Anonym (Fd. medmissbrukare) skrev 2013-09-07 17:00:49 följande:
Att cannabis är ickeberoendeframkallande kan vi diskutera härifrån till evigheten. Det finns fysiskt och psykiskt beroende och din åsikt är din, jag har nog inte samma. Varken tv-spel eller shopping är beroendeframkallande i sig men känslan de kan ge blir beroendeframkallande hos en del och ett missbruk uppstår.
Amfetamin som verkar vara den drog som gäller i fallet med TS sambo räknas ju däremot som mycket beroendeframkallande och dessutom krävs större doser efterhand då tillvänjning sker. Chansen att han håller sig till nån gång i veckan finns ju såklart men oddsen är ju inte så bra.
I MITT fall med exet användes inte barnet som baseballträ utan jag ansåg att hon inte var säker i hans närhet. Han sålde alla saker (inkl. Hennes spjälsäng, leksaker, kläder osv) för att ha råd med droger, lät amfetamin och sprutor ligga på bordet inom räckhåll, satt utanför min dörr med stora knivar på nätterna för att han var rädd för indrivare, blev hemlös osv osv. Är det bara den som INTE använder droger i ett förhållande som ska kompromissa och jobba mot stabilitet i dina ögon..? Jag har inget som helst dåligt samvete för mitt agerande och har idag en bra relation med exet som tar hand om sitt barn + har ny sambo, ett barn till, fast jobb osv. Undrar hur det hade sett ut om jag kompromissat istället för att ställa krav. Det var ju när jag gjorde det som han blev drogfri.
Sedan återstår ju argumentet om lagliga vs. icke lagliga droger som är svårt att komma ifrån. Det är brottsligt att använda cannabis, amfetamin, kokain mm., vad man än anser om lagen och att alkohol är värre än cannabis och blablabla... Jag vill inte leva med någon som använder olagliga droger, precis som jag inte vill leva med någon som rånar eller utpressar eller vilket brott det nu må vara. Kanske inte den moraliska konsekvensen som avskräcker mig i alla fall utan mer de konsekvenser det kan få i mitt trygga, stabila familjehem = ekonomiska påföljder, frihetsberövad partner, socialtjänst osv. Körkort som ryker pga att partnern blivit sedd i "fel" sällskap och åker in på kroppsbesiktning av nån nitisk polis med HTC-rester i urinen osv osv osv.
Jag har svårt att se något positivt med droger av alla de slag, socker är väl så långt jag sträcker mig. Andra får ta vad de vill, så länge jag har rätt att välja bort dem ur mitt umgänge om jag vill. Enkelt.
Ursäkta men åsikter är just det jag korrigerar.
Det psykiska beroendet kan inte belastas drogen för, det hänger strikt på individen, det är på samma nivå som sex och shopping, önskan räcker för att bli av med det, nån fysiskt beroende skapar dock inte cannabis, det är kan klassas som vanebildande på sin höjd.
Om rätt ska vara rätt, så kan vi sluta demonisera diverse droger och sätta dom i rätt ordning, enligt ts och förmodligen dig skulle det vara helt okey för killen att gå ut och ha roligt med sprit nån gång i månaden, alkohol som är en av dom tyngsta droger och mest skadliga vi har medan amfetamin, är inte riktigt det, det är en mellandrog, varken tung eller lätt.
Tolerans som du är inne på kommer in i bilden om man tar det kontinuerligt, det är inget man ens behöver tänka på när bruket är sporadisk och kommer med långa mellanrum.
Det du beskriver är missbruk, en paranoid pundare har inget med barn att göra, det du beskriver dock ligger ljusår ifrån det vad ts skriver, du hade en hållbar anledning till att ta barnet och dra så långt det bara är möjligt medan ts har ... moral.
Vilket är en jävulsk dålig ting om det används MOT folk.
Jadå, det är även brottsligt att ladda ner film och gå mot rött, vilket i sig inte hindrar det mesta av datoranvändare att leva som "yrkeskriminela", nackdelen med morallagar som detta handlar är att vi gör vanligt folk till kriminella trots att dom allra flesta av drogbrukare piratnedladare sex köpare and so on aldrig kommer göra en fluga förnär.
Bruka droger= likvärdigt med rån och utpresning?
Jag vet inte riktigt hur du tänkte, eller inte men rån och utpressning har offer och förövare, drogbruk är ett offerslöst så kallat brott, drogbruk i sig sen finns det givetvis drogbrukare som begår riktiga brott riktade mot riktigt folk.
Val av partner är ju givetvis ditt eget däremot tycker jag inte när man förminskar och kränker andra, drick sprit = var en god medborgare, använda valfri annan drog= ska spottas på, svartvit tänk är omöjlig att applicera på människan då vi är för unika för det, under tiden vissa uppskattar ett rus så finns det dom som föredrar annat.
Jag kan tänka mig att du är ganska färgad av din upplevelse och tror att det är så man blir av "knark" men jag kan stilla din oro och säga att det du upplevde hör till isolerade fall, jag antar att ditt ex blev av i slutet med bägge sin grund problem och det som kom ifrån det, drogproblem.
Ts snackar om drogbruk, du är inne på missbruk så låt oss ta bort konsekvenser av missbruk och tänka endast på vad som kan ske vid bruk.
Ekonomiska följder, om man skulle ha oturen att åka dit för det, risken är som att vinna medelstor vinst på lotto.
Man blir inte frihetsberövad om man åker in för ringa mängder.
Socialtjänsten är maktlösa när det kommer till stabila hem, finns det drogbruk med i bilden kan dom på sin höjd uttrycka sitt missnöje över faktum men rent praktiskt kan dom inte göra nått så länge barnet mår bra.
Körkort rycker inte då man behöver inte lämna urinprov om man inte vill, blodprov som tas då istället visar träffsäkert om man är nykter eller inte, thc försvinner från blodet på nått mellan 8- 13 timmar.
Bara för att du har svårt att se nåt betyder det inte att det inte finns nått att se.
Fördelar med cannabis som ett ex är gigantiska, det är den mest allsidiga plantan på jorden, medicin mot hundratals olika tillstånd, vissa av dom som den enda fungerande medicinen, man kan göra fiber olja papper, ford model t var byggs av en hampaprodukt, cannabis blev olaglig just på grund sin funktion, det var på väg att bli "a bilion dollar crop" det kunde inte konkurrensen svälja och med rätt kontakter kan man göra mycket.
Även amfetamin används som medicin.
Skippar man ogrundad rädsla och börjar tänka lite så dömer man inte folk efter droger, man dömer folk efter handling.