• anyXX

Hjälp mig tänka lite ang storlekar....!

Jag köpte ett par vinterskor till dottern på rea förra året. De är 18,5 i innermått och hennes fötter är 17 cm. Hon testade dem nu och sa att de var bra men lite stora. Kan vara att hon menar att de är breda. Enligt rekommendationer ska barnen ju ha 2 cm till godo när man köper vinterskor och det är ju ett tag kvar till vintern. Tror i jag ska satsa på dem el köpa ett par nya? Säljer jag dessa får jag säkert in en del då det är ett par helt oanvända kavat med lapparna kvar. Sonens fötter är 15,0 och 15,5. Han har olika stora fötter så ibland köper vi olika stora skor men på vinterskorna brukar han ha en storlek. Vi har vinterskor som dottern hade förra året, de har innermåttet 17,9. Tror ni det blir galet stort? Han säger själv att de passar men det är ju svårt för dem att känna efter ordentligt. Kan tilläggas att han har breda fötter så vi har ofta en storlek större.

flicka 2008 & pojke 2010
  • Svar på tråden Hjälp mig tänka lite ang storlekar....!
  • Eleonor01

Jag hade köpt nya till dem båda faktiskt men väntat ett tag för fötter växer ju som bekant när man minst anar det ;)

• cosinus

Jag har aldrig haft 2 cm marginal till mina på vinterskor för mina ungars fötter växer långsamt. Jag har heller aldrig behövt byta i mitten för att de varit för små :)

Så jag hade tyckt 18.5 var perfekt till 17 cm fot, men det beror ju på hur gammalt barnet är. Gammalt barn med små fötter som växer långsamt - absolut inga problem. Litet barn med stora fötter - ja då hade jag tvekat.

18 cm till en fot som är 15.0 är galet stort så ja där hade jag köpt mindre. Mitt ena barn har olika stora fötter och där brukar jag försöka ha ungefär 1-1.5 cm på den mindre och då 1.5-2 på den större för vinterskor. Tycker de blir så klumpiga annars.

• anyXX

Barnen är 5 resp 3. Deras fötter har växt mycket under sommaren så kanske de lugnar ner sig nu ett tag....

flicka 2008 & pojke 2010
  • anyXX

Problemet med min sons fötter, treåringen, är att han har så breda fötter. Väldigt breda fötter. Han hade ett par skor som är 16,3 i innermått men han kunde inte få på sig dem efter sommaren så vi fick köpa nya. Och då var det ändå Viking som har breda skor.

flicka 2008 & pojke 2010
Svar på tråden Hjälp mig tänka lite ang storlekar....!