Anonym (Bio och Bonus) skrev 2013-09-16 15:29:20 följande:
Är lite trött på att läsa tråd efter tråd där bonusmammor blir sågade vid fotknölarna för att de inte uppför sig exakt så som andra anser att de bör göra. Speciellt ifrån de som inte är bonusföräldrar själva.
Problemet är att det verkar vara omöjligt att göra "rätt". Antingen bryr man sig för lite eller så bryr man sig förmycket.
Och jag "älskar" kommentaren -Du visste ju vad du gav dig in på, eller -Du visste ju att han hade barn. Tydligen ska det ingå en spåkula när man blir bonusmamma, men tyvärr så lyckades i alla fall jag missa den. Måste vara posten som slarvade bort paketet.. 
Så här kommer en tråd för ENBART bonusmammor med lite frågor.
Frågor:
1. Hur tänkte/trodde du att allt skulle bli/fungera innan du och mannen flyttade ihop?
2. Hur blev det?
1) Jag trodde det skulle gå bra med tanke på att bonusbarnet är underbart; en glad och mysig unge plus att h*n går så bra ihop med mina kids! Min sambo är också en positiv och härlig pappa!
2) Med facit i hand skulle jag varit särbo eftersom livet mest kretsat kring barnets biomammas blandmissbruk, fyllestyrningar, misshandelsfall, ständiga byten av män (vilka också varit inblandade i alltför tveksamma ärenden såsom missbruk etc etc...), tingsrätter, polisanmälningar, socialanmälningar och enorma svartsjuka mot vår relation inom familjen och vår levnadssituation.
Jag hade för mitt liv inte trott att en människas sjukdom (psykiskt plus alkoholism m fl missbruk) skulle kunna orsaka så mycket elände! Jag trodde inte heller att psykvården fungerar såpass dåligt som den gör och/eller att sociala myndigheter svär sig fri såpass ofta som den gör!!
Vi tror det hade varit lättare för alla om vi inte levt under samma tak med våra barn. Känner oss som trasor för att försöka få bonusbarnet att ha en bra/dräglig livssituation. Ibland kanske man måste se till sitt och sina; i mitt fall är det mina biobarn, och vår relation, som fått stå åt sidan ofantligt mycket p g a processer och så vidare. Myndigheterna sviker barnet och verkar tro att vi har järnskallar alltjämt och att vi fixar det mesta?!
Försöker se det positivt med att "banden stärkts"; "om vi klarat detta så klarar vi allt" och så vidare men just nu är det väldigt tungt och jobbigt!