• Kattmamman88

Våran förening vill ha koppeltvång på våra katter! Hjälp!

Hej alla!
     Jag och min familj bor i ett radhus område och vi har en utekatt som älskar att vara ute. Många av våra grannar har
    också katt och alla katterna verkar trivas bra....  

Men...... Det finns ju såklart problem och det är att alla är inte lika toleranta mot katter som man själv är.
     Nu är det många katter som bajsat i sandlåderna och på lekplatsen och därför vill föreningen nu införa koppeltvång för katterna.

Hur ska detta gå? Jag är djupt oroad. Jag vet av erfarenhet att koppel på katt inte kommer att fungera. Jag förstår ju samtidigt varför de vill införa kravet.

Finns det någon som haft liknande problem i sitt bostadsområde? Kan det finnas andra lösningar än att ha dem kopplade?  Finns det vissa medel man kan använda kanske för att hålla dem borta från just det området? 

• Svar på tråden Våran förening vill ha koppeltvång på våra katter! Hjälp!
  • Mikael007

Jaha. nu är jag här igen, sommarkatter (sommarleksaker ) Har idag fått avliva 4 ungar och deras mamma. Blir så förbannad på hur sommargäster skiter i konsekvenserna.. får jag tag på en jäkla sommargäst med sommarkatt, då kommer jag att han / hon.....säg nu inte att jag ska säga Hen istället.... att vederbörande får nacka katterna innan dom åker eller tillkalla veterinär för avlivning  på plats och dom ska jäklar i mitt helvete få se på hur det går till, kanske då lär sig sådana idioter att avstå sin och barnens sommarleksaks katt.

Jag tar ett ansvar genom att avliva, dom som lämnar katterna vind för våg, dom så kallade ägarna tar Noll ansvar och Noll koll, . Det tar emot att behöva lägga upp en kattunge som inte ens har öppnat sina ögon på en huggkubbe och slå till från baksidan och framåt med yxans baksida så nacken rycks av....Varför jag just skrev just detta, beror på om någon sommargäst funderar på att skaffa sommarleksaker i form av ett levande djur, ska förstå vad som troligt kommer att hända

• Mikael007
    Litet My skrev 2013-09-07 21:59:41 följande:
    Varför jämför man öht husdjur med vilda djur , vilda djur är sina egna, husdjur har en ägare som ska ansvara för dem. Dessutom är jag ganska säker på att man kan få hjälp att få bort en räv som skulle ha för vana att gå in och förorena hos folk såsom katter kan göra. Vilda djur gör heller sällan någon skada på sandlådor och dyl.
  • Mikael007
    Varför jämför man öht husdjur med vilda djur , vilda djur är sina egna, husdjur har en ägare som ska ansvara för dem. Dessutom är jag ganska säker på att man kan få hjälp att få bort en räv som skulle ha för vana att gå in och förorena hos folk såsom katter kan göra. Vilda djur gör heller sällan någon skada på sandlådor och dyl.

Håller med dig till 100%, varför gör en del den jämförelsen, antingen är dom totalt dumma i nöten, eller så vill dom på varje sätt få rätt i sitt argumenterande . som du säger, man kan inte jämföra en tamkatt gentemot en räv, ett tamt djur mot ett vilt djur. men det finns säkert en del som kan hävda, att det kan man visst.
  • Mikael007
    jashrinah skrev 2013-09-07 21:38:48 följande:
    rävar skiter oxå ;)  vi behöver katt i ladugården annars blir det för mycket möss och råttor :) 

jämför inte rävar och katter, två helt olika djurgrupper Ja räven skiter den också, smart precis som katten då, i en rävlåda i badrummet och i barns sandlådor
  • Mikael007

Samt kattägare, snälla kastrera era katter om ni inte vill ha kullar, gäller också hankattägare, så personer som jag och många fler måste avliva dessa kullar, det finns en baksida som inte alls är trevlig, och visst kan man ha katter i koppel, bara att titta in på youtube

• yodi
  • ForReal
    jashrinah skrev 2013-09-07 21:32:12 följande:
    nej men det är knappast farligt för katter att gå ut , inte farligare än det är för människor så varför hålla katten inlåst ? 

Men sluta, det är väl klart det är om man t ex ser till risken att bli överkörd. Hur många katter jämfört med människor blir överkörda när de går över vägen? Jag förstår inte hur man kan jämföra husdjur med människor öht, eller vilda djur heller för den delen. Att rävar skiter är liksom inget vi kan göra något åt :)

• Kinya
    jashrinah skrev 2013-09-06 15:28:46 följande:
    tänk vad många råttor vi hade haft om vi inte haft dem.

Katter tar inte speciellt många råttor. Ska man ha ett husdjur som tar råttor ska man skaffa en Jack Russel terrier eller en skånsk-dansk gårdshund eller annan råtthund. Katter tar möss och småfåglar.
  • MrsPenn

Kan man inte träna upp en katt att äta upp mördarsniglar?
     Så det åtminstone fanns en god anledning till katter?

Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • Guapa
    Kinya skrev 2013-09-12 08:19:38 följande:

Katter tar inte speciellt många råttor. Ska man ha ett husdjur som tar råttor ska man skaffa en Jack Russel terrier eller en skånsk-dansk gårdshund eller annan råtthund. Katter tar möss och småfåglar.
    Kattens mjäll lär hålla råttorna borta. Vi har inte haft råttor i vårt soprum sen två mästerjägare till katter flyttade in till en lägenhet i bottenplan. Katterna håller sig runt just vårt hus (gissar att deras revir inte är större än så, de springer aldrig över gatan). En närliggande bostadsrättsörening som inte har katter har stora problem med råttor fortfarande. Jag är helt övertygad om att katter hjälper att hålla råttorna borta.
  • Tom Araya
    MrsPenn skrev 2013-09-12 17:51:16 följande:
    Ankor eller änder har jag för mig gärna glufsar i sig dessa slemmiga små kryp.
  • DeathByPickles
    Tom Araya skrev 2013-09-12 22:35:22 följande:
    Ankor eller änder har jag för mig gärna glufsar i sig dessa slemmiga små kryp.

Igelkottar!
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.?
  • Guapa
    Guapa skrev 2013-09-12 21:52:38 följande:
    Kattens mjäll lär hålla råttorna borta. Vi har inte haft råttor i vårt soprum sen två mästerjägare till katter flyttade in till en lägenhet i bottenplan. Katterna håller sig runt just vårt hus (gissar att deras revir inte är större än så, de springer aldrig över gatan). En närliggande bostadsrättsörening som inte har katter har stora problem med råttor fortfarande. Jag är helt övertygad om att katter hjälper att hålla råttorna borta.
    De är för övrigt skitstora svarta äckliga råttor som man kan se lite var stans i storstäderna. Det är uppenbart att de inte gillar katter, även fast ett par råttor tillsammans förmodligen skulle kunna ta kål på en katt om man ser till storlek.
  • Guapa
    MrsPenn skrev 2013-09-12 17:51:16 följande:
    Om man häller lite gryn eller annat på dem så de inte blir så slemmiga kommer skatorna och plockar sniglar! 
Svar på tråden Våran förening vill ha koppeltvång på våra katter! Hjälp!