• lyckeliten22

Kattbett?! Hjälp!!!!

Min kattunge på 14 veckor bet mig i handleden. På samma sida som tummen sitter fast längre ner på handleden då. Det har gått hål på två ställen, blödde ytters lite men gjorde ont när han väl bet. Hände för ca 1 h sen, kanske lite mer. Känner mig svag i handen och gör lite ont nu när jag skriver på telefonen. Gör ont i handleden och lite ut i fingrarna. Borde jag kolla upp det? Har läst på nätet om kattbett och att man borde kolla upp det

• Svar på tråden Kattbett?! Hjälp!!!!
  • Bellsen
    Sarah3 skrev 2013-09-22 00:11:25 följande:
    Visst vet jag att kattbett kan vara illa, som tur är det ganska ovanligt. Tycker bara det är så löjlig med såna frågor när det självklara är att ringa vårdupplysningen, som någon också skrev, men inte kan pga man har telefonfobi. Be någon annan ringa då!! Eller åk in om du är så sjuk! Om inte man har folkfobi då också vill säga......

Om du tycker det är löjligt kan du väl hålla det för dig själv, TS är ju orolig.
  • Zuzanne
    lyckeliten22 skrev 2013-09-22 00:15:03 följande:
    Vad elak du är! jag har fobi för att prata i telefon och så är det... Är påväg till sjukhuset nu för att få det kollat! Blev orolig efterser ni skrivit

Bra att du åker. Min man fick feberfrossa osv då han väntade för länge med att åka upp.
  • lyckeliten22

Känns liiiiiiiite onödigt då det bara gått hål lite. Inte alls djupt

• HokusPokus

Jaghopparhögt, det där är inte sant! Hae
    R det gått hål så har det spelar ingen roll om det blöder mycket eller lite

• BymBym
    lyckeliten22 skrev 2013-09-22 00:24:26 följande:
    Känns liiiiiiiite onödigt då det bara gått hål lite. Inte alls djupt

Hur djupt det är spelar ingen roll. En kompis blev biten av en hundvalp, det blev en liten reva. Han åkte inte in. Dagen efter var handen dubbelt så stor, han fick ngn infektion eller blodförgiftning. Hur som helst , han blev inlagd i tre dagar. Så kolla upp det.
  • IceJossan

Eftersom katter har så otroligt mycket bakterier i munnen så ÄR det väldigt stor risk för blodförgiftning om man blir kattbiten. Hundbett kan också vara illa men kattbett är i särklass värst och har man blivit biten så att det gått hål så bör man åka in för att få antibiotika och även stelkrampsspruta om man inte har en giltig stelkrampsvaccination redan. Det blöder sällan mycket, knappt alls, om katten har huggit rätt in och sen släppt. Rivsår blöder betydligt mer än bett.

• Feryusu

Jösses, jag har blivit biten flera gånger av katt, och aldrig något som hänt. Min katt kanske är ren i munnen. Sen är väl människobett värst.

• IceJossan
    Feryusu skrev 2013-09-22 21:19:06 följande:
    Jösses, jag har blivit biten flera gånger av katt, och aldrig något som hänt. Min katt kanske är ren i munnen. Sen är väl människobett värst.

Det är säkert olika från katt till katt hur mycket bakterier de har i munnen, och från människa till människa hur känslig man är/hur bra immunförsvar man har. Småbett är ofta ofarliga om man inte har otur, men om katten sätter tänderna i en ordentligt så är det stor risk att det blir riktigt illa infekterat/blodförgiftning uppstår. Är människobett värst? Hur stor är risken att bli illa biten av en människa då? Haha
  • Omogen citron
    Feryusu skrev 2013-09-22 21:19:06 följande:

Det beror väl på hur hårt katten biter och vart den biter. Ett bett i exempelvis handleden är säkert värre än i armen.
  • nemo1

Endast ha koll på om det blir svullet och värmeökat annars behöver du inte åka till sjukhus, och ffa INTE till akuten!

Svar på tråden Kattbett?! Hjälp!!!!