• Anonym (Hanna)

    Rätt till SGI?

    Hej!
    Är gravid i vecka 20 med beräknad förlossning 31/1 - 2014. Den 5 juni 2013 tog jag examen efter 3 års universitetsstudier och den 10 juni påbörjade jag ett sommarvik som jag har fått förlängt till 31/1 (alltså 236 dagars vikariat). Innan jag började mina studier arbetade jag som timvikarie mellan november 2009 till augusti 2010 (inget glapp mellan jag slutade mitt jobb och studierna började). 

    Nu undrar jag om jag har rätt till SGI när jag ska vara föräldraledig eller om jag kommer att få lägstanivå? Spelar det någon roll att min anställning började 10/6, alltså 5 dagar efter min examen? Om jag har SGI på grund av mitt tim.vik innan studierna, höjs det nu  med min nya anställning då jag kommer att arbeta där mer än 6 månader?

    MvH Hanna 

  • Svar på tråden Rätt till SGI?
  • Försäkringskassan

    Hej Hanna!


     


    Eftersom att utredning av 240 dagars villkoret är väldigt komplext kan vi bara svara generellt utifrån den information du givit. För att få ett beslut krävs det att du skickar in underlag från dina olika arbetsgivare till Försäkringskassan.


     


    Eftersom att du har ett glapp och inte skyddar din SGI mellan det att du avslutade dina studier och påbörjade din anställning finns det ingen möjlighet att gå längre bakåt i tiden och beräkna 240 dagars villkoret på en tidigare anställning. Din föräldrapenning kan då komma att bli beräknad på grundnivå (225kr/dag) de första 180 dagarna som tas ut på barnet.


     


    Om du stått som arbetssökande, stämplat eller tagit ut föräldrapenning för annat barn de 5 dagar du har glapp i perioden anses den som skyddad. Vad som även spelar in är att du under hela studietiden måste varit berättigad till bidrag eller lånedelen hos CSN för att en tidigare anställning kan anses som skyddad.


     


    Hälsningar


    Agda, handläggare

  • Anonym (Hanna)

    Hej igen och tack för snabbt svar!

    Jag hade min examen den 5/6, men på mitt studieintyg står det att utbildningen avbröts den 10/6 (det var min klass som själva valde att ha examen onsdagen den 5/6 istället för fredagen den 7/6 pg a att vi inte hade några föreläsningar de sista dagarna bl a pg a röd dag den 6/6). Visste inte exakt examensdatum när jag skrev på mitt anställningsbevis. 

    Är det datum för examen eller för "det egentliga studieavslutet som räknas"? Skulle jag alltså ha skrivit in mig på arbetsförmedlingen för enbart fredagen den 7/6 (min enda "fira" vardag efter examen) när jag hade en anställning att gå till efter examen.

    Har haft studiestöd och lån under hela min studietid.

    MvH Hanna 

  • Försäkringskassan

    Hej igen!


     


    Vad du behöver se över är till och med vilket datum du har blivit beviljat studiestöd. Detta datum kan du antingen ringa in till Kundcenter och be handläggaren kontrollera eller kolla med CSN.  Om du blivit beviljat fram till och med den 6:e hade du behövt skrivit in dig på arbetsförmedlingen eftersom att även 1 dag anses som ett glapp.


     


    Hälsningar


    Agda, handläggare


     

  • Anonym (Hanna)

    Hej igen och tack!

    Läste mitt beslut från CSN och jag var beviljad studiestöd till v. 23 (alltså veckan 3 - 9/6) och påbörjade min anställning 10/6. Något specifikt datum stod inte i beslutet från CSN.

    MvH Hanna 

  • Försäkringskassan

    Hej igen Hanna!


     


    Som tidigare nämnt ovan kommer ditt 240 dagars villkor utredas närmare när du skickar in handlingar till Försäkringskassan. Handläggaren kommer att göra en bedömning under vilken tid du studerat och haft studiemedel.


     


    Tänk även på att för att uppfylla det så kallade 240 dagars villkoret behöver man uppfylla en årsinkomst på 82 100 kronor vilket motsvarar en daginkomst på 180kr/dag.


     


    Hälsningar


    Agda, handläggare

Svar på tråden Rätt till SGI?