• Anonym (Klara)

Vilken drog..? Hjälp mig.

Det är såhär att min kille rökte på innan. I flera år.. Men för cirka nio månader sedan så slutare han, av egen vilja, och ingen var gladare än jag. Nu ska vi ha barn och vi har pratat mkt om det här, han vill inte vara någon pappa som missbrukar, och jag har sagt att om jag märker något sådant när barnet är fött så är det ajöss. Dock så blev jag lite orolig för någon månad sedan då jag hittade "tillbehör", jag ställde honom mot väggen och han sa att han rökt på cirka tre gånger efter han slutat, men lovade att han inte skulle göra om det. Saken är den att nu kan jag inte lita fullt ut på honom, och jag kollade hans mobil. Mkt riktigt var där sms från hans "kompis" som kunde fixa. Jag vet dock inte vad det är han har börjat ta, och tänkte att någon kanske känner igen "symtomen". Han skriver till sin "kompis" typ såhär; " har du en? Kan du fixa en? Min kompis hann aldrig få smaka sist. " "kompisen" svarar med att javisst kan han fixa. Saken är den också att när han rökte på så blev han ju lugn, låg på soffan och var seg, pratade knappt. Men nu, ( när jag märker att han varit iväg hos "kompisen" ) så är han pigg, uppe hela natten och ibland kallsvettas han. Någon som känner igen detta? Vill så gärna hjälpa honom innan vårt barn är fött, men han nekar till att han gör något dumt..

• Svar på tråden Vilken drog..? Hjälp mig.
  • Anonym (Fd. medmissbrukare)
    Anonym (?) skrev 2013-09-07 15:22:30 följande:
    En drog är en drog, jag får nervsammanbrott när jag hör den frasen, vi har blivit internationellt idiotförklarade när sofia modigh försökte sig på en direktöversätning i en engelsk debatt.
    Ja EN drog är EN drog, vill du har sagt nått speciellt med det?
    En drog är en drog och vilken man använder är inget annat än smaksak, vilka droger föredrar du själv?

Anonym (Fd. medmissbrukare) skrev 2013-09-07 15:12:36 följande:Fast här har ju både TS och sambon sagt att droger inte är ok, hon vill inte ha droger runt sitt barn och han vill inte vara en pappa som knarkar så din personliga definition av missbruk är ju inte det som räknas i det här fallet...
    Och att säga "mitt barn" betyder ju inte att det inte är hans barn också - ska jag presentera dottern för någon säger jag "det här är min dotter..." och förutsätter att folk förstår att hon inte kommit till vid en jungfrufödsel utan att det finns en far nånstans också utan att jag behöver säga "vårt" barn...
    Jag har ingen definition när det kommer till missbruk, jag ser till vården som dikterar vad man bör göra och inte göra för att få diagnosen missbruk.
    Uppfyller man inte vårdens kriterier så handlar det inte om missbruk utan normal bruk.
    Jag hittar inget i ts text som skulle ens insinuera missbruk.

Sen att man vill skärma av sig från droger, det är tekniskt omöjligt, droger har varit, är och kommer förbli en helt naturlig inslag i allas liv.
    Så länge människan finns så kommer droger brukas, synd bara att vissa uppmuntrar användning av vissa droger men slutar tänka helt när det kommer till andra.

jag förutsätter också att ts inte heter maria och har några tusen år på nacken, reagerar dock på frasen som dyker upp i såna sammanhang då det brukar indikera att den ena partner ser det som en valmöjlighet att ta sitt barn och försöka skärma av den från den andra föräldern, i såna situationer finns det inga vinare, alla förlora.
    Tänker man en stund på barnet så är det deras barn och så länge barnet inte far illa av vad föräldrar gör så snackar vi om ett ickeproblem.

Nu kan man ju definiera droger på många sätt - kaffe är även det en drog. Jag kan ändå välja vilka jag väljer att ha i mitt liv. Knark behöver inte vara ett naturligt inslag i mitt liv. Vill jag inte ha någon som brukar/missbrukar/whatever exempelvis amfetamin i mitt liv så behöver jag inte. Har jag då barn med en sådan så kan jag strida för att skydda mitt barn, då är det upp till denne att strida tillbaka. Han kan ju säga till familjerätt/tingsrätt/whatever att han endast använder amfetamin i rekreationssyfte och absolut inte missbrukar. Det kanske går jättebra, vad vet jag.

I det här fallet är ju allt sådant väldigt hypotetiskt eftersom de varken fått sitt barn ännu eller fastställt att TS sambo faktiskt använder droger och i vilken mängd osv.

Jag tycker dock man ska försöka se TS sida här, hur drogliberal man än är. Hon är orolig eftersom sambon tidigare använt cannabis dagligen, självklart är hon orolig att det ska eskalera och i hennes ögon är ju inte ens nån gång i veckan ok, och det är ju hennes val. Har sambon rätt att välja att "bruka" droger så har hon rätt att välja bort honom, ganska enkelt. Men vet hon inte vad som pågår egentligen så får hon ju ingen chans att välja. Hon verkar dessutom inte vara ute efter att korsfästa honom (om vi ska fortsätta med bibelreferenserna *s*) utan vill ju hjälpa honom om det går...
  • Anonym (?)
    Anonym (Klara) skrev 2013-09-07 15:46:06 följande:
    "Anonym (?) ". Min rubrik är; Vilken drog? Hjälp mig!. Jag har även skrivit att han har rökt på, alltså gräs, hasch.. Och nu undrar jag över om någon kan ha någon aning om vad det är för annan "drog" han antagligen har börjat med då jag skrev vissa "ledtrådar. En drog för mig är droger för Guds skull, alltså olagligt skit! Inte socker, godis, alkohol och sånt där! Jag tycker mig ha gjort ganska klart i mitt flesta inlägg vad det är för droger jag pratar om.
    Det är endast en person som kan svara på din fråga och det är din kille, sover han inte natt så är det nån centralstimulant.
    Ja du har skrivit att han har rökt, han la själv ner, förmodligen så passade det inte han riktigt och så tog han nått som lämpar sig han bättre.
    En drog är för dig droger, men nervgift alkohol är ingen drog? 
    När man slätar över och förskönar droger man själv använder men fördömer andra för att göra exakt samma sak bara det att namnet på drogen skiljer sig så hycklar man, jag vet inte om det är så smickrande egenskap hos nån.

Jag tycker du bör lugna dig, skippa hysterin och börja tänka sansat på saken, finns det några problem som härstammar från hans drogbruk mer än dom du själv gör?

• Eterisk
    Anonym (Klara) skrev 2013-09-07 15:10:09 följande:
    "Eterisk och (?) " . Om ni läser det jag skrev innan, så slutade han för nio månader sedan, vi har nu vårt första barn i min mage som är fyra månader. Jo det är inte ofta han gör det, men saken är den att för några år sedan så rökte han på varje dag, och eftersom att han har haft den vanan innan så vill jag absolut inte att det ska upprepas, speciellt inte med ännu tyngre droger. För mig är det redan illa om det nu är så att han gör det en gång i veckan eller så, det är inte okej för mig. En drog är en drog, även om du så använder den varje dag eller "bara" någon gång ibland.
    Så han hade varit drogfri i fem månader när du tyckte att det räckte för att skaffa barn med honom? Och under fyra månaders graviditet har han inte kunnat avhålla sig helt från droger heller, i stället tror du nu att han trappat upp och gått över till ännu tyngre droger. Ser du verkligen inte vad som är fel i den bilden?
  • Anonym (?)
    Anonym (Fd. medmissbrukare) skrev 2013-09-07 15:51:38 följande:
    Nu kan man ju definiera droger på många sätt - kaffe är även det en drog. Jag kan ändå välja vilka jag väljer att ha i mitt liv. Knark behöver inte vara ett naturligt inslag i mitt liv. Vill jag inte ha någon som brukar/missbrukar/whatever exempelvis amfetamin i mitt liv så behöver jag inte. Har jag då barn med en sådan så kan jag strida för att skydda mitt barn, då är det upp till denne att strida tillbaka. Han kan ju säga till familjerätt/tingsrätt/whatever att han endast använder amfetamin i rekreationssyfte och absolut inte missbrukar. Det kanske går jättebra, vad vet jag.
    I det här fallet är ju allt sådant väldigt hypotetiskt eftersom de varken fått sitt barn ännu eller fastställt att TS sambo faktiskt använder droger och i vilken mängd osv.

Jag tycker dock man ska försöka se TS sida här, hur drogliberal man än är. Hon är orolig eftersom sambon tidigare använt cannabis dagligen, självklart är hon orolig att det ska eskalera och i hennes ögon är ju inte ens nån gång i veckan ok, och det är ju hennes val. Har sambon rätt att välja att "bruka" droger så har hon rätt att välja bort honom, ganska enkelt. Men vet hon inte vad som pågår egentligen så får hon ju ingen chans att välja. Hon verkar dessutom inte vara ute efter att korsfästa honom (om vi ska fortsätta med bibelreferenserna *s*) utan vill ju hjälpa honom om det går...
    Självklart är kaffe en drog, en härlig sådan som skapar veckorslånga abstinens symptom hos dom som blir beroende, men när det kommer till kaffe så är det sällan folk reflekterar att det är en drog, ickeberoendeframkallande och en lätt drog som cannabis däremot, där lynchar man användare ey?
    Droger är naturlig inslag i allas liv, sen att man själv tillskriver vissa droger egenskaper dom helt saknar och demoniserar både dom och folk som använder det, alla kan inte vara drabbade av empati kan man bara konstatera.

Så du har inga problem att använda eran barn som basebollträ mot din partner?
    Du tycker inte att eran barn förtjänar bättre?
    Kanske en trygg och stabil familjehem och inte en rabiat morsa som skapar ett helvete i alla tillvaro?

Man kan absolut se ts sidam hon har noll kunskap om droger och reagerar som dom flesta okunniga med rädsla, det är en brist som bör åtgärdas och inte låta det drabba andra.
    Sådana hysteriska överreaktioner har vi skattepengar att tacka för, det är inte billigt att hjärntvätta en nation.

Om bara folk kunde uppvisa att dom har åldern inne inte bara genom id kortet, har man satt barn till världen får man ta sitt ansvar, då kompromissar man och jobbar mot stabilitet, man ursäkta flippar inte ut i nån moralisk hjärnsmälta och börjar sätta absurda krav på sin partner och eller ger sig på känslomässig utpressning med barnet som pris.
    Barnet är inget pris dock, det är en liten människa som inte har gjort sig förtjänt av en trasslig uppväxt.

• Anonym (?)
    Eterisk skrev 2013-09-07 16:03:40 följande:
    Så han hade varit drogfri i fem månader när du tyckte att det räckte för att skaffa barn med honom? Och under fyra månaders graviditet har han inte kunnat avhålla sig helt från droger heller, i stället tror du nu att han trappat upp och gått över till ännu tyngre droger. Ser du verkligen inte vad som är fel i den bilden?
    Det är mammor som bör hålla sig nyktra genom graviditet, pappor har inte det kravet på sig och jag känner ingen som har gått och blivit en toknykterist bara för att partnern/frugan/sambon blev gravid, varför skulle dom?

Anonym (?) skrev 2013-09-07 16:04:33 följande:
    Självklart är kaffe en drog, en härlig sådan som skapar veckorslånga abstinens symptom hos dom som blir beroende, men när det kommer till kaffe så är det sällan folk reflekterar att det är en drog, ickeberoendeframkallande och en lätt drog som cannabis däremot, där lynchar man användare ey?
    Droger är naturlig inslag i allas liv, sen att man själv tillskriver vissa droger egenskaper dom helt saknar och demoniserar både dom och folk som använder det, alla kan inte vara drabbade av empati kan man bara konstatera.

Så du har inga problem att använda eran barn som basebollträ mot din partner?
    Du tycker inte att eran barn förtjänar bättre?
    Kanske en trygg och stabil familjehem och inte en rabiat morsa som skapar ett helvete i alla tillvaro?

Man kan absolut se ts sidam hon har noll kunskap om droger och reagerar som dom flesta okunniga med rädsla, det är en brist som bör åtgärdas och inte låta det drabba andra.
    Sådana hysteriska överreaktioner har vi skattepengar att tacka för, det är inte billigt att hjärntvätta en nation.

Om bara folk kunde uppvisa att dom har åldern inne inte bara genom id kortet, har man satt barn till världen får man ta sitt ansvar, då kompromissar man och jobbar mot stabilitet, man ursäkta flippar inte ut i nån moralisk hjärnsmälta och börjar sätta absurda krav på sin partner och eller ger sig på känslomässig utpressning med barnet som pris.
    Barnet är inget pris dock, det är en liten människa som inte har gjort sig förtjänt av en trasslig uppväxt.

Att cannabis är ickeberoendeframkallande kan vi diskutera härifrån till evigheten. Det finns fysiskt och psykiskt beroende och din åsikt är din, jag har nog inte samma. Varken tv-spel eller shopping är beroendeframkallande i sig men känslan de kan ge blir beroendeframkallande hos en del och ett missbruk uppstår.

Amfetamin som verkar vara den drog som gäller i fallet med TS sambo räknas ju däremot som mycket beroendeframkallande och dessutom krävs större doser efterhand då tillvänjning sker. Chansen att han håller sig till nån gång i veckan finns ju såklart men oddsen är ju inte så bra.

I MITT fall med exet användes inte barnet som baseballträ utan jag ansåg att hon inte var säker i hans närhet. Han sålde alla saker (inkl. Hennes spjälsäng, leksaker, kläder osv) för att ha råd med droger, lät amfetamin och sprutor ligga på bordet inom räckhåll, satt utanför min dörr med stora knivar på nätterna för att han var rädd för indrivare, blev hemlös osv osv. Är det bara den som INTE använder droger i ett förhållande som ska kompromissa och jobba mot stabilitet i dina ögon..? Jag har inget som helst dåligt samvete för mitt agerande och har idag en bra relation med exet som tar hand om sitt barn + har ny sambo, ett barn till, fast jobb osv. Undrar hur det hade sett ut om jag kompromissat istället för att ställa krav. Det var ju när jag gjorde det som han blev drogfri.

Sedan återstår ju argumentet om lagliga vs. icke lagliga droger som är svårt att komma ifrån. Det är brottsligt att använda cannabis, amfetamin, kokain mm., vad man än anser om lagen och att alkohol är värre än cannabis och blablabla... Jag vill inte leva med någon som använder olagliga droger, precis som jag inte vill leva med någon som rånar eller utpressar eller vilket brott det nu må vara. Kanske inte den moraliska konsekvensen som avskräcker mig i alla fall utan mer de konsekvenser det kan få i mitt trygga, stabila familjehem = ekonomiska påföljder, frihetsberövad partner, socialtjänst osv. Körkort som ryker pga att partnern blivit sedd i "fel" sällskap och åker in på kroppsbesiktning av nån nitisk polis med HTC-rester i urinen osv osv osv.

Jag har svårt att se något positivt med droger av alla de slag, socker är väl så långt jag sträcker mig. Andra får ta vad de vill, så länge jag har rätt att välja bort dem ur mitt umgänge om jag vill. Enkelt.
  • Anonym (?)
    Anonym (Fd. medmissbrukare) skrev 2013-09-07 17:00:49 följande:
    Att cannabis är ickeberoendeframkallande kan vi diskutera härifrån till evigheten. Det finns fysiskt och psykiskt beroende och din åsikt är din, jag har nog inte samma. Varken tv-spel eller shopping är beroendeframkallande i sig men känslan de kan ge blir beroendeframkallande hos en del och ett missbruk uppstår.

Amfetamin som verkar vara den drog som gäller i fallet med TS sambo räknas ju däremot som mycket beroendeframkallande och dessutom krävs större doser efterhand då tillvänjning sker. Chansen att han håller sig till nån gång i veckan finns ju såklart men oddsen är ju inte så bra.

I MITT fall med exet användes inte barnet som baseballträ utan jag ansåg att hon inte var säker i hans närhet. Han sålde alla saker (inkl. Hennes spjälsäng, leksaker, kläder osv) för att ha råd med droger, lät amfetamin och sprutor ligga på bordet inom räckhåll, satt utanför min dörr med stora knivar på nätterna för att han var rädd för indrivare, blev hemlös osv osv. Är det bara den som INTE använder droger i ett förhållande som ska kompromissa och jobba mot stabilitet i dina ögon..? Jag har inget som helst dåligt samvete för mitt agerande och har idag en bra relation med exet som tar hand om sitt barn + har ny sambo, ett barn till, fast jobb osv. Undrar hur det hade sett ut om jag kompromissat istället för att ställa krav. Det var ju när jag gjorde det som han blev drogfri.

Sedan återstår ju argumentet om lagliga vs. icke lagliga droger som är svårt att komma ifrån. Det är brottsligt att använda cannabis, amfetamin, kokain mm., vad man än anser om lagen och att alkohol är värre än cannabis och blablabla... Jag vill inte leva med någon som använder olagliga droger, precis som jag inte vill leva med någon som rånar eller utpressar eller vilket brott det nu må vara. Kanske inte den moraliska konsekvensen som avskräcker mig i alla fall utan mer de konsekvenser det kan få i mitt trygga, stabila familjehem = ekonomiska påföljder, frihetsberövad partner, socialtjänst osv. Körkort som ryker pga att partnern blivit sedd i "fel" sällskap och åker in på kroppsbesiktning av nån nitisk polis med HTC-rester i urinen osv osv osv.
    Jag har svårt att se något positivt med droger av alla de slag, socker är väl så långt jag sträcker mig. Andra får ta vad de vill, så länge jag har rätt att välja bort dem ur mitt umgänge om jag vill. Enkelt.
    Ursäkta men åsikter är just det jag korrigerar.
    Det psykiska beroendet kan inte belastas drogen för, det hänger strikt på individen, det är på samma nivå som sex och shopping, önskan räcker för att bli av med det, nån fysiskt beroende skapar dock inte cannabis, det är kan klassas som vanebildande på sin höjd.

Om rätt ska vara rätt, så kan vi sluta demonisera diverse droger och sätta dom i rätt ordning, enligt ts och förmodligen dig skulle det vara helt okey för killen att gå ut och ha roligt med sprit nån gång i månaden, alkohol som är en av dom tyngsta droger och mest skadliga vi har medan amfetamin, är inte riktigt det, det är en mellandrog, varken tung eller lätt.
    Tolerans som du är inne på kommer in i bilden om man tar det kontinuerligt, det är inget man ens behöver tänka på när bruket är sporadisk och kommer med långa mellanrum.

Det du beskriver är missbruk, en paranoid pundare har inget med barn att göra, det du beskriver dock ligger ljusår ifrån det vad ts skriver, du hade en hållbar anledning till att ta barnet och dra så långt det bara är möjligt medan ts har ... moral.
    Vilket är en jävulsk dålig ting om det används MOT folk.

Jadå, det är även brottsligt att ladda ner film och gå mot rött, vilket i sig inte hindrar det mesta av datoranvändare att leva som "yrkeskriminela", nackdelen med morallagar som detta handlar är att vi gör vanligt folk till kriminella trots att dom allra flesta av drogbrukare piratnedladare sex köpare and so on aldrig kommer göra en fluga förnär.
    Bruka droger= likvärdigt med rån och utpresning? 
    Jag vet inte riktigt hur du tänkte, eller inte men rån och utpressning har offer och förövare, drogbruk är ett offerslöst så kallat brott, drogbruk i sig sen finns det givetvis drogbrukare som begår riktiga brott riktade mot riktigt folk.
    Val av partner är ju givetvis ditt eget däremot tycker jag inte när man förminskar och kränker andra, drick sprit = var en god medborgare, använda valfri annan drog= ska spottas på, svartvit tänk är omöjlig att applicera på människan då vi är för unika för det, under tiden vissa uppskattar ett rus så finns det dom som föredrar annat.

Jag kan tänka mig att du är ganska färgad av din upplevelse och tror att det är så man blir av "knark" men jag kan stilla din oro och säga att det du upplevde hör till isolerade fall, jag antar att ditt ex blev av i slutet med bägge sin grund problem och det som kom ifrån det, drogproblem.

Ts snackar om drogbruk, du är inne på missbruk så låt oss ta bort konsekvenser av missbruk och tänka endast på vad som kan ske vid bruk.
    Ekonomiska följder, om man skulle ha oturen att åka dit för det, risken är som att vinna medelstor vinst på lotto.
    Man blir inte frihetsberövad om man åker in för ringa mängder.
    Socialtjänsten är maktlösa när det kommer till stabila hem, finns det drogbruk med i bilden kan dom på sin höjd uttrycka sitt missnöje över faktum men rent praktiskt kan dom inte göra nått så länge barnet mår bra.
    Körkort rycker inte då man behöver inte lämna urinprov om man inte vill, blodprov som tas då istället visar träffsäkert om man är nykter eller inte, thc försvinner från blodet på nått mellan 8- 13 timmar.

Bara för att du har svårt att se nåt betyder det inte att det inte finns nått att se.
    Fördelar med cannabis som ett ex är gigantiska, det är den mest allsidiga plantan på jorden, medicin mot hundratals olika tillstånd, vissa av dom som den enda fungerande medicinen, man kan göra fiber olja papper, ford model t var byggs av en hampaprodukt, cannabis blev olaglig just på grund sin funktion, det var på väg att bli "a bilion dollar crop" det kunde inte konkurrensen svälja och med rätt kontakter kan man göra mycket.
    Även amfetamin används som medicin.

Skippar man ogrundad rädsla och börjar tänka lite så dömer man inte folk efter droger, man dömer folk efter handling.

Anonym (?) skrev 2013-09-07 18:16:29 följande:
    Ursäkta men åsikter är just det jag korrigerar.
    Det psykiska beroendet kan inte belastas drogen för, det hänger strikt på individen, det är på samma nivå som sex och shopping, önskan räcker för att bli av med det, nån fysiskt beroende skapar dock inte cannabis, det är kan klassas som vanebildande på sin höjd.

Om rätt ska vara rätt, så kan vi sluta demonisera diverse droger och sätta dom i rätt ordning, enligt ts och förmodligen dig skulle det vara helt okey för killen att gå ut och ha roligt med sprit nån gång i månaden, alkohol som är en av dom tyngsta droger och mest skadliga vi har medan amfetamin, är inte riktigt det, det är en mellandrog, varken tung eller lätt.
    Tolerans som du är inne på kommer in i bilden om man tar det kontinuerligt, det är inget man ens behöver tänka på när bruket är sporadisk och kommer med långa mellanrum.

Det du beskriver är missbruk, en paranoid pundare har inget med barn att göra, det du beskriver dock ligger ljusår ifrån det vad ts skriver, du hade en hållbar anledning till att ta barnet och dra så långt det bara är möjligt medan ts har ... moral.
    Vilket är en jävulsk dålig ting om det används MOT folk.

Jadå, det är även brottsligt att ladda ner film och gå mot rött, vilket i sig inte hindrar det mesta av datoranvändare att leva som "yrkeskriminela", nackdelen med morallagar som detta handlar är att vi gör vanligt folk till kriminella trots att dom allra flesta av drogbrukare piratnedladare sex köpare and so on aldrig kommer göra en fluga förnär.
    Bruka droger= likvärdigt med rån och utpresning? 
    Jag vet inte riktigt hur du tänkte, eller inte men rån och utpressning har offer och förövare, drogbruk är ett offerslöst så kallat brott, drogbruk i sig sen finns det givetvis drogbrukare som begår riktiga brott riktade mot riktigt folk.
    Val av partner är ju givetvis ditt eget däremot tycker jag inte när man förminskar och kränker andra, drick sprit = var en god medborgare, använda valfri annan drog= ska spottas på, svartvit tänk är omöjlig att applicera på människan då vi är för unika för det, under tiden vissa uppskattar ett rus så finns det dom som föredrar annat.

Jag kan tänka mig att du är ganska färgad av din upplevelse och tror att det är så man blir av "knark" men jag kan stilla din oro och säga att det du upplevde hör till isolerade fall, jag antar att ditt ex blev av i slutet med bägge sin grund problem och det som kom ifrån det, drogproblem.

Ts snackar om drogbruk, du är inne på missbruk så låt oss ta bort konsekvenser av missbruk och tänka endast på vad som kan ske vid bruk.
    Ekonomiska följder, om man skulle ha oturen att åka dit för det, risken är som att vinna medelstor vinst på lotto.
    Man blir inte frihetsberövad om man åker in för ringa mängder.
    Socialtjänsten är maktlösa när det kommer till stabila hem, finns det drogbruk med i bilden kan dom på sin höjd uttrycka sitt missnöje över faktum men rent praktiskt kan dom inte göra nått så länge barnet mår bra.
    Körkort rycker inte då man behöver inte lämna urinprov om man inte vill, blodprov som tas då istället visar träffsäkert om man är nykter eller inte, thc försvinner från blodet på nått mellan 8- 13 timmar.

Bara för att du har svårt att se nåt betyder det inte att det inte finns nått att se.
    Fördelar med cannabis som ett ex är gigantiska, det är den mest allsidiga plantan på jorden, medicin mot hundratals olika tillstånd, vissa av dom som den enda fungerande medicinen, man kan göra fiber olja papper, ford model t var byggs av en hampaprodukt, cannabis blev olaglig just på grund sin funktion, det var på väg att bli "a bilion dollar crop" det kunde inte konkurrensen svälja och med rätt kontakter kan man göra mycket.
    Även amfetamin används som medicin.

Skippar man ogrundad rädsla och börjar tänka lite så dömer man inte folk efter droger, man dömer folk efter handling.

Jag vet inte vad det är för åsikter du tror att du korrigerar men om du tror att det finns en absolut sanning i den här frågan så är det ok att tro det. Du är inte ensam om att tycka som du gör, men det är inte jag heller. det betyder inte att nån av oss har mer rätt än den andra, bara olika erfarenheter. Jag baserar min åsikt på mina upplevelser, de människor jag mött, det jag läst och hört osv. Min åsikt är fiffigt nog fritt fram att ha, precis som din är!

Jag har som sagt inget problem med att folk använder vad dom nu vill/behöver/whatever om det är shopping, sex, kaffe eller narkotika - jag väljer bara bort de jag inte känner samhörighet med. Jag dömer ingen eller tycker att de är mindre värda, jag bara väljer människor som jag har utbyte med. Jag känner för övrigt narkotikaanvändare på alla nivåer i skalan som jag tycker om, däremot väljer jag hellre att inte umgås med dem när de är påverkade - precis som jag hellre pratar med någon som är nykter än någon som är full.

Det tråden började med var att TS oroar sig för att hennes sambo använder droger - något hon klargjort inte är ok i hennes ögon. Bara för att DU tycker det ändrar det ju ingenting, det är inte DU som ska leva med honom eller ha barn med honom. Hon vill kunna välja vad hon omger sig med. Om sambon vill bruka amfetamin eller vad det nu är så är DET hans val, han kan däremot inte tvinga henne att tycka det är ok. Vill hon lämna så får hon ju det. Barnets bästa är förhoppningsvis fokus från bådas sida efteråt och är de inte överens så finns det hjälp att få i tvister.

Jag försökte svara TS på vilken drog det kunde röra sig om, slanguttryck, hur den tas, halveringstid osv, jag hade ingen åsikt mer än att hon borde konfrontera honom med sin oro. Jag berättade om min erfarenhet av att ha barn med en missbrukare. Nu backar jag och lägger ner eftersom tråden gått över till en mer politisk diskussion om drogers vara eller inte vara istället för en gravid kvinnas oro. Om TS undrar något som jag kan svara på så svarar jag, den politiska/moraliska aspekten går jag däremot inte in i fler diskussioner om i denna tråd. Tack för en intressant diskussion!

Till TS: Lycka till med sambon, hur det än ligger till!
  • Anonym (.....)
    Anonym (Klara) skrev 2013-09-07 11:33:41 följande:
    Vet du vad "anonym".. Jag gör detta för att jag bryr mig! Jag vill inte ha en missbrukande pappa till mitt barn, jag vill ha honom sådan som jag vet att han är UTAN de dumma drogerna. Eftersom att han inte säger något om det till mig när jag är hundra på att det är något. Har du något bättre förslag?? Jag ser det som att jsg bryr mig, jag vill hjälpa honom, jag vill att han ska vara ren och så jädra bra som han är då! Så nej, jsg tycker inte att det är något fel i att jag "snokar". Till er andra, jag uppskattar att ni skriver och att ni varkens dömmer mig eller min sambo. Tack!
    Jaha

Du, jag har vart där och räknat jointar senare supar senare piller senare knark senare det ena än det andra tills jag inte gjorde annat än att räkna kontrollera snoka -Jag försvann
    Och jag kan säga att det är där du kommer sluta

Du försvinner dina intressen försvinner och din glädje sakta men säkert
    Sen sitter du där trasig och humor befriad

Det tar ÅRATAL att komma igen och innan man inser att man till och med gjort om sig själv i sin ansträngning att dölja och snoka

De slutar inte de lär sig dölja och de byter intag och substans till de får hjälp, och du kan inte hjälpa en missbrukare du är fru / sambo / mamma / älskarinna inte hans terapeut

Så visst med din inställning, lycka till 
  • Tealhawk

Men varför göra detta till en generell tråd om legalisering och drogers vara och ickevara? Det är inte det det handlar om här. Killen går på amfetamin (eller annat uppåttjack) och ska ha barn. Vad folk gör på sin barnlediga tid är irrelevant, men användning och smygande som TS kille håller på med tyder på att han inte har läget under kontroll. Barn och droger är ett stort jävla NEJ! Kan man inte hantera denna objektiva sanning ska man inte hålla på alls.

These are not the droids you're looking for
  • Anonym (hh)

Låter som amfetamin eller en annan centralstimulatia.

/ fd sprutnarkoman 

Svar på tråden Vilken drog..? Hjälp mig.