• wizzer

"Man kan inte ge spädbarn för mycket mat", är det verkligen sant?

Jag har en 2 månader gammal bebis, som får ersättning (sedan start) och hon väger idag 7 kg och är 60 cm lång, hon är alltså rätt så rund :).
    Hon äter ungefär 1100-1300 ml ersättning (Semper) per dag, det varierar hur många mål det blir om dagen, men oftast äter hon 150-200 ml/mål.

På BVC har de hela tiden sagt att "nejdå hon kan inte äta för mycket", "bebisar reglerar vikten själva" och "hon är så stor och fin". Stor och fin är hon och vi skulle givetvis aldrig neka henne mat eller så men jag har börjat fundera och googla en del på detta och har läst på flera ställen att man visst kan ge för mycket ersättning och att det går att övermata. Hon kräks en del och jag antar att det är överflödet som kommer upp? Men säg att hon kräks under måltiden, då slutar vi mata för att vi tänker att hon är mätt men hon börjar ofta att skrika igen och vilja ha mer. Jag vet inte hur jag ska tolka det?

Det jag har läst är att bebisar som ammas inte kan övermatas men däremot de som får ersättning för ersättningen innehåller mer av vissa ämnen.. Någon som vet något om detta?

Hur ska jag göra när hon kräks men ändå verkar vilja ha mer? Hon har napp men den brukar inte hjälpa vid dessa tillfällen.. 

Blev snurrigt, för att sammanfatta: Är det okej att fortsätta mata som jag gör? Kan det vara så att hon får för mycket och borde vi isåfall försöka minska lite? Hur gör man det samtidigt som man håller henne nöjd?
    Hon får gärna vara en tjock bebis så länge det är "naturligt" och inte beror på att vi trycker i henne mycket mer än hon egentligen behöver..            

• Svar på tråden "Man kan inte ge spädbarn för mycket mat", är det verkligen sant?
  • skogsvitter
    supersötasilversara skrev 2013-08-29 12:38:23 följande:
    Min dotter var jätterund också när jag ammade henne, en riktig tjockis. Hon åt jämt och jag gjorde nog som ovanstående pappa: jag matade vid minsta lilla pip för jag trodde det var det som behövdes. Dottern var lite gnällig när hon var så liten, inte undra på om hon hade magknip av all mat! När sonen sen föddes ammade jag inte alls på samma sätt, jag avledde med napp, prommenad, leksak osv iband, och insåg att det inte alls var bröstet han behövde alla gånger. Han var "normal" som bebis, det var mycket lättare att hitta kläder som passade till honom plus att han var inte så där gnällig.
    När man ammar så är det naturligt att mata vid minsta pip och det är inget som är något fel, men man kan som sagt inte använda samma mönster när man flaskmatar även om bebisens reaktioner och beteenden inte skiljer sig. De förstår ju inte skillnaden mellan ersättning och bröstmjölk, eller flaska och bröst, de har ju samma instinktiva beteende ändå. Men beteendet är anpassat för bröstmjölk, inte för ersättning.
  • LinneaJosie
    skogsvitter skrev 2013-08-29 12:13:23 följande:
    Bara för att det finns en risk betyder det ju inte att precis alla som får ersättning blir överviktiga... det är en ökad risk, inte en given konsekvens... men i TS fall låter det ju absolut som att de behöver ta tag i problemet!

Har du länk till någon av undersökningarna? Skulle gärna läsa dem i sin helhet, men hittar bara hänvisningar till dem i kvällstidningar.
  • skogsvitter
    LinneaJosie skrev 2013-08-29 13:07:59 följande:

Har du länk till någon av undersökningarna? Skulle gärna läsa dem i sin helhet, men hittar bara hänvisningar till dem i kvällstidningar.
    Hittade bara en på rak arm just nu:
    jama.jamanetwork.com/article.aspx

Men vet att det ska finnas flera, och det är inte just den här jag läst innan har jag för mig... har för mig den jag läste om var nyare! Får söka mer sen.
  • Annsiss

Får man som förälder in beteendet att mata vid minsta pip så lär sig ju även barnet det och finns väl stor risk att man fortsätter det beteendet även gällande "riktig" mat och då är det naturligtvis risk att barnet övergöds.

• wizzer
    purple box skrev 2013-08-29 13:01:05 följande:
    Om hon spyr under maten kan det vara nappstorleken det är fel på. Jag hade testat att byta upp en storlek på nappen och ge max 150 åt gången. Får de suga för hårt får de i sig luft och blir gasiga.

Ersättning är också mer hårdsmält än bröstmjölk. En del av hennes skrik kan vara för att hon får ont av för mycket mat för ofta och behöver lite närhet och kanske magmassage för att bli lugn.

Okej, ska prova det, kommer ju ändå behöva byta till en större förr eller senare. Men kan de få i sig luft även med en anti-kolikflaska? Använder MAM.
  • supersötasilversara
    skogsvitter skrev 2013-08-29 13:04:35 följande:
    När man ammar så är det naturligt att mata vid minsta pip och det är inget som är något fel, men man kan som sagt inte använda samma mönster när man flaskmatar även om bebisens reaktioner och beteenden inte skiljer sig. De förstår ju inte skillnaden mellan ersättning och bröstmjölk, eller flaska och bröst, de har ju samma instinktiva beteende ändå. Men beteendet är anpassat för bröstmjölk, inte för ersättning.

Fast jag tycker inte att man måste amma vid minsta pip, särskilt inte när jag vet att mitt barn för en liten stund sedan tömt båda mina bröst. Om mitt barn vid nästa pip blir direkt nöjd med nappen, magmassage eller lite gos, då är det ju inte hunger. Jag är för amning om det fungerar men det behöver inte betyda att man måste vara snutte. Jag ger mitt barn närhet och trygghet ändå, hela tiden. Klart man fårtänka om om barnet nekas bröstet och aldrig blir nöjd med annat, ja men då ammar man lite till. Man måste inte amma vid mknstapip.
  • wizzer
    skogsvitter skrev 2013-08-29 12:13:23 följande:
    Bara för att det finns en risk betyder det ju inte att precis alla som får ersättning blir överviktiga... det är en ökad risk, inte en given konsekvens... men i TS fall låter det ju absolut som att de behöver ta tag i problemet!

Nä precis, det är inte alls säkert att det blir så. Jag vet ju att både jag och pappan var riktiga tjockisar som barn och sedan blev vi normalstora båda två, men jag vill inte övermata och riskera övervikt hos vår dotter i onödan bara för att det har gått bra för oss två. Har frågat lite om hur våra föräldrar brukade mata men får bara dåliga svar, de kommer inte riktigt ihåg (30 år sen ju) och så har mycket ändrats sedan dess, vad gäller ersättningar som finns och råd som BVC ger.. 
    Jag ska absolut vara mer envis med att vi ska försöka distrahera och inte ta till flaskan på en gång, skönt att få lite medhåll så att man känner att man inte bara gissar sig fram, tack! :) 
  • LinneaJosie
    skogsvitter skrev 2013-08-29 13:17:58 följande:
    Hittade bara en på rak arm just nu: jama.jamanetwork.com/article.aspx... Men vet att det ska finnas flera, och det är inte just den här jag läst innan har jag för mig... har för mig den jag läste om var nyare! Får söka mer sen.

Tack!
  • ArthurDent
    Millan83 skrev 2013-08-29 11:50:56 följande:
    Min tjej skrek och spydde, ville bara ha mer och mer, men spydde och skrek. Googlade och bestämde oss för att testa mjölkfritt. Det blev mycket bättre. Bebisar som har ont suger och snuttar för att lindra. De är alltså egentligen inte hungriga. Min tjej är allergisk mot mjölkprotein så vi fick sen maten på recept.
    Vi hade något liknande. Åt, spydde och skrek, åt mer, spydde och skrek... 
    Läste något om en finsk studie att barn med magont kunde förväxla luftbubblor i magen med hunger så vi försökte distrahera henne efter att hon ätit så hon fick lite tid mellan matningarna (det här var alltså efter de första tre veckorna när mjölken runnit till ordentligt). Efter en kvart eller så släppte skriken och kräkandet och hon var glad igen. Luftbubblor eller tröst, ingen aning, men det funkade.

Efter ytterligare desperat experimenterande så fick vi bukt med magontet helt, om det var Semperdroppar, minifom, glutenfritt eller täta rap-pauser är oklart. Kräkeriet fick vi leva med ytterligare ett par månader, men det drabbade ju mest oss vuxna, hon var nöjd ändå

• purple box
    wizzer skrev 2013-08-29 13:41:00 följande:

Okej, ska prova det, kommer ju ändå behöva byta till en större förr eller senare. Men kan de få i sig luft även med en anti-kolikflaska? Använder MAM.
    Ja, de kan få i sig för mycket luft ändå om de måste suga för hårt. Mam antikolik är helt okej, men det finns bättre flaskor. Jag har Dr Brown, om du vill testa kan du köpa wide-neck modellen. I den passar mamnappen. Med första barnet var Mams helt underbar men till andra hjälpte det inte ett dugg.
  • wizzer

Vill bara uppdatera lite! Vi har nu hållit på med projekt "se över matrutinerna" i några dagar och det går bra, man märker skillnad på hennes (och vårat) beteende. Hon har nu i tre dagar ätit 850-900 ml uppdelat på 5-6-7 mål och hon verkar absolut inte missnöjd. Hon får rapa ett par gånger under matningen och då skriker hon till en början när man tar bort flaskan men sedan så fort rapen har kommit blir hon nöjd en stund och sedan visar hon rätt tydligt att hon vill fortsätta äta. Sedan brukar vi ge henne nappen ibland när matningen är klar, då verkar hon nöja sig med det. Vi har dock fått bära, promenera och sysselsätta mer än tidigare, men det är väl bara bevis på att vi har missuppfattat hennes signaler och gett henne mat istället för annat. 

En ny fråga, hon har nu i ett par nätter sovit hur länge som helst, igår natt sov hon från ca 23-5.30, då började jag mata henne i sömnen för jag tänkte att hon MÅSTE ju vara hungrig. Skäms (Och hon åt, somnade sedan om)
    I natt sov hon ännu längre, från 22 till 6.30 och vaknade sedan hur glad som helst, låg och skrattade istället för att skrika som hon brukar. Vad är det frågan om Förvånad. Åh, och nu tar hon en tupplur.. Är det något fel tro? Annars så klagar jag inte. Kan detta hänga ihop med de nya matrutinerna?

• wizzer

Lägger till: 

Tidigare har hon somnat vid 22-23-tiden och sedan vaknat vid 03 för att äta och sedan sovit igen till 07 ungefär..  

• skogsvitter
    wizzer skrev 2013-09-02 08:42:47 följande:
    Vill bara uppdatera lite! Vi har nu hållit på med projekt "se över matrutinerna" i några dagar och det går bra, man märker skillnad på hennes (och vårat) beteende. Hon har nu i tre dagar ätit 850-900 ml uppdelat på 5-6-7 mål och hon verkar absolut inte missnöjd. Hon får rapa ett par gånger under matningen och då skriker hon till en början när man tar bort flaskan men sedan så fort rapen har kommit blir hon nöjd en stund och sedan visar hon rätt tydligt att hon vill fortsätta äta. Sedan brukar vi ge henne nappen ibland när matningen är klar, då verkar hon nöja sig med det. Vi har dock fått bära, promenera och sysselsätta mer än tidigare, men det är väl bara bevis på att vi har missuppfattat hennes signaler och gett henne mat istället för annat. 

En ny fråga, hon har nu i ett par nätter sovit hur länge som helst, igår natt sov hon från ca 23-5.30, då började jag mata henne i sömnen för jag tänkte att hon MÅSTE ju vara hungrig. Skäms (Och hon åt, somnade sedan om)
    I natt sov hon ännu längre, från 22 till 6.30 och vaknade sedan hur glad som helst, låg och skrattade istället för att skrika som hon brukar. Vad är det frågan om Förvånad. Åh, och nu tar hon en tupplur.. Är det något fel tro? Annars så klagar jag inte. Kan detta hänga ihop med de nya matrutinerna?
    Hahaha nej det är inget fel, hon mår helt enkelt bra!! Med största sannolikhet får man ont i magen av för mycket mat, i synnerhet om det är ersättning som ju är komjölk (många som är känsliga mot det). Håll inte på att stoppa dit flaskan i sömnen bara för din egen osäkerhets skull!!! Hon är inte hungrig om hon inte själv vaknar, låt henne sova!! Ni saboterar ju för er själva, i själva verket tycks ni ju ha en osedvanligt nöjd och tillfreds dotter, varför inte ta tillvara på det?
  • Sous

Jag vet inte om någon gett det som tips, men om du googlar på doktor cecilia så borde du hitta en barnläkarblogg där det finns iaf en länk till studier om flaskmatning, det finns också genomgång av tillväxtkurvorna och ett inlägg där hon just tar upp hur ersättningsbarn skiljer sig från ammade. Finns även andra bra inlägg om mat och vikt rörande små barn. Kanske kan vara intressant att läsa?

• sihn

Min äldsta son är uppvuxen på ersättning och åt nog ungefär som din om inte mer när han var i den åldern. Vid fem månader vägde han 11 200 g och var 72 lång. Ingen liten bebis vi hade. Men nu när han är fem år är han alldeles normal. Tror han väger 22 kg och är 123 cm lång. Det är fortfarande en stor kille men han är långt ifrån tjock.
    Han räta ut sig när han började röra på sig.

• wizzer
    skogsvitter skrev 2013-09-02 09:28:58 följande:
    Hahaha nej det är inget fel, hon mår helt enkelt bra!! Med största sannolikhet får man ont i magen av för mycket mat, i synnerhet om det är ersättning som ju är komjölk (många som är känsliga mot det). Håll inte på att stoppa dit flaskan i sömnen bara för din egen osäkerhets skull!!! Hon är inte hungrig om hon inte själv vaknar, låt henne sova!! Ni saboterar ju för er själva, i själva verket tycks ni ju ha en osedvanligt nöjd och tillfreds dotter, varför inte ta tillvara på det?

Vad bra! Jag ska inte väcka henne mer för att mata, lovar Glad Hon kanske hade varit nöjd ända sedan start om inte vi hade hållit på och stressat så kring maten, så dumt det känns.. Tror att det började redan på bb när de kom och sa att hon behöver meeeer mat än vad amningen kunde ge så vi fick tillmata med kopp och hålla på. Sedan har vi kört på samma spår och provat med flaskan när hon skrikit mycket och hon har ätit och vi har tänkt att hon har varit glad. Sedan har de ju bara sagt att hon reglerar allt själv på BVC så vi har inte tänkt mer på det, annat än att vi har förvånats över hur mycket hon har ätit. Aja, gör om gör, rätt som man säger.

Tack för alla bra svar jag fått!   
  • wizzer
    Sous skrev 2013-09-02 11:23:35 följande:
    Jag vet inte om någon gett det som tips, men om du googlar på doktor cecilia så borde du hitta en barnläkarblogg där det finns iaf en länk till studier om flaskmatning, det finns också genomgång av tillväxtkurvorna och ett inlägg där hon just tar upp hur ersättningsbarn skiljer sig från ammade. Finns även andra bra inlägg om mat och vikt rörande små barn. Kanske kan vara intressant att läsa?

Doktor Cecilia, jag ska googla på henne :) Tack!
Svar på tråden "Man kan inte ge spädbarn för mycket mat", är det verkligen sant?