• tzipporah

Insemination i Umeå

Jag undrar om det finns andra par som ska göra/nyligen har gjort insemination i Umeå? Jag o min fru är färdigutredda i vårt hemlandsting och har nu stått i Umeås kö i över ett år med extremt vaga besked varje gång vi ringt o frågat hur vi ligger till, alltid bara "det är brist på donatorer", "vi hoppas att till våren.. vi hoppas att till hösten..". Men så i veckan fick vi telefonbesked att vi ska få en kallelse för läkarsamtal och därefter "invänta en donator". Någon som har liknande erfarenheter som har en aning om vad det betyder? Vi vågar inte längre hoppas på någonting och de kan ju aldrig säga något konkret när man frågar dem heller. Men jag önskar ju såklart att det betyder att vi är på väg att få börja försöka, äntligen... men de har ju hela tiden sagt att de inte har några donatorer.

Jag hade verkligen velat att de skulle vara mer ärliga, förstår att det är svårt när de inte har tillräckligt med donatorer men varför kan de inte säga tydligt hur många som står i kö, och var i kön man befinner sig? Det är så vansinnigt drygt att vänta och inte få någon information.

• Svar på tråden Insemination i Umeå
  • miamarina84
    coffeeandcats skrev 2016-01-14 15:38:34 följande:

Jag fick ta de första proverna ganske snabbt efter vi skickat in formuläret. Men sen fick vi vänta över 1 år tror jag det var innan vi fick kallelse till samtal men sen gick det snabbt, ett par veckor bara. 

Vad ör det för prover du fick göra? Prover som ivf behöver ha?
  • coffeeandcats

Blodprover för att se så att jag hade ägglosning. sen testar de för olika sjukdomar. Sen gjordes ett ultraljud också för att kontrollera livmodern och äggblåsor och sånt. 

• coffeeandcats
    Amelia12 skrev 2016-01-15 11:44:36 följande:

Okej förmodar att ni var på första besöket innan julen 2014 då. Vi var på det ett tag efter så ligger väl en bit längre bak i kön... Glad 
    Har du lust att berätta mer om hur läkarsamtalet och psykologsamtalet va?

Njae jag fick ta det första proverna i maj 2014 och sen fick vi träffa gynekolg i september och ta blodprov för hiv. 

Läkarsamtalet var mest information om resten av processen går till och sen kontrollerade läkaren mina 

Psykologsamtalet var lättsammare än vad vi hade förväntat oss. Det var mest till ifall vi hade några funderingar över det här med att ta emot donerade spermier och så pratade vi lite om vår nuvarande livssituation och så. Var en väldigt sympatisk psykolog i alla fall :) 
  • miamarina84
    coffeeandcats skrev 2016-01-17 14:41:57 följande:

Blodprover för att se så att jag hade ägglosning. sen testar de för olika sjukdomar. Sen gjordes ett ultraljud också för att kontrollera livmodern och äggblåsor och sånt. 

Proverna de gör under utredningen alltså? Sen fick ni vänta ett år inför ivf eller insemination? Fattar Jsg rätt ;) vi är oxå klara med utredningen och i morgon ska jag ringa infertilutredning för att ställa oss i ivf kö. Fast är sugen på att testa insemination oxå :)
  • Amelia12

Okej. Men nu när ni blev kallade till läkarsamtalet, har de en donator åt er då? Eller är det ännu mera väntetid kvar?

• coffeeandcats
    Amelia12 skrev 2016-01-19 09:52:31 följande:

Okej. Men nu när ni blev kallade till läkarsamtalet, har de en donator åt er då? Eller är det ännu mera väntetid kvar?

Som jag uppfattade det ska de bara hitta en donator som matchar oss någolunda. Jag tror att tanken är att det ska gå relativt snabbt i processen när man genomfört läkarsamtalet.  
  • Amelia12

Hoppas du har rätt så väntan nu blir kort. Uppdatera gärna när det blir dags för försök

• Amelia12

Hoppas du har rätt så väntan nu blir kort. Uppdatera gärna när det blir dags för försök

• coffeeandcats

Ska ringa och prata med dem idag var tanken men verkar skjuta upp det. Funderar om det går att göra insmemination på en måndag, alltså om man kan testa ägglossning med urinsticka på en söndag. Verkar som att min ägglossning kommer att inträffa en vecka när jag är bortrest 2 dar p.g.a. av studier. 
    Har fått vänta på stt byta ut ett läkemedel och anpassa mig till det innan innan första insemninationen görs. 

Tiden tickar fram så långsamt nu. 

• coffeeandcats
    tzipporah skrev 2013-08-30 13:40:11 följande:

Jag undrar om det finns andra par som ska göra/nyligen har gjort insemination i Umeå? Jag o min fru är färdigutredda i vårt hemlandsting och har nu stått i Umeås kö i över ett år med extremt vaga besked varje gång vi ringt o frågat hur vi ligger till, alltid bara "det är brist på donatorer", "vi hoppas att till våren.. vi hoppas att till hösten..". Men så i veckan fick vi telefonbesked att vi ska få en kallelse för läkarsamtal och därefter "invänta en donator". Någon som har liknande erfarenheter som har en aning om vad det betyder? Vi vågar inte längre hoppas på någonting och de kan ju aldrig säga något konkret när man frågar dem heller. Men jag önskar ju såklart att det betyder att vi är på väg att få börja försöka, äntligen... men de har ju hela tiden sagt att de inte har några donatorer.

Jag hade verkligen velat att de skulle vara mer ärliga, förstår att det är svårt när de inte har tillräckligt med donatorer men varför kan de inte säga tydligt hur många som står i kö, och var i kön man befinner sig? Det är så vansinnigt drygt att vänta och inte få någon information.

Vi är typ i samma sits nu.
    Haft läkarsamtal och psykologsamtal. På läkaren lät det som att det kunde bli dags för insemination ganska snart.
    Igår ringde de och sa att psykologen inte gjort någon anteckning om att hon godkänt oss ännu. Dessutom är det kö men hon som hade koll på hur lång kö det var jobbade inte just då... Suck. Är så jobbigt att vänta och själv inte kunna påverka något. Vi hade telefonkontakt med psykologen för mer än 1 vecka sen, hur svårt ska det vara att skriva en journalanteckning om det?!

Verkar som att kommunikationen mellan personlen på kliniken är näst intill obefintlig! 

Hur ska man egentligen hantera all frustration som uppkommer av detta väntanden och osäkerhet som uppstår?!
  • coffeeandcats
    Amelia12 skrev 2016-01-19 09:52:31 följande:

Hoppar upp och ned av glädje nu! En donator är hittad så i min nästa cykel blir det förhoppningsvis insemination. Håller tummarna för att utslaget kommer på rätt dag. 
    Känns så mycket enklare att vänta nu! 

Hur går det för er andra? 

Och nu har jag tydligare svar på din fråga. De börjat matcha en med en donator efter läkar och psykologsamtalet. Psykologen måste ha skrivit in i systemet att det är okej att sätta igång. 
  • coffeeandcats

Varit lite bakslag med ägglossning på röda dagar och strul med testning av ägglossningen. Men imorgon blir det äntligen ett första inseminationsförsök. Nervös och hoppfull. Först väntar man en evighet och sen helt plötsligt så händer det! 

• coffeeandcats
    Seattle704 skrev 2016-05-25 10:47:51 följande:

Lycka till ! Vi lyckades första gången när har vi 3v kvar ???? (37v).

Så roligt att höra att det finns de som lyckas på första försöket. Min fru är övertygad om att det kommer att bli så för oss. Jag försöker vara lite mer realistisk men hoppas naturligtvis att jag inte ska behöva utsättas för en till insemination.

Känns som det kommer att vara 3 väldigt långa veckor innan det är dags att göra gravtest.
  • Lajsan79

Hoppas det gått bra, berätta mer!

Vad intressant att läsa att det gått förhållandevis snabbt. Vi var till Ivf-kliniken i Umeå igår och hade läkar- och psykologsamtalet och fick reda på hur allt kommer att gå till hädanefter. De ska matcha en donator och sedan blir det inseminationsförsök till hösten. Det är ju sommarstängt, men vi skulle troligen få nått besked i juli om tidsplan och om de har en donator till oss. Det ska bli så spännande!

• FlatPar8782

Hejsan

Jag testar nu för ägglossning andra gången. Senast var i December 2016 men fick då ägglossning på en fredag.

Nervöst är de.

vi började våran bebisresa våren 2015. De tog ca ett år från första undersökningen/blodprovstagning till att vi fick en Donator.

Hjärnspöken gör att jag tror jag gör fel eller att de e fel på testet för att de än inte har visat att jag har ägglossning. Sist i December förra året visade det 4 dagar efter att jag vart på ultraljud för att kolla äggblåsor, men är nu inne på dag 5.

Hur har det gått för er?

Svar på tråden Insemination i Umeå