• Oroligruvare

Kan embryot ha runnit ut?

Hej! Igår gjorde jag ett ET och fick ett underbart litet embryo i livmodern. Två timmar efteråt, när jag kom hem, fick jag en superstor flytning ... Vattenliknande med vita klumpar (det kändes som jag kissade på mig). Var det min kropp som stötte bort embryot redan efter två timmar? Var det kanske vätskan från återföringen som rann ut och i sådana fall ... Kan embryot ha följt med ut? Någon som vet eller har upplevt ngt liknande?

• Svar på tråden Kan embryot ha runnit ut?
  • TrueMeaning

Jag minns att jag frågade min läkare om jag fick gå på toa efteråt, var ju tvungen att vara kissnödig under ET. Det var ingen fara sa han, man kan inte kissa ut embryot. 

Tar du några vagiatorer? Det kan vara därifrån som du fått flytningen. Jag tror absolut inte att din kropp redan stött bort embryot. 

Smurfen beräknas titta ut 29/10 -13
  • Jag är bara jag

Ingen risk ö.h.t! Glad Livmodern är ingen tom hålighet utan man får tänka sig den som en treskiktad pannkaka där sidorna ligger ihop. Embryot placeras så det ligger liksom mellan lagren-som ett sockerkorn i en pannkakstårta typ! Finns absolut ingen risk att embryot ramlar ut.

• Oroligruvare123

Oh, tack för snabba svar! Det lugnade mig!

Ja, jag har också hört att embryot ska stanna kvar i livmodern men jag blev så osäker efter den rikliga flytningen som kom efter ET.  Vad kan vätskan i så fall ha varit för något - för det var definitivt inte en normal flytning. Jo, jag tar vagiatorer (Lutinus) men de flytningar jag får av dem är inte tunna som vatten - det var så den första flytningen såg ut. 

På någon sida på nätet läste jag att vätskan som ägget "ligger" i när den förs in i livmodern kan komma ut efter ett tag men stämmer det? Är det ngt ni har hört talas om - och i sådana fall - hur kan man vara säker på att ägget inte följer med ut?Jag ringde kliniken (två gånger) men fick inte svar på just den frågan ... vilket kändes lite otryggt.

Ni får ursäkta om jag inte låter rationell - man är ju inte det i sådana här lägen. Vanligtvis är jag en vettig människa - jag lovar. Tack för ert tålamod.  

• TrueMeaning

Jag fick aldrig någon sådan flytning efter ET men det är inte mkt vätska som ägget ligger i. En del av det kan säkert ha varit vätskan samt resten "vanlig" flytning.

Jag förstår din oro men tror inte du behöver tänka mer på det :) försök njuta av ruvartiden, för snart kanske alla krämpor som en graviditet för med sig kommer ;)

• Oroligruvare123

Jag ska försöka tänka positivt (bokstavligt talat) Tack!!

Jag tycker bara att det är så konstigt för OM det är möjligt för vätskan att åka ut igen så borde man väl ha hört talas om det, eller? 

• TrueMeaning
    Oroligruvare123 skrev 2013-09-24 22:03:26 följande:

Jag ska försöka tänka positivt (bokstavligt talat) smile1.gif Tack!!

Jag tycker bara att det är så konstigt för OM det är möjligt för vätskan att åka ut igen så borde man väl ha hört talas om det, eller? 

Absolut, det borde vara något läkarna informerar om :)

Lycka till med ruvningen!
  • Mikki

Om man har en vätskefylld äggledare sk säcktuba/hydrosalpinx kan den tömma sig i livmodern och då kan man få en sån flytning du pratar om. Men en sådan borde läkaren ha sett på VUL. Vissa får det av den kraftiga stimuleringen som ivf innebär, andra orsaker är infektion och endometriossammanväxningar.

• Pampim
    Mikki skrev 2013-10-01 18:10:45 följande:

Om man har en vätskefylld äggledare sk säcktuba/hydrosalpinx kan den tömma sig i livmodern och då kan man få en sån flytning du pratar om. Men en sådan borde läkaren ha sett på VUL. Vissa får det av den kraftiga stimuleringen som ivf innebär, andra orsaker är infektion och endometriossammanväxningar.

Förlåt trådkap ts,

Det du säger, är det samma som att gul(e?)-kroppen-säcken blir cystisk? Jag har utretts för misstänkt kombo av livmodergraviditet och ex. Det visade sig efter avancerat ul att det misstänkta ex:et var en sån gul-grej som normalt finns t v9-10 och förser med hormoner, att den hade gone banans och vuxit. Ingen sa nåt om att den kan tömma sig, tänkte om jag bör vara beredd på nåt. :)
  • Mikki

Nej! Det har inget med gulekroppen att göra, utan att själva äggledaren, röret får nåt slags stopp i den yttre änden vid äggstocken och fylls med vätska. Denna vätska är inte bra för embryot och kan göra det svårt för den att fästa.

• Pampim
    Mikki skrev 2013-10-01 18:23:15 följande:

Nej! Det har inget med gulekroppen att göra, utan att själva äggledaren, röret får nåt slags stopp i den yttre änden vid äggstocken och fylls med vätska. Denna vätska är inte bra för embryot och kan göra det svårt för den att fästa.

Aha, stort tack! Nu ska jag komma ihåg att det hette gulekropp, maken o jag pratade just om vad sjutton det hette! Vad det händer mkt man inte har en susning om alltså.. Vilket mirakel.
  • Bambi2

Hej. T.S. Jag tänkte exakt samma sak efter min ET i onsdags... fick också en flytning mkt kort efter och blev dessutom lite inkontinent. 5 min efter ET gick jag på toa och då damp det ner en melerad klump från muffen ;) och förvisso är det väl ingen fara med flytningar i sig men om det kan rinna ut annat ur livmodern, undrar jag ifall inte embryot borde kunna rinna med. Försöker intensivt att intala mig att embryot är som ett sockerkorn mellan tjocka, trånga väggar.. och att jag inte har giftig vätska i äggledarna. Jag har inte brytt mig om att fråga kliniken för de skulle såklart aldrig erkänna att något sådant skulle kunna hända - och hur skulle man kunna bevisa det? Svar 13 nov..

Svar på tråden Kan embryot ha runnit ut?