• Judiths

Vantar till ettåring med små händer?

Hej! Jag har en dotter på 14 månader som är liten för sin ålder. Hon har också små händer och fötter (strlk 18 på skor). Idag var vi och köpte vinteroverall, tänkte då också köpa vattentäta tumvantar men gick bet då alla var för stora. Frågade om hjälp på Polarn och Pyret och deras minsta strlk 1 tyckte personalen var för stora, inte en chans att någon tumme skulle kunna hållas kvar på rätt ställe. Strlk 0 passar bättre men den storleken finns bara på bebisvantar som är gjorda för att stanna i vagnen. Någon som har tips på funktionsvantar för små händer?

• Svar på tråden Vantar till ettåring med små händer?
  • krompa

Jag hade jättestora vantar på mina barn när de var 1 år (minsta storleken). De kunde inte ha tummen rätt innan de var 1½år. Ja, stickade fanns i rätt storlek, men inte vattentäta eller fodrade. Kolla upp andra butiker, ibland skiljer utbudet och storlekarna mellan olika kedjor.
    Skorna var värre till minstingen. Jag köpte strl 19 (minsta i affären) och de var nästan 3 cm för stora så de fick hållas på plats med overallen och extra strumpor. Dottern har alltid varit "normalstor", men med små fötter.

• elyse

Även om vantarna är i rätt storlek så ÄR det svårt att få till det med tummen. Om du köper vanthållare och fäster i tröjan under overallen så ramlar i alla fall inte vantarna av. 

• cosinus

Vantar är stora i storlek.

Men hestras minsta och reimatecs minsta har iaf funkat hyggligt. Mna får pilla i tummen och dra åt rejält runt handleden så brukar tummen oftast sitta kvar.

Sen har de kunnat ha samma vante 2 vintrar till rent storleksmässigt :D

• Maisie

Tummarna stannar sällan kvar. De flesta små barn gillar inte tummarna och drar in dem  i vanten. Vantarna verkar funka bra i allafall. Mitt vanttips är att ta på barnet vantarna först och overallen sen för då sitter vantarna bäst. Det gäller speciellt vantar med långa skaft. 

• Judiths

Tusen tack för tipsen! Ettåringar har ju generellt små händer så gissar att det kan vara trixigt med tummen trots rätt storlek. Känns som en bra idé att i alla fall försöka hitta så små som möjligt. Ska kolla upp hestra och reimatec och införskaffa vanthållare :)

• cosinus
    Judiths skrev 2013-09-22 21:10:18 följande:
    Tusen tack för tipsen! Ettåringar har ju generellt små händer så gissar att det kan vara trixigt med tummen trots rätt storlek. Känns som en bra idé att i alla fall försöka hitta så små som möjligt. Ska kolla upp hestra och reimatec och införskaffa vanthållare :)
    Galonvantar så hade rukka ett par som faktiskt inte var så gräsligt stora, köpte såna men har tyvärr tappat bort den ena annars hade du kunnat få dem.

Har också ett barn som haft ruggigt små händer och fötter. Som 15 månader hade han strl 18 och nu som 5.5-åring ligger han på 23-24 beroende på skor
Svar på tråden Vantar till ettåring med små händer?