• PetulaK

Långhåriga katter som spyr

Nu börjar jag bli trött på alla spyor! Har två långhåriga innekatter hemma. De är 7 år. Båda spyr titt som tätt 3-4 ggr/veckan minst. Det är mest hårbollar som kommer upp men ibland rena torrfoderspyor. De får mest torrfoder, Royal Canine Hairball någonting ( som ska minska hårbollar). Men jag tycker inte den hjälper när man ständigt får torka spya. De har tillgång till bra växter som de äter på för att stimulera magarna då de är inne hela tiden. De har alltid spytt mycket och jag vet att det är normalt. De har inte avmagrat och är inte sjuka. Finns det något mer man kan göra? Ge dem mer blötmat? Annat torrfoder?

• Svar på tråden Långhåriga katter som spyr
  • Philippa

Köp pasta som finns på alla djurbutiker för långhåriga katter.... ca 2-3 cm pasta varje dag minskar kräkningarna jättemycket! Kommer inte ihåg vad den heter, men frågar du efter den så vet personalen vad du menar

• Klycka

Pälsvård! De som de spyr upp är ju lös päls som inte kammats/borstats av just nu är det ju också fällningsperiod och då brukar jag behöva borsta 1-2 gånger per dag jämfört med de 1-3 ggr i veckan annars.

• PetulaK

Tack för alla tips. Vi kammar dem när vi hinner. Får försöka göra det oftare. Den där pastan ska jag gå ner idagoch fråga efter.

• Klycka

Jag har en kam strategiskt placerad bredvid soffan så när katten hoppar upp och lägger sig i knät/bredvid har jag den inom räckhåll och drar några drag.

• nemo1

Skippa Royal Canin och byt till ett kvalitetsfoder. Och alla dessa sterilized indoor outdoor longhair mm är bara ett försäljningsknep. Prova tex Eukanuba eller dyl och ge fri tillgång på blötmat tex Mjau (i tetra)eller Bozita

• PetulaK

Hm. Jag som trodde Royal Canin var ett kvalitetsfoder. Fri tillgång till blötmat? En av katterna har lätt att gå upp i vikt. Har blivit rådd av veterinär att ge dem mest torrfoder. Han var satt på diet för några år sedan och fick specialfoder då. Ska kolla nästa gång vi ska köpa mat om det finns något annat. Veterinären rekommenderade Hairball vad-den-nu-heter...men det var ju några år sedan.

• nemo1

Veterinärer ska du inte ta råd av ang foder. De har ett par timmars näringslära under utbildningen och kan sedan efter intresse läsa på, de är dessutom sponsrade av foderföretagen.
    Katter går inte upp i vikt på blötmat då den innehåller animaliskt protein och vatten, precis som deras naturliga bytesdjur. Vattnet minskar risken för urinvägsbesvär då vattnet ser till att det ständigt spolas igenom i urinsystemet. En katt som endast äter torrfoder behöver dricka massor med vatten.

Det katter blir tjocka av är spannmål vilket finns massor av i RC, RC lever endast kvar pga sitt namn. Läs på om katters behov så får du se vad jag pratar om och du lär dig rätt.
    Läs även gärna kattstaus.se 

• Tia F

Torrfoder är en bov i dramat.
    Mina katter kräks massor när de äter det. Har nu övergått till enbart blötmat och har endast hittat en liten liten hårboll sedan dess.

Jag har dessutom börja använda furminator. Det bästa som någonsin kommit in i hemmet vad gäller kisarnas välbefinnande (jag har provat det mesta som går hitta på marknaden). Delvis är den bra eftersom det blir mindre hår som hamnar i lägenheten men främst för att mina små inte får i sig några märkbara mängder päls längre.

Försök dessutom att se till så de inte hetsäter. Det kan göra att de kräks mer.

Svar på tråden Långhåriga katter som spyr