• Omogen citron

Tips vanvårdad katt

I förrgår hittade jag en katt då jag var påväg hem. Katten var så mager att revbenen syntes och var full med fästingar. Jag tog hem kissen.

Då jag kom hem plockade jag bort 27 (!) fästingar, jag har aldrig sett så stora fästingar, vissa var lika stora som en ärta. Jag stängde in henne i köket, gav mat, vatten, låda och klöspelare, kattbädd och någon leksak.

Hon får kattungefoder nu och blötmat. Vi har varit till veterinären och förutom en massa småsår och undervikten är hon okej. Jag har henne ändå isolerad några dagar eftersom hon hade mask då hon hittades. (Hon har såklart fått maskmedel.)

Vad är det mer att tänka på?

Ägaren har hittats men bryr sig inte kan jag tillägga.

• Svar på tråden Tips vanvårdad katt
  • Birmafröken

Kolla vilken ägare som finns uppgiven i SKKs eller Sveraks id-register. Den senaste ägaren känns inte som en sådan som skyndat att ändra en sån sak i första taget, så förhoppningsvis finns den tidigare ägarens kontaktuppgifter fortfarande där.

• IceJossan

Du gör allting helt rätt! Det är så att man blir riktigt stolt :) Jag är van vid att folk antingen tycker att det är för jobbigt eller inte fattar att göra det man bör i såna här lägen!

Och nej, katten tas inte i beslag och avlivas av länsstyrelse om du anmäler människan. Ta många bilder från alla vinklar så man ser på bild i vilket skick katten är, och skriv ner allt ägaren sa som är att anmärka på - bodde på 5e våningen men orkade inte näta in balkongen så katten balanserade på räcket, ingen kattlåda, osv. Länsstyrelsen prioriterar knappast detta ärende eftersom det inte finns nåt djur kvar hos människan, men anmälas måste hon ändå! Helst skulle det finnas bildbevis på allt :/

• IceJossan

Du gör allting helt rätt! Det är så att man blir riktigt stolt :) Jag är van vid att folk antingen tycker att det är för jobbigt eller inte fattar att göra det man bör i såna här lägen!

Och nej, katten tas inte i beslag och avlivas av länsstyrelse om du anmäler människan. Ta många bilder från alla vinklar så man ser på bild i vilket skick katten är, och skriv ner allt ägaren sa som är att anmärka på - bodde på 5e våningen men orkade inte näta in balkongen så katten balanserade på räcket, ingen kattlåda, osv. Länsstyrelsen prioriterar knappast detta ärende eftersom det inte finns nåt djur kvar hos människan, men anmälas måste hon ändå! Helst skulle det finnas bildbevis på allt :/

• IceJossan

• Omogen citron
    Birmafröken skrev 2013-08-29 18:24:12 följande:
    Kolla vilken ägare som finns uppgiven i SKKs eller Sveraks id-register. Den senaste ägaren känns inte som en sådan som skyndat att ändra en sån sak i första taget, så förhoppningsvis finns den tidigare ägarens kontaktuppgifter fortfarande där.

Det är den senaste ägaren som finns i Sveraks register, det var så jag hittade henne. Hon skrev på papprerna direkt då hon köpte katten. Jag skulle gissa på att den gamla ägaren skickade in papprerna. (Jag gör så då jag säljer en katt iaf.) Frågan är om man ens kan se ägaren före henne. Jag vet inte riktigt vad det ska vara bra för heller. Jag behöver ingen direkt hjälp med katten som det är nu.
  • Omogen citron
    IceJossan skrev 2013-08-29 19:48:39 följande:

Tack! *rodnar* Jag har bestämt mig för att behålla katten om min egen katt kommer överens med henne. (Jag vill inte låta dem träffas förrän jag ser att all mask är borta och ge eventuella sjukdomar som kanske inte kom upp hos veterinären en möjlighet att bryta ut.)

Jag har bestämt mig för att anmäla henne. Som du säger gör de kanske inget nu, men skaffar hon en katt igen och samma sak händer och det också blir en anmälan kanske något händer tillsist.
  • Fjonkis

Vill bara säga att du verkar vara en så fin människa. Katten hade sån tur att du hittade den:)

• Birmafröken
    Omogen citron skrev 2013-08-29 20:11:17 följande:

Det är den senaste ägaren som finns i Sveraks register, det var så jag hittade henne. Hon skrev på papprerna direkt då hon köpte katten. Jag skulle gissa på att den gamla ägaren skickade in papprerna. (Jag gör så då jag säljer en katt iaf.) Frågan är om man ens kan se ägaren före henne. Jag vet inte riktigt vad det ska vara bra för heller. Jag behöver ingen direkt hjälp med katten som det är nu.

Hade jag omplacerat en katt hade jag velat veta ifall det inte fungerade och veta vad som händer med katten.
  • babyfreeze

Bra gjort!
    Som redan sagts så ska inte katten att avlivas om du vill ta hand om den. Inte om ägaren inte bryr sig. Om ägaren däremot vill ha tillbaka sin katt, och sedan beslutar sig för att avliva den så kan du ju inte göra nåt. Men varken polisen eller en veterinär kan bestämma att den ska avlivas, utan det är ägaren först sedan upphittaren som får bestämma. Man ska vara medveten om denna rättighet då jag och andra faktiskt har varit med om att veterinärer har försökt "tvinga" oss att avliva istället för att försöka hjälpa katten att bi frisk.  

• Omogen citron
    Fjonkis skrev 2013-08-30 03:32:57 följande:
    Vill bara säga att du verkar vara en så fin människa. Katten hade sån tur att du hittade den:)

Tack!
  • Omogen citron
    babyfreeze skrev 2013-08-30 10:24:43 följande:
    Bra gjort!Som redan sagts så ska inte katten att avlivas om du vill ta hand om den. Inte om ägaren inte bryr sig. Om ägaren däremot vill ha tillbaka sin katt, och sedan beslutar sig för att avliva den så kan du ju inte göra nåt. Men varken polisen eller en veterinär kan bestämma att den ska avlivas, utan det är ägaren först sedan upphittaren som får bestämma. Man ska vara medveten om denna rättighet då jag och andra faktiskt har varit med om att veterinärer har försökt "tvinga" oss att avliva istället för att försöka hjälpa katten att bi frisk.  

Tack! Jag tror inte hon kan det nu, hon har skrivit på papper, så katten är registrerad på mig nu. Så jag tolkar det som att jag är ägaren. Dessutom får hon inte ut katten härifrån, jag kommer inte vara samarbetsvillig precis, och polisen lär inte prioritera det.
  • babyfreeze
    Omogen citron skrev 2013-08-30 10:59:20 följande:

Tack! Jag tror inte hon kan det nu, hon har skrivit på papper, så katten är registrerad på mig nu. Så jag tolkar det som att jag är ägaren. Dessutom får hon inte ut katten härifrån, jag kommer inte vara samarbetsvillig precis, och polisen lär inte prioritera det.
    Då är det din katt = du som bestämmer
Svar på tråden Tips vanvårdad katt