• morsaigen

Dottern allvarligt sjuk - tar emot alla idéer ni har!!

Hej! Min dotter som är 5½ år ligger på Astrid Lindgren sedan i onsdags (idag är det lördag). Läkarna vet ännu inte vad hon har, nu skriver jag ner förloppet här för att kunna få fler idéer. Nog hänger en och annan barnläkare på Familjeliv?

Det började på tisdagen med att hon blev hemringd från förskoleklassen, pga att hon har hostig, snuvig och hängig. Hämtade hem henne och hon var verkligen hängig - blev därför förvånad när hon inte hade någon feber alls! Ganska på direkten började hon klaga på magknip (utöver de andra besvären) och några timmar senare kräktes hon. Under kvällen kräktes hon ytterligare två gånger och hade däremellan stundtals ordentligt ont i magen.

Onsdagen - hade ca 38 graders feber på morgonen, hon kräktes två gånger under förmiddagen och åt ingenting. Väldigt låg. Ont i magen.Hon bajsade hemma, det såg helt normalt ut. På kvällen förvärrades magvärken och helt plötsligt kommer hon till mig och säger "mamma det kliar överallt". Då börjar jag se utslag, som sen bara blir fler och fler och fler. Ser ut som nässelutslag. Vi åkte in till akuten sent på kvällen. Läkaren stod som ett frågetecken och kunde inte få ihop det - hosta, snuva, magvärk, kräkningar och utslag.... Tog en snabbsänka/CRP som var 57. Blev inlagda.

Torsdagen - utslagen har spridit sig över hela kroppen och blir allt större (liksom flyter ut). Rodnade, upphöjda och kliar våldsamt. Fortsatt ont i magen. Ingen aptit. Inga kräkningar.  Febern stigit till över 39 grader. Halsont och ont i lederna (knäna, axlarna, handlederna). Den enda medicineringen hon får är alvedon och antihistamin (som inte hjälper ett dugg på klådan). CRP nu 91

Fredag - aningen piggare, åt lite pannkaka, men magvärken kommer fortfarande, oftast i attacker. Vi röntgade och ultraljudade buken - inget onormalt sågs. Utslagen alt värre, blivit s.k. cokarder (stavning?) som sprider sig i sidled och blir girlang-formade. På kvällen beslutas att kortison ska sättas in, 15 mg 3 ggr dagligen (hon väger 20 kg). CRP >200

Lördag - same same. Febern kvarstår, trots kortisonet, vilket läkarna tycker är märkigt. Utslagen dämpas något (tack vare kortisonet?)dvs de är inte lika ilsket röda och inflammerade, men de blir fortfarande fler och fler... CRP >200. Fortsatt ont i magen.

Söndag - idag. Natten var hemsk (det har inte de tidigare nätterna varit!)! Hon somnade först kl 23 (mot normalt kl 20) pga magvärken. Vaknade kl 00, 01, 03 och 05 pga kraftig magont. På morgonen bättre. 

Läkarna har varit väldigt koncentrerade på utslagen, det har varit både en reumatolog och en dermatolog och tittat på henne. Magen däremot upplever jag att man inte intresserar sig lika mycket för. I går var en läkare här och klämde och sa bara "hon är mjuk i buken, alltså är jag inte särskilt orolig". Det viftas bort och förklaras med att på samma sätt som huden är inflammerad, så är antagligen tarmarna det också. Det är peristaltiken som gör ont. Nu har de snöat in på att hon är förstoppad. Men där håller inte jag med, min dotter är en sällanbajsare även i vanliga fall, kan lätt gå tre dagar. Hon bajsade som sagt rejält i onsdags, och sen dess har hon ju knappt ätit något. På röntgenbilden syntes tydligen att det fanns avföring, men jag tror ändå inte att det orsakar smärtan då magvärken ju fanns redan i onsdags (då hon inte var det minsta förstoppad). 

Där är vi nu. Läkarna är frågande. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Finns det någon därute som har en (någorlunda grundad) idé så är jag tacksam. Tack för att du orkade läsa. 

t

Denna bild är från torsdagen, sen blev det värre för att idag se ut som på den nedre bilden.

• Svar på tråden Dottern allvarligt sjuk - tar emot alla idéer ni har!!
  • Lindsey Egot the only one
    Chanel no 5 skrev 2013-09-29 21:37:26 följande:
    Jo.
    Nej! Det är fullt normalt att även bajsa var 3-4 dag. Har man inte bajsat på 7 dagar då har man problem. Men man har inte kronisk förstoppning av att bajsa var 3:e dag. Kommer det var tredje dag hela livet är man ju inte förstoppad. Förstoppad är man när det inte kommer något.
  • Ellie
    LindaEfraim skrev 2013-09-30 08:30:48 följande:
    Nej! Det är fullt normalt att även bajsa var 3-4 dag. Har man inte bajsat på 7 dagar då har man problem. Men man har inte kronisk förstoppning av att bajsa var 3:e dag. Kommer det var tredje dag hela livet är man ju inte förstoppad. Förstoppad är man när det inte kommer något.
    Det kan vara fullt normalt att bajsa var 3-4:e dag, förutsatt att man inte har problem att få ut bajset. En kronisk förstoppning kan man ju vara så van vid att man inte anser det vara en förstoppning. Även om man är kroniskt förstoppad kanske man inte måste göra något åt det om man inte upplever det som ett problem, men när det gäller barn är det viktigare än för vuxna att behandla.

Enl sjukvårdens kriterier är det tex förstoppning (för vuxna) om man har hård avföring minst var 4:e gång, och totalt sett färre än 3 gånger per vecka (samt att det varit så de senaste 3 månaderna, med början för minst 6 månader sedan):

ROME III kriterierna för funktionell förstoppning

Två eller fler av följande:
    a. Krystning vid minst 25% av tarmtömningarna
    b. Hård avföring vid minst 25% av tarmtömningarna
    c. Känsla av ofullständig tömning vid minst 25% av tarmtömningarna
    d. Känsla av anorektal obstruktion/blockering vid minst 25% av tarmtömningarna
    e. Behov att manuellt underlätta tömningen vid minst 25% av tarmtömningarna
    f. Mindre än tre avföringar per vecka Sällan förekomst av lös avföring utan laxantiabehandling Kriterierna för IBS ej uppfyllda

Kriterierna ska ha förelegat de senaste tre månaderna och debuten ligga minst 6 månader tillbaka i tiden. Underliggande organisk sjukdom eller läkemedelsbehandling till förstoppningen har uteslutits.

• Lindsey Egot the only one
    Ellie skrev 2013-09-30 08:40:18 följande:
    Det kan vara fullt normalt att bajsa var 3-4:e dag, förutsatt att man inte har problem att få ut bajset. En kronisk förstoppning kan man ju vara så van vid att man inte anser det vara en förstoppning. Även om man är kroniskt förstoppad kanske man inte måste göra något åt det om man inte upplever det som ett problem, men när det gäller barn är det viktigare än för vuxna att behandla.

Enl sjukvårdens kriterier är det tex förstoppning (för vuxna) om man har hård avföring minst var 4:e gång, och totalt sett färre än 3 gånger per vecka (samt att det varit så de senaste 3 månaderna, med början för minst 6 månader sedan):

ROME III kriterierna för funktionell förstoppning

Två eller fler av följande:
    a. Krystning vid minst 25% av tarmtömningarna
    b. Hård avföring vid minst 25% av tarmtömningarna
    c. Känsla av ofullständig tömning vid minst 25% av tarmtömningarna
    d. Känsla av anorektal obstruktion/blockering vid minst 25% av tarmtömningarna
    e. Behov att manuellt underlätta tömningen vid minst 25% av tarmtömningarna
    f. Mindre än tre avföringar per vecka Sällan förekomst av lös avföring utan laxantiabehandling Kriterierna för IBS ej uppfyllda

Kriterierna ska ha förelegat de senaste tre månaderna och debuten ligga minst 6 månader tillbaka i tiden. Underliggande organisk sjukdom eller läkemedelsbehandling till förstoppningen har uteslutits.

Fast det är inte kronisk förstoppning bara för att man bajsat var 3:e eller var 6:e dag om man inte uppfyller ovannämnda kriterier. Så att säga att man har förstoppning bara för att man inte bajsar varje dag är fel.
  • Ellie
    LindaEfraim skrev 2013-09-30 08:46:10 följande:
    Fast det är inte kronisk förstoppning bara för att man bajsat var 3:e eller var 6:e dag om man inte uppfyller ovannämnda kriterier. Så att säga att man har förstoppning bara för att man inte bajsar varje dag är fel.
    Precis vad jag också menade :)
    I ditt förra inlägg skrev du att det är ok att bajsa var 3-4 dag (vilket stämmer), och jag lade bara till infon att det är ok så länge man inte har problem, tex att det är hårt ibland, eller att man behöver krysta.
  • Nattmackan

Enkel logik. Om du äter 2 ggr om dagen och skiter var 4 dag. Hur mycket byggs det på? vsrt tar resten vägen, i tarmen eller hur?
  • Nattmackan

Om du inte bajsar lika mycket som du äter har du förstoppning.
  • Björnbärspaj
    Nattmackan skrev 2013-10-01 09:20:18 följande:

Enkel logik. Om du äter 2 ggr om dagen och skiter var 4 dag. Hur mycket byggs det på? vsrt tar resten vägen, i tarmen eller hur?
    Kroppen tar upp en del näring också, allt går inte ut som bajs.
  • Chanel no 5
    Det stämmer faktiskt inte. Man kan ex vid kronisk förstoppning bajsa varje dag men för lite.
  • morsaigen

Hej, och tackar som frågar!!

Jo tack, det hela gick över och hon frisknade till. Vi fick dock inget svar på frågan, i princip alla prover som togs var negativa. Minns inte alla just nu, men t.ex. var det INTE Femte Sjukan. Det enda som var högt, rejält högt, under tiden var ju sänkan. 

MEN - det kommer "återfall" varje gång hon åker på nåt! Hon har haft 3 helt vanliga förkylningar sedan detta inträffade, och varje gång har hon fått ont i magen och lederna! Dock inte alls lika mycket som den där första gången och utslagen har vi sluppit helt. Det är frustrerande att inte veta vad som händer, och jag går runt med en konstant rädsla för att hon ska åka på nåt värre, typ influensa. För jag tänker lite sjuk = lite symtom, mycket sjuk = mycket symtom... En vän till mig som är immunolog hittade en ovanlig sjukdom där man blir allergisk mot sina egna akutfasproteiner (dvs ämnen som frisätts i kroppen vid inflammation/infektion) och det skulle i så fall betyda att ju mer akutfasproteinerna stiger, desto större "allergisk reaktion" får man. Och då skulle en influenska kunna bli riktigt överjäklig. Men denna sjukdom är relativt okänd och det finns endast ett lab i USA som utför testet. Jag ska dock försöka övertala någon att hjälpa mig att få iväg ett prov dit. 

Tack för all omtanke i denna tråden! 

• enanna
    morsaigen skrev 2014-02-15 18:01:20 följande:
    Hej, och tackar som frågar!!

Jo tack, det hela gick över och hon frisknade till. Vi fick dock inget svar på frågan, i princip alla prover som togs var negativa. Minns inte alla just nu, men t.ex. var det INTE Femte Sjukan. Det enda som var högt, rejält högt, under tiden var ju sänkan. 

MEN - det kommer "återfall" varje gång hon åker på nåt! Hon har haft 3 helt vanliga förkylningar sedan detta inträffade, och varje gång har hon fått ont i magen och lederna! Dock inte alls lika mycket som den där första gången och utslagen har vi sluppit helt. Det är frustrerande att inte veta vad som händer, och jag går runt med en konstant rädsla för att hon ska åka på nåt värre, typ influensa. För jag tänker lite sjuk = lite symtom, mycket sjuk = mycket symtom... En vän till mig som är immunolog hittade en ovanlig sjukdom där man blir allergisk mot sina egna akutfasproteiner (dvs ämnen som frisätts i kroppen vid inflammation/infektion) och det skulle i så fall betyda att ju mer akutfasproteinerna stiger, desto större "allergisk reaktion" får man. Och då skulle en influenska kunna bli riktigt överjäklig. Men denna sjukdom är relativt okänd och det finns endast ett lab i USA som utför testet. Jag ska dock försöka övertala någon att hjälpa mig att få iväg ett prov dit. 

Tack för all omtanke i denna tråden! 

Oj, skrämmande... Hoppas att ni får det testat! Ont i lederna är ju iofs vanligt vid förkylningar, ont i magen också, men efter det här med utslagen och när symptomen är de samma förutom utslag så är det ju lite oroväckande. Lycka till!
  • morsaigen

Nja, vid reaktiv artrit dominerar ju ögon- och urinvägssymtom (ja förutom lederna då), och inget av det hade hon. Sen tror jag det mest drabbar vuxna?

• morsaigen

Nja, vid reaktiv artrit dominerar ju ögon- och urinvägssymtom (ja förutom lederna då), och inget av det hade hon. Sen tror jag det mest drabbar vuxna?

Svar på tråden Dottern allvarligt sjuk - tar emot alla idéer ni har!!