malzac skrev 2013-08-31 22:48:39 följande:
Uj, ja då är det ju inte lätt. Kanske kunde det gå bättre med pipmugg eller så? Och att hålla uppe mjölkproduktionen med enbart pumpen är inte lätt alltid. Men jag vill bara tillägga att "räcka en hel dag" är relativt. Min väns son totalvägrade hennes utpumpade mjölk när hon började jobba, så han åt helt enkelt inte under de (rätt långa) timmarna. Istället åt han desto mer på natten. Det är nog det bästa sättet att hålla igång mjölkproduktionen - låta bli att dryga ut otillräcklig mjölk under dagen och amma desto mer under resten av dygnet.
Om jag skulle jobba skulle jag aldrig orkat amma nätterna igenom.. Nu ammar ju inte jag längre och kommer aldrig mer göra det heller. De längsta 11 månaderna i mitt liv.. Haha.
Här är ena mailsvaret förresten:
* Om jag börjar introducera lite mat vid fyra månader kan jag då vid sex månader redan byta ut ett-två mål amning/ersättning till mat?
Och svaren är:Barnets mage är tillräckligt utvecklad för att ta emot mer mat än ett kryddmått vid 4 månaders ålder. Vårt råd om att vänta med större mängder handlar framför allt om att inte konkurrera ut amningen. Det är också bra att introduktionen av annan mat går långsamt. Om barnet verkar vilja få mer kan ett bra sätt vara att låta barnet själv känna på maten och försöka få i sig lite. I den åldern är finmotoriken inte så bra, så det blir ganska små mängder de lyckas få i sig. Det är egentligen först när föräldern hjälper till med sked som det kan bli några större mängder och det är det bra att vänta med till sex månaders ålder om man inte av någon särskild anledning vill att barnet ska lära sig att äta större portioner av annan mat tidigare.
Tidigare gavs råd om att börja introducera smakportioner vid 4-6 månaders ålder och på en del BVC gör man fortfarande det. Om man tittar på forskning från hela världen finns starkt underlag för att amma fullt i sex månader, men tyvärr saknas studier från länder med samma levnadsstandard och infektionstryck som i Sverige som jämför full amning i fyra respektive sex månader. Det finns inget som talar emot att sex månaders helamning är fördelaktigt även i Sverige, men det saknas interventionsstudier som explicit jämför effekter av fyra, fem eller sex månaders helamning i industrialiserade länder som Sverige och framför allt finns det inga nackdelar med att amma fullt i sex månader. Därför är vårt råd att göra det och det tror vi att de flesta BVC gör också, men vi vet att det finns en del som väljer att gå på det gamla rådet.