• susannapanna

Sovarrangemang vid delad föräldraledighet?

Vi har en son på snart sju veckor och har varit hemma tillsammans så långt (lyxigt med semestertider!) Framöver kommer jag att vara hemma måndag-torsdag och maken fredagar. Helgen är vi såklart lediga tillsammans. 

Med detta nya schema följer en del funderingar kring sovarrangemang. Vi har, utöver sovrummet med dubbelsäng, ett extra rum som kommer bli barnrummet framöver. Där står just nu en vuxensäng.

Sonen växer så det knakar och det börjar bli trångt i hans bed-in-bed, som vi hittills har kunnat flytta runt. Det är dags att köpa spjälsäng, men hur skulle ni göra? Vårt mål är att föräldern som skall upp och jobba skall få sova ostört.

Vi har följande alternativ... tror vi. Ni kanske kan komma på ngt ännu bättre!?!: 

1) En större stabilare spjälsäng i sonens rum för den som nattvakar och en mindre (typ bedside crib) i vårt sovrum för den gemensamma helgen.

2) En enda stor spjälsäng med hjul som flyttas mellan rummen de olika dagarna.

• Svar på tråden Sovarrangemang vid delad föräldraledighet?
  • Mia72

Låter inte så svårt i mina öron. Ställ en spjälsäng bredvid dubbelsängen och så sover den som ska vara hemma i det rummet och den som ska upp och jobba sover i vuxensängen i sonens blivande rum.

• zest

Eller om den som jobbar sover i "gästrummet" så behöver ni endast fixa en spjälsäng, som kan stå i sovrummet,.

• hannis

Lätt! Den som skall sova ostört ligger i enkelsängen och den som tar hand om barnet sover i dubbelsängen. Hade alltså bara kört på en enda spjälsäng som står i föräldrasovrummet.

• susannapanna

Men vi har klädkammare osv i anslutning i föräldrasovrummet och försöker undvika att den arbetande föräldern väcker bebisen och kanske också den som ska sköta honom resten av dagen...

• nozpa
    susannapanna skrev 2013-08-29 16:12:45 följande:
    Men vi har klädkammare osv i anslutning i föräldrasovrummet och försöker undvika att den arbetande föräldern väcker bebisen och kanske också den som ska sköta honom resten av dagen...

Ta fram kvällen innan?
  • tomsfru

vi har gjort så  att bebisen sovit i spjälsäng bredvid dubbelsängen och den förälder som jobbar sover längst bort från barnet, det har räckt bra för att få sömn och inte väcka bebisen i onödan

• skogsvitter

Vi har alltid sovit tillsammans oavsett vem som arbetat..... har aldrig förstått varför man sover i skilda sovrum, om det inte är absolut nödvändigt för överlevnad tex vid kolik då!

• Alexi

Vi är inte föräldralediga men en av oss går alltid upp 45 min tidigare på morgnarna och drar iväg till jobbet. Våra barn kommer ofta in till oss på natten. Men man ser ju bara till att smyga upp så snabbt det bara går, kläder finns förberedda i annat rum så klädkammaren ska ni ju inte in i på morgonen.

Men hur matar ni på natten? Äter inte barnet alls? Jag antar att ni inte ammar då men hur gör ni med ersättning?

• susannapanna
    Alexi skrev 2013-08-31 14:07:19 följande:
    Men hur matar ni på natten? Äter inte barnet alls? Jag antar att ni inte ammar då men hur gör ni med ersättning?
    Alla nätter utom natten till fredag ammas sonen. Han sover 4-5 timmar första omgången. Sedan matning och därefter 3h sömn innan det är dags för mjölkfrukosten

Natten till fredag får han istället ersättning på natten, för att jag ska få sova lite. Inget problem då han gärna tar flaska och vi kör färdigblandad ersättning på tetra som kan serveras rumstempererad.

• susannapanna

(ibland finns pumpad bröstmjölk i kylen, då kan han få det på pappans natt - om pappan känner sig pigg nog att göra ett vattenbad, haha)

• Valkyria75

Roligt att se hur olika det är. När vi delade på föräldraledigheten så gjorde vi tvärtom, dvs den som skulle upp och jobba tog hand om nätterna. Vi tyckte båda det var MYCKET lättare att vara lite trött på jobbet än ensam hemma med bebis :)

Annars skulle jag också säga som någon ovan. Är det inte trevligast att sova alla tillsammans, och är det sen svårt att få den sömn sim behövs kan väl den förälder som det är bestämt ska få sova bara gå in till sängen i andra rummet när den känner för det.

• skogsvitter
    Valkyria75 skrev 2013-08-31 18:53:36 följande:
    Roligt att se hur olika det är. När vi delade på föräldraledigheten så gjorde vi tvärtom, dvs den som skulle upp och jobba tog hand om nätterna. Vi tyckte båda det var MYCKET lättare att vara lite trött på jobbet än ensam hemma med bebis :)
    Annars skulle jag också säga som någon ovan. Är det inte trevligast att sova alla tillsammans, och är det sen svårt att få den sömn sim behövs kan väl den förälder som det är bestämt ska få sova bara gå in till sängen i andra rummet när den känner för det.
    Håller med till 100%!
  • EllisBell

Vi har alltid sovit tillsammans allihop och jag har alltid ammat på natten trots att vi delat 50-50 på tre föräldraledigheter. Varför krångla till det?

• daimstrut

Vi har också alltid sovit tillsammans och jag har ammat trots jobb. Hört skräckhistorier på jobbet om folk som inte kan/vill sova med sin man längre även sen barnet fått eget rum då de blivit vana att sova själva.

• Anne69

Vi lägger fortfarande fram kläder kvällen innan, just för att inte störa dem som sover - våra barn är 5 o 7 år. Tidig avfärd möjliggör ju ofta gemensam middag (guld värt) men då gäller det att inte väcka hela familjen när man ska iväg.

Om själva sovningen så är mitt förslag att ni verkligen ser till att den som ska jobba får sova ostört, åtminstone ett par timmar per natt.   Det som kan kännas trist är att gå och lägga sig utan sin partner, men om det känns så så lägger man sig ihop och när barnet börjar pipa så går den som ska upp och lägger sig i andra rummet.

Jag föreslår också att ni försöker tänka lite längre fram. Nu är det rätt bra att ha sonen i ert sovrum men om ett par månader kanske ni vill att han ska flytta till sitt rum? Hitta då en säng som får plats i båda rummen, med befintliga sängar. För även när han har flyttat till sitt så kommer ni att behöva sova där, och då behöver det vara bekvämt.  

• veh
    skogsvitter skrev 2013-08-31 10:11:57 följande:
    Vi har alltid sovit tillsammans oavsett vem som arbetat..... har aldrig förstått varför man sover i skilda sovrum, om det inte är absolut nödvändigt för överlevnad tex vid kolik då!

Det gör man för att man sover bättre då... Jag sover bättre om jag inte behöver gå upp ur sängen för att nattamma, utan kan göra det att störa maken. Och nej, liggamma i mörkret funkar inte... Min man sover bättre om det är så litet ljud runt honom som möjligt. Vi sov i olika rum de flesta nätter i åtminstonde ett år. Vårt val, som funkade prima för oss.
  • DetÄrBaraLillaJag

Jag har alltid haft sonen hos oss.. Mannen sover ibland på soffan ibland hos oss.. Men det handlar mer om att han somnar framför tvn.. Skulle han vakna så går han in i gästrummet lr vänder bara sig.. Men det har inte hänt med än en gång att han lämnat sängen och det var när sonen hade ont i magen en hel natt...

• AngelOfHarlem
    Valkyria75 skrev 2013-08-31 18:53:36 följande:
    Håller också helt med. Låter eländigt med separata sovrum. En sån liten bebis behöver väl inget eget rum än på länge...
Svar på tråden Sovarrangemang vid delad föräldraledighet?