Flickan och kråkan skrev 2013-09-18 09:45:00 följande:
MalinEddie:
För att exemplifiera. Ta ett sådant fenomen som att samsova. Man kan samsova på väldigt många olika sätt. För många som samsover så skiljer det sig egentligen inte så mycket åt från att låta barnen ha egna sängar i föräldrarnas sovrum (som de flesta föräldrar i Sverige har under i alla fall första levnadsåret). Min 3-månaders har t.ex. lika mycket sängutrymme som de flesta vuxna. Om vi skulle få för oss att lägga honom i egen säng så skulle skillnaden vara? Mer eller mindre noll med det enda undantaget att jag skulle behöva gå upp när han vaknar för nattamning istället för att rulla intill honom och så skulle det göra vårt nattande mer komplicerat. När det gäller våra stora barn så är det ju samma sak där. De sover båda i "sina" sängar så att säga men dessa står i kloss med vår dubbelsäng. Jag känner inte någon som samsover med stora barn som gör på något annat sätt utan man har breddat sängen helt enkelt. Märkligt nog ses detta som underligt många gånger och man pratar om att man inte låter barnen bli självständiga, inte sätter gränser etc. men så tycker man samtidigt att det är helt ok att barnen kommer och sover i föräldrasängen efter midnatt....bara de har egen säng i eget rum och somnar där? Jag tycker absolut inte att det är fel, men jag förstår inte hur det kan vara "värre" mer extremt att ha ett bar sovande i en säng bredvid och som sover där hela natten.Varför förfasar sig så många över det? Inget av våra barn har kommit rullandes intill oss på flera år (vi sjukdom ibland), men de gillar ändå att ha sällskap.
Jag tror att det i mångt och mycket har med vår västerländska kultur att göra. I andra kulturer skulle det istället ses som udda att sova i olika rum.
Vad gäller barns behov kontra vilja så är det svårt. Ofta slänger någon ur sig att det handlar om att följa barnets behov och inte vilja. OK, så långt är nog alla med, men vad är egentligen behov? Kan det vara så att det finns behov av olika grad? Ja, säger jag. Skadas man alltid av att få ett behov begränsat? Möjligt. Möjligt att undvika när man lever i ett socialt sammanhang? Knappast. Det innebär att vi alla gör prioriteringar och tullar på vissa saker och andra inte beroende på värderingar och åsikter. Om vi tar din yngsta exempelvis som inte ville bli buren, men som var nöjd i vagn. Vad i detta exempel är behov och vad är vilja/önskemål? Hade din pojke ett behov av att åka vagn eller var det en preferens? Om han hade fötts i en familj i en annan del av världen där vagn inte är ett ekonomiskt alternativ (vilket är rätt mångas vardag) hade han då farit illa för att föräldrarna inte kunnat tillfredsställa ett behov? Nej, skulle jag säga. Att åka vagn är inte ett behov.Kan vara trivsamt och föredras, men är knappast ett behov.
Nej, han hade absolut inget behov av att åka vagn. Att bära ett barn med armarna orkar man inte speciellt långt och vagnen var ett verktyg som så mycket annat som förenklade vår vardag och han var mer tillfreds i vagnen än i sjalen/selen så beslutet var lätt. Önskemål, absolut. Behov från vår sida? Ja, kanske. Jag skulle nog inte ha fixat att vara så pass isolerad en längre tid och det hade påverkat mitt mående. Hade vi inte haft tillgång till vagn eller haft en pojk som ville varken eller hade vi valt det minst dåliga alternativet vilket för oss hade varit att vänja honom vid att bäras i sjal/sele. Då är man i alla fall nära barnet. Nu var det dock enkelt för oss då han trivdes på ett sätt men inte ett annat och våra sjalar/selar såldes då vi inte såg någon mening med att vänja ett spädbarn under gråt vid något när vi redan hittat andra fungerande sätt. Hade vi inte haft någon vagn (vi funderade faktiskt på att sälja den och bara bära under en period då vi hade bra erfarenheter av det) hade vi troligtvis lånat en till en början för att se hur det fungerade för att sedan köpa en om det fungerade väl. Jag ser helst att det är så pass smärtfritt som möjligt för barnet när det är så litet och om det går att undvika, lite gråt. Jag är nyfiken på hur du tror att du hade tänkt i samma situation?
Vår dotter hade inget behov av att sitta i sjal/sele heller, däremot hade hon ett behov av att vara nära och ett bärhjälpmedel underlättar ju något enormt.
Jag har precis varit och lämnat min 4,5-åring på förskola. Han ville inte vara där idag. Jag lämnade honom där ändå mot hans vilja och han var lite ledsen - inte så att han grät men ledsen och besviken. Eftersom jag är föräldraledig med vår 3-månaders så är han där 4 timmar tre dagar i veckan. Han är lätt att ha hemma, men han klättrar på väggarna och har långtråkigt. Vandrar runt som en osalig ande i väntan på att storebror kommer hem. Uppfyller jag ett behov (ett beov av aktivitet och framför allt att träffa jämnåriga) eller missar jag ett behov (att vara hemma med mig och lillebroor)? I ärlighetens namn vet jag inte. Jag tror att han behöver träffa jämnåriga och att det i förlängningen gör honom gott eftersom han är så pass gammal som han är. Jag upplever inte heller att han är riktigt nöjd hemma heller då han hemmadagar nästan alltid vill åka till förskolan och "se om de är ute och leker" för att prata med fröknar och kompisar. Idag ska jag dessutom på inskolningssamtal då min äldsta börjat förskoleklass i höst. Mer praktiskt för mig att inte ha med honom där. Jag behöver i möjligaste lugn och ro få fokusera på vår äldstas situation = behov kolliderar. Vissa gånger inskränker jag på mina behov i den typen av fall, andra gånger på något av barnens. Eller handlar det för min mellanson enbart om ett önskemål/vilja att vara hemma? Hade han varit två år yngre hade det inte varit något jag funderat över utan hade haft honom hemma.....men när övergår det från behov till vilja, eller gör det kanske aldrig det utan snarare förändras.
Ja, det är svårt och speciellt ju äldre de blir. Jag har ju barn i nästan exakt samma ålder (en som fyller 5 i december och en på 61/2) och jag hamnar ofta i konflikt med mig själv då det ibland är en hårfin gräns.
Exakt vad du beskriver har jag också upplevt. Jag är inte hemma med en bebis men arbetar oregelbundna tider och min son har rätt till 15 timmar i veckan allmän förskola. Ibland har han sagt att han vill stanna hemma istället och det kan han givetvis och jag hade gärna umgåtts med honom men jag vet ju hur det blir. Det är "jag vill gå till förskolan NU?" eller "Kan vi ringa på hos K och N (som är på förskolan) för jag vill leka med dem?" osv. Han är hemma så pass mycket ändå i förhållande till många andra jämnåriga och får sin tid med oss. Det är svårt ibland..