Någon som har barn som börjat skolan ett år tidigare? Hur fungerade det när de blev tomåringar?
Har en tjej som fyller 5år i januari. Hon är en smart liten tjej. Hon lärde sig läsa på egen hand när hon var 3.5 år, kan nu läsa flytande mer eller mindre. Hon är en fena på att stava och väldigt duktig på att räkna. Hon har en storasyster som går i ettan och min lilla tjej är på många sätt bättre än sin storasyster, vilket såklart inte är så roligt för den stora. På förskolan glömmer de bort att hon faktiskt bara är 4år då hon kunskapsmässigt ligger så långt före. De har pratar med mig att de tycker hon ska börja skolan nästa höst dvs ett år tidigare. Jag är lite emot det då jag anser att barn ska få vara barn så långe som möjligt och hon trivs verkligen på sin förskola. Samtidigt så leker hon oftast med barnen som är äldre än henne och hennes bästa kompis började skolan nu. Tycker det är svårt att veta hur man ska tänka. När de är små är det säkert inget problem att vara ett år yngre men hur blir det i skolan sen när man blir äldre? När kompisarna får gå på bio men man själv är för liten tex? Skulle gärna vilja veta av de som har lite äldre barn som börjat tidigare. Fanns det några nackdelar med att göra det?