• mammaAB

Det här är inte klokt!

Min son på 2,5 har autism och beviljad en hel VB, efter jag ansträngt mig med ansökan, överklagan, kontakter med Bup etc för intyg mm. Min ex gjorde inget, fick alltid 1/2 ifrån mig när jag fått inbetalning... Jag flyttade ut från vår gemensam lägenhet till en 18kvm och barnen var fortfarande skriven där med honom. Jag har haft sonen lika mycket som han. Nu har han sökt VB till sig själv pga att sonen är skriven hos honom! FK beviljade detta och jag överklagade beslut. Fick samtal från FK att de tänker inte ändra tidigare beslut för att Lagen bestämt så: att om inte föräldrarna kan komma överens om delad betalning och ingen kan bevisa att har vårdat eller kommer att vårda barnet mer än den andra, går betalningen av hel VB till den föräldrar barnet skriven hos! Även man vårdar barnet 1/2 tiden var... Så det är helt upp till den föräldrar som barnet skriven hos om denne har lust dela med den andra foldrar?! I mitt fall openbarligen vill han inte ge mig ett öre, trots jag köper goda mat och flesta kläder, fritidsaktiviteter etc... Vad kan jag göra? Känner mig så överkörd och förbannad! Erfarenheter?

• Svar på tråden Det här är inte klokt!
  • Lilje

Måste bara fråga, vad för fritidsaktiviteter har ett barn på 2,5? En tur i parken kostar ju inget.

• Little Ms Chatterbox

VB ska inte täcka kläder, mat och normala aktiviteter. Det ska vara för det merarbete man har för barnet, den tiden man lägger ner på träning för att barnet kanske ska bli mer social, lär sig ev teckenspråk om det inte ha något talande språk eller för att öva på de saker som de ligger efter med. Det kan också vara den tiden som man lägger ner på förberedelser som man gör för att underlätta för barnet. Tex schema för vad som ska hända under dagen, förberedelser för kommande saker. 
    I merkostnadsdelen för vårdbidrag kan man lägga de utgifter som man har för tex material till schema, böcker som rör FH, medlemsavgifter till intresseföreningar och liknande. Senare när barnet förväntas bli blöjtorr men inte blir det kan man få godkänt blöjor, om man inte får det genom landstinget. Samma med slitage på kläder för at de sliter mer samt det kan bli mer tvätt. Men en 2½ åring är ganska likt "normala" barn med nedsmutsning och slitage när det gäller kläderna.

Det du kan göra är väl kanske att anmäla till F-kassan att han inte gör den här träningen som man har angett att man har med i ansökan. Om han inte gör det då vill säga. Gör han det så är det rättvist att han får halva VB. Att barnet är skriven hos honom spelar ingen råll, det är tiden som man lägger ner och är då barnet hos dig halva tiden, och du gör din del av träningen så borde du få halva VB. Om du får det utbetalat av F-kassan eller av ditt ex får ni väl göra upp mellan er. 

• mammaAB

Nej med fritidsaktiviteter menade jag typ kostnader så som vi går och simmar, besöket till Lekland, med inträde samt lunch, glas, kan jag och båda barnen kostar 300kr! Jag köper träningsmaterial så som karbordband och lamineringsmaskin och olika kort, böcker. Vi införde mjölkfritt för honom och jag köper alltid färska och dyra matvaror och lagar goda middagar till dom, frukter efter varje middag.

Grejer är han är 1/2 tiden hos mig med vad det innebär... Alltså ingen har råkas ut för det här? Varför finns en sån sjuk lag överhuvudtaget? Det är bara fritt för den föräldrar som barnen är skriven hos jävlas med den andra?! Är detta bra för barnen?

Hur svårt är det att försöka skriva över barnen hos mig? Vad krävs? Går det överhuvudtaget? Ska träffa en jurist på torsdag och förbereder för tingsrätten... Vad bör jag förbereder om jag söker ensamvårdnad pga vi inte kan samarbeta?

Tack tack tack för synpunkter!

• mammaAB

Jo det är det enda som spelar roll, om inte föräldrarna kan komma överens om en delad betalning! Klart om barnen bor mindre tid hos honom trots hen skriver hos pappa, då får inte han det. Men tyvärr är det inte så utan vi har 1/2 tiden var...

• Lilje

Se till att juristen förklarar för dig vad vårdbidraget ska användas till, så du inte gör bort dig. Det är inte tänkt att det ska täcka utgifter alla föräldrar har med sina barn, som mat, kläder, leksaker och lekland. Det får du liksom alla andra betala själv av din lön. Kan ju vara därför pappan inte vill dela, kan vara han tycker du använder det på fel sätt?

• Little Ms Chatterbox

Mjölkproteinallergi får man med i merkostnadsdelen, men kan nog bli svårt att få läkarutlåtande på att det är nödvändigt med mjölkfri diet utan att det är allergi. Kanske om någon BAN-läkare skriver ut ett intyg på det. Vet inte om det finns någon BAN-läkare här i Sverige, Norge är nog närmast. 

Att du köper dyr, och god mat är inget som behöver vara nödvändigt. Mjölkfria alternativ kan vara dyrare, men du behöver ju inte köpa det dyraste alternativet bara för att liksom. Och god mat, vem är det att avgöra, de flesta 2-3 åringar tycker pannkakor är höjden av lyx  

• Little Ms Chatterbox
    Lilje skrev 2013-09-16 21:34:39 följande:
    Se till att juristen förklarar för dig vad vårdbidraget ska användas till, så du inte gör bort dig. Det är inte tänkt att det ska täcka utgifter alla föräldrar har med sina barn, som mat, kläder, leksaker och lekland. Det får du liksom alla andra betala själv av din lön. Kan ju vara därför pappan inte vill dela, kan vara han tycker du använder det på fel sätt?
    F-kassan, eller pappan har inte med att göra vad man lägger pengarna på. Man får lägga dom på hög, resa upp dom, köpa städhjälp, godis eller kläder till sig själv eller barnet. MEN man ska göra rätt för dom, gör man inte det som man har tagit med i ansökan som en del i uppgiften att fostra det här barnet så har man inte rätt till bidraget. 

När man införde vårdbidraget så hade man sett att kostnaderna för samhället var ganska stora, långa köer till HAB för träning av barnen osv, kunde man få någon annan att göra det "gratis" så skulle kostnaden bli lägre för samhället. Så då "anställde" man föräldrarna och sa att de fick en lön, en (symbolisk) summa för det de gör. 

Det är så uträknat på vad samhället tjänar, och inte tjänar på för att det ska vara mest förmånligt. Som tex det här med blöjor till större barn som inte än har blivit torra, fast de "borde" det. Då gör man så att de får från landstinget. Landstinget har förhandlat fram ett mycket förmånligare pris.
    Men saker som böcker och information om funktionshindret, det får de föräldrar som orkar spara kvitto, redovisa, ta med i VB-ansökan och hålla på med i merkostnadsdelen. I båda fallen vinner staten. 
  • mammaAB

Men snälla ni svarar ju inte vad jag frågade?! Här vill jag inte diskutera vad man använda VB till det vet jag när jag gjorde ansökan och överklagade beslutet och fick det tillslut. Och jag vet vad mitt barn behöver. Vad jag frågade är är det rimlig att VB betalas bara till den ena föräldrar medans båda vårda barnet lika mycket?! Och enda motivationen är att barnet skriven hos den föräldrar som ska få hela VB? Jag fick inte det pga att barnet inte skriven hos mig, inget annat!!! Och ett barn kan ju inte skriven hos båda föräldrar när de separerad...?!

• Lexikon
    mammaAB skrev 2013-09-16 21:22:19 följande:
    Nej med fritidsaktiviteter menade jag typ kostnader så som vi går och simmar, besöket till Lekland, med inträde samt lunch, glas, kan jag och båda barnen kostar 300kr! Jag köper träningsmaterial så som karbordband och lamineringsmaskin och olika kort, böcker. Vi införde mjölkfritt för honom och jag köper alltid färska och dyra matvaror och lagar goda middagar till dom, frukter efter varje middag.

Grejer är han är 1/2 tiden hos mig med vad det innebär... Alltså ingen har råkas ut för det här? Varför finns en sån sjuk lag överhuvudtaget? Det är bara fritt för den föräldrar som barnen är skriven hos jävlas med den andra?! Är detta bra för barnen?

Hur svårt är det att försöka skriva över barnen hos mig? Vad krävs? Går det överhuvudtaget? Ska träffa en jurist på torsdag och förbereder för tingsrätten... Vad bör jag förbereder om jag söker ensamvårdnad pga vi inte kan samarbeta?

Tack tack tack för synpunkter!
    Alla de delarna du nämner gällande fritidsaktiviteter och mat är ju sånt man gör med sina barn, funktionshinder eller ej.
    Inför förlossningsfrihet i HELA Sverige! www.facebook.com/&ref=ts
  • popcornplaya
    mammaAB skrev 2013-09-17 16:02:23 följande:

Men snälla ni svarar ju inte vad jag frågade?! Här vill jag inte diskutera vad man använda VB till det vet jag när jag gjorde ansökan och överklagade beslutet och fick det tillslut. Och jag vet vad mitt barn behöver. Vad jag frågade är är det rimlig att VB betalas bara till den ena föräldrar medans båda vårda barnet lika mycket?! Och enda motivationen är att barnet skriven hos den föräldrar som ska få hela VB? Jag fick inte det pga att barnet inte skriven hos mig, inget annat!!! Och ett barn kan ju inte skriven hos båda föräldrar när de separerad...?!

Jag kan väll tycka att har man delad vårdnad borde både få en del av vb. Men fk ser ju bara att barnet är skrivet hos pappan och vet ju inte om h*n är med dig överhuvudtaget. Du kan ju försöka överklaga men det bästa är väll att försöka komma överens med pappan. Ni har ju ett barn tillsammans.
  • mammaAB

Eftersom han bara vill jävlas så går det tyvärr inte komma överens med honom överhuvudtaget. Misstänker han har asbergar... Hur som så upplever jag att det går varken diskutera eller resonera med honom. Det funkar inte heller hos familjerätten så jag har tagit kontakten med familjejurist. Undrade bara varför en sån lag finns för VB, så ÖRÄTTVIS!

• mammaAB

ORÄTTVIS så klart! Jag delade 1/2 till honom men han vill ha allt, trots vi vårda sonen lika mycket, så enkel är det. Sen varför vi fick VB och hur gör jag med den är inget relevant i min frågan!

• Mineralvatten

VB vet jag inte vad det står för, men om jag gissar så är det vårdbidrag?
    då antar jag att det är vårdbidrag för barn med funktionsnedsättning alt sjukdom?
    detta bidrag är för att täcka de kostnader man har när man har barnet hemma istället för på skola/dagis när barnet är sjukt.

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/936239ca-d9ce-4a05-881c-fc804b95cbc6/4094-vardbidrag_2013-02.pdf?MOD=AJPERES 

• Mineralvatten

vårdbidraget ska alltså inte täcka vanliga kostnader som barn har så som fritidsaktivteter (som inte har att göra med att aktivt träna barnet i syfte med funktionsnedsättningen), mat, kläder, etc.
    om du har satt in laktosfritt på honom, så kan du ansöka om handikappersättning för detta, men det måste då styrkas av ett läkarintyg att barnet har laktosfri kost för att han inte kan äta vanlig kost.

färska råvaror och frukt och grönt ingår i den normala boendenormen och kan således inte räknas som merkostnader. 

• Mineralvatten
    mammaAB skrev 2013-09-17 17:15:04 följande:
    Eftersom han bara vill jävlas så går det tyvärr inte komma överens med honom överhuvudtaget. Misstänker han har asbergar... Hur som så upplever jag att det går varken diskutera eller resonera med honom. Det funkar inte heller hos familjerätten så jag har tagit kontakten med familjejurist. Undrade bara varför en sån lag finns för VB, så ÖRÄTTVIS!
    eftersom all form av ausism är mycket ärftligt så kan han mycket väl ha aspbergers syndrom, som jag antar att du menar? i Nya DSM så finns detta dock inte med, utan det heter numera Autismsspektrumstörning så som jag har förstått det.
  • Little Ms Chatterbox
    Mineralvatten skrev 2013-09-17 17:24:07 följande:
    VB vet jag inte vad det står för, men om jag gissar så är det vårdbidrag? då antar jag att det är vårdbidrag för barn med funktionsnedsättning alt sjukdom? detta bidrag är för att täcka de kostnader man har när man har barnet hemma istället för på skola/dagis när barnet är sjukt. www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/9362... 

Det du menar är VÅRDNADSbidrag, det får man av sin kommun om man är hemma med sitt barn istället för att det är på fisk. VB som vi pratar om här är VÅRDbidrag, det söker man hos försäkringskassan och det är ett bidrag till de föräldrar med barndom har någon typ av funktionsnedsättning. Det söker man hos försäkringskassa. Utöver VB kan man även få en merkostnadsdel. Det är för de extrautgifter man har för barn med funktionsnedsättning.
  • Little Ms Chatterbox

Fisk= fsk. Suck, mobilen stavar som den vill och jag erkänner att jag inte läste allt som du skrev Mineralvatten. Jag borde inte skriva alla nu. Det har varit lite för mycket idag nu. Ta, det är något konstigt med vad FK skriver, det håller jag med om. Vad skulle hända om du skickade in en ny VB-ansökan tro, där du skriver vad du gör under dina veckor och då skrivet att du bara vill ha 50% och att exet får skicka in en egen. Så får han knåpa ihop sin ansökan själv och se om det är så lätt att få ihop till alla timmar för att det ska täcka hans tid dom han gör med barnet. Nu ska jag sluta och nog lägga mig. Flummössa på.

Svar på tråden Det här är inte klokt!