• Anonym (Tveksam)

Hur köper jag en BRF utan att min sambo får del av den?

Jag har kommit över en himla massa pengar genom en bodelning med min ex-sambo. Jag funderar nu på att investera pengarna i en liten lägenhet. Dessvärre har jag nu en ny sambo som har en massa skulder osv, och jag vill absolut inte riskera att denne sambo får del av lägenheten och kanske får halva vid en eventuell bodelning om vi gör slut. Hur ska jag gå till väga för att undvika det? Kan jag skriva nåt speciellt kontrakt eller nåt innan för att bevisa att lägenheten är till MIG och inte till OSS?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-01 21:00
    Oj, rubriken blev lite konstig. Menade såklart en bostadsrätt.

• Svar på tråden Hur köper jag en BRF utan att min sambo får del av den?
  • any19877

Om ni inte kommer att bu i den så är den bara din... Är helt 100% på det!

• läkarstudent

Det är bara att skriva ett avtal. Du kan antingen kontakta en jurist för det, eller så finns det mallar på nätet om du googlar. Kom ihåg att de ska bevittnas bara.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • SpanskaFlugan

Ta kontakt med en familjejurist och skriv samboavtal. Enklast och säkrare än att förlita sig på familjelivs medlemmar.

• Anonym (Enskild.Egendom)
    Mellanmjölkens land skrev 2013-09-01 21:04:25 följande:
    Köp själv och skriv papper på att den är Enskild Egendom

Check!! Inte för att vara en pessimist men det kan vara smart att tänka över situationen med en skuldsatt sambo.
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym (Enskild.Egendom) skrev 2013-09-01 21:12:05 följande:

Check!! Inte för att vara en pessimist men det kan vara smart att tänka över situationen med en skuldsatt sambo.
    Det är just det jag tänker på. Vill nog inte ens att han bor i den om jag köper den, utan att vi separerar då. Men om vi är skrivna på samma adress när jag köper den räknas den väl som gemensam egendom om jag inte skriver under nåt särskilt papper?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Tveksam) skrev 2013-09-02 12:00:08 följande:
    Det är just det jag tänker på. Vill nog inte ens att han bor i den om jag köper den, utan att vi separerar då. Men om vi är skrivna på samma adress när jag köper den räknas den väl som gemensam egendom om jag inte skriver under nåt särskilt papper?
    Nej, det du köper för dina pengar är ditt, även vid en seperation. Så ska han inte bo där tillsammans med dig så är det bara din lägenhet. Om du däremot köper och ni flyttar in i den tillsammans, så är det en annan fråga. Då kan du skydda dig genom att skriva papper.
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym (XXX) skrev 2013-09-02 12:04:28 följande:
    Nej, det du köper för dina pengar är ditt, även vid en seperation. Så ska han inte bo där tillsammans med dig så är det bara din lägenhet. Om du däremot köper och ni flyttar in i den tillsammans, så är det en annan fråga. Då kan du skydda dig genom att skriva papper.
    Men om han skriver sig där mot min vilja då? Jag behöver ju inte godkänna att han folkbokför sig på min adress, utan det kan han göra ändå. Så om vi nu står skrivna på samma adress, jag köper en lägenhet och han folkbokför sig där utan att jag godkänner det, då "flyttar" han ju in där ändå, utan att han fysiskt sett bor där? Obestämd
  • Anonym (n)

separerar innan du köper då?

• Kjell2
    Anonym (Tveksam) skrev 2013-09-02 12:10:35 följande:
    Men om han skriver sig där mot min vilja då? Jag behöver ju inte godkänna att han folkbokför sig på min adress, utan det kan han göra ändå. Så om vi nu står skrivna på samma adress, jag köper en lägenhet och han folkbokför sig där utan att jag godkänner det, då "flyttar" han ju in där ändå, utan att han fysiskt sett bor där?

Det är inte folkbokföringen det hänger på utan var han bor. Vill du vara säker skriv ett avtal med honom.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (XXX) skrev 2013-09-02 12:04:28 följande:
    Det är ju detta som är problemet med många samboförhållanden. Mannen köper ofta sakerna, medan kvinnan köper mat och kläder till ungarna. Sedan när de ska separera så har mannen en massa saker, medan kvinnan inte har något.
Svar på tråden Hur köper jag en BRF utan att min sambo får del av den?