Hjälp med kost för att gå ned i vikt
Hej hej. Jag söker nu lite rådgivning och tips på hur jag kan gå ned lite i vikt.
Jag är 170cm lång, väger 79kg och är 21år, enligt BMI-tester klassas jag som överviktig, men jag stirrar mig inte blind på det. För några år sedan vägde jag 60-65kg och vill gärna komma ned dit igen, jag vet bara inte riktigt hur.
Jag jobbar 2-3 dagar i veckan där man aktivt springer runt, lyfter saker och rör på sig i 4 timmar.
Jag har börjat med lättare träning hemma så som situps, squats och armhävningar, jag kommer snart börja använda gymmet som finns på jobbet också (ska bara jobba där 1-2 veckor till så att jag vågar :D ).
Vad jag normalt äter på en dag är omkring 1000kcal. Eftersom jag jobbar kvällar så brukar jag sova till 11-tiden och äta frukost i form av yoghurt eller mannagrynsgröt när jag går upp och sedan äta något till middag vid 17-tiden. På jobbet äter jag även en frukt, oftast clementin då jag är allergisk mot äpplen och det mest är dessa två som finns att välja på.
Jag använder appen shapeup som rekommenderar att jag ska äta omkring 1300kcal/dag. Problemet är att jag aldrig äter såhär mycket annars. Innan jag fick mitt jobb så levde jag på frukost och kvällsmat, alltså då yoggi och mackor i princip. Med helg-pizza tillsammans med sambon. Så jag äter alltså mer nu än innan men rör också på mig mycket mycket mer.
Hur kan jag göra för att gå ned stadigt och bra i vikt? Jag har absolut inte bråttom men vill iallafall gå ned dessa ~15kg fram till augusti nästa år (snorkling-semester i Japan, ohoj!).
Typiska middagar jag äter är:
Potatismos m. fiskbullar
Hamburgare med klyftpotatis
Fiskfilé med mos
Köttfärssås m pasta.
Och så går dessa mest runt och runt, speciellt fiskbullar för det är min favorit.