• Judjoh

Myom

Hej Jag och min man har försökt att få barn sedan i december 2012 utan att det kommer något. I april börjar jag få en knöl på magen den gick hatt se och känna på morgonen så vi fick en tid hos barnmorskan till slut. Där hände det inte så mycket hon kände att livmodern var hård men det var allt. Så vi fick ringa och tjata för att få komma och träffa en doktor samma sak händer där inte mycket klokare efter det mötet dom kontrollerade att jag inte hade några könssjukdomar och sa också att livmodern var hård. Jag började få ont och knölen har växt så nu är den stor. Till slut får jag remis till sjukhuset där en doktor med ultraljud kan konstatera att det är myom som sitter på utsidan av livmodern ungefär 6 cm stor. Min fråga är om någon här haft samma problem och att efter en operation ha blivit gravid ? Eller om någon haft detta problem och blivit gravid efter ett tag? Tack för svar.

• Svar på tråden Myom
  • Judjoh

tack!
    jag hoppas verkligen att det fixar sig snart med allt

• MartinaH88
    Jag är bara jag skrev 2013-09-01 14:36:59 följande:
    Jag skulle be om fler utlåtanden innan jag ens övervägde operation. Jag har träffat många läkare under de år vi försökt och ingen har sagt ett ord om att myomet borde tas bort. En operation kan också ställa till det och är det absolut inte nödvändigt så bör myomet sitta kvar. Frågan är också om det verkligen är myom och varför det gör ont,vuxit så snabbt och känns hårt? Mitt växer inte alls,gör inte ont,känns inget och är lika stort som ditt.

Konstigt han säger där ej finns medicin för myom när där finns 2 stycken ...
  • MartinaH88
    Judjoh skrev 2013-09-01 14:27:53 följande:
    okay  men när dom gjorde undersökningen på mig så sa doktorn att det var operation som gäller finns ingen medicin mot myom och dessutom sa han att det kan vara problem att bli gravid på grund av detta... Jag hoppas att få träffa doktorn igen för det var förra veckan jag var på undersökning och det finns jätte många funderingar i mitt huvud...

Konstigt han säger där ej finns medicin när där finns 2!
  • Judjoh

Okay Imorrn ska jag träffa en ny doktor och hoppas på att få hjälp. Vad heter dessa mediciner ? Kanske jag kan fråga om dom då.

• MartinaH88
    Judjoh skrev 2013-10-28 22:03:28 följande:
    Okay Imorrn ska jag träffa en ny doktor och hoppas på att få hjälp. Vad heter dessa mediciner ? Kanske jag kan fråga om dom då.

Synarela heter det ena och är ett nässpray och esmya heter det andra!
  • Judjoh

Okay Jag träffade en doktor idag och hon sa att medicinen inte hjälper så bra det kan göra myom mindre ett tag men att den kommer tillbaka. Och min myom har vuxit till 10 cm nu och det har kommit ytligare en. Puffffff Jag kommer nog att ta operation så värken försvinner och hoppas att det kommer bli lättare för mig att bli gravid.

• MartinaH88
    Judjoh skrev 2013-10-29 21:20:25 följande:
    Okay Jag träffade en doktor idag och hon sa att medicinen inte hjälper så bra det kan göra myom mindre ett tag men att den kommer tillbaka. Och min myom har vuxit till 10 cm nu och det har kommit ytligare en. Puffffff Jag kommer nog att ta operation så värken försvinner och hoppas att det kommer bli lättare för mig att bli gravid.

Jag tog synarela för att myomen skulle bli minska för mina va stora, när dom är så stora är de svårt och få bort allt, alltså tar man synarela för dom ska minska i storlek och lättare o få bort allt!
  • molly02

Hej, har du blivit opererad för myomet ? Hur kände du dig efteråt ? Vi fick missfall i somras & efter det konstaterades det att jag hade ett myom. jag har fått tid för operation den 2:e dec & det skrämmer mig till viss del. 
    Kommer ju att vara sjukskriven i 1 månad.

Hur lång tid tar det för mensen att komma tillbaks ? Jag har hört att man skall vänta 2 menser innan man börjar "projekt barn"

tacksam för input. Hade aldrig hört talas om myom innan.

tack på förhand
    // M  

• Judjoh

Molly02: Jag kommer att opérera på måndagen den 25 november. Jag kommer att säga efter min operation, men för tillfället vet jag inte mycket ... Jag är också väldigt nervös ... Men vi måste bli positiv och be Gud!

• Dujagföralltid

Hej! Hur har det gått för er? Började med esmya idag.. Ska ta i 2 mån sen ivf igen. Innan har min läkare sagt att mitt myom inte skulle påverka att bli gravid men efter diskuterat det med läkarna i Linköping kan det visst påverka. Ett myom sänker blodcirkulationen i livmodern och det har visat sig att de som blivit av med sitt myom, har en del blivit gravida.

Det kanske förklarar mina positiva grav test som sen blödigt ut vid menstid. Nu hoppas vi på att detta ska ge resultat. Iallafall att de kan plocka ägg från äggstocken som myomet täcker..

Kram!

Svar på tråden Myom