• plutten1984

overall, vilken är bäst och vad ska man tänka på?

Är nu ute efter en overall till min son som är 18 månader.

vilket märke är bäst? vad ska man tänka på när man köper en? hur är storlekarna, ska man köpa en storlek större?

Jag vill veta allt =) Han går på dagis 15 timmar i veckan så han kommer använda den flitigt.

Uppskattar er hjälp!!

• Svar på tråden overall, vilken är bäst och vad ska man tänka på?
  • sommar2001

Isbjörn är den bästa enligt mig. Har dock bara testat pop och reima innan.
    Sitter otroligt bra, är varm, barnen blir aldrig blöta och efter en säsong med rumpåkande i snö/grus/ishög ser den fortfarande ny ut..

• jannej
    fluu skrev 2013-09-12 01:06:36 följande:
    Enligt "bäst i test" som publicerades i Viföräldrar är det Didrikson som är bäst i år. Vi har köpt den och har en Lindex som aldrig växtes i från förra året som reservv( stel modell).

Förra året hade vi Kax. Mycket nöjda. Mjuk och följsam, snygg och varm.

Någon storlek större är väl bra om den ska funka hela säsongen + att det ska få plats lager under.
    Vilka märken var med i testet ?
  • iser
    fluu skrev 2013-09-12 01:06:36 följande:
    Enligt "bäst i test" som publicerades i Viföräldrar är det Didrikson som är bäst i år. Vi har köpt den och har en Lindex som aldrig växtes i från förra året som reservv( stel modell).

Förra året hade vi Kax. Mycket nöjda. Mjuk och följsam, snygg och varm.

Någon storlek större är väl bra om den ska funka hela säsongen + att det ska få plats lager under.
    Jag tycker att det är intressent att Didriksson fått bäst i test. Jag har haft två och båda har varit skit. Tunna och gått sönder. Jag rekommenderar verkligen PoPs overaller. De har aldrig gjort mig besviken. Jag har ett väldigt lättfruset barn. Jag tycker att du ska kolla på hur mjuk och följsam overallen är. När de är så små är det redan knepigt att röra sig om det är snö. Kax, åhlens egna och Pop har funkat hos oss. 
  • iser

Angående storlek så brukar jag alltid gå ner en storlek. Känns som overallstorlekarna generellt är gigantiska. Men min dotter är väldigt smal också. 

• Queenie70
    iser skrev 2013-09-12 21:39:53 följande:
    Jag tycker att det är intressent att Didriksson fått bäst i test. Jag har haft två och båda har varit skit. Tunna och gått sönder. Jag rekommenderar verkligen PoPs overaller. De har aldrig gjort mig besviken. Jag har ett väldigt lättfruset barn. Jag tycker att du ska kolla på hur mjuk och följsam overallen är. När de är så små är det redan knepigt att röra sig om det är snö. Kax, åhlens egna och Pop har funkat hos oss. 

Har inte heller några positiva erfarenheter av didriksson faktiskt, men kvalitén kan ju ändras från år till år antar jag. Väljer dock att hoppa "bäst i test " detta år som sagt. Tidigare erfarenheter säger mig att märket inte är prisvärt.
  • vi och pyret

Har provat didriksson, pop och kaxs. Är jättenöjd med alla tre men kaxs vinner med tanke på priset. Har alltid en rabattkupong i bakfickan:)

Ang stl så tycker jag du ska prova, det är skillnad mellan olika märken. Ta inte för stort heller, det blir så klumpigt att leka i dem då.

• Lindson

Har kört med Reima en vinter och blir även en sån denna vinter. Jag är jätte nöjd med den! Den har bra passform och håller barnet varmt.

• FrökenLarsson
    jannej skrev 2013-09-12 21:39:09 följande:
    Vilka märken var med i testet ?
    Jag kommer inte ihåg vilka märken det var men jag tyckte att alla overaller i testet var i budgetklassen.

Jag hade önskat mig ett test med overaller i alla priskategorier. Tror inte ens pop var med.

Var testet gjort av tidningen självt eller kommer det fler tester?
  • jannej
    FrökenLarsson skrev 2013-09-12 21:53:07 följande:
    Jag kommer inte ihåg vilka märken det var men jag tyckte att alla overaller i testet var i budgetklassen.
    Jag hade önskat mig ett test med overaller i alla priskategorier. Tror inte ens pop var med.

Var testet gjort av tidningen självt eller kommer det fler tester?
    Tråkigt när inte de dyrare märkena är med som Molo och Reima
  • Queenie70

Reima, helly hansen, ellos, coop, pop, med många fler fanns med. Lutar åt en ellos för mig i år då..

• FrökenLarsson
    Queenie70 skrev 2013-09-12 22:36:21 följande:

Reima, helly hansen, ellos, coop, pop, med många fler fanns med. Lutar åt en ellos för mig i år då..

Då fanns det ju dyrare overaller med i testet. Fattar inte att jag kunde missa det :-0 Iof överblickade jag väldigt fort på bibblan.

Men flera märken som saknades tycker jag
  • Rainbow Dash

Vi hade Reima i den åldern och den var superbra. Den var extra varm i rumpan så att barnet kunde sitta i snön utan att bli kallt Den overallen har dessutom ärvts av flera barn och ändå håller den.

Årets test tyckte jag var trist då varken polarn, molo eller isbjörn fanns med. Vi kör med Molo och Polarn i år. Hade Kaxs ett år och den var bra men kunde inte användas mer än en säsong utan gick helt sönder när nästa barn skulle ärva den.

• Snällspiken

För så små barn som ditt tycker jag att Reima är bäst eftersom de är extremt smidiga fatt röra sig i, vilket känns viktigt! Bra med värmekudden i baken och lätta att ta av och på själva (vilket vårt dagis vill att även de minsta gör). Superbra värmeförmåga i förhållande till hur tunna - smidiga de faktiskt är. De har hållit nästan 100% torrt också. Vi bor dock i Skåne så jag vet inte om de är tillräckligt varma om man bor längre norrut. Korta i armar och ben och åt det lilla hållet, så för pojken fick vi gå upp en stl jämfört med flickan, trots att de var lika långa. 

Vi har haft 2 Reima, 2 Didriksson och 2 MIni Rodini till våra barn (3 och 5 år gamla). 

• Andersson85

håller också på att kolla. sonen blir två i december här. Velar mellan en Ellos, Kaxs, reima Overall Tatum och så hittade jag minishape av gneis. Vet inte vad man ska välja.. blir väl att testa och se eller nåt. Nån som kan tipsa? även svårt med storlek jag. 

• gbgumman
    sommar2001 skrev 2013-09-12 21:25:50 följande:

Isbjörn är den bästa enligt mig. Har dock bara testat pop och reima innan.
    Sitter otroligt bra, är varm, barnen blir aldrig blöta och efter en säsong med rumpåkande i snö/grus/ishög ser den fortfarande ny ut..

Skulle kunnat vara jag som skrev detta. Fast vi har en gång provar didrikssons också. Den var ok men dragkedjan var skit. Den åkte upp hela tiden vid lek. Har hört att det är något de åtgärdat. Men vi så nöjda med isbjörn att vi inte byter. Dotter har isbjörn overall och sonen har isbjörn byxor med rn reimadunjacka.
  • MammaBella

Jag köper alltid vinteroveraller på våren så man får dom till halva priset. Stora tjejen har haft reima i två säsonger nu och dom har varit super! Iår får tjejen ha reima och killen får pop. Ska bli intressant om jag kommer bli lika nöjd med pop som med reima.

• Masken84

Hur ska man tänka på overall åt en bebis som är nu en månad och ska ha en overall i vinter??

• veh
    Masken84 skrev 2013-09-28 11:12:31 följande:
    Hur ska man tänka på overall åt en bebis som är nu en månad och ska ha en overall i vinter??

Då tänker man att det kommer vara rätt lätt att ha bebisen inpackad i babyskydd eller vagn, större delen av vintern. Lätt att lägga filtar över. och ssåledes behöver man inte tänka på vattentålighet o.s.v. Mitt barn är något äldre, jag kommer köra på en ganska tunn vindfleeceoverall, och så köper jag nog en hyfsatvindtät jacka och kombinerar ihop med en varm åkpåse när barnet vill sitta i sittvagn.
Svar på tråden overall, vilken är bäst och vad ska man tänka på?