• Storakarin

Besvärlig människa på jobbet. Hur hanterar man det?

Har en person på arbetsplatsen som har extrem negativ påverkan på alla runt omkring. Vissa enstaka personer är förskonade och har ingen aning, men andra drabbas mkt hårt . Alla påverkas dock på ett eller annat vis i negativ riktning, Inte minst våra brukare. Vill ej säga var jag jobbar .... Men Jag älskar annars mitt jobb och har fantastiska arbetsuppgigfter och vill verkligen inte sluta. Jobet är mkt tufft så en energityjuv gör mkt skada... Man behöver allt så positivt som det går.Hur hanterar jag denna personen utan att påverkas för mycket. Hur håller jag distansen? Chefen är livrädd för henne för hon är mkt dominant så där har man inget att hämta. Allt är på ett mentalt plan så det är mkt svårt att involvera facket eftersom de kräver konkreta situationer. Stämningar är sås våra att beskriva konkret och trovärdigt. Nån som har tips?

• Svar på tråden Besvärlig människa på jobbet. Hur hanterar man det?
  • Storakarin
    Medusan skrev 2013-09-21 18:52:31 följande:
    Du måste lära dig att inte ta åt dig av henne. Det är ju hon som har problem och hon mår nog allt annat än bra låter det som. Försök göra allt du kan för att bara låta hennes beteende "rinna av dig". Det största problemet är ju om hon har negativ effekt på den/de brukare ni arbetar för. Då är det ju verkligen illa och ett större problem.

ja det är verkligen ett problem.... och hon vill aldrig gå i pension heller. Vi förlorar så mkt anseende och på sikt kan hela vår exixstens hotas eftersom vi är beroende av våra medlemmar.... Vill låta rinna av mej men bet verkligen inte hur man gör.... Det går liksom in i kroppen på en 
  • Eisa

Låter som att chefen behöver stöd i det här.

• Enter Sandman

Tänk bort henne, hon må finnas där rent fysiskt, men det är inget du behöver fokusera på.
    Hon är inte viktig, låt henne sköta sitt och så gör du ditt och om hon psykar dig så låt det bara rinna av.
    Påminn dig om att det är en människa som inte betyder något och vars åsikter är oviktiga, som en insekt som inte har vett att flyga ut när man öppnar fönstret, irriterande kanske men oviktig
    Låt henne inte få större betydelse än så.    

• Storakarin
    Pallas skrev 2013-09-21 21:05:44 följande:
    Vad är det för typ av energitjuv? Negativ? Elak? Motvalls? 

Här finns lite tips: www.socav.gu.se/digitalAssets/1392/1392946_15... 

sannerligen uttömmande Pallas =) .Problemet är nog en lam och konflikträdd chef och en medarbetare utan medkänsla och med ett sanslöst kontrollbehov OCH bekräftelsebehov.
    Men trots att man ser problemet finns det ju ingenstans att vända sej. Om våld hade brukats så hade nog facket varit till hjälp. Men facket har varit inblandat så många ggr utan att ngt annat hänt än en förvärring.... Moment 22. Just nu ser jag ingen annan lösning än att dra men jag älskar mitt jobb, jag har byggt upp en verksamhet som tar år att bygga upp men som raseras på två månader....  Jag närmar mej 50 och kommer säkerligen inte i fråga på liknande jobb då man hellre anställler unga . Jag anar att min chef saboterar mina referenser för jag får konstiga signaler när jag söker andra jobb... Det är inte klokt när man är på en sån sjuk arbetsplats....
    Om jag vara KUNDE tänka bort henne. Ibland måste vi dock samarbeta och då är det mkt olustigt
    Känner mej fast....  
  • Storakarin

det värsta är att personen är helt omedveten om sitt eget beteende... an kan inte säga att hon ljuger, för hon vet inte längre vad som är sanning.

• asta66
    Mandel skrev 2013-09-21 16:30:55 följande:
    När personen gnäller eller hur den nu visar sin negativa sida så fråga helt enkelt efter konstruktiva förslag på åtgärd. åt inte personen bara få gnälla oemotsagd.
    Svara jaha, tycker du så? Men det tycker inte jag.
    Eller hur tycker du att vi ska göra då?

Jag har förklarat för arbetskamrater att har man inget snällt att säga eller något konstruktivt att framföra så kan man lika gärna vara tyst.
    Samma med att om man vill ha hjälp så ber man om det på ett vänligt sätt. Man har en trevlig attityd. Annars kan man se sig om i stjärnorna efter att bli hjälpt eller prioriterad hos mig. 

Ett kanonförslag. Men det kräver väl att majoriteten gör likadant för att få en förändring.
  • Mandel
    asta66 skrev 2013-09-27 09:10:51 följande:

Ett kanonförslag. Men det kräver väl att majoriteten gör likadant för att få en förändring.
    Nja, har man tur kan det bli en liten väckarklocka för gnällmänniskan så till slut kanske den tänker på vem den gnäller inför
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Storakarin
    asta66 skrev 2013-09-27 09:10:51 följande:

gnället kan man bemöta det är fördelen. Men vad gör man med ickeverbal mobbing liknande typ grimaser, skitsnack bakom ryggen, falska ryktesspridningar? Vad gör man med det man inte kan bemöta. Jag kan ju inte gå till facket å säga att xx gör grimaser när jag pratar? .... Hur söker man nya jobb när man är utsatt för sånt här?  Hur ska man förklara för en presumtiv arbetsgivare utan att verka vara en problem person? Jag ser verkligen ingen annan lösning ´just nu,.,,,, En annan  person drog in facket men det hände inget- chefen förnekade kännedom om problemet och hu är den personen som kontaktade facket dubbelt mobbad.... Suck
  • asta66
    Storakarin skrev 2013-09-28 21:12:18 följande:

gnället kan man bemöta det är fördelen. Men vad gör man med ickeverbal mobbing liknande typ grimaser, skitsnack bakom ryggen, falska ryktesspridningar? Vad gör man med det man inte kan bemöta. Jag kan ju inte gå till facket å säga att xx gör grimaser när jag pratar? .... Hur söker man nya jobb när man är utsatt för sånt här?  Hur ska man förklara för en presumtiv arbetsgivare utan att verka vara en problem person? Jag ser verkligen ingen annan lösning ´just nu,.,,,, En annan  person drog in facket men det hände inget- chefen förnekade kännedom om problemet och hu är den personen som kontaktade facket dubbelt mobbad.... Suck

Men om nästa kontaktar facket vad händer då? Och du har rätt i att det inte är lätt då mycket görs med grimaser och bakom ryggen på övriga. Men jag tror inte att mobbning kan fortgå på en bra arbetsplats. En bra chef förhindrar sånt. Vet inte om man måste berätta så mycket detaljer på jobbintervjuer.
  • Storakarin
    asta66 skrev 2013-09-30 14:46:49 följande:

Men om nästa kontaktar facket vad händer då? Och du har rätt i att det inte är lätt då mycket görs med grimaser och bakom ryggen på övriga. Men jag tror inte att mobbning kan fortgå på en bra arbetsplats. En bra chef förhindrar sånt. Vet inte om man måste berätta så mycket detaljer på jobbintervjuer.

de undrar ju varför man byter jobb =) och en chef som accepterar att en anställd beter sej så kan man ju inte lita på att han ger okej referenser. Med mobbare kan det funka ibland så att folk vänjer sej vid ett beteende och slutar se klart vad som händer. Vissa personer jobbar ju alladeles för länge på samma arbetsplats och det skapas ngn kontig ordning som ju ställs på ända när nya människor anställs... en konflikträdd chef gör ju inte saken bättre.

• Pallas
    Storakarin skrev 2013-09-30 20:00:29 följande:

de undrar ju varför man byter jobb =) och en chef som accepterar att en anställd beter sej så kan man ju inte lita på att han ger okej referenser. Med mobbare kan det funka ibland så att folk vänjer sej vid ett beteende och slutar se klart vad som händer. Vissa personer jobbar ju alladeles för länge på samma arbetsplats och det skapas ngn kontig ordning som ju ställs på ända när nya människor anställs... en konflikträdd chef gör ju inte saken bättre.

När du söker nytt jobb för du välja ut några saker hos din nya arbetsgivare som du känner dig tänd på (jobbet då, inte personen ) och trycka på dem. "Sugen på nya utmaningar" är ju en klassiker som ofta accepteras utan knot.
  • asta66
    Storakarin skrev 2013-09-30 20:00:29 följande:

Jag har haft det så jag känner igen det. Men jag slutade och bytte jobb.
  • Storakarin
    asta66 skrev 2013-10-01 09:17:46 följande:
    Jag har haft det så jag känner igen det. Men jag slutade och bytte jobb.

kan tyvärr vara så att det är enda lösningen.... Men så synd när man älskar sina arbetsuppgifter.....
  • Litet My

TS:du kan visst lämna en skrivelse till facket och ta upp kommentarer, att hon inte hälsar att hon pratar skit och sprider rykten, det är vuxenmobbning.

• asta66
    Storakarin skrev 2013-10-02 15:13:55 följande:

kan tyvärr vara så att det är enda lösningen.... Men så synd när man älskar sina arbetsuppgifter.....

Jo, men knäpp kollega eller chef förstör arbetsglädjen trots att jobbet är kul. tyvärr! Man får välja vad man ska ägna sin tid och energi åt.
  • Storakarin
    asta66 skrev 2013-10-03 10:46:50 följande:
    Jo, men knäpp kollega eller chef förstör arbetsglädjen trots att jobbet är kul. tyvärr! Man får välja vad man ska ägna sin tid och energi åt.

Svar på tråden Besvärlig människa på jobbet. Hur hanterar man det?