• MalinEddie

Märkning bakom minskad amning

Amningen minskar i Sverige och enligt Livsmedelsverket, Konsumentverket och Statens folkhälsoinstitut och Socialstyrelsen ska märkningen av barnmatsburkar där det idag står "från fyra månader" vara en orsak. De vill ändra detta till ”lämpliga från sex månader, men tidigast från fyra månaders ålder”-
    www.svd.se/nyheter/inrikes/markning-bakom-minskad-amning_8459424.svd

Vad tycker ni om det och vad tror ni är de främsta orsaken till att amningen minskar?

Avskyr CIO-metoder.
  • Svar på tråden Märkning bakom minskad amning
  • The Doctor
    Alexi skrev 2013-08-31 22:23:42 följande:
    Jag tror den största anledningen till minskad amning är folks slöhet faktiskt. De orkar inte känna sig så dygnet-runt-behövda av bebisen utan det är så viktigt att pappan ska kunna mata så de kan få egentid, att de ska kunna lämna till barnvakt, att de inte står ut med att amma på stan och därmed känner sig låsta hemma, att det krävs rätt mycket kämpande för att upprätthålla en helamning framför allt i tillväxtperioder, det är viktigare att få sova hela natten att man vill däcka bebisen på ersättning osv.

Det och en enorm okunskap om hur amningen fungerar, tillväxtperioder, rätt tag om bröstet osv och där kommer ju Bvc in i att upprätthålla denna okunskap.

Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • Rosa Fluff
    chrissepisse skrev 2013-08-31 22:27:12 följande:

Nu har inte jag ammat och i och med det har jag blivit medveten om det faktum att ingen information får lämnas om flaskmatning. Om ni tycker att kompetensen inom sjukvården är låg gällande amning, är den obefintlig gällande flaskmatning. I en artikel i Sydsvenskan i våras sades rakt ut från sjukvården att de ska lyfta fram fördelarna med amning och nackdelarna/riskerna med brösmtjölk.

Det jag vill komma till här är att jag tror att det är lätt att gå på mat tidigt om man upplever att amningen inte fungerar helt. Smakportioner och mat finns det information om och då kanske man inte tänker på att man kan komplettera eller byta ut amningen mot ersättning. Istället för att byta ut ett par mål amning mot ersättning ger man gröt, välling eller mat.

Håller med. Ta familjeliv som exempel. Hur många trådar startas det just om smakportioner. Massor! Men hade kvinnor fått information om att första steget borde i så fall vara ersättning inte mat så tror jag fler försökt med det istället.
  • The Doctor
    chrissepisse skrev 2013-08-31 22:27:12 följande:

Nu har inte jag ammat och i och med det har jag blivit medveten om det faktum att ingen information får lämnas om flaskmatning. Om ni tycker att kompetensen inom sjukvården är låg gällande amning, är den obefintlig gällande flaskmatning. I en artikel i Sydsvenskan i våras sades rakt ut från sjukvården att de ska lyfta fram fördelarna med amning och nackdelarna/riskerna med brösmtjölk.

Det jag vill komma till här är att jag tror att det är lätt att gå på mat tidigt om man upplever att amningen inte fungerar helt. Smakportioner och mat finns det information om och då kanske man inte tänker på att man kan komplettera eller byta ut amningen mot ersättning. Istället för att byta ut ett par mål amning mot ersättning ger man gröt, välling eller mat.

Och själv var jag med om det motsatta, jag tror det beror lite på vart man bor.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • Rosa Fluff
    EllisBell skrev 2013-08-31 22:29:12 följande:

Rosa Fluff: Börjar man jobba tidigare kan man ju ge ersättning när mamman inte är hemma. Min erfarenhet som jag tror är med sanningen överensstämmande är dock att man i den grupp vi talar ofta är hemma med barnet tills det nästan är två och då med mamman först. Sen är ju delamning också amning.

Som jag skrev nyss så självklar borde ersättning vara första alternativet. Men (jag använder mig som exempel) så kanske barnet vägrar flaska. Min son tog flaska i 2 månader. Sen totalvägrade han. Plus att när han tog den kunde jag aldrig pumpa så det räckte en hel dag.
  • malzac
    EllisBell skrev 2013-08-31 22:29:12 följande:
    Rosa Fluff: Börjar man jobba tidigare kan man ju ge ersättning när mamman inte är hemma. Min erfarenhet som jag tror är med sanningen överensstämmande är dock att man i den grupp vi talar ofta är hemma med barnet tills det nästan är två och då med mamman först. Sen är ju delamning också amning.

Varför inte utpumpad bröstmjölk? Eller hur är det egentligen i Sverige, har man rätt att ta tid till att pumpa på jobbet i allmänhet? Här i England blev jag tvungen att gå tillbaka till jobbet när dottern var 5,5 månad. Jag har pumpat sedan dess (7 månader) och det är helt okej för min arbetsgivare (och måste vara det enligt lag, iaf viss tid).
  • malzac
    Rosa Fluff skrev 2013-08-31 21:56:28 följande:
    Malzac. Tack. För jag har vid två tillfällen fått samma svar från Livsmedelsverket att barnets mage är utvecklat för mat vid 4 månaders ålder.

Det låter konstigt (eller ouppdaterat?) tycker jag. Har du möjlighet att gräva fram exakt hur de uttryckte sig?
  • Sade
    EllisBell skrev 2013-08-31 19:34:20 följande:
    Jag tror att det till stor del beror på att det är så bråttom att slänga ut folk från BB nuförtiden. Helst några timmar efter bebisen är ute. Då finns det ingen tid att få igång amningen i lugn och ro med stöd och hjälp nära. Många landsting har också dragit ned på amningsmottagningarnas öppettider. Det i kombination med bekvämlighet och attityden hos många yngre att allt "ska vara lätt och roligt annars får det vara" tror jag är svaret.

Stämmer inte alls med min personliga erfarenhet. Mitt barn hade stora svårigheter med att förstå hur hon skulle äta från bröstet. Jag fick jätte mycket hjälp och stöd på bb och blev uppmuntrad att stanna kvar ett par dagar extra fast vi tänkt åka hem just för att få igång amningen ordentligt. Tack vare det stödet fick jag igång amningen och det är jag tacksam över.

Jag tror att en del ger upp för lätt helt enkelt.
  • EllisBell

malzac: Om man kan och vill går det nog bra att pumpa på de flesta jobb i Sverige. Svårt dock om man tex jobbar inom hemtjänsten och varje minut räknas men på kontor så...S en kan ju inte alla pumpa även om man helammar. Jag har pumpat och fryst in "för säkerhets skull" men aldrig fått ut mer än 2-4 dl/dygn trots fullproppad välväxt unge.

• Rosa Fluff

Malzac. Jag har haft det på mail men tror jag raderat det. Är inte ens 1 år gamla svar.. Jag frågade om barnets mage var redo för några skedar mat vid fyra månaders ålder och de svarade att det är den men man ser inget negativt med att amma i 6 månader.

De svarade även att man inte gjort nån forskning här i Sverige på skillnaden med att introducera mat vid 4,5 eller 6 månaders ålder.

• chrissepisse
    The Doctor skrev 2013-08-31 22:32:05 följande:
    Och själv var jag med om det motsatta, jag tror det beror lite på vart man bor.

Så kan det säkert vara. Jag har bara erfarenhet från Skåne och kan säga att bristen på ordentlig information om ersättning vs välling fick mig att ge mitt första barn alldeles för mycket välling. Jag insåg inte det förrän jag läste på mer inför barn nummer två. Av flera trådar här på Familjeliv har jag dragit slutsatsen att jag tyvärr inte är ensam om att göra detta misstag.
  • EllisBell

Sade: Jättebra att du fick hjälp! Så är det dock inte alltid. Och många omföderskor peppas ju till att åka 6h efter födsel...trots att varje nytt barn är en ny amningserfarenhet.

• chrissepisse
    Rosa Fluff skrev 2013-08-31 22:31:19 följande:
    Håller med. Ta familjeliv som exempel. Hur många trådar startas det just om smakportioner. Massor! Men hade kvinnor fått information om att första steget borde i så fall vara ersättning inte mat så tror jag fler försökt med det istället.

Det tror jag också. Och som jag skrev till the Doctor, behövs i mitt tycke bättre information om skillnaden mellan ersättning och välling.
  • malzac
    Rosa Fluff skrev 2013-08-31 22:35:32 följande:
    Som jag skrev nyss så självklar borde ersättning vara första alternativet. Men (jag använder mig som exempel) så kanske barnet vägrar flaska. Min son tog flaska i 2 månader. Sen totalvägrade han. Plus att när han tog den kunde jag aldrig pumpa så det räckte en hel dag.

Uj, ja då är det ju inte lätt. Kanske kunde det gå bättre med pipmugg eller så? Och att hålla uppe mjölkproduktionen med enbart pumpen är inte lätt alltid. Men jag vill bara tillägga att "räcka en hel dag" är relativt. Min väns son totalvägrade hennes utpumpade mjölk när hon började jobba, så han åt helt enkelt inte under de (rätt långa) timmarna. Istället åt han desto mer på natten. Det är nog det bästa sättet att hålla igång mjölkproduktionen - låta bli att dryga ut otillräcklig mjölk under dagen och amma desto mer under resten av dygnet.
  • malzac
    EllisBell skrev 2013-08-31 22:44:31 följande:
    malzac: Om man kan och vill går det nog bra att pumpa på de flesta jobb i Sverige. Svårt dock om man tex jobbar inom hemtjänsten och varje minut räknas men på kontor så...S en kan ju inte alla pumpa även om man helammar. Jag har pumpat och fryst in "för säkerhets skull" men aldrig fått ut mer än 2-4 dl/dygn trots fullproppad välväxt unge.

Oj, bra poäng där ja - alla kan inte pumpa. Och det man lyckas pumpa är inte nödvändigtvis representativt för hur mycket mjölk man faktiskt har.
  • Rosa Fluff
    malzac skrev 2013-08-31 22:48:39 följande:

Uj, ja då är det ju inte lätt. Kanske kunde det gå bättre med pipmugg eller så? Och att hålla uppe mjölkproduktionen med enbart pumpen är inte lätt alltid. Men jag vill bara tillägga att "räcka en hel dag" är relativt. Min väns son totalvägrade hennes utpumpade mjölk när hon började jobba, så han åt helt enkelt inte under de (rätt långa) timmarna. Istället åt han desto mer på natten. Det är nog det bästa sättet att hålla igång mjölkproduktionen - låta bli att dryga ut otillräcklig mjölk under dagen och amma desto mer under resten av dygnet.
    Om jag skulle jobba skulle jag aldrig orkat amma nätterna igenom.. Nu ammar ju inte jag längre och kommer aldrig mer göra det heller. De längsta 11 månaderna i mitt liv.. Haha.

Här är ena mailsvaret förresten:

* Om jag börjar introducera lite mat vid fyra månader kan jag då vid sex månader redan byta ut ett-två mål amning/ersättning till mat?

Och svaren är:Barnets mage är tillräckligt utvecklad för att ta emot mer mat än ett kryddmått vid 4 månaders ålder. Vårt råd om att vänta med större mängder handlar framför allt om att inte konkurrera ut amningen. Det är också bra att introduktionen av annan mat går långsamt. Om barnet verkar vilja få mer kan ett bra sätt vara att låta barnet själv känna på maten och försöka få i sig lite. I den åldern är finmotoriken inte så bra, så det blir ganska små mängder de lyckas få i sig. Det är egentligen först när föräldern hjälper till med sked som det kan bli några större mängder och det är det bra att vänta med till sex månaders ålder om man inte av någon särskild anledning vill att barnet ska lära sig att äta större portioner av annan mat tidigare.

Tidigare gavs råd om att börja introducera smakportioner vid 4-6 månaders ålder och på en del BVC gör man fortfarande det. Om man tittar på forskning från hela världen finns starkt underlag för att amma fullt i sex månader, men tyvärr saknas studier från länder med samma levnadsstandard och infektionstryck som i Sverige som jämför full amning i fyra respektive sex månader. Det finns inget som talar emot att sex månaders helamning är fördelaktigt även i Sverige, men det saknas interventionsstudier som explicit jämför effekter av fyra, fem eller sex månaders helamning i industrialiserade länder som Sverige och framför allt finns det inga nackdelar med att amma fullt i sex månader. Därför är vårt råd att göra det och det tror vi att de flesta BVC gör också, men vi vet att det finns en del som väljer att gå på det gamla rådet.
Svar på tråden Märkning bakom minskad amning