner med vad jag måste göra är det värdefullt. Vad jag sen gör på dagarna är inte relevant eftersom det inte är mina tider som gäller. Det jag gör är för Ys skull och ingen annan. 
    Personal-  Ja det är ju snällt *snäsig ton*
    Jag- Ja skulle det vara några problem kan vi ta ett möte med både X och Z(biomamman) för båda är tacksamma att jag minskar Ys tider för att jag vill och inte för att jag måste.
    Personalen- Nej men det kommer nog inte va nödvändigt.
    Jag- Va bra men då ses vi i morgon bitti *leende*

Jag höll en god ton hela samtalet och i morgon tänker jag lämna som vanligt och sen stå på gräsmattan med hunden samma tid som i morse. 
    Underbart. Önskar att jag oftare kunde vara så cool som du.
  • Ruffa
    Wench85 skrev 2013-08-29 06:09:57 följande:
    Vill du göra en extra insats tycker jag att du ska informera förskolechefen om att det skulle vara bra att fräscha upp personalens kunskaper i frågan.
    Ja du ska definitivt informera förskolechefen, och får du inte gehör där så gå längre upp.
    Så här får förskolepersonal inte bete sig helt enkelt. 
  • Fanny b
    Sephrenia89 skrev 2013-08-29 15:56:44 följande:
    Har läst TS och vad som skedde vid hämtning, funderar dock starkt på vad dem sagt till någon som "leker" med hundar som jobb.. får de kämpa som fasiken för dagistid?

Jag kan tänka mig att om man t ex är hundinstruktör och har egen firma där man tränar hundägare så räknas man i förskolans perspektiv som egenföretagare, man kanske får lämna i ett dokument där det bekräftas att man har egen firma. Men vad ens firmas verksamhet går ut på angår ju inte dagispersonalen.
  • Lillusen
    Anonym (proppfullt) skrev 2013-08-29 20:32:29 följande:

Fast det spelar ju faktiskt ingen roll i TS fall, vår uppgift på förskolan är att vara väl påläst och hålla oss till de riktlinjer som finns inom den kommun som vi arbetar i. Här har tyvärr TS pedagoger agerat fel, och det hjälper inte direkt att hitta på en massa bortförklaringar till det.
Svar på tråden Hur ska jag bemöta dagis?