• Lotus86

Välling på natten- när, hur och varför?

Hej alla!

Nu har min lilla tjej blivit 6 månader! Vi har fått ge ersättning (gick inte att amma) och nu äter hon gröt duktigt men är fortfarande inte så pigg på annan mat. Hon har fått ersättning på natten men verkar inte vara mätt sålänge. Så nu har vi provat välling och hon älskar det och verkar mer mätt. Detta tycker jag verkar superbra!

Men....det verkar ju vara ett känsligt ämne och jag ser många som verkar tycka att välling är rent av dåligt för barnet, även efter 6 månader. Vad jag undrar är: hur gör ni andra? Varför ger ni välling och hur funkar det? Ger ni på natten eller bara på dag/kväll?
    Och sist men inte minst: varför tycker visa att det är så dåligt/farligt med välling?

Vill inte ha nåt bråk här, jag vill bara bolla med andra och höra hur ni gör =)       

• Svar på tråden Välling på natten- när, hur och varför?
  • Sandylol
    Lotus86 skrev 2013-09-15 21:33:47 följande:

Spännande tråd detta blev!
    Jo alltså meningen är ju att tösen ska få välling 1-2 ggr på natten så att hon blir mer mätt och sover längre.
    Annars ser det ut såhär: frukost gröt ca 8:00, lunch ca 12:00 som består av gröt och smörgås även vi försöker få in mat, mellis vid 15-15:30 bestående av smörgås, gröt och ibland lite fruktpurre, middag ca 18:00 gröt och smörgås. Det ska tilläggas att jag på recommendation av BVC hela tiden försöker introducera mat för mer varierad kost. Har provar alla sätt känns det som. Men dom säger att grör e ok och att hon for eller senare kommer att lära sig gilla annat.

Hur ser era barns matrutiner ut? 

Va mycket gröt hon äter.. Akta bara så hon inte får för mycket gluten då det kan ge henne intolerans - vilket jag vet har varit vanligt hos barn som fått just för mycket gröt/välling som barn. :/
  • Lotus86
    Sandylol skrev 2013-09-15 22:12:46 följande:
    Va mycket gröt hon äter.. Akta bara så hon inte får för mycket gluten då det kan ge henne intolerans - vilket jag vet har varit vanligt hos barn som fått just för mycket gröt/välling som barn. :/

Jo fast hennes gröt är glutenfri och mjölkfri (allergisk mot komjölksprotein). Hon verkar må bra av det, annars skulle jag ju såklart ändra kosten =)
  • Lotus86
    Natulcien skrev 2013-09-15 21:56:55 följande:
    Men äter hon ingen ersättning på dagarna då? Hon äter väl inte bara gröt, välling och mackor?

Nej ingen ersättning på dagarna eftersom hon då kräktes en del, hon e väldigt aktiv och rör på sig mycket. Då sa BVC att jag skulle testa gröt istället och nu går det mycket bättre. Hon orkar mer och är piggare.
  • Cornellia

Jag personligen bytten inte ut ersättningen till välling förren sonen var 1-1½ år, vi gav hellre lite oftare istället, och speciellt eftersom sonen inte åt särskilt mycket mat.

Det är ju mer näring i ersättning än i välling, och dessutom är den mer lättsmält, vilket jag tror behövs i små ovana magar.

• Natulcien
    Lotus86 skrev 2013-09-16 10:47:25 följande:

Nej ingen ersättning på dagarna eftersom hon då kräktes en del, hon e väldigt aktiv och rör på sig mycket. Då sa BVC att jag skulle testa gröt istället och nu går det mycket bättre. Hon orkar mer och är piggare.
    Ok. Fast man kan ju inte ersätta ersättningen med endast välling och gröt. Det blir alldeles för lite näring. Om hon inte äter annan mat, d.v.s. riktig lagad mat, så är det ju ersättning hon ska ha för att få i sig alla näringsämnen.
  • Sandylol
    Lotus86 skrev 2013-09-16 10:47:25 följande:

Tycker det är bra att lyssna på bvc i detta läget, då de har koll på läget. Och så länge dottern mår bra är det ju bra! :) vet att min son inte va jätteintresserad av mat förrän han närmade sig 8 mån, han smakade men åt hellre frukt. Gillar hon frukt? :)
  • pigglet

Ersättning är INTE samma sak som gröt och välling. Du kan jämföra på paketet vid "näringsvärde". Välling innehåller typ 16 närngsämnen, ersättning 37 (om jag kommer ihåg siffrorna rätt). Och gröt är inget annat än fastare välling.

Under första året ska kosten baseras på bröstmjölk eller ersättning. Vid 6 månader kan man ge små, små mängder av annat. Men absolut inte byta ut alla mål.

Sandylol skrev 2013-09-16 12:56:06 följande:
    Tycker det är bra att lyssna på bvc i detta läget, då de har koll på läget.
    Man kunde ju önska det. Men för ett par år sedan gjordes en undersökning där man ringde runt till 73 bvc i Sverige. 72 av dem gav felaktiga råd kring amning och spädbarnskost!!!
    Då är det bättre att gå efter slv:s rekommendationer - som faktiskt är de rekommendationer som bvc SKA ge. 

• Lotus86
    Sandylol skrev 2013-09-16 12:56:06 följande:
    Tycker det är bra att lyssna på bvc i detta läget, då de har koll på läget. Och så länge dottern mår bra är det ju bra! :) vet att min son inte va jätteintresserad av mat förrän han närmade sig 8 mån, han smakade men åt hellre frukt. Gillar hon frukt? :)

Precis så jag tänker =) Hon verkar faktiskt mer pigg och kräks mindre eller inte alls sen vi fasade ut ersättningen. Alla barn är ju olika.
    Nä tyvärr gillar hon inget som är sött....fast det kanske är bra på sätt och vis =P 
  • Lotus86
    pigglet skrev 2013-09-16 20:15:42 följande:
    Under första året ska kosten baseras på bröstmjölk eller ersättning. Vid 6 månader kan man ge små, små mängder av annat. Men absolut inte byta ut alla mål.

Ok men vad hander om barnet faktiskt verkar må bättre av att få annat? Som sagt så kräktes min tös hela tiden av ersättning (som var mjölkfri) och nu göt hon inte det plus att hon verkar må batter. Dessutom tror jag att det är olika för alla barn, man kan inte förvänta sig att alla är lika. Min dotter star och går med stöd och det ska ju vara för tidigt, men hon tar verkligen ingen skada. Har t.o.m varit hos en sjukgymnast med henne för att kolla.
  • Duckan

Gröt 3 ggr och välling 1-2 ggr på det tycker jag blir för mycket. Om ersättning absolut är uteslutet skulle jag ge mig på mat istället då vid lunch och middag ts. Jag vet att det är emot riktlinjerna, men hellre mat än välling/gröt dygnet runt.

• Lotus86
    Duckan skrev 2013-09-17 10:48:18 följande:
    Gröt 3 ggr och välling 1-2 ggr på det tycker jag blir för mycket. Om ersättning absolut är uteslutet skulle jag ge mig på mat istället då vid lunch och middag ts. Jag vet att det är emot riktlinjerna, men hellre mat än välling/gröt dygnet runt.

Jovisst, fast som jag skrev tidigare så gör jag ju allt för att hon ska äta mat. Hon är dock inte ¨så pigg på det och till slut blir jag då tvungen att ge gröt så att hon blir mätt. Hon kommer säkert vänja sig och jag provar ju mat varje dag. Men man kan ju inte tvinga ett barn att äta mat, bara erbjuda och prova olika.
  • Duckan

Har ni provat olika sorters ersättning då? Jag är intee så kunnig på det området, men nog ska väl en bebis hålla sig mätt på det fram till året av vad jag förstått? Ge större mängd varje gång? Ge ersättning som är tänkt för äldre bebisar, kanske mättar mer?
    Det är ju dock bara en åsikt från min sida att gröt och välling enbart inte är det bästa.

• Lotus86
    Duckan skrev 2013-09-17 14:46:33 följande:
    Har ni provat olika sorters ersättning då? Jag är intee så kunnig på det området, men nog ska väl en bebis hålla sig mätt på det fram till året av vad jag förstått? Ge större mängd varje gång? Ge ersättning som är tänkt för äldre bebisar, kanske mättar mer?
    Det är ju dock bara en åsikt från min sida att gröt och välling enbart inte är det bästa.

Jo alltså vi har provat olika men hon är ju allergisk mot mjölkprotein, så vi har inte så manga val. Men nu funkar det ju som det är =) Det är ju iaf bara en period tills hon lär sig äta mat. Och hon blir inte mätt på ersättning eftersom hon rör sig mer än andra bebisar I hennes ålder, springer runt som en galning ibland. 
  • Jungblom
    Sandylol skrev 2013-09-15 22:12:46 följande:
    Man kan göra glutenfrigröt på tex havre eller ris, som inte innehåller just gluten.
Svar på tråden Välling på natten- när, hur och varför?