• Yosa

Hur gör ni med katten när ni reser bort (en vecka)?

Hur gör ni med katten när ni reser bort (en vecka som exempel)?

Katthem? Bor katten hos någon annan? Bor någon vän/släktning hos er med er katt? har ni kattvakt som besöker katten x antal gånger per dag?

Berätta gärna hur ni gör?     

• Svar på tråden Hur gör ni med katten när ni reser bort (en vecka)?
  • mice

På katthemmet jag jobbade hos så rekommenderade de matning, kel och sällskap morgon och kväll (t.ex.) i max en vecka. Är det längre är det bättre att de får bo hos någon eller har någon där.

• sommar2001

Frågan var hur vi gör, inte hur kattvakten gör.
    Skulle jag be någon annan skulle jag be om samma tjänst, morgon/kväll el 1 gång mitt på dagen om det är väldigt dåligt väder.

Roger ut!

• Kath01
    nemo1 skrev 2013-09-25 12:19:43 följande:
    Då bryter du mot lagen som säger att katter ska ha tillsyn två ggr om dagen.
    hahaha fantastiskt! Jag är kriminell!  Solig
  • Dixie

Min mamma kommer förbi en gång per dag och ger dem mat!

• Dina08

Antingen kommer min mamma hit varje dag, och sover över vissa nätter. Eller så får katten vara hemma hos min mamma.

• Carrosh

Jag ser till att ordna kattvakt. Vill försäkra mig om att jag har kattvakt innan jag beslutar mig för att åka iväg någonstans.

• Cizi

Ska vi åka bort så länge så bor våra kissar hos någon annan. De är väldigt bekväma med både nya platser och nya människor, lägger sig gärna direkt på rygg och spinner och vill bli kliade på magen

Hade vi haft blygare katter hade vi nog fått stanna hemma.

Nu ska vi flytta från de kattvaktande vännerna och om det är väldigt sällan skulle jag kunna tänka mig att ha dem på pensionat (efter ordentliga efterforskningar och besök) någon vecka. Dock följer de gärna med så länge vi inte ska utomlands! 

• chilinöt

Våra katter blir ganska stressade av att byta miljö, så oftast så är det någon granne som tittar till dom morgon och kväll, byter vatten och ger mat samt ser över kattlådorna. Har hittills inte varit borta i mer än en vecka heller, så det har fungerat bra. 

• Rataxes

De brukar få följa med, de har gott om plats bak i bilen, med låda, mat o vatten. En del hotell låter folk ta med sina katter mot ett par hundringar extra per natt, vi är dessutom välkomna att ta med katterna när vi besöker folk.

If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • EnGladPingvin

Våra katter får vara hemma i den miljö de är vana i. Är övertygad om att de mår bäst av det och de har varandra som sällskap. Vi har turen att ha familj som mer än gärna ställer upp på att vara kattvakter. De får tillsyn varje dag och för det mesta bor till och med makens syster med sambo i huset. De bor själva i en liten lägenhet och tycker om att ha en villa för sig själva några dagar. 

Hittills har det alltid löst sig, men jag ångrar ibland att vi inte lärde dem åka bil på ett tidigt stadium och lärde dem vara hemma hos andra. Enda gången de nu lämnar hemmet är när vi ska till veterinären och det är ett fasans liv i bilen hela vägen.   

• Lily silver

Vi ska till zakyntos i år och vi ska vara borta i 1 vecka. vi ska ringa till katthemmet i våran stad. så katten får stanna hos katthemmet 1 vecka sen får du ju såklart tillbaka din katt/katter tillbaka. Altså skickar vi katterna till katthemmet 1 vecka:)

Svar på tråden Hur gör ni med katten när ni reser bort (en vecka)?