• Sandra357

Vilken ålder är bäst att vänta skaffa ett till när man står utan hjälp?

Hej! Låter kanske som en simpel fråga men för mig är den oerhört stor. Har idag en 7månader gamla son som varit krävande på sitt sätt när han växt upp. Det har varit väldigt slitigt för mig och främst pga att jag aldrig fått någon som helst hjälp eller stöd av varken min eller min mans familj med varken barnet eller annat praktiskt runtomkring. Detta har fått mig att tveka att skaffa ytterligare ett barn som nu varit min dröm att få ha två barn. Tom trodde jag bestämt mig för några månaders sen att inte skaffa ett till för att jag inte trodde jag skulle orka gå igenom allt igen. Men jag och min man har bestämt oss för att vi vill försöka även om ingen vill hjälpa oss för det är vår dröm att få ett barn till och vill inte låta våra ovilliga familjer stoppa ett sådant beslut. Frågan är då bara, när är som bäst att skaffa barn nr 2? Jag har alltid hört det bästa är att ha 3 år emellan, då blir det mist kämpigt med och för det första barnet. Medans andra säger det är lika bra att skaffa när det första är 2 år för det är bra om de är i nära ålder när dom växer upp. Jag vill veta vilken ålder som är bäst med tanke på att jag kommer behöva ta helt hand om båda själv. Vilken ålder blir bäst med minst "slit" för både mig men även för min son? Tänker främst på de första månaderna och året?! Finns det fler där ute med liknande erfarenhet? Hur har ni gjort? Hur hade ni det?

• Svar på tråden Vilken ålder är bäst att vänta skaffa ett till när man står utan hjälp?
  • Philippa

Många skaffar barn när det anser att det är rätt, inte efter om man har hjälp av andra eller inte.... Märkligt av dig att resonera så... Varför ska man per automatik få hjälp av andra?

• Pissenisse

Man skall endast skaffa så många barn man klarar av helt utan hjälp från andra. Ni är ju två stycken så hjälp har ni ju av varann.

• Natulcien

Varför tar inte din man hand om era barn? Och varför vill du skaffa fler barn med honom om han lämnar dig ensam med allt ansvar?

• Flickan och kråkan

Ni ska ju skaffa barn när NI vill och när NI orkar. Vi har inte heller någon direkt hjälp av familj och släkt då de bor ganska långt bort och dessutom är rätt gamla. Vi har väl egentligen bara haft barnvakt när vi fött barn . Vi har en snart 6-åring, en 4,5-åring och en 3-månaders. 

Tätt eller längre emellan? Vi har 16 månader mellan våra första två. Till trean är det sedan 4 respektive 5,5 år. Att ha tätt mellan barnen är utan tvekan jobbigast. Ju längre mellan barnen desto lättare skulle jag säga. Om jag tvivlade på min egen ork så skulle jag inte vilja ha ett småsyskon vare sig när det äldre är 2 eller 3 år. Både 2- och 3-åringar kan vara rätt påfrestande....för sig själva och för sina föräldrar. 5 år och uppåt skulle jag säga är enklast .

• Alexi

Men din man gör ingenting, varför? Vill du då ändå ha fler barn med honom?

• Gladskit

Tycker också det är märkligt att NI vill ha fler barn, men att det är du ensam som verkar ta hand om dem. Är han inte intresserad av vardagen med barn eller är ni helt överens om att det är du som ska ha huvudansvaret.

Jag hade aldrig orkat ha tätt mellan barnen. Dels för att små barn har stora behov båda två, under ganska lång period. Ett större barn har också behov men det går att resonera med ett äldre barn, de klarar vissa saker själv osv. Plus att man har tid att tex. spela spel, läsa böcker och pyssla med stora medan lilla sover middag.

Sen är det en sak att vara hemma med en bebis. Vardagen och logistiken blev, i alla fall för mig, jobbigare när det var dags att börja jobba igen efter ledigheten. Jämfört med att hinna med barn, matlagning, hemmet, att träffa släkt och vänner mm så var det ju piece of cake att vara föräldraledig. Så om jag var du hade jag i alla fall försökt få mannen lite mer involverad i de bitarna för annars ska du hämta och lämna barn och sköta allt annars också sen eller?    

Svar på tråden Vilken ålder är bäst att vänta skaffa ett till när man står utan hjälp?