• Anonym (Undrande)

Bo med bonusbarn?

Undrar om de är så här de ska vara?

För att börja jag har 3 barn i åldrarna 2-6 som bor hos mig större delen av tiden och hos sin Pappa 4 dagar varannan vecka, jag har en bra relation till pappan o de är aldrig några bekymmer att byta dagar eller hjälpas åt..

Pojkvännen har 2 barn i åldrarna 3-7 som han har varannan helg dessutom helt oense med mamman så han får inte ha dom en minut längre än vad som är överenskommit..

Nu till problemet: vi pratar om att flytta ihop men då anser pojkvännen att vi ska ha barnen varsin helg då han vill ha egentid med sina barn och att mina barn inte får "inkräkta" på den tiden då han träffar dom så sällan och att hans barn skulle må dåligt om mina var hemma samtidigt..

I mina öron låter de här hel knäppt och förstår inte varför alla inte skulle kunna vara tillsammans men de är jag så nu behöver jag hjälp att få era åsikter vad ni tycker? Ska vi ha barnen varsin helg eller ska dom kunna vara tillsammans?

• Svar på tråden Bo med bonusbarn?
  • Anonym (vänta)

jag tycker att ni ska vänta med att flytta ihop

• Anonym (mio)

För att klargöra. Föräldrar som har barn ihop och som bor ihop går inte att likställa med två personer som bor ihop som har barn på vardera håll när det gäller att hitta tid över för varandra (de vuxna).

Om jag misstolkat vad någon skrev må va hänt.

• Litet My

Anonym(mio): Undrar fortfarande varför par med barn men inga gemensamma behöver mer egentid än de som har barn ihop

• SupersurasunkSara
    Litet My skrev 2013-09-01 21:51:52 följande:
    Anonym(mio): Undrar fortfarande varför par med barn men inga gemensamma behöver mer egentid än de som har barn ihop
    För att par med enb gemensamma barn varit bara de två först (i de flesta fall) och i lugn och ro fått lära känna varandra som enbart vuxna, inte bara som förälder.
    För att det ÄR jobbigare (i de flesta fall) att ha andras barn omkring sig, det tar tid att landa i den nya familjen.
  • Fanny b
    mamaleona skrev 2013-09-01 20:29:18 följande:
    Barn vänjer sig vid olika situationer. I den här frågan tror jag det är dom vuxna som krånglar till saken onödigt mycket. Vet iaf det av egen erfarenhet att jag hade ALDRIG orkat me nyfamiljslivet om vi inte haft varannan helg barnfritt helt o hållet, det var mitt andningshål i en tid full me barn o deras intressen, matlagning o planering. Varannan helg struntade jag tom i att laga mat. Med så där många barn behöver man även liten egen tid faktiskt.

Även om barn vänjer sig vid olika situationer förstår ts pojkvän inställning, han har barnen 2 helger per månad, under denna begränsade är det naturligt att han vill ägna all tid åt sina barn, i en lugn miljö. Om ts barn är där samtidigt kan det vara svårt att få en lugn miljö. Det kan också uppstå konflikter om han vill åka med sina barn och t ex bada och ts barn vill följa med.  Kort sagt, han verkar vilja vara i en egen bubbla de få dagar han träffar sina barn, ts är vuxen och förstår troligen detta. Men hennes barn gör det troligen inte, och när de märker att ts pojkvän prioriterar sina barn vh kan de reagera med att bli avundsjuka.
  • Anonym (mio)
    SupersurasunkSara skrev 2013-09-01 22:05:46 följande:
    För att par med enb gemensamma barn varit bara de två först (i de flesta fall) och i lugn och ro fått lära känna varandra som enbart vuxna, inte bara som förälder.

För att det ÄR jobbigare (i de flesta fall) att ha andras barn omkring sig, det tar tid att landa i den nya familjen.

Att umgås med varandra kring ett gemensamt barn skiljer sig från att umgås med varandra medan varannanveckobarnet är närvarande då det förstnämnda delar bådas uppmärksamhet medan det sistnämnda i första hand önskar ha biologisk förälders uppmärksamhet.

Föräldrar som har barn ihop och bor ihop kan inte likställa sig med två personer som bor ihop där en eller båda har barn sen tidigare.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (mio) skrev 2013-09-01 23:33:26 följande:

Att umgås med varandra kring ett gemensamt barn skiljer sig från att umgås med varandra medan varannanveckobarnet är närvarande då det förstnämnda delar bådas uppmärksamhet medan det sistnämnda i första hand önskar ha biologisk förälders uppmärksamhet.
    Föräldrar som har barn ihop och bor ihop kan inte likställa sig med två personer som bor ihop där en eller båda har barn sen tidigare.
    Ja?
  • Zingorina

Du skriver att dina barn bor hos sin pappa fyra dagar varannan vecka. Det innebär ju alltså minst en vardag. Då har ju du och pojkvännen egentid eftersom han bara har sina på helgerna. Men annars har jag själv funderat på att lösa ett liknande problem så här. Du har god kontakt med dina barns far, så ni kan kanske pussla om era dagar något. Så att du har dina barn två helger på raken och sedan är de hos pappa två helger på raken. Vilket då ger dig och din pojkvän följande senario: helg 1: alla barnen. Helg 2: dina barn. Helg 3: hans barn. Helg4:inga barn. Det ger barnen en lugn "inskolning" med varandra med en helg i månaden att börja bygga på nya syskonrelationer. Varje barnaskara får en helg med bara sin förälder (och en bonusförälder). Och ni som par får en helg i månaden att göra vuxensaker på. Jag och min exman har barnen varannan vecka och min pojkvän har sina varannan helg. Just nu har pojkvännen sina samma helg som jag har mina. Men jag funderar på denna lösningen när han flyttar in hos mig permanent. (Nu bor han hos mig alla dagar utom varannan helg då han är med sina killar i deras gamla boende) nu är det så stor åldersskillnad (hans 5och 7 mina 12och 14) på våra så de har så olika behov så jag tror inte de skulle störa sig så jättemycket på varandra. Men som sagt under en termin funderar jag på detta så alla parter sakta vänjer sig vid konceptet "storfamilj" :)

• Anonym (mio)
    SupersurasunkSara skrev 2013-09-02 09:46:24 följande:
    Ja?

Ursäkta, det blev konstigt. Jag skulle inte citera ditt inlägg.

Jag tycker det är sant det du säger.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (mio) skrev 2013-09-02 20:07:17 följande:

Ursäkta, det blev konstigt. Jag skulle inte citera ditt inlägg.
    Jag tycker det är sant det du säger.
    Haha ok, jag blev lite fundersam där, tänkte nog att det var någon annan du kanske menat att citera Eller att jag varit otydlig i vad jag menade
  • Anonym (ska och ska)
    Anonym (Undrande) skrev 2013-09-01 16:56:00 följande:
    Undrar om de är så här de ska vara? För att börja jag har 3 barn i åldrarna 2-6 som bor hos mig större delen av tiden och hos sin Pappa 4 dagar varannan vecka, jag har en bra relation till pappan o de är aldrig några bekymmer att byta dagar eller hjälpas åt.. Pojkvännen har 2 barn i åldrarna 3-7 som han har varannan helg dessutom helt oense med mamman så han får inte ha dom en minut längre än vad som är överenskommit.. Nu till problemet: vi pratar om att flytta ihop men då anser pojkvännen att vi ska ha barnen varsin helg då han vill ha egentid med sina barn och att mina barn inte får "inkräkta" på den tiden då han träffar dom så sällan och att hans barn skulle må dåligt om mina var hemma samtidigt.. I mina öron låter de här hel knäppt och förstår inte varför alla inte skulle kunna vara tillsammans men de är jag så nu behöver jag hjälp att få era åsikter vad ni tycker? Ska vi ha barnen varsin helg eller ska dom kunna vara tillsammans?

Ska och ska... det beror väl på... om din pojkväns barn bara träffar sin pappa 2 dagar varannan vecka är det ju inte konstigt om de vill vara topp-prioriterade de två dagarna. Fyra dagar i månaden. Få ha sin pappa ifred.

Å andra sidan är ju alla barnen relativt jämngamla och kanske skulle ha roligt tillsammans när de lär känna varandra.

Kanske det går att hitta någon lösning mittemellan? Att barnen ibland är hos er samtidigt och ibland vid olika tillfällen? Och prova er fram?
  • Anonym (Undrande)

Jag vill bara tillägga att barnen känner varandra utan och innan då jag o pappan känt varandra i över 20 år o umgåtts i samma bekantskapskrets i alla år, sedan förstår jag att hans barn är i behov av egen tid med honom precis som mina är med mig men känner samtidigt att även vi som par är beroende av egen tid för återhämtning och ha tid att prata med varandra

• SupersurasunkSara
    Anonym (Undrande) skrev 2013-09-03 19:58:19 följande:
    Jag vill bara tillägga att barnen känner varandra utan och innan då jag o pappan känt varandra i över 20 år o umgåtts i samma bekantskapskrets i alla år, sedan förstår jag att hans barn är i behov av egen tid med honom precis som mina är med mig men känner samtidigt att även vi som par är beroende av egen tid för återhämtning och ha tid att prata med varandra
    För egen del hade detta upplägg fungerat:
    NI har barnen samma helger. Ibland åker han iväg med sina barn = du och dina barn har egentid hemma och de borta. Ibland åker du iväg med dina barn = han får egentid med sina hemma och du borta.
    Ibland åker ni allihopa.

Svar på tråden Bo med bonusbarn?