• Vim

Galen på barnvagnsdjungeln!

Gud det är ju så svårt det här med barnvagnar! Jag har haft jättemånga vagnar till äldsta sonen men dessa har bara varit singelvagnar. Till nr 2 har vi haft EL Duo Edge som bebis och EL Nitro City när han började sitta och båda älskade jag men nu när nr 3 ska komma måste jag ge mig ut på okänd mark och kolla på syskonvagnar. Jättesvårt tycker jag. Kommer vara 17 månader mellan 2 och 3 så planerar att använda den ett par år. Kan ni komma med några förslag? 

Några krav är:

*Måste gå att vända sittdelarna (vill inte ha 6 månaders baby ifrån mig) 
    *Får gärna vara svängbara hjul, ganska stora då och måste gå att köra i mycket snö (bor i norr och här snöar det MYCKET!)
     *Ej för liten sittdel som ex bugaboo donkey eller många andra vagnar med ergonomisk sittdel  (ska rymma mycket kläder alt. tjock åkpåse utan att barnet glider ur pga av utrymmesbrist!)
    *Ej för kort fotstöd som ex Babytravel Lasvegas (vill inte sonen ska växa ur den när han är 2-3 år fast han är en liten kille).
    *Delbar ryggstöd och sufflett så man kan vända sittdelarna oberoende av varandra 

Har ni några erfarenheter? Vore så tacksam för lite råd  

• Svar på tråden Galen på barnvagnsdjungeln!
  • Vim

Tycker inte om Donkeyn. Många av mina vänner som har den har inte alls varit nöjd just för sittytan är för liten. Och själva sittdelen har känts ostabil (som lite vinglig) när man ruckar på den (och en vagn hade till och med sittdelarna på olika höjd så den var typ sne, såg inte klokt ut). Samt att många har fått reklamera dom pga att chassit har börjat gneka och låta efter ganska kort tag. Så den blir det inte.

• lilleskutto

Jag har haft många olika vagnar men aldrig varit så nöjd som jag är med vår emmaljunga! Finns med många olika chassin och roliga färger.

• Vim

Jag ÄLSKAR ju Emmaljunga! Jag har också haft många vagnar men bara EL som jag varit nöjd med till mina två söner. Dock har dom ju tyvärr bara med hela suffletter så man kan inte vända barnen oberoende av varandra. Hade vi väntat tvillingar skulle det lätt blivit någon av deras fina men nu så är det ju skillnad i ålder på barnen så vill kunna vända efter behov efter resp. Testade i o f EL  Viking Double igår men blev besviken eftersom den inte alls känns som en EL. Hade gärna velat ha EL  Monkeyn men den har slutat säljas och hade ju väldigt smal sits så det äldre barnet växer nog ur den för snabbt men annars tycker jag den var jättefin och härlig att köra.  

Nån som har Basson Duo eller Bozz Allround och kan säga för- och nackdelar med dom? 

• femhjärtan

Tror att det är ganska svårt att hitta en Syskonvagn med vändbara sitsar som motsvarar dina krav. Ett annat alternativ är kanske att köpa två begagnade vagnar tex Emmaljunga Syskonvagn och Mountain Buggy duo? Båda kan du få till ett bra pris på blocket och Emmaljungan kan du då använda när minstingen är 6 mån - 1 år.

• Bebis i Dec 2010

Baby jogger City Select har vi just av de anledningar du nämnt.

Bebis kan vara vänd mot mig.

Ryggen är bred nog till storebror.

Storebrors sits lämnas på fsk av mannen och då kan jag ha vagnen som enkelvagn och sen bara sätter fast hans del vid hämtning.

Den är lite längre och kan vara lite otymplig ibland när man har som jag valt, bebis närmast och sonen "där nere". Men det tycker jag inte spelar någon roll eftersom den uppfyller mina andra krav som prioriterade högre.

• Vim

Jag vill inte ha stora sonen ifrån mig heller när lilla kommer så Mountain Buggy duo fungerar inte första tiden heller tyvärr. Han har aldrig suttit ifrån oss och jättenöjd med att kolla på oss .

Har hittat en potentiell kandidat som heter 2Me Los Angeles som uppfyller många av mina krav. Tyvärr är den sjukt tung (25 kg) men kommer tydligen en i lättviktschassi inom kort så det låter bra. Får väl se hur den ser ut.

Baby jogger CV är väl en singelvagn?  

• yodi

Emmaljungas nya syskon vagnar kanske kan vara något, super viking och doubble viking.

• Vim

Jag vill ha barnen bredvid varandra så då går superviking bort. Och Double Viking prövade jag här för någon dag sedan men den gillade jag inte riktigt. Bl.a. de ergonomiska sittdelarna. Man måste vinka hela sitsen när man ändrar barnets vilo/liggläge (dvs man kan inte bara ändra ryggstödet). Fotstödet har ingen "stopp" så benen fortsätter bara ner utan att barnet kan vila fötterna på något (gäller främst när de blir lite längre), varukorgarna var väldigt små tycker jag och suffletten på sittdelen kändes ranglig och ostabil. Själva chassit kändes bra och rejält och påminner en hel del om 2Me Los Angeles så skulle vara kul att höra nåt om den. 

• mp90

Jag tror faktiskt inte du kommer hitta den perfekta vagnen, för många krav är jag rädd

• Vim

Ja frågan är ju då vad jag ska ha överseende med!

• momomo

Med en  nyfödd och en snart tvååring så är jag väldigt nöjd med att ha en vagn där barnen inte sitter bredvid varandra utan uppe/nere. Babyn skulle aldrig få ligga ifred för storebror som ska peta/klappa/pussa hela tiden, och jag skulle absolut inte våga lämna dom bägge sovandes i vagnen.

Vi har en Britax B-Dual som inte är perfekt ( något klumpig, tungstyrd, korta selar m.m.) men som funkar tillräckligt bra i alla fall.

Svar på tråden Galen på barnvagnsdjungeln!