• Cassa78

Hur klär ni era 2-3 åringar nu, och vidare innan snön?

Som rubriken lyder alltså.

Tycker det är svårt att veta hur man ska klä den lilla. Nu sjönk ju temperaturen från soliga 20 grader till blöta 10-14 grader. Regnställ har hon ju på sig och under är det tights/mysbyxor på benen och lite beroende på temp på morgonen har hon en fleece ovanpå en vanlig t-tröja och sen regnjacka om det behövs.

Men känner mej osäker på vad jag ska satsa på för kläder när vi börjar komma in mot oktober november, om man säger innan snön kommer. Ytterplagg har vi nog så det räcker (overall, överdragsbyxa, jackor, regnställ) men hur klä under? 

Bör väl visserligen prata med personal på förskolan också, tänker mej att de kanske har svårt med flera lager som skall på (fleece + regnkläder t ex?) Kör ni tunna byxor/tights/långisar + fleece + regnbyxa/överdragsbyxa och liknande på överkroppen? Kör ni 3 lager på vintern? Förstår inte riktigt när jag läser 3 lager hur det ska funka med udnerställ, fleece och sen overall på det.

Är ute efter lite tankar och ideér tack! Skrattande       

• Svar på tråden Hur klär ni era 2-3 åringar nu, och vidare innan snön?
  • Tuss 1

Jag sätter inte på underställ på förskolan. Det har jag bara om vi är ute med skoter eller åker slalom osv. Dvs när vi är ute en hel dag.

På dagis kör jag med skalplagg som andas och är vattentäta (mer eller mindre). Fleece el kofta under.

Blir det minus med inte är snö har jag nån fodrad jacka o byxa. Overallen åker fram när snön kommit.

• Cassa78
    Tuss 1 skrev 2013-09-18 11:05:58 följande:
    Jag sätter inte på underställ på förskolan. Det har jag bara om vi är ute med skoter eller åker slalom osv. Dvs när vi är ute en hel dag.

På dagis kör jag med skalplagg som andas och är vattentäta (mer eller mindre). Fleece el kofta under.

Blir det minus med inte är snö har jag nån fodrad jacka o byxa. Overallen åker fram när snön kommit.

Eftersom du skriver skoter utgår jag ifrån att ni bor norröver och där är det ju ofta kallare än hos oss.

Men har barnen då tunnare byxor, fleece byxor och så överdragsbyxa på det?     
  • Alexi

Vi har skalkläder (dagis gör gärba galon också, vi har båda) och sen blir det fleece under när det blir kallare. Så kör vi tills snön kommer.

• lightfish

Vi har fleece och skalkläder tills snön/minusgraderna dyker upp. Bor i Sthlm.

• Cassa78
    Alexi skrev 2013-09-18 11:22:27 följande:
    Vi har skalkläder (dagis gör gärba galon också, vi har båda) och sen blir det fleece under när det blir kallare. Så kör vi tills snön kommer.
    Vi har ett par överdragsbyxor som bör funka bra när det är blött men inte regnar/spöregnar ute. Under de borde hon kunna få på ett par fleece också när det börjar bli kallare. Men någon skaljacka har vi inte, men en puffjacka och den kan hon ha under regnjacka om det skulle behövas. Men om det regnar så står väl inte skalkläder emot vätan? Sätter ni på galonisar utan på då eller utanpå fleece? 

Läser jag på t ex PoP's sida står det att man kan ha en puffjacka under en skaljacka men en skaljacka känns ju 'varmare' än en regnjacka så om det inte är riktigt kallt och inte regnar, varför ha dubbla? En fleece under skajacka kan jag förstå.

Får be om ursäkt i förväg om jag låter helt inkompetent! Skrattande Ska som sagt även höra lite med personalen vad de tycker är gångbart. Men vill ju veta om det är värt att lägga flera hundralappar på en skaljacka, utöver de ytterplagg vi redan har (2 regnjackor, 1 fleece, 1 vindjacka med mjukt fleece innuti (står emot duggregn), 1 puffjacka, 1 ngt tunnare vcinterjacka från förra vintern som hon kommer ha om vi åker ngnstanns i vinter och t ex handlar dvs inte är ute och leker i snö eller så.)

• Cassa78

Kollar man på fleece så är det skillnad också. En del är rätt tunna och andra mkt tjockare. Fleecebyxorna vi har nu är från Lindex och de är ganska tjocka men kollar jag t ex Kappahls Kaxs så ser de rätt tunna ut..... och då kan jag fatta att man kan ha dem som mellanlager i en overall i vinter t ex...

Åhhh ...djungel....   

• Gurkan

Vanliga kläder och sen fleecejacka och byxa (ibland behövs bara jackan ibland båda och) och ev. Tjockatrumpor att ha i gumistövlarna. Oc överst skalkläder. Det brukar räcka ner till noll grader ungefär sen börjar det bli dags för overallen

• Alexi

Vi har enbart skaljacka hela sommarhalvåret, dvs ingen annan vår, sommar, höstjacka. Kör med Kax från Kappahl.

• Gurkan
    Cassa78 skrev 2013-09-18 11:37:21 följande:
    Vi har ett par överdragsbyxor som bör funka bra när det är blött men inte regnar/spöregnar ute. Under de borde hon kunna få på ett par fleece också när det börjar bli kallare. Men någon skaljacka har vi inte, men en puffjacka och den kan hon ha under regnjacka om det skulle behövas. Men om det regnar så står väl inte skalkläder emot vätan? Sätter ni på galonisar utan på då eller utanpå fleece?  Läser jag på t ex PoP's sida står det att man kan ha en puffjacka under en skaljacka men en skaljacka känns ju 'varmare' än en regnjacka så om det inte är riktigt kallt och inte regnar, varför ha dubbla? En fleece under skajacka kan jag förstå. Får be om ursäkt i förväg om jag låter helt inkompetent!  Ska som sagt även höra lite med personalen vad de tycker är gångbart. Men vill ju veta om det är värt att lägga flera hundralappar på en skaljacka, utöver de ytterplagg vi redan har (2 regnjackor, 1 fleece, 1 vindjacka med mjukt fleece innuti (står emot duggregn), 1 puffjacka, 1 ngt tunnare vcinterjacka från förra vintern som hon kommer ha om vi åker ngnstanns i vinter och t ex handlar dvs inte är ute och leker i snö eller så.)  

De skalkläder jag köper har en vattendelare på 10 000 mm vilket är helt vattentätt. De klarar att vara ute en dag i regn och rusk och håller ändå sonen torr. Däremot andas de till skillnad från galon så det blir inte svettigt och instängt.
  • Tuss 1
    Cassa78 skrev 2013-09-18 11:18:00 följande:
    Eftersom du skriver skoter utgår jag ifrån att ni bor norröver och där är det ju ofta kallare än hos oss.

Men har barnen då tunnare byxor, fleece byxor och så överdragsbyxa på det?     

Ja fast nu har vi ju samma väder ett tag.

Jag har vanliga kläder under skalkläderna. Om det är kallare fleece på de vanliga kläderna.

Jag tycker skalkläderna är toppen. De håller värmen men andas.
  • Moi 1

Ni som har blöjfria småbarn har ni alltid underställ? Eller hur gör man för att de inte ska bli kalla när de sitter i gungor och sandlådor t ex?

• Cassa78

Tack så mkt för era svar. Nu är det ju (förhoppningsvis) ett litet tag kvar till 0 gradigt på dagarna. Men jag har ivf fått en lite bättre bild av hur andra klär barnen. Får väl även tjuvkika lite på övriga barn i samma ålder på förskolan. 

Ska nog också ta ett snack med pedagogerna att de får meddela mej om dottern har kläder som de inte tycker funkar eller om henns garderob bör kompletteras med något.  

• Sunflower78

Tipsar om Didrikssons Boardman set när det börjar blir lite mer kyligt, höstigt och lerigt. Ett fleecefordat galonset där byxorna har som en inbygd fleeceväst. Superbra! Håller både värmen och ingen väta går igenom. Har haft sedan sonen var 2 år, han fyller fyra nu.

Svar på tråden Hur klär ni era 2-3 åringar nu, och vidare innan snön?