Alexis4 skrev 2013-09-30 21:16:25 följande:
Tack för svar.
Unik familj: intressant läsa om dina erfarenheter. Ja, man vill ju ge dem rätt stöd från början. Vad härligt att din lilla utvecklas så! Och även de större såklart :).
Tycker detta med ögonkontakt är så svårt när man inte känner att man får den här nära blickkontakten (inga drunkna i ögonen blickar). Jobbar mycket på att vänta in min lilla. Väntat med att ge henne det hon pekar på tills hon tittat upp på mig osv. Vet inte om det är rätt, men tänker att hon kanske förstår vikten av att också titta på den man vill ngt av/med.
Sen det med språket är också svårt. Är väl nu mellan 1-2 år det händer mycket där, så då får jag ha lite tålamod och se hur det utvecklas. Så svårt minnas de äldre barnen kring detta. Tror generellt lillan är senare språkligt än dem, men man ska ju inte jämföra (.men gör det såklart ändå ;).
Tänker att din stora tjej "upptäcktes" senare än lillebror. Är hennes svårigheter idag också mindre än lillebrors? Tror du det hade gjort skillnad för henne om hennes diagnos satts tidigare? Vad var det i ögonkontakten ni reagerade på där? (Hoppas alla frågor är ok. Känner att jag har många :)
Hade jag haft den kunskapen jag har nu, och fått reda på hennes diagnos tidigt - då hade hon haft betydligt lindrigare svårigheter. Hade jag bara vetat om diagnosen, så ja hon hade haft lindrigare svårigheter av tidiga insatser. Stora tjejen har.... ja mindre svårigheter fast mer annorlunda än mindre egentligen. Sonen har jättestora sensomotoriska svårigheter, men är extremt begåvad och lär sig hur lätt som helst. Tjejen har mindre sensomotoriska svårigheter, men lite mer "autismtypisk inlärningsstil" egentligen. Skärpa är de båda (alla tre), men för sonen kommer all teoretisk kunskap bara på plats direkt utan ansträngning.
När det gällde ögonkontakten så var det väl att hon inte tittade lika ofta vid kommunikation, inte lika intensivt. Hon hade dock rätt ok ögonkontakt med oss, men var väldigt avvisande mot andra.
Du får gärna fråga, jag svarar så gott jag kan och hinner. När det gäller det du redan gör, så tror jag du är rätt ute. Har för mig att jag redan tipsat dig om "generella tips" för de första åren..? I inlägget jag skrivit om tidiga insatser? Eller var det inte du..? Jag har kommunicerat med många den senaste tiden.. ! =) Du får ursäkta mitt dåliga minne..