• Anonym (hundförare)

Allt bara krossas

Sitter här mitt i natten och kan inte sova på grund av det som hänt under dagen.
    Ska försöka förklara hela historien kort:
    Jag är gift med en man som har ett barn sedan tidigare,barnet var 1 år när vi flyttade ihop och är idag 4.
    Allt har rullat på relativt problemfritt,inga bråk med biomamman och varannan vecka har funkat kanon.
    Barnet alltid har varit väldigt trotsig milt sagt och det har bara blivit värre med åren,inom kort ska en utredning påbörjar för att se om adhd kan ligga bakom.
    Det som blir problem är att jag jobbar som hundförare och har gjort sen innan jag träffade min man.
    Mina hundar är min bästa vänner och min man älskar dom lika mycket som jag.
    Dock har barnet fått för sig att hen hatar hundarna. Känns helt sjukt eftersom dom varit vid hens sida i 3 år.
    Barnet kan helt oprovocerat slå,sparka eller spotta på hundarna,dom sitter rakt upp och ned och tar emot eller bara går där ifrån. Varje gång det händer tar vi tag i problemet direkt och förklarar varför man inte får göra så och att hundarna tillhör familjen.
    Barnets beteende blir bara värre och vi har involverat biomamman i samtalen också så vi alla är på samma nivå. Nu har det gått så långt att vi vaknat av att barnet försökt slå hundarna med tillhyggen (tex mic-stativ från sitt rum) när hen vaknat för att gå in till vårt sovrum på natten. Hundarna blir självklart livrädda när dom ligger i sina sängar och sover och plötsligt blir slagna med ett mic-stativ.
    Jag sover numera i ett rum med lås på nätterna tillsammans med hundarna.
    Det här går ut över alla relationer i familjen och jag kan helt ärligt säga att jag och svårt att se på min bonus och säga att jag älskar hen som tidigare.
    Det som hände idag var att biomamman ringde och sa att barnet "tycker inte om hundarna för dom finns",och hen tycker inte det är fel att slå dom "för då kan dom dö och då finns dom inte".
    Vi blev helt chockade och bättre blev det inte när biomamman säger att hon tror hundarna är orsaken till barnets trots och föreslår att vi ska sälja dom. Mannen svarar att det finns inte på kartan och att dom inte bara är sällskap utan mitt arbete. Hon säger då att hon kan göra en anmälan att barnet inte har en säker miljö på grund av att hen tvingas bo med hundar som är kapabla att döda. Mannens svar var att om hundarna utgjorde någon fara skulle många familjer mista sina barn eftersom det inte bara är singlar som är hundförare. Hon la på och mannen försökte kontakta familjerätten utan svar,han ska ringa i morgon igen. 
    Hela min värld krossas! Jag tänker inte leva utan mina hundar och jag vill inte att min man ska leva utan sitt barn.
    Vi har pratat om ett gemensamt barn men sagt att vi ska avvakta tills vi får hjälp med barnets beteende,nu känns det mer som vi kommer gå åt skilda håll i stället :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-15 05:24
    Får tacka för svaren som kommer in lite då och då! Vi har haft en kvinna från bup här i fredags eftersom det ansågs som akut att någon med kunskap fick möte barnet. Händelsen som gjorde det akut förutom det tidigare var som följer:
    Jag sover ju i ett låst rum med hundarna på natten,mannen i vårt sovrum och barnet i sitt rum.
    Barnet brukar gå till vårat sovrum om han vaknar (orkar inte med hen eftersom många förstått att vi pratar om en pojke) och han vaknade natten mot torsdag och gick och la sig hos sin pappa. Pappan vaknade när barnet kröp upp men somnade sedan om. Jag väcktes sedan av att mannen skrek "Vad i helvete håller du på med" följt av att sovrumsdörren slogs upp in i väggen. Har aldrig hört min man skrika på ett sånt sätt under våra år tillsammans så jag sprang ut i hallen där jag hittade honom ihopkrupen gråtandes. Barnet hade då lagt en kudde över pappans ansikte (han låg på rygg) och sen satt sig själv på den. Mannen vaknade i panik och knuffade bort barnet och insåg då vad barnet gjort. Pappan var totalt förstörd för vad barnet gjort och för att han skrikit på det sättet. Barnet däremot sa INGENTING. Jag gick in när jag kollat till min man och frågade vad som hände,fick svaret: "Gå ut! Jag ska sova".
    Jag satte mig i sängen och förklarade vad som händer om man gör så men barnet ignorera mig totalt,ignorerade alla försök till att få ögonkontakt osv också. Vi pratade såklart med både mamman och bup så fort det blev morgon. Mamman blev jätteledsen och bad om ursäkt för allt hon sagt innan eftersom hon förstod att det handlar om något mer. Bup skickade som sagt en kvinna med kunskaper inom barnpsykologi,hon var jättetrevlig och verkar väldigt duktig inom området. Hon tog kontakt med barnet som vilken gäst som helst till att börja med men barnet vägrade säga hej och så fortsatte det. Barnet vägrade prata med henne utan skrek bara: "Jag vill inte prata". Inte ens kontakt vi lek fungerade och det slutade med att hon satt och pratade bara med oss och vi diskuterade uppfostran och sånt. Hon såg inga fel i våran uppfostran och förklarade att det finns risk att barnet lider av en störning. Hon skulle ha ett samtal med biomamman med för att diskutera samma saker som med oss. Hon ville ha separata samtal eftersom barnet bor på två ställen så hon kan utesluta att det är något av boendena som kan påverka. Barnet är kvar hos oss och mannen är ett vrak när barnet inte ser,han förstår inte vad som händer och jag kan bara hålla med. Jag är vaken fast jag skulle vilja sova så pappan kan slappna av och umgås med barnet i morgon.

• Svar på tråden Allt bara krossas
  • Anonym (Dee)

Men oj vilken situation. Jag kan dock tycka att det bör väl gå att jobba på barnets beteende? Barnet måste ju lära sig att inte bruka våld mot djur över huvud taget. Barn som inte har blivit uppfostrade att ogilla djur brukar ju oftast tycka om (enligt min erfarenhet) och vara nyfikna på djur så förstår inte barnets beteende. Biomamman verkar ju inte alls vara särskilt samarbetsvillig heller. Kan det vara så att barnet tycker att hundarna får för mycket uppmärksamhet? 

Stackars hundarna som behöver dras med ett barn som slår dem. :( Hoppas verkligen att ni kommer på något sätt att lösa situationen på. 

• Anonym (S)

Känns mer som 4 års trots från ungen så ha klara tydliga gränser för ungen

• Anonym (hundförare)
    Anonym (Dee) skrev 2013-09-04 02:04:20 följande:
    Men oj vilken situation. Jag kan dock tycka att det bör väl gå att jobba på barnets beteende? Barnet måste ju lära sig att inte bruka våld mot djur över huvud taget. Barn som inte har blivit uppfostrade att ogilla djur brukar ju oftast tycka om (enligt min erfarenhet) och vara nyfikna på djur så förstår inte barnets beteende. Biomamman verkar ju inte alls vara särskilt samarbetsvillig heller. Kan det vara så att barnet tycker att hundarna får för mycket uppmärksamhet? 

Stackars hundarna som behöver dras med ett barn som slår dem. :( Hoppas verkligen att ni kommer på något sätt att lösa situationen på. 
    Ja jag tycker också barnet behöver förstå att man behandlar inte djur så och att dom tillhör familjen. Vill inte tänka på hur hen skulle kunna reagera på ett syskon. Biomamman har tidigare varit väldigt samarbetsvillig men nu vet jag inte vad som hänt.
  • Eterisk
    Anonym (hundförare) skrev 2013-09-04 06:59:06 följande:
    Ja jag tycker också barnet behöver förstå att man behandlar inte djur så och att dom tillhör familjen. Vill inte tänka på hur hen skulle kunna reagera på ett syskon. Biomamman har tidigare varit väldigt samarbetsvillig men nu vet jag inte vad som hänt.
    Han är förmodligen jobbig hemma hos henne också. Hon letar kanske efter en enkel förklaring som inte har med henne själv att göra. Knäppt förstås, men det är inte ovanligt för människor att bete sig så. 
  • EllisBell

Lösningen är knappast att ta bort hundarna utan att ta reda på att varför barnet har så mycket ilska inuti. Jag hade för övrigt sett det som en jättestark varningssignal om ett barn var medvetet grymt mot djur. Bra att ni ska starta utredning.

• yodi
    Eterisk skrev 2013-09-04 07:18:11 följande:
    Han är förmodligen jobbig hemma hos henne också. Hon letar kanske efter en enkel förklaring som inte har med henne själv att göra. Knäppt förstås, men det är inte ovanligt för människor att bete sig så. 
    tror också att det kan röra sig om något sådant. och det är klart att det är ju en enkel lösning att skylla barnets beteende på hundarna.

men är tämligen säker på att hade inte hundarna funnits så hade det skylts på något annat.  
  • pixolina

Kontakta en barnpsykolog eller socialpedagog för att be om hjälp hur ni ska kunna jobba vidare med problemet och sätta gränser som barnet förstår.
    Barnet skulle ju i princip kunna ge sig på en främmande hund som inte är lika snäll som dina.....
    Vad säger dagis? Har de märkt några förändringar i barnets beteende?

• Anonym (hjälp)
    pixolina skrev 2013-09-08 20:51:03 följande:
    Kontakta en barnpsykolog eller socialpedagog för att be om hjälp hur ni ska kunna jobba vidare med problemet och sätta gränser som barnet förstår.
    Barnet skulle ju i princip kunna ge sig på en främmande hund som inte är lika snäll som dina.....
    Vad säger dagis? Har de märkt några förändringar i barnets beteende?

Det verkar ju som om barnet har blivit enormt svartsjukt på hundarna helt plötsligt? Har barnet nån empati störning eller är det svartsjukan som gör barnet galet? Man kan ju tycka att det går liiiite över gränsen om hen slår hundarna med tillhyggen!

Kan barnet bo hos mamman till utredningen är klar? Men viktigt är ju att barnet får komma på besök så hen inte tror att ni glömt bort hen och blir ännu värre i sitt betende. Jag förstår att du inte har lika lätt för bonusbarnet mer och särskilt då bio mamman nu plötsligt beter sig vidrigt.

Önskar er lycka till!
  • Anonym (jo)

Har ni någon insyn i hur barnet lever hos sin mamma? Det är ju inte säkert att det egentliga problemet handlar om hundarna, jag har svårt att se att en fyraåring INTE skulle vilja ha hundar hemma. Kanske tar barnet ut sin ilska och frustration på dem? Har hon syskon hos mamman? Har det pratats om syskon? Har mamman en ny man? Någon slags förändring i barnets liv kan säkert trigga igång ett sånt här beteende.

• Anonym (hundförare)

Hej allihopa! Tack för alla svar. Jag och mannen tog en vandringssemester några dagar för att rensa tankarna.
    Ska försöka svara på alla frågor så gott det går,
    Barnets beteende i övrigt har eskalerat regelbundet från ca 2 års ålder,därav grunden till utredningen.
    Vi har alltid haft bra kontakt med mamman. Skulle kanske inte säga vänner men jag kan ringa likväl som mannen om det är något och hon kan ringa oss båda. Vi har alltid varit överens om att vi är 3 som ska ge trygghet till barnet.
    Mamman är rätt hård i sin uppfostran men så har det varit från början och barnet har aldrig sagt något ont om mamman. Vad vi vet finns det ingen man i hennes liv och barnet har inga syskon. 

Det senaste från mamman är förslaget att vi kanske kunde bo på separata håll veckan barnet är här.
    "Så behöver ingen oroa sig att något ska hända" hette det. Känns ju kul!
    Mannen är måttligt road och familjerätten tyckte vi kunde försöka prata med varann och återkomma om samarbetssamtal verkar nödvändigt :S

• pixolina

Vill gärna förespråka att söka professionell hjälp!?
    Det är inget fel i det, och det kan ju vara så att tidiga insatser leder till något bra utan att det behöver bli så komplicerat eller dramatiskt.
    Har själv använt mig av socialpedagog när vi hade det jobbigt hemma, och kan verkligen rekommendera det.
    Inte bara handfast råd och tips utan också att en utomstående utan typ emotionella band och "lojaliteter" ser på situationen ur sitt mer professionella perspektiv. Ibland kan det öppna ögonen för sånt man inte tänkt på själv....

• Litet My

Läs boken "explosiva barn" eller "problemskapande betende vid utvecklingsmässiga funktionshinder" oavsett om barnet har diagnos eller inte är det aldrig fel att bemöta det som om han hade det i såna här situationer. i övrigt håller jag med ovanstående att det aldrig är fel med tidiga insatser, snarare tvärtom.

I erat fall behöver både ni och barnen verktyg för att hantera situationen.   

• Anonym (Allvarligt)

Ni bör kontakta BUP omgående. Ev funktionsnedsättning el annat förklarar inte att barnet är elak med hundarna, det kan säkert många föräldrar till barn med diverse diagnoser intyga. Det är troligen ett barn som mår mycket dåligt samt saknar gränser, att gå upp på nätterna och skada hundarna i smyg med hjälp av medfört tillhygge är förslaget och inget som tyder på impulskontrollstörning. Likaså att barnet pratar om hundarna när hen är hos mamma, det verkar om att hundarna upptar mycket av barnets tankar.

Jag undrar om det inte i botten finns en skepsis hos mamman när det gäller hundarna som barnet snappat upp. Vidare bör utredas hur det ser ut för barnet när det gäller förskola och kontakt med andra barn och vuxna  

Svar på tråden Allt bara krossas