• Rainbow gg

Hjälp med kost för att gå ned i vikt

Hej hej. Jag söker nu lite rådgivning och tips på hur jag kan gå ned lite i vikt.
    Jag är 170cm lång, väger 79kg och är 21år, enligt BMI-tester klassas jag som överviktig, men jag stirrar mig inte blind på det. För några år sedan vägde jag 60-65kg och vill gärna komma ned dit igen, jag vet bara inte riktigt hur.
    Jag jobbar 2-3 dagar i veckan där man aktivt springer runt, lyfter saker och rör på sig i 4 timmar.
    Jag har börjat med lättare träning hemma så som situps, squats och armhävningar, jag kommer snart börja använda gymmet som finns på jobbet också (ska bara jobba där 1-2 veckor till så att jag vågar :D ).

Vad jag normalt äter på en dag är omkring 1000kcal. Eftersom jag jobbar kvällar så brukar jag sova till 11-tiden och äta frukost i form av yoghurt eller mannagrynsgröt när jag går upp och sedan äta något till middag vid 17-tiden. På jobbet äter jag även en frukt, oftast clementin då jag är allergisk mot äpplen och det mest är dessa två som finns att välja på.

Jag använder appen shapeup som rekommenderar att jag ska äta omkring 1300kcal/dag. Problemet är att jag aldrig äter såhär mycket annars. Innan jag fick mitt jobb så levde jag på frukost och kvällsmat, alltså då yoggi och mackor i princip. Med helg-pizza tillsammans med sambon. Så jag äter alltså mer nu än innan men rör också på mig mycket mycket mer.

Hur kan jag göra för att gå ned stadigt och bra i vikt? Jag har absolut inte bråttom men vill iallafall gå ned dessa ~15kg fram till augusti nästa år (snorkling-semester i Japan, ohoj!).

Typiska middagar jag äter är:
    Potatismos m. fiskbullar
    Hamburgare med klyftpotatis
    Fiskfilé med mos
    Köttfärssås m pasta.
    Och så går dessa mest runt och runt, speciellt fiskbullar för det är min favorit.

• Svar på tråden Hjälp med kost för att gå ned i vikt
  • Ina 1

Jag kan egentligen inte tipsa för jag sitter i samma båt som du, vilken bra morot med snorkling i japan, varför just japan? Jag själv känner jag att jag ätit fel och onyttigt en stund ny så imorgon bryter jag allt med några veckors pulver för att bli av med sötsug och annat. Häng med om du vill

• Solstråle00001

Shapeup är jättebra! Hur länge har du kört? Det borde hända grejer på en gång om du äter så få kalorier.

Du verkar äta en del mos. Rekommenderar dig att äta kokt potatis istället.

• Rainbow gg
    Ina 1 skrev 2013-09-15 15:17:34 följande:
    Jag kan egentligen inte tipsa för jag sitter i samma båt som du, vilken bra morot med snorkling i japan, varför just japan? Jag själv känner jag att jag ätit fel och onyttigt en stund ny så imorgon bryter jag allt med några veckors pulver för att bli av med sötsug och annat. Häng med om du vill
    Funkar det med pulver för att bli av med just sötsug? Äter man bara pulver då i en viss tid eller?

Vi har valt japan just för att vi båda älskar kulturen, anime och är bara allmänt intresserade av Tokyo. Vi planerar en vecka mitt i Tokyo och en vecka nära något fint strand ställe.
    :) 
  • Rainbow gg
    Solstråle00001 skrev 2013-09-15 17:11:35 följande:
    Shapeup är jättebra! Hur länge har du kört? Det borde hända grejer på en gång om du äter så få kalorier.

Du verkar äta en del mos. Rekommenderar dig att äta kokt potatis istället.
    Jag har bara kört denna veckan.
    Det dumma är ju att jag ätit såhär lite så länge jag kan minnas. Iallafall hela detta året. Men jag kan tänka mig att det är godis och läsk som jag inte tänker på som gjort så jag lagt på mig vikt.

Potatis kan jag ju ta ibland istället :D

Skulle behöva mer råd om vad jag kan äta för mat. Äter i princip allt, lite kinkig med grönsaker bara. Jag har gott om tid att laga mat också så behöver inte vara något superenkelt.
  • HSOF
    Rainbow gg skrev 2013-09-16 11:53:53 följande:
    Jag har bara kört denna veckan.

Det dumma är ju att jag ätit såhär lite så länge jag kan minnas. Iallafall hela detta året. Men jag kan tänka mig att det är godis och läsk som jag inte tänker på som gjort så jag lagt på mig vikt.

Potatis kan jag ju ta ibland istället :D

Skulle behöva mer råd om vad jag kan äta för mat. Äter i princip allt, lite kinkig med grönsaker bara. Jag har gott om tid att laga mat också så behöver inte vara något superenkelt.

Ja som kostvetare, blev jag lite förvånad att du bara äter 1000 kcal per dag? Då borde dina kilon rasa bort.

Men så läste jag det sista inlägget här och fick svar på det jag undrade när jag läste det första inlägget.

Hur har du kommit fram till ditt totala energintag? Och har du även räknat med sånt du äter mellan målen som snacks och söta drycker mm?
  • HSOF
    Ina 1 skrev 2013-09-15 15:17:34 följande:

Hm en pulverdiet som tar bort sötsuget? Det måste vara något revolutionerande? Det är ju just sötsug man får, då man ständigt är hungrig med sådana dieter.

Min åsikt är att alla dessa pulver bara skapar mer övervikt i slutändan.. Är ju lite av deras affärsidé med, att ha återkommande kunder ;)
  • Rainbow gg
    HSOF skrev 2013-09-16 22:40:24 följande:

Ja som kostvetare, blev jag lite förvånad att du bara äter 1000 kcal per dag? Då borde dina kilon rasa bort.

Men så läste jag det sista inlägget här och fick svar på det jag undrade när jag läste det första inlägget.

Hur har du kommit fram till ditt totala energintag? Och har du även räknat med sånt du äter mellan målen som snacks och söta drycker mm?
    Ca 1000kcal är vad jag äter nu. Jag räknar genom att kolla på förpackningen och väga allting på min digitala köksvåg.

Innan jag började banta så måste jag ha ätit lika mycket i veckorna som jag gör nu för jag går inte och kylskåps-äter och vi har inga goda snacks hemma heller. På helgerna dock så har det ju blivit pizza och godis och läsk så det måste ju vara det jag gått upp i vikt av.

Men denna vecka som gått nu, när jag verkligen räknat allt jag ätit och rört på mig mer, så har jag ändå inte gått ned någonting i vikt alls. 
  • HSOF
    Rainbow gg skrev 2013-09-17 12:32:39 följande:
    Ca 1000kcal är vad jag äter nu. Jag räknar genom att kolla på förpackningen och väga allting på min digitala köksvåg.

Innan jag började banta så måste jag ha ätit lika mycket i veckorna som jag gör nu för jag går inte och kylskåps-äter och vi har inga goda snacks hemma heller. På helgerna dock så har det ju blivit pizza och godis och läsk så det måste ju vara det jag gått upp i vikt av.

Men denna vecka som gått nu, när jag verkligen räknat allt jag ätit och rört på mig mer, så har jag ändå inte gått ned någonting i vikt alls. 

Detta måste jag som yrkeskunnig inom området, verkar väldigt konstigt. Då 1000 kcal knappt skulle täcka ditt basala energibehov. En vuxen ej aktiv kvinna behöver omkring 1700 kcal per dag för att hålla en bra balans. Så antingen väger du fel på nått eller så har du räknat fel någonstans?

Lite snacks och läsk på helgen skulle inte heller ha den påverkan på dig även om du käkade mer på veckorna.
  • Rainbow gg
    HSOF skrev 2013-09-17 18:12:15 följande:

Detta måste jag som yrkeskunnig inom området, verkar väldigt konstigt. Då 1000 kcal knappt skulle täcka ditt basala energibehov. En vuxen ej aktiv kvinna behöver omkring 1700 kcal per dag för att hålla en bra balans. Så antingen väger du fel på nått eller så har du räknat fel någonstans?

Lite snacks och läsk på helgen skulle inte heller ha den påverkan på dig även om du käkade mer på veckorna.
    Jag måste vägt mig konstigt för nu idag hade jag gått ned 3kg sedan förra onsdagen. Vägt mig flera gånger också nu och det har visat samma.

Jag förstår att du tycker det är konstigt, det gör jag med. Men det senaste halvåret när jag varit arbetslös så har jag bara ätit frukost och middag, och inte kolossala portioner heller. Kan inte kroppen ställt in sig på att man ätit lite en längre tid?

Det jag gör annorlunda nu är att jag rör på mig, inte äter mackor och inte dricker läsk. Mat och mängd är i princip den samma.

Du som är kostvetare. Hur ser du på lättprodukter? är det något att satsa på att äta? Typ lättyoghurt, lättfil? 
  • HSOF
    Rainbow gg skrev 2013-09-18 11:49:49 följande:
    Jag måste vägt mig konstigt för nu idag hade jag gått ned 3kg sedan förra onsdagen. Vägt mig flera gånger också nu och det har visat samma.

Jag förstår att du tycker det är konstigt, det gör jag med. Men det senaste halvåret när jag varit arbetslös så har jag bara ätit frukost och middag, och inte kolossala portioner heller. Kan inte kroppen ställt in sig på att man ätit lite en längre tid?

Det jag gör annorlunda nu är att jag rör på mig, inte äter mackor och inte dricker läsk. Mat och mängd är i princip den samma.

Du som är kostvetare. Hur ser du på lättprodukter? är det något att satsa på att äta? Typ lättyoghurt, lättfil? 

Okej, ja 3kg på en vecka är ju en väldigt stor viktminskning om det nu var fallet?

Jo kroppen anpassar sig väldigt bra på hur vi lever, så är alltid bra att chocka kroppen eller inte köra samma hela tiden. Dock har jag väldigt svårt att se att kroppen kan anpassa sig till så låga energinivåer och ändå behålla vikt?

Jag är ingen förespråkare för light och lågfetts produkter då det är enklare att gå ner i vikt av att använda fett som energikälla än kolhydrater.
Svar på tråden Hjälp med kost för att gå ned i vikt