• Linastrumpan

Någon som har barn som börjat skolan ett år tidigare? Hur fungerade det när de blev tomåringar?

Har en tjej som fyller 5år i januari. Hon är en smart liten tjej. Hon lärde sig läsa på egen hand när hon var 3.5 år, kan nu läsa flytande mer eller mindre. Hon är en fena på att stava och väldigt duktig på att räkna. Hon har en storasyster som går i ettan och min lilla tjej är på många sätt bättre än sin storasyster, vilket såklart inte är så roligt för den stora. På förskolan glömmer de bort att hon faktiskt bara är 4år då hon kunskapsmässigt ligger så långt före. De har pratar med mig att de tycker hon ska börja skolan nästa höst dvs ett år tidigare. Jag är lite emot det då jag anser att barn ska få vara barn så långe som möjligt och hon trivs verkligen på sin förskola. Samtidigt så leker hon oftast med barnen som är äldre än henne och hennes bästa kompis började skolan nu. Tycker det är svårt att veta hur man ska tänka. När de är små är det säkert inget problem att vara ett år yngre men hur blir det i skolan sen när man blir äldre? När kompisarna får gå på bio men man själv är för liten tex? Skulle gärna vilja veta av de som har lite äldre barn som börjat tidigare. Fanns det några nackdelar med att göra det?

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • Svar på tråden Någon som har barn som börjat skolan ett år tidigare? Hur fungerade det när de blev tomåringar?
  • Linastrumpan

Å ja det blev ett stavfel 😊tomåring=tonåring!

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • caliningrad

Hon kommer att ha tråkigt oavsett... det kommer att gå extremt långsamt för henne enligt det du beskriver...
    Du anar inte hur låg nivån är i Sverige. 3-4 år efter många länder ligger det.
    Titta på nationellaprov i matte i 3 an eller matteböcker i 5 an... Katastrof.

Så det spelar ingen roll... skulle nästan säga att hon skulle ha mindre tråkigt i flumklassen, där ska hon ha mer frihet för att göra vad hon vill + leka.

Sen i ettan kommer hon att behöva stå ut med alla analfabeter som tragglar med bokstäverna... 

Lycka till. Sverige är ett land gjort för barn med svårigheter av alla möjliga slags. inte för smarta och lugna barn tyvärr. 

• Vinterankan

Min dotter är född i slutet av december och passar bra in i sin åldersgrupp då hon också är väldigt tidig. Hade hon varit född en vecka senare (och alltså i början av januari) så hade jag nog låtit henne börja ett år tidigare för hon passar inte alls ihop med de barn som är födda året efter henne även om de bara är några månader yngre.

• Kina79

Min syster började skolan när vi bodde i Tyskland. Då var hon 6 år. Hon fortsatte sedan i svensk skola och har alltid varit ett år yngre. Det har aldrig påverkar henne negativt. Enligt både vad hon själv säger och vad mina föräldrar säger.

Mina barn kommer också att vara ett år yngre än sina klasskompisar när vi flyttar hem till Sverige igen. Min 9 åring går i 4an och min 7åring i 2an.

• AnnaSthlm
    caliningrad skrev 2013-09-23 23:14:42 följande:
    Hon kommer att ha tråkigt oavsett... det kommer att gå extremt långsamt för henne enligt det du beskriver...

Du anar inte hur låg nivån är i Sverige. 3-4 år efter många länder ligger det.

Titta på nationellaprov i matte i 3 an eller matteböcker i 5 an... Katastrof.

Så det spelar ingen roll... skulle nästan säga att hon skulle ha mindre tråkigt i flumklassen, där ska hon ha mer frihet för att göra vad hon vill + leka.

Sen i ettan kommer hon att behöva stå ut med alla analfabeter som tragglar med bokstäverna... 

Lycka till. Sverige är ett land gjort för barn med svårigheter av alla möjliga slags. inte för smarta och lugna barn tyvärr. 

Jag kan inte heller begripa att det finns normalbegåvade sjuåringar som inte kan läsa när de börjar skolan. Alla 3-4 åriga ungar jag varit barnvakt åt i princip tvingade mig att lära dem läsa skyltar, sagoböcker och även tvättlappar. Men det hänger givetvis på föräldrarna.

TS, be dotterns bästis visa böcker hon har och berätta mer om vad de gör i skolan, din dotter kan säkert börja ett år tidigare med bra resultat!
  • Linastrumpan

Tack för svar. Ja min 4åring gör alla uppgifter med lätthet som min 7åring tar med hem så jag undrar ju lite hur det kommer att gå för henne om hon börjar förskoleklass om 2år...... Men det verkar ju som att det kan funka att vara 1år yngre.

• caliningrad
    AnnaSthlm skrev 2013-09-24 08:39:24 följande:

Jag kan inte heller begripa att det finns normalbegåvade sjuåringar som inte kan läsa när de börjar skolan. Alla 3-4 åriga ungar jag varit barnvakt åt i princip tvingade mig att lära dem läsa skyltar, sagoböcker och även tvättlappar. Men det hänger givetvis på föräldrarna.
    TS, be dotterns bästis visa böcker hon har och berätta mer om vad de gör i skolan, din dotter kan säkert börja ett år tidigare med bra resultat!
    Tack, AnnaSthlm. Alla var mot mig när jag började delta aktivt i FL men jag ser att många delar mina åsikter egentligen. 

• caliningrad
    Linastrumpan skrev 2013-09-24 11:41:46 följande:
    Tack för svar. Ja min 4åring gör alla uppgifter med lätthet som min 7åring tar med hem så jag undrar ju lite hur det kommer att gå för henne om hon börjar förskoleklass om 2år...... Men det verkar ju som att det kan funka att vara 1år yngre.
    klart det kan funka. Jag var 2 år yngre i ett land där de flesta gick om minst 1 gng, alltså 3 år yngre. Inga problem alls.

Men som sagt, problemet är väl att din dotter ligger minst 4-5 år före (utan överdrift), inte bara 1 år.

Så LYCKA TILL!!!1 
Svar på tråden Någon som har barn som börjat skolan ett år tidigare? Hur fungerade det när de blev tomåringar?