• Anonym (Sofia)

Mår skit när bonus är här :(

Jag vill verkligen tycka om min bonus. Jag vill känna att vi är en familj när hen är här, jag vill kunna leka och vara en bra förebild och trygghet i barnets liv. Hen är 4 år. MEN, när biomamman fick reda på att sambon träffade mig så gav hon oss ett rent helvete. Hon gör ALLT för att sabba våra liv, det känns som att det är det hon sysselsätter sig med på dagarna. Detta har gjort att jag sakta men säkert började få svårt för deras barn, och nu när hen är här VH så orkar jag knappt säga hej. Känner mig hemsk, men jag mår så dåligt över allt biomamman gjort så det går inte att tycka om barnet :( Känner bara hat när hen är här. Stör mig även på sambon när hen är här, det känns som att jag på något vis måste "straffa" honom för att han gjorde barn med en idiot (vilket ej var planerat), så vi är osams varannan helg kan man säga... Annars har vi det jättebra. Vi har ett gemensamt barn nu också.

Kan någon som varit med om något liknande säga att det kommer att ända sig och bli bra!? :'(

• Svar på tråden Mår skit när bonus är här :(
  • Anonym (:()
    Anonym (Cc) skrev 2013-09-16 13:43:24 följande:
    Ja jag har försökt att prata med honom otaliga gånger men det är som att prata med en vägg. Han förstår mig inte alls. Nu kommer ju barnen varannan vecka och jag står inte ut överhuvudtaget. Häromdagen så bakade jag med 6 åriga tjejen och hon bara gnällde och bråkade. Det värsta är att jag inte kan säga till henne heller för att sambon tar henne med samma i försvar. Men om JAG gör något "fel", t.ex är trött någon gång och vill vila en stund då kan han ryta åt mig att jag bara e trött jämt då barnen är här. Men då hans 6 åring tjuter och gnäller så säger han bara att stackarn är trött! Fattar inte varför han jämt tar i försvar ett felaktigt beteende? Hon är ju sex år och inte två år! Kanske det är typiskt beteende hos en förälder i en styvfamilj? Allt med barnen skall försvaras? Sedan brukar vi faktiskt hitta på rätt mycket skoj bara jag och sambon när hans barn är bort med men då känner jag att jag måste kompensera och vara med på alla barnaktiviteter sedan då ungarna är där. Annars blir sambon sur.
    Ess skrev 2013-09-15 19:32:39 följande:
    Men varför lägger du dig själv och dina intressen till sidan för att underhålla hans barn? Klarar han inte det själv? Jag var iväg på min hobby lika mycket när hans barn var där, kanske mer tom. Jag räknade med att han var intresserad av sina barn och ville träffa dem, ha lite egentid med dem. Jag själv hyste inte alls samma intresse för dem, så det passade jättebra att vi ofta delade på oss under helgen de var där. Men vi gjorde även gemensamma saker med dem, men att jag skulle va med bara för att hålla honom i handen, nej nej! Han har valt skaffa sina barn, du har valt tex en hobby som du vill lägga din tid på. Brukar du tvinga med honom varje gång du ska göra nåt? Sen kan du vända på det att "du visste att han hade barn". Till att du trodde att han var genuint intresserad utav dessa, men att du tydligen hade fel om honom eftersom han inte vill göra nåt själv med dem.  
    Han beskyller mig för att hata hans barn då jag försöker smita iväg på egna aktiviteter då de är där. Men helt ärligt så avskyr jag deras beteende. Ifall vi är på leklandet så ropar 6 åringen hela tiden : SE PÅ MIG SE PÅ MIG och råkar jag se bort en sekund så kommer hon fram och sliter i mig och gnäller. Och pappan säger alltid att hon bara är trött stackars liten. Jag blev sur en gång och sa att nu är jag också trött! Då snäste han åt mig att: Skärp dig!! Du e väl för fan inget litet barn heller! Att inget surande då barnen är här!! Jag blir så less då sambon förändras helt till värsta mähä då hans jävla skitungar e här varannan vecka!!! Ursäkta elakheterna nu men jag e så jäkla förbannad!! =(  Och enda jag får göra är bara att nicka och le! gaaaaah

Nu tycker jag iofs att det låter som att din sambo kunde sköta saker och ting lite bättre. Men... Det ligger ju ändå lite i vad han säger... Precis som att du tycker att bonusen faktiskt är 6 och inte 2, så är du ju vuxen och inte 6 år... Inte ska väl du gå runt och sura som ett litet barn bara för att dagen inte blir som du hade tänkt dig? Beter du dig så när du och din sambo är ensamma också? Dvs snäser, surar och är trött och behöver vila? Om inte, så förstår jag honom lite...
  • Fanny b
    Anonym (:() skrev 2013-09-16 14:12:33 följande:

Nu tycker jag iofs att det låter som att din sambo kunde sköta saker och ting lite bättre. Men... Det ligger ju ändå lite i vad han säger... Precis som att du tycker att bonusen faktiskt är 6 och inte 2, så är du ju vuxen och inte 6 år... Inte ska väl du gå runt och sura som ett litet barn bara för att dagen inte blir som du hade tänkt dig? Beter du dig så när du och din sambo är ensamma också? Dvs snäser, surar och är trött och behöver vila? Om inte, så förstår jag honom lite...

Jag kan tänka mig att många biologiska föräldrar någon gång blir sur över deras barns beteende, samt ibland också känner trötthet. Sådana känslor tycker jag man ska få känna, sedan har man ett ansvar över hur man reagerar när man blir sur/trött. Om man då går undan och vilar är det bättre än om man är kvar i den situation man blev sur över och blir snäsig. I detta fall kan jag tänka mig att en orsak till personen ifråga blir sur och trött är för att hon saknar kontroll över situationen. Hon vill inte följa med på barnaktiviteter men blir mer eller mindre tvingad att göra det. När hon säger ifrån blir sambon sur och hävdar att hon ogillar hans barn. En typ av känslomässig utpressning alltså.

När det hon egentligen vill är rimligt, hon försöker inte hindra sin sambo att umgås med sina barn, hon blir inte sur när han ägnar mycket tid åt dem. Utan hon är nöjd om hon får ägna den tid barnen är där på det sätt hon vill göra. När hon ägnar tid åt barnen får hon inte säga ifrån till dem. Jag tror inte detta är hållbart i längden, ska man som bonusförälder ägna tid åt sina bonusbarn måste man få en uppfostrande roll.   
  • Anonym (Cc)
    Anonym (:() skrev 2013-09-16 14:12:33 följande:

Men hjälp, tror du jag är korkad eller? Självklart jag inte står och surar så att barnen ser. Då måttet är rågat så brukar jag säga att nu tar jag en promenad med hunden till exempel och så får jag gå och lugna ner mig under en timmes länk. Jag har gjort allt jag kan i positiv anda inför flickan men hon bara gnäller och trilskas, är det inte bättre att jag lugnt och stilla säger att nu orkar jag inte längre utan tar en promenad med hunden istället för att ropa: jävla skit unge tillexempel?

När jag var ute på promenaden så ringer sambon mig och säger: Vad är du nu sur över?? Sluta bete dig sådär då barnen är här? Han blir skitsur på mig om jag markerar ett fel beteende av sexåringen! Jag tycker att HAN beter sig som en sexåring!
    Igår hotade jag faktiskt med att lämna men då tycker han att jag överdriver. Till och med hans äldre barn har börjat säga åt den yngre för jag tror att hon skäms över systerns beteende.

Jag och den äldre tjejen kommer bra överens och då är hon bara 9 år.Vi går ofta på promenader med hunden ihop utan den lilla pip-lisan och mes farsan och nog är det skönt det! =) Både för 9 åringen och mig!
    Anonym (Cc) skrev 2013-09-16 14:46:10 följande:
    Men hjälp, tror du jag är korkad eller? Självklart jag inte står och surar så att barnen ser. Då måttet är rågat så brukar jag säga att nu tar jag en promenad med hunden till exempel och så får jag gå och lugna ner mig under en timmes länk. Jag har gjort allt jag kan i positiv anda inför flickan men hon bara gnäller och trilskas, är det inte bättre att jag lugnt och stilla säger att nu orkar jag inte längre utan tar en promenad med hunden istället för att ropa: jävla skit unge tillexempel? När jag var ute på promenaden så ringer sambon mig och säger: Vad är du nu sur över?? Sluta bete dig sådär då barnen är här? Han blir skitsur på mig om jag markerar ett fel beteende av sexåringen! Jag tycker att HAN beter sig som en sexåring! Igår hotade jag faktiskt med att lämna men då tycker han att jag överdriver. Till och med hans äldre barn har börjat säga åt den yngre för jag tror att hon skäms över systerns beteende. Jag och den äldre tjejen kommer bra överens och då är hon bara 9 år.Vi går ofta på promenader med hunden ihop utan den lilla pip-lisan och mes farsan och nog är det skönt det! =) Både för 9 åringen och mig!

Ok, då missuppfattade jag nog ditt förra inlägg. Det lät lite som att du brukade sura och gnälla. Precis som 6-åringen... :) Men jag hoppas det löser sig för er på något sätt.
  • Anonym (Cc)
    Fanny b skrev 2013-09-16 14:34:52 följande:

Jag kan tänka mig att många biologiska föräldrar någon gång blir sur över deras barns beteende, samt ibland också känner trötthet. Sådana känslor tycker jag man ska få känna, sedan har man ett ansvar över hur man reagerar när man blir sur/trött. Om man då går undan och vilar är det bättre än om man är kvar i den situation man blev sur över och blir snäsig. I detta fall kan jag tänka mig att en orsak till personen ifråga blir sur och trött är för att hon saknar kontroll över situationen. Hon vill inte följa med på barnaktiviteter men blir mer eller mindre tvingad att göra det. När hon säger ifrån blir sambon sur och hävdar att hon ogillar hans barn. En typ av känslomässig utpressning alltså.

När det hon egentligen vill är rimligt, hon försöker inte hindra sin sambo att umgås med sina barn, hon blir inte sur när han ägnar mycket tid åt dem. Utan hon är nöjd om hon får ägna den tid barnen är där på det sätt hon vill göra. När hon ägnar tid åt barnen får hon inte säga ifrån till dem. Jag tror inte detta är hållbart i längden, ska man som bonusförälder ägna tid åt sina bonusbarn måste man få en uppfostrande roll.   
    Jag skulle inte kunna utrycka mig så här bra som du skriver det! =) Det är presis såhär jag menar! Jag har INGET emot att barnen finns och att han umgås med dem. Men jag avskyr den yngstas beteende även om 9 åringen med kan fast hon är  mer på en normal nivå.

Jag blir så sårad och ledsen när jag verkligen ger mitt allt och försöker men den yngsta har ingen respekt i något och sambon bara försvarar beteendet. Altså kan ni förstå att jag kokar inuti?

Då barnen inte är här så håller han med mig men sen då de är här så blir allt så förändrat och jag kan få en rejäl utskällning av han sedan då inte barnen hör om jag inte anpassar mig efter vad dom vill göra. Han sa att han vill att barnen skall trivas när de är hos honom. FINE det tycker jag med men skall de inte finnas några konsekvenser? Och varför bryr han sig inte om min trivsel??

• Anonym (Cc)
    Anonym (:() skrev 2013-09-16 14:52:22 följande:

Ok, då missuppfattade jag nog ditt förra inlägg. Det lät lite som att du brukade sura och gnälla. Precis som 6-åringen... :) Men jag hoppas det löser sig för er på något sätt.
    Ja haha jag skulle gärna sätta mig ner på en stol och skrika jag med ibland men så gör man ju bara inte som vuxen  ;)
    Anonym (Cc) skrev 2013-09-16 14:55:35 följande:
    Ja haha jag skulle gärna sätta mig ner på en stol och skrika jag med ibland men så gör man ju bara inte som vuxen  ;)

Nä, det var väl ungefär så jag såg det framför mig och tyckte plötsligt lite synd om din sambo :)
  • Anonym (Cc)
    Anonym (:() skrev 2013-09-16 14:58:29 följande:

Nä, det var väl ungefär så jag såg det framför mig och tyckte plötsligt lite synd om din sambo :)
    Däremot så kan han gå omkring och sura då inte ungarna är här...ja äpplet faller väl inte långt från trädet. Nej synd om honom är det INTE!
  • Anonym (stoppanu!)

hej igen, alla. 

ser att det är flera som har liknande problem och att några har bonusar som gnäller väldeliga.  

Nu har jag inte läst allt, och är inte uppdaterad på exakt vem av er som har vilken sorts bonus-stök, så jag bara undrar allmänt: om det tex har varit mycket gnäll en dag trots att barnen fått göra roliga saker, kan det vara för att de roliga sakerna inte funkar så bra, för att barnen blir för uppspelta, utmattade, eller liknande ? och alltså inte är så roliga aktiviteter, egentligen?

Kan ni säga till era män typ såhär; "nu har jag sett att det alltid slutat med kiv varje gång vi har gjort X, y och z med barnen. Jag tror att de gärna vill ha trevlig stämning, men det blir det aldrig. Tror du att vi gör saker med dem som de egentligen inte orkar eller på ett sätt som gör att de inte kan vara sina bästa små jag? Vi vill ju att de skall minnas sin tid hos oss med glädje" "ska vi hitta på saker som alla kan hantera ? " 

Eller blir det KRIG då? 

• Ess
    Anonym (Cc) skrev 2013-09-16 13:43:24 följande:
    Sedan brukar vi faktiskt hitta på rätt mycket skoj bara jag och sambon när hans barn är bort med men då känner jag att jag måste kompensera och vara med på alla barnaktiviteter sedan då ungarna är där. Annars blir sambon sur.
    Han beskyller mig för att hata hans barn då jag försöker smita iväg på egna aktiviteter då de är där. Men helt ärligt så avskyr jag deras beteende. Ifall vi är på leklandet så ropar 6 åringen hela tiden : SE PÅ MIG SE PÅ MIG och råkar jag se bort en sekund så kommer hon fram och sliter i mig och gnäller. Och pappan säger alltid att hon bara är trött stackars liten. Jag blev sur en gång och sa att nu är jag också trött! Då snäste han åt mig att: Skärp dig!! Du e väl för fan inget litet barn heller! Att inget surande då barnen är här!!

Jag blir så less då sambon förändras helt till värsta mähä då hans jävla skitungar e här varannan vecka!!! Ursäkta elakheterna nu men jag e så jäkla förbannad!! =(  Och enda jag får göra är bara att nicka och le! gaaaaah

Men varför tar du åt dig utav det?
    Säg ärligt vad du tycker om både hans och deras beteende.

Hade min man kommit med den kommentaren att jag hatar hans barn, då hade jag bara svarat -ja det gör jag, för du trycker ner dem i halsen på mig och jag hatar det verkligen. 
  • Nyfiken gul
    Anonym (Sofia) skrev 2013-09-16 09:14:35 följande:
    Jag trodde att det var så det skulle bli när jag träffade min sambo, att jag & hans ex skulle bli "vänner" eftersom de har barn ihop och jag blev en del av deras barns liv som var ihop med barnets pappa. Men tro mig, denna människa går inte att bli sams med. Hon hatar mig verkligen, fast jag aldrig gjort något för att reta upp henne. Hon är hemsk.
    se mitt svar nån sida bak...  

det handlar inte om att bli vän med något ex eller så. Det är inte sånt man behöver i det här läget utan mer handfasta tips och råd.   
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Mår skit när bonus är här :(