• Anonym (suck och stön)

Hur göra med bonusbarnet?

Jag förstår att det inte är lätt för ett barn när mamma/pappa blir ihop med en ny men nu känner jag att jag ledsnat och bara tycker att det är jobbigt och jag vill inte känna så inför bonus.

Bonusbarnet minns antagligen inte ens att mamma och pappa har bott ihop, h*n var så liten när de gick isär.

Jag och barnets pappa har bott ihop i 1½ år lite drygt. Vi är båda överens om att alla barn i familjen är bådas vårt ansvar även om vi tar lite extra för just våra egna. Vi har gemensamma regler för alal barn och båda kan säga åt barnen om de gör fel oavsett vems barn det är.

Det har gått bra förut mellan bonus och mig, i ca 1 år gick allt finfint, men nu lyssnar h*n inte, lyder iofs inte pappa heller något vidare, men varje gång jag säger något så tittar h*n på sin pappa som för att få bekräftat att det jag säger gäller.  Det kan handla om något så trivialt som att låta bli att kasta leksaker omkring sig, så inga 'elaka' regler alá Askungens styvmor. Pappan kan inflika: Lyssna på X (mig) och gör som hon säger när jag bett/sagt till bonus att göra något. (Är pappan närvarande är det han som sköter tillsägelser etc, men är han inte i rummet så är det jag)

Pappan är ganska dålig på att följa upp om bonus tex fortsätter att kasta saker omkring sig efter tillsägelse från honom vilket gör det hela jobbigare för mig, vi har pratat om det och han ska bättra sig säger han.

Bonus kan sätta sig i soffan och sen gnälla: jag vill inte sitta bredvid X (mig) och sitter jag redan i soffan så inte fasen flyttar jag mig för att bonus inte vill sitta bredvid mig, då får bonus resa sig och sätta sig någon annanstans. Pappan ogillar såna kommentarer och säger alltid ifrån vilket är skönt, men igår blev måttet rågat kände jag, boonus skulle åka hem till sin mamma och jag går med till bilen för att bära med lite saker och då säger bonus att bara h*n och pappa ska åka bil, inte jag (jag åker i stort sett aldrig med, det har kanske hänt 2 ggr och för länge sen) det känns bara så otacksamt och irriterande att bonus tror/vill bestämma allt om vårt liv.

Vet att mamman som är singel och bara har det här barnet låter barnet bestämma en hel del, men det fungerar inte hemma hos oss där vi är flera som ska samsas. 

Jag vet att många menar att en bonusförälder ska backa och inte lägga sig i, men vi har valt att låta alla barn vara allas barn så att säga eftersom det inte skulle fungera annars, särskilt inte om bonus ska börja bo halva tiden här hos oss. (Det finns funderingar om det, mamman har varit helt anti förut men nu börjar hon kuna tänka sig tanken) Bonus är nästan 4 om det spelar någon roll för hur ni svarar  

• Svar på tråden Hur göra med bonusbarnet?
  • Anonym (låter normalt)
    Anonym (suck och stön) skrev 2013-09-11 09:05:53 följande:
    Har det varit så länge? Det har varit så här i 6 månader nu och vi är rejält less på det.
    Vårt barn är 2,5 och det har väl hållit på i nått år även om det går i perioder. Generellt sätt blir det bättre när Pappa gör mer saker med barnet medan jag är "tråkig".
  • Anonym (suck och stön)
    Anonym (A) skrev 2013-09-11 09:05:04 följande:
    Den här kvinnan har kanske varit ensamstående med sina ungar så länge att det helt normala beteendet aldrig uppkom hemma hos dem medan de fortfarande levde ihop (om ts nu någonsin hade en man, det vet ju förstås inte jag).
    Jo, mina barns far och jag var gifta. Och visst hände det att de sa att mamma/pappa ska läsa saga, men inte 6 månader i sträck och aldrig att de försökte bestämma vem som skulle åka i bilen eller att den som redan satt i soffan ska resa sig för att det inte passade dem.
    MEN, de är ju uppväxta med detta så de hade ju försprång, makens barn har ju bara levt med detta i 1½ år varav det sista halvåret har varit så här jobbigt med konstant gnäll om allt.
    Det blir lite känslan av: "Ja men då skiter vi väl i Skansen då om du ska gnälla om vem som ska få åka med i bilen, sitta var osv".
    Det blir inte roligt att hitta på något som makens barn tycker är kul, vare sig själv för honom eller med oss allesammans.
  • Anonym (suck och stön)
    Eterisk skrev 2013-09-11 09:08:04 följande:
    Kommer inte barnen heller överens? Tycker dina barn att fyraåringen är missanpassad som försöker hävda sina önskemål om att inte sitta bredvid dig och annat?

Jobbar du på förskola samtidigt som du är främmande för den här sortens extremt vanliga agerande av en fyrabastare?
    Nej, mina barn tycker inte hans barn är missanpassat men givetvis blir de less när h*n skriker konstant i en timme när h*n inte får som h*n vill.
    Tex har vi bestämda platser vid bordet för att det inte ska bli tjafs (mitt ena barn har också ett funktionshinder som gör att bestämda platser underlättar) men det är dock det ena barnets plats (det funktionshindrade) som är viktigast.
    Då kan vi fråga hans barn vart det vill sitta och så sätter sig barnet där, (h*n har aldrig valt det funktionshindrade barnets plats av någon anledning tack och lov) pappa sätter sig bredvid. När maten är upplagd börjar hans barn skrika att h*n vill sitta där och pekar, vanligen på min plats och skriker sen att pappa ska sitta bredvid. Då byter inte vi platser. Eftersom detta pågick v a r j e gång så bestämde vi att nu sitter vi alltid på våra bestämda platser punkt slut.

Ja, på förskolan räcker det med att säga till en eller ett par gånger när barnen beter sig så här. Aldrig att vi har behövt tjata i 6 månader om samma sak till samma barn.

• Anonym (suck och stön)
    Anonym (låter normalt) skrev 2013-09-11 09:10:38 följande:
    Vårt barn är 2,5 och det har väl hållit på i nått år även om det går i perioder. Generellt sätt blir det bättre när Pappa gör mer saker med barnet medan jag är "tråkig".
    Det har vi också försökt med. Kanske får vi vara mer ihärdiga eller så får vi härda ut och hoppas på att det blir bättre med hans barn.
  • Anonym (suck och stön)

Ang detta med förskolan, det är som om de förstår att med så många barn kan inte alla få sin vilja igenom jämt och hans barn är ju ensambarn hos mamman medan här måste h*n dela tid och plats med mina barn. Där tänker jag att h*n har en svårighet/ovana, men som sagt, första året gick det kanonbra, men sedan 6 månader har det ballat ur.

• Anonym (Jag)
    Anonym (suck och stön) skrev 2013-09-11 09:17:37 följande:
    Nej, mina barn tycker inte hans barn är missanpassat men givetvis blir de less när h*n skriker konstant i en timme när h*n inte får som h*n vill. Tex har vi bestämda platser vid bordet för att det inte ska bli tjafs (mitt ena barn har också ett funktionshinder som gör att bestämda platser underlättar) men det är dock det ena barnets plats (det funktionshindrade) som är viktigast. Då kan vi fråga hans barn vart det vill sitta och så sätter sig barnet där, (h*n har aldrig valt det funktionshindrade barnets plats av någon anledning tack och lov) pappa sätter sig bredvid. När maten är upplagd börjar hans barn skrika att h*n vill sitta där och pekar, vanligen på min plats och skriker sen att pappa ska sitta bredvid. Då byter inte vi platser. Eftersom detta pågick v a r j e gång så bestämde vi att nu sitter vi alltid på våra bestämda platser punkt slut. Ja, på förskolan räcker det med att säga till en eller ett par gånger när barnen beter sig så här. Aldrig att vi har behövt tjata i 6 månader om samma sak till samma barn.

Barnet verkar inte tycka om dig. Lev som särbos och låt barnet ha sin trygghet hos sin pappa kvar.
  • Anonym (suck och stön)
    Anonym (Jag) skrev 2013-09-11 09:21:32 följande:

Barnet verkar inte tycka om dig. Lev som särbos och låt barnet ha sin trygghet hos sin pappa kvar.
    Särbos är som sagt inte ett alternativ.
    Om barnet inte tycker om mig må så vara, men det vore intressant att veta vad som ändrats från första året till nu.
    Jag har inte behandlat barnet annorlunda nu gentemot förut och inte satt mina barn före makens heller.
  • Anonym (Jag)

9

Anonym (suck och stön) skrev 2013-09-11 09:24:50 följande:
    Särbos är som sagt inte ett alternativ. Om barnet inte tycker om mig må så vara, men det vore intressant att veta vad som ändrats från första året till nu. Jag har inte behandlat barnet annorlunda nu gentemot förut och inte satt mina barn före makens heller.

Varför är det inget alternativ? Mitt barn tyckte om min exsambo första åren, sen blev han äldre och förstod mer sa han till mig.
  • Anonym (suck och stön)
    Anonym (Jag) skrev 2013-09-11 09:51:37 följande:
    9
    Varför är det inget alternativ? Mitt barn tyckte om min exsambo första åren, sen blev han äldre och förstod mer sa han till mig.
    Varken min man eller jag vill bo som särbos.
  • YummyMami
    Anonym (Jag) skrev 2013-09-11 09:51:37 följande:
    9

Menar du att du flytta isär pga att barnet inte ville bo under samma tak? Är exsambo en nomal trevlig man annars? Mina ungar kunde tycka mellan varven att jag skulle flytta ut eller pappan, SOM OM de få bestämma sånt? Sen ville de att vi skulle bo ihop när vi väl skilde oss. Så länge människan man bor med är ok och inte uppför sig illa så får barnet/barnen faktiskt leva med det. Barn gillar inte sina syskon heller mellan varven, ska man sända bort ena syskonet då?
    Mitt liv Just nu.. dyslexiamaniac.blogspot.se ******************** År 46 fyrasex.blogspot.se
  • Anonym (??)

hur ofta har ni barnet? tänkte om det är kanske för sällan som är problemet? att barnet inte har rutiner hos er och inte känner sig bekväm med alla regler pga hoppen mellan gångerna?
     och hur är relationen med mamman? det kan inte vara så att hon känner sig hotat av dig och kanske (omedvetet eller medvetet) talar illa om dig till barnet? 

• YummyMami
    Anonym (??) skrev 2013-09-11 10:04:43 följande:
    hur ofta har ni barnet? tänkte om det är kanske för sällan som är problemet? att barnet inte har rutiner hos er och inte känner sig bekväm med alla regler pga hoppen mellan gångerna?
     och hur är relationen med mamman? det kan inte vara så att hon känner sig hotat av dig och kanske (omedvetet eller medvetet) talar illa om dig till barnet? 

Hmm, av dina vettiga tankar fick jag ytterligare en tanke. Barnet kanske får höra mer från dig ett och annat? Att pappan är inte engagerad nog eller så? Mina ungar skulle säkert oxå ruttna ihop om det var bara min sambo som kommenderade, serverade och ordnade med allt för dem istället för att jag skulle göra de.
    Mitt liv Just nu.. dyslexiamaniac.blogspot.se ******************** År 46 fyrasex.blogspot.se
  • Anonym (suck och stön)
    Anonym (??) skrev 2013-09-11 10:04:43 följande:
    Vi har helgumgänge. Mer går inte pga avståndet. Relationen med mamman är relativt god. Det beror lite på hur hennes dagsform är och i början var hon orolig att jag skulle ta över men vi talade om saken hon och jag och hon blev lugn. Vi har varit där och firat barnets födelsedag bla så no hard feelings så att säga.
    Men du kan ha en poäng där, barnet har oftare här hos oss börjat prata om mamman, säga att h*n älskar mamman osv, vilket för oss är helt ok. Säger barnet att h*n äääääääääääääääääääääälskar mamma så svarar vi bara något i stil med: Men så braaaaaa, det är ju mysigt med mamma.

Kanske pratar barnet så om pappan/oss hos mamman så mamman, omedvetet (hoppas jag) säger något som barnet tolkar som negativt?
    Dessutom, sist vi var där så kom barnet och frågade mig (var för dryga halvåret sen) om jag ville komma och se på nåt i barnets rum. Jag följde med och vi började leka lite, när sen mamman kom för att fråga något (minns inte vad) så puttade barnet ut mamman och stängde dörren. Då tolkade jag det som att barnet ville fortsätta leka med det vi höll på med och var rädd att jag istället skulle börja prata med mamman och sluta leka. Tror det kan ha varit så, men mamman kan ju ha tolkat det annorlunda. :-/ Det kom jag på nu, att det hände.

• Anonym (suck och stön)
    YummyMami skrev 2013-09-11 10:08:04 följande:

Hmm, av dina vettiga tankar fick jag ytterligare en tanke. Barnet kanske får höra mer från dig ett och annat? Att pappan är inte engagerad nog eller så? Mina ungar skulle säkert oxå ruttna ihop om det var bara min sambo som kommenderade, serverade och ordnade med allt för dem istället för att jag skulle göra de.
    Kan nog så vara. Måste påpeka det för maken, det är ju ytterligare en aspekt i att han måste bli mer aktiv med sitt barn, både på roliga saker och de mindre roliga som tillsägelser.
Svar på tråden Hur göra med bonusbarnet?