• Anonym (förbjuda)

Kan jag förbjuda makens barn att komma hit?

Ja, det handlar om att mamman skickar hit barnet med magsjuka och jag är jäkligt less på att resten av familjen smittas.
    Jag vill säga till maken att nästa gång mamman ringer och säger att hon hämtat barnet tidigare från dagis eller haft barnet hemma så ska han ringa dagis och kolla med dem. Men, finns det någon 'rätt' för mig att vägra att barnet kommer hit?
    Maken tycker det är jobbigt att ta den fajten med mamman, men jag vill verkligen inte ha hit den sjukan igen. Ibland har ju barnet frisknat på så då vet vi inte om det och så smittar vi i vår tur en jäkla massa människor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-20 15:42
    Har nu pratat med min man som är enig med mig. Nästa gång han ska hämta barnet och mamman ringer och meddelar att barnet är hos henne så kommer han att dubbelkolla med dagis. Har barnet hämtats hem av mamman pga magsjuka så hämtar han inte barnet helt enkelt.
    För de som har diskuterat soc, de är redan inblandade efter orosanmälan från dagis om mamman.
    Mamman och pappan har suttit på möten kring barnet och pappan har även haft egna möten med soc liksom mamman.
    Soc ser positivt på att pappan vill ha gemensam vårdnad och som vi förstod det även att han framöver vill ha hela boendet. Hur det blir återstår att se. Fö har pappan även pratat med soc ang detta med att skicka en magsjuk unge 15 mil med bil och de tycker inte heller det är bra.

Tack alla som har svarat och gett sin syn på saken även om vi inte alltid varit överens

• Svar på tråden Kan jag förbjuda makens barn att komma hit?
  • Anonym (förbjuda)
    Anonym (....) skrev 2013-09-21 23:17:56 följande:

Pappan till barnet träffar knappt sitt barn ens som det är nu. Ska då ts få sin vilja igenom så kan man väl lika bra lägga ner allt umgänge på en gång?! Pappan med familj får också ställa upp att ta hand om SITT barn, sjuk eller ej. Så är det i småbarnsåldern!
    Jag hänvisar till mitt inlägg ovan.
  • Ingelmark

Jag hade snällt hämtat mitt barn trots sjukdom det är även MITT ansvar! Jag hade ju fått vabba (jag har iaf jobb) veckan som vart på ingång!

• Anonym (förbjuda)
    Ingelmark skrev 2013-09-22 19:13:21 följande:
    Jag hade snällt hämtat mitt barn trots sjukdom det är även MITT ansvar! Jag hade ju fått vabba (jag har iaf jobb) veckan som vart på ingång!
    Så du tycker att barnet ska sitta och kräkas och ha diarrée i 1½-2 tim i bil? Det handlar alltså bara magsjuka som jag tycker ska begränsas och inte spridas vidare. Men du får tycka som du vill, jag tycker iaf inte att det är ok.
  • Lindsey Egot the only one
    Ingelmark skrev 2013-09-22 19:13:21 följande:

Skulle du komma till mig och kräva umgänge när barnet har magsjuka hade jag ansett dig vara en förälder som inte ser till barnets bästa utan enbart ditt behov av att ha rätt till umgänge. Jag hade tagit med dig till en psykolog/socialtant eller annan kunnig som hade kunnat prata med dig om att som förälder ska se till sina barns bästa, inte till sina egna behov.
  • Anonym (....)

Detta barn kanske inte vill åka till ts och därav blir magsjuk lagom till varannan helg?

Anonym (....) skrev 2013-09-22 23:20:34 följande:

Detta barn kanske inte vill åka till ts och därav blir magsjuk lagom till varannan helg?

Hur kan ett barn simulera magsjuka så förskolan ringer hem barnet? Käkar ungen laxermedel och stoppar fingrarna i halsen så pedagogerna kan se diarrén och spyan när de ska torka?
  • Anonym (Frusen)
    Anonym (förbjuda) skrev 2013-09-20 22:10:36 följande:
    Vi har varannan helg och sedan barnet började dagis igen i slutet av juli har det varit alla helger utom en. Det går som sagt runt hela tiden på dagiset pga föräldrar som lämnar för tidigt samt inte håller syskon hemma.
    Men då skulle inte barnet enligt dig kommit på umgänge från slutet på juli och till nu om du fått din vilja igenom? Det är ju två månader!?

Jag har i.o.f aldrig hört talas om någon som haft riktig magsjuka så många gånger. 

Mina barn är 10 och 12 år och har haft magsjuka en gång. Visst har de spytt andra gånger. Men riktig magsjuka med kräkningar, hög feber och diarré har de haft en gång. Det är ingen maginfluensa utan diarré.

Om du och dina stora barn inte haft vattkoppor så bör ni vaccinera er. Det kan vara riktigt farligt att få i vuxen ålder. Sen är det problemet löst.

• Anonym (Frusen)
    LindaEfraim skrev 2013-09-22 23:27:21 följande:
    Hur kan ett barn simulera magsjuka så förskolan ringer hem barnet? Käkar ungen laxermedel och stoppar fingrarna i halsen så pedagogerna kan se diarrén och spyan när de ska torka?
    Min erfarenhet är att barnen blir hemringda stup i kvarten när de är lite lösa i magen/spyr så är det väldigt sällan riktig maginfluensa.
    Det kan vara lite slem i halsen barnet spyr upp och sen spyr de oftast inte mer utan är pigga och glada och då är det inte magsjuka. Eller så har barnet lätt för att kräkas och spyr om de hostar/gråter eller skrattar mycket.

Lös i magen kan man bli om man får i sig något man är lite känslig för.
    Är man både lös i magen och spyr är det ju oftast magsjuka men en enda kräkning och förövrigt ett piggt barn är inte magsjuka!

Att förskolan ringer är inget konstigt, men om barnet är piggt och inte spyr mer så är det ju ingen riktig magsjuka. 
  • Anonym (förbjuda)
    Anonym (Frusen) skrev 2013-09-23 06:55:57 följande:
    Men då skulle inte barnet enligt dig kommit på umgänge från slutet på juli och till nu om du fått din vilja igenom? Det är ju två månader!?

Jag har i.o.f aldrig hört talas om någon som haft riktig magsjuka så många gånger. 

Mina barn är 10 och 12 år och har haft magsjuka en gång. Visst har de spytt andra gånger. Men riktig magsjuka med kräkningar, hög feber och diarré har de haft en gång. Det är ingen maginfluensa utan diarré.

Om du och dina stora barn inte haft vattkoppor så bör ni vaccinera er. Det kan vara riktigt farligt att få i vuxen ålder. Sen är det problemet löst.

Förhoppningen är ju att magsjukan stoppas även från dagis håll. Mina har inte haft magsjuka förut heller, men nu får de det eftersom hans barn släpps iväg hit med magsjuka.

Vattkoppor har jag haft, men inte mina barn.
  • Anonym (förbjuda)
    Anonym (....) skrev 2013-09-22 23:20:34 följande:
    Jo men eller hur.
    Anonym (Frusen) skrev 2013-09-23 07:02:46 följande:
    Min erfarenhet är att barnen blir hemringda stup i kvarten när de är lite lösa i magen/spyr så är det väldigt sällan riktig maginfluensa.
    Det kan vara lite slem i halsen barnet spyr upp och sen spyr de oftast inte mer utan är pigga och glada och då är det inte magsjuka. Eller så har barnet lätt för att kräkas och spyr om de hostar/gråter eller skrattar mycket.

Är man både lös i magen och spyr är det ju oftast magsjuka men en enda kräkning och förövrigt ett piggt barn är inte magsjuka!

Att förskolan ringer är inget konstigt, men om barnet är piggt och inte spyr mer så är det ju ingen riktig magsjuka. 
    Om folk kunde hålla sina barn hemma 48 timmar från sista utbrottet hade man snabbt kunnat häva ev magsjuka. Vissa kräks bara en gång vid magsjuka t.o.m så helt ovanligt är det inte. Och eftersom det vistas så många barn på förskolan ska man hålla på reglerna som finns och inte skicka tillbaka barnen för tidigt. Det betyder bara att barnen kommer bli sjuka igen eftersom magsjukevirus är bra på att mutera sig. Och det räcker inte att EN håller på 48 timmars regeln utan ALLA måste göra det för att förhindra att smittan går runt eller sprids vidare. Hade folk haft vett och insett att vab inte är något negativt utan en positiv grej att de verkligen kan vara hemma mot betalning tills deras barn verkligen är friska. Tyvärr så anser många att deras jobb är viktigare än att häva smittor hos sitt barn och det är därför man tvingas till vab ofta och de ser vab som något dåligt. Använder alla det på rätt sätt och verkligen stannar hemma tills barnen är friska skulle de ha mindre vab dagar per år. Men nu finns det idioter som gärna skickar barn till förskola/skola eller till sin andra förälder sjuka bara för att. Dessa föräldrar borde inte få ha sina barn eftersom de inte ser till barnet bästa utan enbart sitt egna behov av att få en ledig helg/åka till jobbet osv.
  • Anonym (förbjuda)

Maken har nu pratat med förskolan kring detta och sagt att han vill veta om barnet skickats hem, när det är hans umgängeshelg.
    De förstod och berättade att de nu bestämt att ett barn som skickats hem med magsjuka tex på måndagen inte får komma tillbaka på hela veckan. De ska bara förankra det hos rektorn först eller kräva att rektorn stänger dagis ett tag. Så jag hoppas att det stoppas därifrån nu iaf.

• Ess
    Anonym (Frusen) skrev 2013-09-23 07:02:46 följande:

Hur ofta har man inte hört det resonemanget...........................
    Min minsta gick på en avdelning där föräldrarna resonerade precis så. Det var inte det minsta kul, jag har aldrig tidigare i mitt liv varit magsjuk så många gånger.
  • Anonym (z)
    Ess skrev 2013-09-23 16:45:54 följande:
    Min minsta gick på en avdelning där föräldrarna resonerade precis så. Det var inte det minsta kul, jag har aldrig tidigare i mitt liv varit magsjuk så många gånger.
    Hur var det med din mans barn då, fick de stanna hos er om de blev sjuka hemma hos er? Tills de blev riktigt friska? Menar en rejäl influensa kan ju ta två veckor att läka ut, och vinterkräket kan ju vara i i alla fall en vecka. 
  • Anonym (Frusen)
    Ess skrev 2013-09-23 16:45:54 följande:
    Jag hämtade aldrig hem mitt ena barn när han spydde. Fast de ringde bara när det var vikarier. Alla andra visste att han inte var magsjuk.

Hade jag resonerat på annat sätt hade han inte varit en enda dag på förskola/skola eftersom han spydde 5-10 ggr/dag. Numera bara 1-2 ggr/dag.

Så det var inte pga föräldrar som mig som du var magsjuk  :)

• Ess
    Anonym (z) skrev 2013-09-23 17:34:56 följande:
    Hur var det med din mans barn då, fick de stanna hos er om de blev sjuka hemma hos er? Tills de blev riktigt friska? Menar en rejäl influensa kan ju ta två veckor att läka ut, och vinterkräket kan ju vara i i alla fall en vecka. 
    Det hände aldrig, dom hade vuxit ifrån den åldern för länge sedan.
    Var vi sjuka så kom dom inte hit ens.

Men min åsikt är att om dom blivit sjuka här så kunde dom stanna kvar. Men jag tror inte deras mamma hade köpt det, hon var/är den typen som skulle satt dem i bilen och kört hem dem oavsett hur de mått. Allt för att dom inte skulle stanna en timme längre än avtalet sa.
    Sen hade dom nog bara velat stanna i det "akuta" skedet, för dom hade alla sina grejer hos sin mamma. Förolyckades deras kläder eller så när dom var här så lånade dom av mig. 
  • Ess
    Anonym (Frusen) skrev 2013-09-23 17:48:26 följande:
    Jag hämtade aldrig hem mitt ena barn när han spydde. Fast de ringde bara när det var vikarier. Alla andra visste att han inte var magsjuk.

Hade jag resonerat på annat sätt hade han inte varit en enda dag på förskola/skola eftersom han spydde 5-10 ggr/dag. Numera bara 1-2 ggr/dag.

Så det var inte pga föräldrar som mig som du var magsjuk  :)

Naturligtvis så finns det undantag också. Min ena har problem med magen och spyr ofta, utan att det är något som smittar.

Men det var så på den avdelningen den lilla gick på, att dom skyllde på kall rumpa, slem  osv osv, 
    Under de terminerna hon gick där så var jag magsjuk lika många gånger som under hela mitt tidigare liv.

Svar på tråden Kan jag förbjuda makens barn att komma hit?