• Mellanmjölkens land

Bärjacka eller bärskydd?

Egentligen hade jag tänkt köpa en kombinerad gravid och bärjacka men nu har vädret varit fint så länge att jag kan klara mig ändå genom att låna sambons jacka den korta tid som är kvar tills förlossningen. BF är i mitten av oktober, ca 3v kvar alltså.

Om du fick välja, skulle du ta en bärjacka eller ett bärskydd?

Jag/vi kommer bära i sjal och det gäller främst de första 6 månaderna.

Fördelen med bärskydd är ju att bägge föräldrarna kan använda det vilket inte är ett alternativ när det gäller bärjacka eftersom vi inte har samma storlek. Samtidigt verkar det praktiskt med en jacka samt att den brukar funka även för att bära på ryggen.

Ös på med åsikter!

• Svar på tråden Bärjacka eller bärskydd?
  • skogsvitter

Vi använde aldrig något dylikt utan klarade oss ändå. Är det mycket kallt på hösten/vintern där du bor eller varför ser du behov av bärjacka/bärskydd? Hade vi bott där vi bor idag kanske det hade varit bra att ha när det är som allra kallast, men inte nödvändigt. När de är nyfödda har de ju ändå benen innanför. När de blir större har mina haft overall på sig innanför selen eller sjalen när det varit riktigt kallt (men det var mest sambon som bar andra dottern när hon blev äldre och det var vinter, för hon blev så pass mycket större än äldsta så det blev för klumpigt och tungt för korta mig att bära längre stunder).

• Mellanmjölkens land

Jag har en 2,5åring som gillar att vara ute oavsett väder och sjalen är inte direkt vattentät... Nån typ av skydd mot vädret behövs alltså. Blir det riktigt kallt kan jag låna sambons gamla dunjacka som han ändå inte använder så jag tänker mer på när det är 2 grader och hällregn. Perfekt väder att vara ute och leka i enligt dottern

• skogsvitter
    Mellanmjölkens land skrev 2013-09-24 11:35:52 följande:
    Jag har en 2,5åring som gillar att vara ute oavsett väder och sjalen är inte direkt vattentät... Nån typ av skydd mot vädret behövs alltså. Blir det riktigt kallt kan jag låna sambons gamla dunjacka som han ändå inte använder så jag tänker mer på när det är 2 grader och hällregn. Perfekt väder att vara ute och leka i enligt dottern
    Ah ja då förstår jag mer problemet. Blötväder har jag aldrig behövt oroa mig för (på gott och ont haha) så där jag kan inte hjälpa dig tyvärr. Jag skulle nog personligen föredra en jacka dock!
  • Mellanmjölkens land
    skogsvitter skrev 2013-09-24 11:41:34 följande:
    Ah ja då förstår jag mer problemet. Blötväder har jag aldrig behövt oroa mig för (på gott och ont haha) så där jag kan inte hjälpa dig tyvärr. Jag skulle nog personligen föredra en jacka dock!
    Dottern är född på våren och då kunde jag låna sambons jacka de få gånger när det regnade men vi ändå behövde komma ut. Betydligt enklare med första barnet och sommar
  • Dr Mupp

Jag har båda, föredrar jacka. Mer praktiskt. Bärskyddet är inte tillräckligt varmt i mina ögon utan kräver att bebisen har overall under. Med jacka slipper man overallen och kan ha barnet i innekläder och mössa.

Jag har en bärjacka med lös fleecejacka vilket gör att jackan kunnats användas som regnjacka och vinterjacka. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Flickan och kråkan

Bärjacka. Har använts flitigt. Jag tycker att det är helt värdelöst att ha på barnen tjock overall när man bär - nödvändigt när de ska i och ur mycket för att leka, men inte när de är så små. Fungerar ju när man bär på ryggen med. Enklare än bärskydd helt enkelt.

• Mellanmjölkens land

Dr Mupp: Vilken jacka har du? Är bärskyddet varmt nog för att klara till några enstaka minusgrader om man byter till en dunjacka runt bägge sen?

• Harmagedon

Jag har inte haft någon speciell bärjacka utan en vanlig vinterjacka modell rymlig. Tyckt att det var mkt smidigt. Dottern som bars är född i september och har en storebror som åkte snowracer hela vintern. Så det var mkt utevistelse i den där jackan. När våren kom så köpte jag en skaloverall åt henne istället.

• Dr Mupp
    Mellanmjölkens land skrev 2013-09-24 13:34:00 följande:
    Dr Mupp: Vilken jacka har du? Är bärskyddet varmt nog för att klara till några enstaka minusgrader om man byter till en dunjacka runt bägge sen?
    Susés Kinder. Gammal modell. Köpte den -04 eller -05.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Kronärtskocka

Jag har älskat bärjackan under barnens första år. (Yngsta barnet bars i stort sett på heltid under första året.)  Så praktiskt att bara lirka på mössa och tossor om barnet somnat i sjalen och ge sig ut. ( Bor i Göteborg och har haft stickad bärponcho på höst och vår till viss del, men annars Mam Upgrade. Inte så snygg jacka men praktisk.) När det blir varmt på bussen är det lätt att bara öppna upp och få svalka. Vill du bära som komplement har du bara bärdon och jackans panel med under vagnen och sedan är det lätt att bära barnet utan att behöva sätta på mer kläder. Har du en vanlig större jacka som funkar att bära under är det ett billigare alternativ, även om bärjackan har fördelar med att skydda mer i nacken på barnet.

• Mellanmjölkens land

De flesta verkar hålla på jacka. Står de jackor ni har emot vatten någorlunda bra? Det är vad som oroat mig när jag letat.

Jag har som sagt en 2,5åring vars åsikt om perfekt väder är allt som resulterar i vattenpölar Att tvinga in henne efter 30 min eftersom det börjar regna genom min jacka är ett bra recept på en sur tjej som försöker riva huset. Med det i åtanke har jag prioriterat vattenpelare även på mina kläder men det verkar definitivt svårare att få till det om man ska bära barn samtidigt (inte för att det är lätt eller billigt att hitta vuxenkläder med minst 10 000 i vattenpelare)

• Flickan och kråkan
    Mellanmjölkens land skrev 2013-09-24 22:47:17 följande:
    De flesta verkar hålla på jacka. Står de jackor ni har emot vatten någorlunda bra? Det är vad som oroat mig när jag letat.

Jag har som sagt en 2,5åring vars åsikt om perfekt väder är allt som resulterar i vattenpölar Att tvinga in henne efter 30 min eftersom det börjar regna genom min jacka är ett bra recept på en sur tjej som försöker riva huset. Med det i åtanke har jag prioriterat vattenpelare även på mina kläder men det verkar definitivt svårare att få till det om man ska bära barn samtidigt (inte för att det är lätt eller billigt att hitta vuxenkläder med minst 10 000 i vattenpelare)
    Regnponcho? Finns ju också för bärare. 
  • Flickan och kråkan
    Bubblan77 skrev 2013-09-25 21:25:28 följande:
    Bärjacka låter ju supersmidigt. Var hittar man en sån?
    Googla på bärjacka. Många av butikerna som säljer sjalar har bärjackor, men jag såg att det på många håll var "out of stock". Jag importerade min Suse´s kinder.
  • Mellanmjölkens land
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-25 22:07:37 följande:
    Regnponcho? Finns ju också för bärare. 
    Jag har alltid hatat alla typer av regnponchos så om jag kan undvika en sån är jag rätt glad men i värsta fall har jag väl inget val
  • Flickan och kråkan
    Mellanmjölkens land skrev 2013-09-26 09:01:06 följande:
    Jag har alltid hatat alla typer av regnponchos så om jag kan undvika en sån är jag rätt glad men i värsta fall har jag väl inget val
    Jag vet att min Suse´s höll ok mot väta, men några 10000 i vattenpelare var det inte. Var det hällregn så hade jag alltid paraply också. Kommer tyvärr inte ihåg.....var 3-4 år sedan jag använde den sist och har inte börjat använda den igen. Vattenavvisande skulle jag gissa på att materialet är. Men som sagt vet faktiskt inte. Du kan ju alltid maila tillverkaren om du vill veta mer exakt. Har du kollat på sjalbarn? Där borde det finnas någon som vet om det finns någon bärjacka med hög vattenpelare. Jag skulle gärna ha regnponchon men jag är väldigt liten. Har svårt att tro att en modell av typen "fits all sizes" passar  mig utan att jag drunknar i den .
Svar på tråden Bärjacka eller bärskydd?