• Jepa

Mobbad för sitt namn?

Vi fick en underbar liten son för ett tag sedan. Det första namn vi kom att tänka på när han föddes var Milliam. Vi känner oss nöjda med namnet men efter att en nära släkting totalsågat namnet och gjort klart för oss att vi numera står skyldiga till att vårt barn kommer bli mobbat i skolan för sitt namn känns det inte lika bra:(

Kan inte släppa det, så vill höra vad tycker ni om namnet? 

• Svar på tråden Mobbad för sitt namn?
  • PinkBlue

Det var det dummaste jag hört. Det är att jättefint namn ju! :) Du ska inte vara orolig.

• tobiq

Det är sött, inget jag hade valt själv då det känns lite "hittepå", men det är väl alla namn från början...

Tror absolut inte att namnet kommer göra att er son blir mobbad dock! Det är ju jätte, jättevanligt med just ovanliga namn nu för tiden.

Grattis till pojken!

• Alexi

Mobbad vet jag inte men han kommer livet igenom få höra folk säga "William"...

• EllisBell

Mobbat tror jag inte. Barn tänker inte så. Däremot kommer säkert många vuxna, arbetsgivare mm att reagera negativt eftersom unika hittepånamn signalerar låg status.

• Jecw
    EllisBell skrev 2013-08-31 22:32:28 följande:
    Mobbat tror jag inte. Barn tänker inte så. Däremot kommer säkert många vuxna, arbetsgivare mm att reagera negativt eftersom unika hittepånamn signalerar låg status.
    Jo man ger ju sitt barn en stämpel direkt. Ett namn som förknippas med mer medelsvensson/högre klass ger pojken fler möjligheter i livet än ett namn som förknippas med tonårsgraviditeter och barnfattigdom.
  • dirpower

Mitt barns namn rimmar på fisa och det visste vi. Men varför fokusera på det negativa? Det är när möter motgångar man formas som människa och kärleksfulla föräldrar inger trygghet i barnen så de inte behöver ta åt sig av motgångar.

• fluu

Mobbad tror jag absolut inte att han kommer bli. Har aldrig varit med om att någon mobbats för sitt namn( utom syskonparet Mariana och Hampus som fick höra lite gliringar...). Dessutom är det väldigt vanligt med ovanliga namn och namn från hela världen.

Dock kommer namnet kanske orsaka förvirring. Han kommer få upprepa och stava namnet ofta.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Min lycka

Spelar ingen roll vad barnen heter, för alla har olika uppfattningar om alla namn.
    Jag tex avskyr namnen malin o linda *urk*,medan andra inte alls tycker så.
    Ta de namnet ni vill ha. 

• Moric

Mobbad kommer han kanske inte bli men precis alla kommer tro att han heter William. Som fluu påpekade kommer han få stava det för varje ny person han möter. "William med M i början" blir namnet.  Onödigt besvär känns det som.
    Om ni nu inte tycker om William som det är varför inte ta ett helt annat namn?

• tröttismamma
    Jepa skrev 2013-08-31 22:02:03 följande:
    Vi fick en underbar liten son för ett tag sedan. Det första namn vi kom att tänka på när han föddes var Milliam. Vi känner oss nöjda med namnet men efter att en nära släkting totalsågat namnet och gjort klart för oss att vi numera står skyldiga till att vårt barn kommer bli mobbat i skolan för sitt namn känns det inte lika bra:(

Kan inte släppa det, så vill höra vad tycker ni om namnet? 
    Alltså, jag blir riktigt förbannad när jag hör sånt här. Det är väl inget fel på det namnet. Förstår inte vad folk vräker ur sig :S Det säger nog mer om personen som säger det, än om det namn som ni kommit fram till. Stå på er :) Och hur många är det inte i skolorna idag som heter alla möjliga ovanliga namn, utan att bli mobbade. Det där tror jag handlar mycket om gamla fördomar. Mobbning har dessutom inte särskilt mycket med någons namn att göra. Det finns många med världens finaste vanliga namn som ändå blir mobbade av andra orsaker (eller av ingen orsak alls :S) och det finns de som har de mest konstiga groteska namnen som inte blir mobbade. Saker som att lära sig säga ifrån och sätta gränser för vad som inte är okej är bra mycket viktigare än vilket namn man har :)
  • nevermind

Men VA?!? Det är mobbarna det är fel på, inte barnet!!! Så fan heller att ert barn ska anpassa sig.

Om barnet varit rödhårig, hade ni färgat då? Om en tonårstjej blir mobbad för sina extremt små bröst (som jag blev), ska hon förstora dem?

• tröttismamma
    nevermind skrev 2013-09-01 13:49:35 följande:
    Men VA?!? Det är mobbarna det är fel på, inte barnet!!! Så fan heller att ert barn ska anpassa sig.

Om barnet varit rödhårig, hade ni färgat då? Om en tonårstjej blir mobbad för sina extremt små bröst (som jag blev), ska hon förstora dem?
    Bra skrivet! Håller med.
Svar på tråden Mobbad för sitt namn?