• Anonym (TS)

Vem ska hämta och lämna?

Mitt ex bor ca 12 mil bort. Jag flyttade vid separationen pga studier, pendling blev omöjligt som ensamstående. Jag har än så länge hämtat henne efter umgänget men det börjar bli ohållbart. Tåget fram och tillbaka med byte tar ca 5 timmar, jag har ett barn till och ett tredje på väg. Jag har uppfattat det som att jag bör hjälpa till ekonomiskt för umgängesresor (inte fysiskt) och då enligt billigaste färdsättet. Han vill att jag isf betalar honom 350 kr per resa till bensin. Det låter mkt tycker jag, han har en helt ny bil så den borde väl inte dra så mycket? Tåget kostar ca 150kr.
    Har jag rätt i det jag tror och hur bevisar jag det för honom isf? Jag är i dagsläget arbetslös med lägsta akassa, han tjänar ca 30 000/mån om det spelar in.

• Svar på tråden Vem ska hämta och lämna?
  • Anonym (TS)
    Anonym (jo) skrev 2013-09-12 21:44:03 följande:
    I förarbetet till ändringen om att boföräldern ska hjälpa till med kostnaden skriver man även om att en flyttande boförälder kan dömas till att transportera barnet.

Med tanke på att du har flyttat borde du sköta resandet.

Det har jag uppfattat att det beror på anledningen till flytten. Vi flyttade till X för att han fick jobb där. Jag pendlade då men som ensam fanns inte möjlighet att pendla så vid separationen fanns ingen annan lösning.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (jo) skrev 2013-09-12 21:44:03 följande:
    I förarbetet till ändringen om att boföräldern ska hjälpa till med kostnaden skriver man även om att en flyttande boförälder kan dömas till att transportera barnet.

Med tanke på att du har flyttat borde du sköta resandet.
    Finns ingen anledning att köra om inte domstolen dömt så!! Lagens förarbeten riktar sig ju till domstolar i första hand ....
  • Anonym (jo)
    Anonym (insatt) skrev 2013-09-12 22:09:05 följande:
    Finns ingen anledning att köra om inte domstolen dömt så!! Lagens förarbeten riktar sig ju till domstolar i första hand ....
    Och det lär ju till slut hamna i domstolen om båda föräldrarna vägrar köra barnet hem från umgänget.  Det är hur enkelt som helst för pappan att sätta sig på tvären och vägra köra hem barnet. Det är ju inte så att han undanhåller barnet från mamman, han talar ju om var barnet finns och att mamman är välkommen att hämta upp barnet.

TS, det här är en strid du aldrig kommer att vinna. Det enda som händer är att ni blir osams på riktigt.
  • arianne03

Varför kör du inte och hämtar då? Om du inte har körkort så är det kanske något du får prioritera?

• Anonym (Men jösses)

Har inte din nya man körkort och kan köra? 5 timmar är inte roligt men något man får ta när man flyttat.

Enligt lag får du inte försvåra umgänget, du måste hjälpa till i den utsträckning du kan. Pendla och hämta är en realistisk sak eftersom det var du som flyttade.

Annars ska man inte klämma ut ungar till höger och vänster om man inte är beredd på att det blir besvärligt

• Brumma

När mannens ex flyttade så tog hon självklart resorna både fram o tillbaka - annars hade hon fått flytta utan barnet...
    Sedan flyttade även vi och numera kör vi varannan väg.

• FlamingRed
    Anonym (TS) skrev 2013-09-12 12:29:23 följande:
    Mitt ex bor ca 12 mil bort. Jag flyttade vid separationen pga studier, pendling blev omöjligt som ensamstående. Jag har än så länge hämtat henne efter umgänget men det börjar bli ohållbart. Tåget fram och tillbaka med byte tar ca 5 timmar, jag har ett barn till och ett tredje på väg. Jag har uppfattat det som att jag bör hjälpa till ekonomiskt för umgängesresor (inte fysiskt) och då enligt billigaste färdsättet. Han vill att jag isf betalar honom 350 kr per resa till bensin. Det låter mkt tycker jag, han har en helt ny bil så den borde väl inte dra så mycket? Tåget kostar ca 150kr. Har jag rätt i det jag tror och hur bevisar jag det för honom isf? Jag är i dagsläget arbetslös med lägsta akassa, han tjänar ca 30 000/mån om det spelar in.
    Milkostnaden för en bil är inte endast bensinen. Utan även slitage, service, däck, och värdeminskning.

Moderna bilar, lite större, brukar man säga kosta mellan 40-60kr per mil..

Säg då 40 kr, då kostar resan ca 24*40=1000kr!

Se tex www.svd.se/naringsliv/motor/rakna-pa-vad-bilen-kommer-att-kosta_6998771.svd

• Anonym (TS)

Advokaten sa att det är hans ansvar. Att jag har flyttat spelar ingen roll eftersom jag inte hade något val. Tyvärr vill exet inte upprätta avtal, jag kan heller inte gå till rätten eftersom jag är boendeförälder.

Att prioritera körkort går inte just nu. Jag övningskör men det lär inte bli klart innan sommaren. Sambon har körkort men jobbar många av de dagar dottern ska hem. Det handlar inte om att jag vill försvåra umgänge (hade jag inte anpassat och fixat så mycket som jag gör så hade det inte funnits öht). Men vilka av mina barn ska jag prioritera då. När nya bebisen kommer så funkar det inte att släpa hen och andra syskonet på tåget fram och tillbaka. Bara tanken på att ha alla barn (varav en nyfödd) stående i snökaos med tåg som inte går som dom ska.

Nu bad jag om konkreta fakta och inte åsikter. Strax innan separationen flyttade vi till staden där exet bor bara för att han fick jobb. Då kunde jag pendla eftersom vi var två. Varför skulle jag förlora jobbet för att han skulle ha ett? Han kunde också flyttat eftersom staden inte betydde nåt för honom då. Båda kunde satt sig mittemellan...

• Grappa

Men om du anser att tåget är omöjligt som färdmedel så kan du ju inte anse att det räcker för dig att betala vad en tågresa kostar?!! Eller är det ok för dig om exet och  barnet tillbringar 5 timmar på tåg, så länge du slipper?

• Anonym (a)

Du vill inte försvåra umgänge men du vill inte vare sig underlätta det eller göra rätt för dig heller. 

• Anonym (a)

Arbetslös med lägsta A-kassa och ännu en unge på väg.

• Anonym (TS)
    Anonym (a) skrev 2013-09-13 09:34:33 följande:
    Arbetslös med lägsta A-kassa och ännu en unge på väg.

Ja, tänk att man kan förlora jobbet när som helst. T o m när man är gravid... Inte planerar jag att jobba sen heller, ve och fasa ska jag bara bidra med studielån efter FL. Har inte gnällt över min ekonomi, vi klarar oss finemang även om vi inte har ett överflöd av pengar. Skrev inkomsterna ifall det spelar roll. För att kunna få korrekt information om vad som gäller.

Och ja, jag undrar vad jag måste betala. Inte vad ni tycker att jag bör betala. Jag vill att dom ska ha umgänge men med tanke på att han aldrig skulle betala en krona mer än underhållet, hon får inte ens sin tjuga i veckopeng på hans helg, så är inte jag heller intresserad av att betala mer än vad som krävs av mig.
  • Anonym (a)
    Anonym (TS) skrev 2013-09-13 10:57:29 följande:

Ja, tänk att man kan förlora jobbet när som helst. T o m när man är gravid... Inte planerar jag att jobba sen heller, ve och fasa ska jag bara bidra med studielån efter FL. Har inte gnällt över min ekonomi, vi klarar oss finemang även om vi inte har ett överflöd av pengar. Skrev inkomsterna ifall det spelar roll. För att kunna få korrekt information om vad som gäller.

Och ja, jag undrar vad jag måste betala. Inte vad ni tycker att jag bör betala. Jag vill att dom ska ha umgänge men med tanke på att han aldrig skulle betala en krona mer än underhållet, hon får inte ens sin tjuga i veckopeng på hans helg, så är inte jag heller intresserad av att betala mer än vad som krävs av mig.
    FlamingRed har berättat för dig vad du bör betala. 
  • Anonym (TS)
    Grappa skrev 2013-09-13 09:31:58 följande:
    Men om du anser att tåget är omöjligt som färdmedel så kan du ju inte anse att det räcker för dig att betala vad en tågresa kostar?!! Eller är det ok för dig om exet och  barnet tillbringar 5 timmar på tåg, så länge du slipper?

Barnet tillbringar inte fem timmar på tåget utan halva tiden och det är normalt inte ett dumt färdsätt. Med en nyfödd bebis däremot blir det lite annorlunda, som då även ska med både på dit och hemresan och väntetiden på 45 minuter.
  • Anonym (jo)
    Anonym (TS) skrev 2013-09-13 10:57:29 följande:

Så länge det inte finns någon dom på fördelning av reskostnader så MÅSTE du inte betala ett öre. Men å andra sidan så kan du heller inte tvinga honom att transportera barnet så länge det inte finns någon dom på det.

Du behöver inse att ni står mitt i ett ingenmansland, ingen av er kan tvinga den andra till någonting utan det är upp till er att vara justa mot varandra. Mitt förslag är att du antingen hämtar barnet eller också betalar det pappan vill ha för att köra barnet. Eller förslag och förslag, du har inga andra val för då kan han ju bara behålla barnet tills du behagar hämta.
  • Grappa
    Anonym (TS) skrev 2013-09-13 11:04:16 följande:

Barnet tillbringar inte fem timmar på tåget utan halva tiden och det är normalt inte ett dumt färdsätt. Med en nyfödd bebis däremot blir det lite annorlunda, som då även ska med både på dit och hemresan och väntetiden på 45 minuter.
    Ok, då förstår jag! Jag tolkade ditt inlägg som att enkel resa tog 5 timmar.
Svar på tråden Vem ska hämta och lämna?