• bf2014

I vilken vecka har ni blivit kallade till aurorasamtal?

Hej!
    Jag väntar på kallelse från Aurora på Östra i gbg. Har bett om att få bli kallad lite tidigare än vanligt... har gått en gång tidigare när jag väntade mitt första barn, men minns inte i vilken vecka man blev kallad. När har ni blivit kallade?

• Svar på tråden I vilken vecka har ni blivit kallade till aurorasamtal?
  • bf2014
    CN79 skrev 2013-10-16 16:23:44 följande:
    Min hette Margareta.
    Hur har det gått för dig?? du var väl beräknad till den 14 okt?
  • CN79

Jag fick en flicka 7 oktober. Efter 19 timmars värkar blev det Akutsnitt för att lillan va för svag. Men jag måste säga att jag så här i efterhand Aldrig Skulle välja planerat snitt. Det va skithäftigt att följa värkarna, så jag Kände mig riktigt snuvad på konfekten när jag kommit så långt själv. Hur går det för dig?

• bf2014
    CN79 skrev 2013-10-16 21:19:02 följande:
    Jag fick en flicka 7 oktober. Efter 19 timmars värkar blev det Akutsnitt för att lillan va för svag. Men jag måste säga att jag så här i efterhand Aldrig Skulle välja planerat snitt. Det va skithäftigt att följa värkarna, så jag Kände mig riktigt snuvad på konfekten när jag kommit så långt själv. Hur går det för dig?
    Grattis! kul å höra att allt gick bra!

Jag har redan gått igenom en förlossning tidigare och jag tyckte inte det var ett dugg häftigt jag var som sagt på aurora samtal igår och det var ingen positiv upplevelse. hon sa att hon såg det som en liten chans till att någon skulle bevilja mig ett snitt..
    har tid till en läkare i mitten av nov, får se vad hon säger och ta det därefter.

• Agapi
    CN79 skrev 2013-10-16 21:19:02 följande:
    De få timmarna jag hade (för)värkar var de enda jag tänkte "herregud tack och lov att jag slipper fortsätta de här"  ;)
    bf2014 skrev 2013-10-16 15:27:43 följande:
    Nu har jag varit på mitt aurorasamtal och hon var lika hård som jag minns henne från min förra graviditet. Jag kom väl förberedd med utskrifter (för att lättare få med allt) om hur jag känner det, och att jag mycket väl är införstådd med riskerna för ks osv.
    men ändå sa hon att "om jag skickar detta vidare till en sektiokonferens så kommer de att säga NEJ. Jag vet inte hur vi ska gå vidare med det här, för du har ju bestämt dig för ett ks. jag kan skicka dig till dr xxx för samtal, men förbered dig på att även hon säger nej, jag har svårt att tro att du kommer bli beviljad ett snitt"

Anledningen?
    För att jag har genomgått en komplikationsfri förlossning och min kropp är kapabel att föda barn.

Fick tid till läkaren först om 4v. hur jag ska gå vidare efter hennes samtal vet jag inte, förutsätter ju att hon säger nej.
    när man googlar på dennes namn så står det skrivet av andra personer som träffat henne att hon är osympatisk och har noll förståelse för hur patienten känner det.
    jippi! 
    Så konstigt att dom är så olika! för mig var de första barnet. Jag hade absolut inga medicinska anledningar alls till snitt. Men ändå gick de utan några större problem att få igenom snitt på östra.

Varför vill du ha snitt? Har du lämnat någon öppning för när/hur de skulle vara okej för dig att föda vaginalt? Vilken läkare fick du tid hos?

Jag kom till Claudia och försökte inte övertyga mig alls utan sa bara "jaha jag ser här att aurora säger att du inte lämnat någon öppning för att föda vaginalt? Och du känner fortfarande så? Jag skall bara berätta lite fakta om riskerna så du får dom muntligt också även om jag ser att du läst det" (hade med mig massa papper med fakta och statistik) och när jag sa att jag hört allt detta och att de bara är snitt som känns okej för mig så bokade hon in en snitt tid för mig.

oh jag blir verkligen så provocerad och ledsen över de här! 
  • bf2014
    Agapi skrev 2013-10-17 11:28:43 följande:
    De få timmarna jag hade (för)värkar var de enda jag tänkte "herregud tack och lov att jag slipper fortsätta de här"  ;)

Så konstigt att dom är så olika! för mig var de första barnet. Jag hade absolut inga medicinska anledningar alls till snitt. Men ändå gick de utan några större problem att få igenom snitt på östra.

Varför vill du ha snitt? Har du lämnat någon öppning för när/hur de skulle vara okej för dig att föda vaginalt? Vilken läkare fick du tid hos?

Jag kom till Claudia och försökte inte övertyga mig alls utan sa bara "jaha jag ser här att aurora säger att du inte lämnat någon öppning för att föda vaginalt? Och du känner fortfarande så? Jag skall bara berätta lite fakta om riskerna så du får dom muntligt också även om jag ser att du läst det" (hade med mig massa papper med fakta och statistik) och när jag sa att jag hört allt detta och att de bara är snitt som känns okej för mig så bokade hon in en snitt tid för mig.

oh jag blir verkligen så provocerad och ledsen över de här! 
    Hette läkaren claudia Lipponer?
  • Idahoo

Min barnmorska sa tidigt att det är i princip omöjligt att få godkänt kejsarsnitt i Gbg. Jag fick tid i Borås hos en läkare utan aurora och fick godkänt trots att läkaren först verkade omöjlig. Tror de är så hårda för att kolla om man verkligen är säker. I Borås bestämmer läkaren och ingen kommitté. Var nog i v 24 när jag var där o fick godkänt.

• bf2014
    Idahoo skrev 2013-10-17 21:06:51 följande:
    Min barnmorska sa tidigt att det är i princip omöjligt att få godkänt kejsarsnitt i Gbg. Jag fick tid i Borås hos en läkare utan aurora och fick godkänt trots att läkaren först verkade omöjlig. Tror de är så hårda för att kolla om man verkligen är säker. I Borås bestämmer läkaren och ingen kommitté. Var nog i v 24 när jag var där o fick godkänt.
    Var det ditt första barn när du fick tid i Borås? Gick du till Borås med en gång eller försökte du först i Gbg? Min bm sa tvärtom vid inskrivningen att hon inte trodde det skulle bli några problem alls för mig att få snitt eftersom jag redan haft en tuff första förlossning, men däremot att det är svårt att bli beviljad ett snitt som förstföderska.
  • Idahoo

Mitt första barn. Jag sa redan på inskrivningen till min barnmorska att snitt var enda alternativet så hon fixade tid direkt till en läkare i Borås utan aurora ( ingen mening när man redan bestämt sig tyckte hon) Hon sa att de är mycket hårdare i Göteborg. ( bor i Alingsås). Är säkert annorlunda om man har en jobbig förlossning i bagaget. I Borås har de blivit lite mer medgörliga till snitt pga rädsla enligt min bm. Tidigare var de hårdare men då sökte sig många till Varberg istället och Älvsborgs landsting får ju då ändå betala. Har även andra vänner som fått snitt pga rädsla i Borås utan några större problem.

• Agapi
    bf2014 skrev 2013-10-17 18:15:46 följande:
    Hette läkaren claudia Lipponer?
    Ja de var henne jag kom till. Absolut PMa mig!
    Idahoo skrev 2013-10-17 21:06:51 följande:
    Jag fick som sagt snitt godkänt i gbg utan större problem. Första barnet. Inga övergrepp eller liknande i bagaget. Så de är absolut inte omöjligt.
Svar på tråden I vilken vecka har ni blivit kallade till aurorasamtal?