• MammaMaria13

Dumt att sluta amma efter 6 mån?

Jag har en pojke som är strax över 6,5 månad gammal. Jag har i stort sett helammat fram tills 6 månader. Nu fungerar det så bra med gröt, välling och puréer att det känns konstigt att sätta mig och amma istället för att ge "vanlig" mat. Han äter bra och följer sin kurva perfekt. Jag ammar honom på natten om han vaknar och verkar hungrig och på morgonen. Ibland på dagen av bekvämlighetsskäl. Är det dumt att sluta amma helt? Behöver en snart 7-månaders bebis fortfarande bröstmjölk? Eller räcker det med vanlig mat? Tänker fortsätta amma om det är bra att göra det men hade varit skönt att sluta helt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-23 14:27
    Vill bara lägga till att ytterligare en anledning till att jag vill sluta amma är att jag vill dra ner på min egen mat för att gå ner några kilo i vikt, vilket jag inte vill göra så länge jag ammar. Självklart kan jag vänta med det ett par månader, bebisen går ju före! :)

• Svar på tråden Dumt att sluta amma efter 6 mån?
  • malzac

Rekommendationen är att helamma till 6 månader och delamma till åtminstone ett år (eller till två år och längre enligt Världshälsoorganisationen). Det är bra om maten introduceras långsamt över flera månader så att barnet hänger med (fysiskt och mentalt) och så att du hänger med (framförallt dina bröst). Det finns fortfarande mycket positivt med bröstmjölk och amning och ofta går man ju ner i vikt också när man ammar, även om det är individuellt.

Så känner du att du inte har några problem med att fortsätta ett tag till så tycker jag att du ska göra det.

• JanaLiiN

Du kan mycket väl börja dra ner på ditt kaloriintag medan du delammar. Se bara till att du får i dig den näring du behöver, alltså att den mat du äter innehåller alla näringsämnen.

• lllm

Är i samma situation som du! Fast då är min dotter 5 månader och vill inte sluta amma förrän hon är kanske åtta månader minst och då byta ut alla mål.. Hon har fått smak på mat och tycker de är jättegott och amningen har fått en konkurrent! Än så länge funkar de bra med smakportioner och hon tar fortfarande bröstet men tror inte hon kommer vilja ammas till ett år :0

• MammaMaria13
    lllm skrev 2013-09-27 08:31:13 följande:
    Är i samma situation som du! Fast då är min dotter 5 månader och vill inte sluta amma förrän hon är kanske åtta månader minst och då byta ut alla mål.. Hon har fått smak på mat och tycker de är jättegott och amningen har fått en konkurrent! Än så länge funkar de bra med smakportioner och hon tar fortfarande bröstet men tror inte hon kommer vilja ammas till ett år :0

Jag skulle oxå vilja amma till ett år ungefär men min pojke har liksom inte ro till att äta sig mätt längre när han ammar, mjölken kommer ju inte lika fort och det är inte lika mycket. Han älskar gröt och välling så det får han mkt av. Ammar gör jag mest på kväll, morgon och natt. Hoppas jag inte gör fel som dragit ner så mkt på amningen men har inget alternativ känns det som!
  • La Lola
    MammaMaria13 skrev 2013-09-30 11:52:48 följande:

Jag skulle oxå vilja amma till ett år ungefär men min pojke har liksom inte ro till att äta sig mätt längre när han ammar, mjölken kommer ju inte lika fort och det är inte lika mycket. Han älskar gröt och välling så det får han mkt av. Ammar gör jag mest på kväll, morgon och natt. Hoppas jag inte gör fel som dragit ner så mkt på amningen men har inget alternativ känns det som!
    Fast...mycket gröt o välling kan man inte ge. Eller bör inte ge (om det är sorter med gluten i). Rekommendationen är max 3 såna mål per dygn (pga gluten alltså).
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • keron
    Natulcien skrev 2013-09-23 14:14:43 följande:
    Ja, visst är det bra att fortsätta amma. Det rekommenderas ju att man ammar upp till 1 år, i alla fall.
    Dessutom är det ju inte bra att gå för fort fram med den fasta födan. Även om bebisen "är intresserad" och "tycker om" maten, så måste man ju ta det lugnt så att magen och tarmar hinner med.
    Om du helammade upp till 6 månader så verkar det ju tokigt att öka på den fasta födan så snabbt att han uteslutande äter det vid 6,5 månader...?
    malzac skrev 2013-09-23 22:01:30 följande:
    Rekommendationen är att helamma till 6 månader och delamma till åtminstone ett år (eller till två år och längre enligt Världshälsoorganisationen). Det är bra om maten introduceras långsamt över flera månader så att barnet hänger med (fysiskt och mentalt) och så att du hänger med (framförallt dina bröst). Det finns fortfarande mycket positivt med bröstmjölk och amning och ofta går man ju ner i vikt också när man ammar, även om det är individuellt.

Så känner du att du inte har några problem med att fortsätta ett tag till så tycker jag att du ska göra det.
    La Lola skrev 2013-09-30 12:06:39 följande:
    Fast...mycket gröt o välling kan man inte ge. Eller bör inte ge (om det är sorter med gluten i). Rekommendationen är max 3 såna mål per dygn (pga gluten alltså).

• Natulcien
    MammaMaria13 skrev 2013-09-30 11:52:48 följande:

Fast vid 6 månaders ålder så bör du inget ge mer gröt/välling än som smakportion. Risken är att du överdoserar gluten. Men du kanske kör glutenfritt?
  • MammaMaria13
    Natulcien skrev 2013-09-30 12:52:00 följande:
    Fast vid 6 månaders ålder så bör du inget ge mer gröt/välling än som smakportion. Risken är att du överdoserar gluten. Men du kanske kör glutenfritt?

Ja mest glutenfritt såsom majsvälling.
  • Gaytjej

Jag valde att hänga i med delamningen tills barnen åt ordentligt med mat, för jag var inte sugen att börja fippla med nappflaskor och ersättning när vi klarat oss så bra utan! De är ju inte redo att äta bara vanlig mat redan vid 6 månader utan man måste ju ersätta modersmjölken om man slutar amma då.

Vi har även medvetet undvikit att ge våra barn välling, eftersom ingen av oss tror att det är bra föda. Min hypotes är att välling spelar roll för det faktum att barndiabetes är 3 ggr vanligare i vällingträsket Sverige än i Tyskland: http://www.netdoktor.se/diabetes/nyheter/Hog-diabetesrisk-for-svenska-barn/

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Nathalieeliasson

Hej;) hoppar in här. Min son blir 6 månader den 23:de okt. Just nu en halv smak portion med gröt varje dag. Hur är det han ska äta när han är 6 månader? Alla säger olika känns det som. Amningen går bra och vill helst slippa välling. För välling och gröt är väl samma sak? Eller är jag helt knasig ?!?!

• cloudberry79

Välling och gröt är samma sak. Jag har fortsatt amma fritt när vi började med mat, hellre det än börja med ersättning och flaska då när amningen faktiskt började vara rätt snabb och enkel! Ammar på fortfarande och låter dottern äta mat i egen takt, Ger varken gröt eller välling, däremot smörgås med leverpastej

(M)amma till V -07 och E -12
  • Natulcien
    Nathalieeliasson skrev 2013-10-08 22:18:14 följande:
    Hej;) hoppar in här. Min son blir 6 månader den 23:de okt. Just nu en halv smak portion med gröt varje dag. Hur är det han ska äta när han är 6 månader? Alla säger olika känns det som. Amningen går bra och vill helst slippa välling. För välling och gröt är väl samma sak? Eller är jag helt knasig ?!?!
    Ja, alla säger olika eftersom vissa kör på det mamma gjorde för 30 år sen och skiter i nya rön, andra går på vad BVC säger och eftersom många BVC-sköterskor är dåligt uppdaterade så blir det också knas.
    Bäst info. får du om du kikar på Livsmedelsverkets hemsida.

www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Spadbarn/
  • Hodes

I ett bättre samhälle skulle alla barn helammas upp till 12 månader, för de är så viktigt för hjärnans utveckling hos de små. Samt att dom är betydligt mer redo för att ta emot fastare föda. Finns bara fördelar med att helamma så länge man kan och orkar. Tycker de är så tråkigt med BVC negativa rekommendationer som man får ta med en stor nypa salt och inte följa blint. Tycker man skulle få ett bidrag om man helammar efter 6 månader. För det är den bästa maten de kan få första året! :) breast is the best.

• daimstrut

Jag har ammat två barn till 11 resp 15 mån ålder. Jag upplevde att jag fick stor hjälp av delamningen att gå ner de sista kilona, egentligen utan att tänka på vad jag åt Man blir inte lika hungrig när man delammar som när man helammar.

Sen är det väldigt bra för bebisen med bröstmjölk som många andra har skrivit, så jag skulle absolut rekommendera att fortsätta ett tag till!

Svar på tråden Dumt att sluta amma efter 6 mån?