• kristiansson

Nattskräck hos 5 månaders?

Vi har en underbar 5 månaders bebis. Hela dagarna är han nöjd och glad, äter och sover bra. Tills det blir kväll. Nattningen fungerar bra, han är mätt, lagom varm och har torr blöja. Men efter ett par timmar börjar han... Han skriker och gråter, vissa gånger sover han fortfarande, andra gånger vaknar han.
    Han är inte hungrig, jag har provat att ge ersättning på natten. Han tar oftast inte nappen utan det enda som hjälper är ett par klunkar vatten eller ersättning.

Jag har pratat med BVC som inte heller förstår vad som kan vara fel, och har inga mer tips än det jag redan provat. Sova tillsammans med bebisen, sova i egen säng. Med och utan pyjamas och filt. Helt mörkt rum eller med nattlampa. Inget hjälper. Nu är vi inne på tredje månaden med att han skriker mellan 1-4 gånger I TIMMEN!
    Jag bryter snart ihop, men har verkligen slut på idéer och är trött på att ständigt gå runt som en rödögd zombie.

Har någon haft det liknande hemma, och vd gjorde ni isf? Behöver hjälp!

• Svar på tråden Nattskräck hos 5 månaders?
  • Darven

Så där gör vår lilla kille också (snart 6 mån)! Somnar för det mest gott för natten runt 20.00 för att sedan vaknar igen runt 23-00. Börjar därefter krångla och vägrar sova kvar i sin säng, spotta ut nappen stup i kvarten och börjar gråta, det som fungerar för oss är att han får samsova mellan mig och min sambo. Somnar om bra då. Men sen runt 03-04 tiden på morgonen börjar de här skriken och gråten både i vaket och sovade tillstånd för att sedan pågår fram till 06-07 då han vaknar. ( sker mest under sömn) Och vad det beror på har jag inte heller fått någon förklaring på. Möjligtvis mardrömmar? Alla intryck under dagen som ska bearbetas? Ja listan kan nog göras lång!

Jag förstår dig att det känns jobbigt. Och sömnbristen gör inte saker och ting lättare om man säger så. Du kanske få passa på att sova under dagen när lillen vilar? :) *lättare sagt än gjort* jag vet!

Jag tror helt enkelt att vi bara får acceptera att de små är så här. Vi kommer inte alltid kunna hitta en föklaring till deras beteende utan vi får bara hänga med. Det ligger liksom lite i våran "natur att alltid hitta förklaring till varför saker och ting är som de är, att alltid analysera varför det blev som det blev i vissa situationer . Så länge de verkar må bra, äter ,bajsar och sånt där så är säkert allting helt normalt.

Hoppas det löser sig för er snart! Pepp pepp!!

Kram till en mamma från en annan mamma

• Pernilla 909

Vi har/har haft det likadant med våran nu 8-månaders. Men skillnaden mot era är att hon vaknade redan efter en timma och började krångla. Första väckningen kanske det räckte att stoppa in nappen, kanske även andra.. Men nästan varje kväll hade hon ett uppvaknande då hon skrek som att hon var torterad, helt vansinnigt, och med stängda ögon hela tiden. Det enda som hjälpte i det läget var att ta upp henne och ha henne i soffan tills hon blev trött igen..

Det har blivit mycket bättre med tiden, nu händer det kanske en gång i veckan max eller kommer lite i perioder. Så har inget bra svar tyvärr, men jobbigt är det! 

Svar på tråden Nattskräck hos 5 månaders?