• Anonym (bara jag)

Aldrig tid med varandra....

Jag lever tillsammans med en man som har barnen på heltid. Jag trodde i början vi kunde bli en familj. Men det har inte blivit så. Det är de som är "familjen", jag är någon som står utanför. Så känner jag det så det är min verklighet. Han känner förstås inte alls så. Barnen är med, dygnet runt. De lägger sig sent, vi har ingen tid alls tillsammans. Han vill inte ordna barnvakt så vi skulle ha tid för varandra, bara han och jag. När jag vill det blir han sårad och tycker jag utesluter hans barn. Jag tycker inte vi kan jämföras med en kärnfamilj, för jag har ett stort behov av att få vara med honom ensam.

Vi bor i hans hus som han bodde med sin exfru också. Han vägrar att flytta, då det är ett hus han och hans förfäder haft i flera generationer. Hans syster med familj bor i huset bredvid också, han vill ha närheten till henne också. Fastän hon bor så nära vägrar han att de skulle ta barnen nån gång, barnen ska inte känna sig åsidosatta (som de känner sig av sin mamma). Men jag då???

Hur ska man orka?  Gråter

• Svar på tråden Aldrig tid med varandra....
  • Hannah76
    Anonym (bara jag) skrev 2013-09-22 14:13:09 följande:

Ja, jag känner mig obekväm med att han levt där med en annan kvinna och att så mycket påminner om deras liv. Hela vår vardag går ut på de rutiner de skaffade tillsammans. Mycket av hennes saker finns kvar, "för barnens skull" osv....Jag har bott här i två år....barnen är i skolåldern. Vi kommer bra överens men jag känner jag står utanför, känner mig inte älskad...mera som ett hembiträde och älskarinna när han inte vill ge någon tid för oss två.

Hur kan ni inte ha egentid om barnen är så pass stora? Är de inte med kompisar? Roar sig själva?
  • Anonym (bara jag)
    Hannah76 skrev 2013-09-22 14:38:11 följande:

Hur kan ni inte ha egentid om barnen är så pass stora? Är de inte med kompisar? Roar sig själva?

Tyvärr inte....
  • Anonym (bara jag)
    Anonym (off side?) skrev 2013-09-22 14:33:25 följande:
    Jo så skulle man väl kanske tycka att det skulle vara, men den villkorslösa kärlek och det ansvar man känner för sina barn är otroligt stark för de allra flesta föräldrar. Men det innebär ju inte att man inte kan älska sin partner högt. Har du barn själv?

Man ska nog ändå inte "tävla" om sin mans/kvinnas kärlek på bekostnad av barnen, för då finns nog stor risk att man drar det kortaste strået. För de flesta föräldrar går barnen före allt annat om man tvingas välja.

Det är väl ändå en annan kärlek man känner för sin partner som man känner för sina barn? Varför överhuvudtaget ha ett behov av att säga att någon är nummer ett eller nummer två?
  • Hannah76
    Anonym (bara jag) skrev 2013-09-22 14:42:04 följande:

Tyvärr inte....

Varför inte?
  • Anonym (bara jag)
    Anonym (mu) skrev 2013-09-22 14:36:10 följande:
    Men fick han barnen på heltid efter att du hade flyttat in?
    Flyttade du in så snabbt att du inte hann se situationen innan det var för sent?

Menar,du visste väl att hans barn bor där på heltid innan du gjorde valet att flytta dit?

Kan ni inte prata med varandra om detta?

Nä, det låter som att han behövde en ersättare åt frun som försvann,
    Fråga dig själv om detta är vad du vill ha ut av ditt liv?

Ja, det visste jag men hur ska man kunna veta hur det blir för det? Eller menar du jag ska kunna förutspå framtiden hur den utvecklar sig? Jag har gjort mitt bästa och trodde vi skulle bli en familj som jag skrev, men så har det inte blivit. Jag upplever mig utanför. I min TS skriver jag ju hur det känns för mig.
  • Anonym (bara jag)
    Hannah76 skrev 2013-09-22 14:44:42 följande:

Varför inte?

De vill vara med oss helt enkelt.
  • Hannah76
    Anonym (bara jag) skrev 2013-09-22 14:45:58 följande:

De vill vara med oss helt enkelt.

Men hur gamla är dom? De är uppe väldigt sent men vill bara vara med er? Hur många barn handlar det om?
    De har inget umgänge alls med sin mamma?  
  • Anonym (mu)
    Anonym (bara jag) skrev 2013-09-22 14:45:13 följande:

Ja, det visste jag men hur ska man kunna veta hur det blir för det? Eller menar du jag ska kunna förutspå framtiden hur den utvecklar sig? Jag har gjort mitt bästa och trodde vi skulle bli en familj som jag skrev, men så har det inte blivit. Jag upplever mig utanför. I min TS skriver jag ju hur det känns för mig.
    Nej jag menade inte att man ska ha en kristallkula att titta i men om man umgås, träffas och pratar, verkligen PRATAR om vad man behöver och vill ha och ger sig själv lite tid att verkligen FÖRSTÅ så tror jag att risken är mindre att man hamnar i din situation.

Vad säger han om du tar upp detta?
    På vilket sätt har du gjort ditt bästa?
  • Anonym (bara jag)
    Hannah76 skrev 2013-09-22 14:49:48 följande:

Men hur gamla är dom? De är uppe väldigt sent men vill bara vara med er? Hur många barn handlar det om?
    De har inget umgänge alls med sin mamma?  

Vi har dem på heltid ja, deras mamma bor på annan ort med ny familj och nej hon har dem inte. De är i skolåldern och umgås med oss mestadels. De går i skola men då jobbar ju vi. På kvällar och helger vill de vara med oss.
  • Anonym (-o-)
    Anonym (bara jag) skrev 2013-09-22 14:45:13 följande:

Men hur är verkligheten? Är du utanför? Eller är du van att ta en offerroll?
  • Anonym (off side?)
    Anonym (bara jag) skrev 2013-09-22 14:43:39 följande:

Det är väl ändå en annan kärlek man känner för sin partner som man känner för sina barn? Varför överhuvudtaget ha ett behov av att säga att någon är nummer ett eller nummer två?
    Visst är det en helt annan kärlek man känner för sina barn,  jämfört med den man känner för sin partner. Det gäller antingen man lever i en kärnfamilj eller bonusfamilj. Kärleken till barnen är ju oftast villkorslös, vilket den inte alltid är till en vuxen partner. Kärleken till en partner kan avta eller ta slut av olika anledningar, men kärleken till sina barn är ju för de allra flesta livslång. Däremot så har ju många av oss haft flera partners som vi älskat, men där kärleken tog slut.

Man brukar ju också säga lite på skoj att "när barnen kommer så petas partnern ner till andra plats". Kanske inte stämmer på alla, men väldigt många tror jag.

• Ess
    Anonym (off side?) skrev 2013-09-22 15:16:34 följande:
    Visst är det en helt annan kärlek man känner för sina barn,  jämfört med den man känner för sin partner. Det gäller antingen man lever i en kärnfamilj eller bonusfamilj. Kärleken till barnen är ju oftast villkorslös, vilket den inte alltid är till en vuxen partner. Kärleken till en partner kan avta eller ta slut av olika anledningar, men kärleken till sina barn är ju för de allra flesta livslång. Däremot så har ju många av oss haft flera partners som vi älskat, men där kärleken tog slut.

Man brukar ju också säga lite på skoj att "när barnen kommer så petas partnern ner till andra plats". Kanske inte stämmer på alla, men väldigt många tror jag.

Det går till överdrift när det gäller styvfamiljer. Att inte kunna lämna bort barnen för att gå ut och äta eller på bio någon gång, bara för att dom skulle kunna känna sig bortstötta som av sin mamma. Det existerar inte i sk kärnfamiljer, där försöker man skaffa barnvakt i den mån det går. 
    Vi har ingen tillgång till barnvakt, det är något jag saknar emellanåt, och då gäller det ändå våra gemensamma barn. När det gäller styvbarn så är det viktigt att få ensamtid med partnern ibland. Jag prioriterade helt klart de helgerna hans barn inte var här.
  • Anonym (off side?)
    Ess skrev 2013-09-22 16:51:58 följande:
    Det går till överdrift när det gäller styvfamiljer. Att inte kunna lämna bort barnen för att gå ut och äta eller på bio någon gång, bara för att dom skulle kunna känna sig bortstötta som av sin mamma. Det existerar inte i sk kärnfamiljer, där försöker man skaffa barnvakt i den mån det går. 
    Vi har ingen tillgång till barnvakt, det är något jag saknar emellanåt, och då gäller det ändå våra gemensamma barn. När det gäller styvbarn så är det viktigt att få ensamtid med partnern ibland. Jag prioriterade helt klart de helgerna hans barn inte var här.
    Jag håller med om att det är viktigt att man kan göra saker med endast sin partner. Det kan vara allt från att gå ut och äta på tu man hand, gå på konsert eller göra en weekendresa tillsammans, eller att bara få slappa hemma. De vuxna behöver  få tillfällen att vårda sin relation och koppla av utan barn. Antingen man lever i kärnfamilj eller blandfamilj.  Det tror jag alla mår bra av.

Problemet är väl att många verkar ha svårt med barnvakter som ställer upp. Vi är lyckligt lottade på den punkten, med flera att välja på som barnen känner väl och är trygga med. Jag har aldrig någonsin haft dåligt samvete för att vi emellanåt lämnar barnen för en helg i "lyx".
  • Hannah76
    Anonym (bara jag) skrev 2013-09-22 14:51:59 följande:

Vi har dem på heltid ja, deras mamma bor på annan ort med ny familj och nej hon har dem inte. De är i skolåldern och umgås med oss mestadels. De går i skola men då jobbar ju vi. På kvällar och helger vill de vara med oss.

Oj.
  • Fanny b

Jag tycker det är märkligt att som biologisk förälder alltid prioritera sina barn framför sin sambo. Om man känner att man inte kan släppa in någon annan i sitt liv än barnen, varför då ens bli sambo. I en familj där båda föräldrarna bor ihop är det oftast inte så att barnen heller har första prioritet. Ett ex: Om föräldern/föräldrarna ska besöka en släkting men barnen vill inte följa med, men kan heller inte vara ensamma hemma, så tror jag de flesta föräldrar besöker släktingen och "tvingar" med sig barnen. Om barnen varit på olika födelsekalas den senaste tiden och föräldrarna planerat in att åka bort över en helg, så tror jag de flesta föräldrar åker bort då även om barnen fått en inbjudan till födelsekalas. Om en förälder har huvudvärk kanske inte barnen får ta in kompisar den dagen.

Det är också vanligt att föräldrar som bor tillsammans regelbundet har barnvakt. Så av den anledningen förstår jag inte varför ts och andra i hennes sits kan kräva att egentid från barnen.

• Anonym (lämna)

Lämna lämna lämna.

• Snigeln
    Anonym (off side?) skrev 2013-09-22 15:16:34 följande:
    Visst är det en helt annan kärlek man känner för sina barn,  jämfört med den man känner för sin partner. Det gäller antingen man lever i en kärnfamilj eller bonusfamilj. Kärleken till barnen är ju oftast villkorslös, vilket den inte alltid är till en vuxen partner. Kärleken till en partner kan avta eller ta slut av olika anledningar, men kärleken till sina barn är ju för de allra flesta livslång. Däremot så har ju många av oss haft flera partners som vi älskat, men där kärleken tog slut. Man brukar ju också säga lite på skoj att "när barnen kommer så petas partnern ner till andra plats". Kanske inte stämmer på alla, men väldigt många tror jag.

Och därför spricker antagligen många kärnfamiljer!
Svar på tråden Aldrig tid med varandra....