• Erfdgt

Föräldrar i norr, vad väljer ni för vinterkläder?

Ja, föräldrar i norra delen av landet (vi bor själva i Västerbotten) vad väljer ni för vinterkläder till era barn? Nu tänker jag främst barn som är 6-7-8år gamla. Något speciellt märke och varför isåfall? Vad är ni mest och minst nöjd med?

Vi har vinterskor från Powerboots, med urtagbar innersko, och dom är toppenbra! Vantar köper vi alltid från Snowpeople och dom är både billiga och riktigt varma och bra. Däremot har vi svårt att hitta bra kläder till kroppen. På skola/fritids vill man ju att det ska vara ganska enkelt att ta på och att barnet inte ska behöva en hel massa lager, då hinner dom inte ut på rasten :P Men samtidigt vill man ju absolut inte att dom ska frysa!

• Svar på tråden Föräldrar i norr, vad väljer ni för vinterkläder?
  • Erfdgt

Tack för svar :)

Vi har fortfarande inte bestämt oss angående vinterkläder. Jag tycker det är jättesvårt. Det enda vi vet, är att det blir en overall. Vilken? Ingen aning. Reima blir det dock inte, då vi haft det tidigare och varit så besvikna.

Hon har underställ i alla möjliga färger och mönster, men på skolan - nej. Hon vill ha likadana tröjor och jeans osv som dom andra tjejerna i klassen. Hemma går det bra. Hon blir som sagt också väldigt varm inomhus i underställ och på rasterna måste hon ändå klä på sig både fleecekläder och ytterkläder.

Men det är toppen med alla tips och kommentarer! :D

• Scruffy

Nu bor jag inte i norr utan i mellan Sverige. Sedan barnen var två så har vi använt Reima och jag var alltid nöjd med overallerna. När dottern var 6 fick hon två delat också Reima. Det som jag reagerar på var allt dem tvådelade inte verkar vara lika slitstarka. Tyget känns helt annorlunda. Det blev mer eller mindre hål i rumpan efter atthon åkt på den några gånger i backen. Hon hade även ett två delat Reima ställ förra året inköpt som nytt. Hos oss kom vintern tidigt men i mitten på januari så började hennes byxor gå sönder. Hon hade fastnat i något och slet upp en flik. Dessutom började det gå hål på flera ställen. Då blev jag så arg så jag skrev till Reima och reklammerade byxorna. Aldrig mera Reima för oss, dem har dessutom inget andrahandsvärde heller. I år kommer båda mina barn 7 och 8 att ha tvådelat från Gneis.

• Indianica
    Scruffy skrev 2013-10-02 12:05:41 följande:
    Nu bor jag inte i norr utan i mellan Sverige. Sedan barnen var två så har vi använt Reima och jag var alltid nöjd med overallerna. När dottern var 6 fick hon två delat också Reima. Det som jag reagerar på var allt dem tvådelade inte verkar vara lika slitstarka. Tyget känns helt annorlunda. Det blev mer eller mindre hål i rumpan efter atthon åkt på den några gånger i backen. Hon hade även ett två delat Reima ställ förra året inköpt som nytt. Hos oss kom vintern tidigt men i mitten på januari så började hennes byxor gå sönder. Hon hade fastnat i något och slet upp en flik. Dessutom började det gå hål på flera ställen. Då blev jag så arg så jag skrev till Reima och reklammerade byxorna. Aldrig mera Reima för oss, dem har dessutom inget andrahandsvärde heller. I år kommer båda mina barn 7 och 8 att ha tvådelat från Gneis.
    Jag håller delvis med dig, men har tyckt att vinterbyxorna är så smidiga i tyg och modell, dock har mina barn aldrig åkt direkt på rumpan ned för backar så det problemet har vi aldrig haft, däremot har de åkt på knäna, så knäna blev fort ruggiga och nätta, men höll då i en säsong. Jag tycker jackorna är väldigt bra, min dotters skaljacka ser som ny ut efter ett halvår, fattar inte att de inte har bättre andrahandsvärde, men det struntar jag i för jag älskar deras färger och mönster. Sorry för lite OT om Reima nu TS Glad
  • Indianica
    Erfdgt skrev 2013-10-01 22:51:34 följande:
    Tack för svar :)

Vi har fortfarande inte bestämt oss angående vinterkläder. Jag tycker det är jättesvårt. Det enda vi vet, är att det blir en overall. Vilken? Ingen aning. Reima blir det dock inte, då vi haft det tidigare och varit så besvikna.

Hon har underställ i alla möjliga färger och mönster, men på skolan - nej. Hon vill ha likadana tröjor och jeans osv som dom andra tjejerna i klassen. Hemma går det bra. Hon blir som sagt också väldigt varm inomhus i underställ och på rasterna måste hon ändå klä på sig både fleecekläder och ytterkläder.

Men det är toppen med alla tips och kommentarer! :D
    Jag tror jag skulle satsat på Polarn o. Pyret. De verkar ha lite tjockare vinterplagg tycker jag, iaf är deras täckbyxor tjocka och varma och de ser helt nya ut efter en vinter. Reimas overaller bygger mer på principen med lager under för de frusna och en tunn overall som är smidig för övriga och det blir lite tokigt för de som är frusna och vill slippa klä på sig massor.
  • Indianica
    Kraftverk skrev 2013-09-30 10:17:57 följande:
    När vår dotter var mindre, men ändå stor nog att tycka att det var viktigt vad hon hade på sig inomhus, körde vi nästan alltid med ullunderställ plus kjol. En smidig kjol som inte knölade sig så mycket i overallen (lite knölande tyckte hon att det var värt, för hon älskade kjol), alternativt en klänning som funkade att ha över.

Alla blev (lagom) nöjda, och hon höll sig varm. Numera finns det ju ett fantastiskt utbud av ullunderställ, inte bara enfärgade eller murriga, så kanske kan ni angripa problemet lite så också? Hade hon inte underställ så hade hon åtminstone ett linne eller t-shirt i merinoull under sin vanliga tröja - det syns ju inte ens - och strumpor och undervantar i ull. 
    Låter som vår dotter. Nu kör hon nästan uteslutande med Pierre Roberts rosa, turkos och lilarandiga ullunderställ och så ovanpå det har hon en jeanshängselbyxa eller puffiga jeansshorts, det tycker hon är jättefräsigt Glad Men vissa barn är ju känsligare än andra och det är kanske viktigare att se exakt likadan ut som de andra tjejerna...
  • cosinus

Vi kör kuomaskor, reimaluva (ok tjejen som börjat trean nu kanske inte vill ha den i år också, vi får se), hestras ullvantar och gneiskläder.

Barnen har yllekläder mormor har stickat som de tar på om det är riktigt kallt ute eller någon lurvfleece att ha under overall/tvådelat.

Reima har vi kört när de varit pyttesmå men sen slits de för mycket.

• Erfdgt
    Indianica skrev 2013-10-03 09:12:38 följande:
    Jag tror jag skulle satsat på Polarn o. Pyret. De verkar ha lite tjockare vinterplagg tycker jag, iaf är deras täckbyxor tjocka och varma och de ser helt nya ut efter en vinter. Reimas overaller bygger mer på principen med lager under för de frusna och en tunn overall som är smidig för övriga och det blir lite tokigt för de som är frusna och vill slippa klä på sig massor.
    Ja, vi får se vad det blir. Jag är lite allmänt anti polarn, då jag sedan tidigare inte haft någon bra erfarenhet, vi har ingen butik här så jag kan inte klämma och känna på kläderna och för att jag tycker att dom ofta är allmänt ganska fula och tråkiga :P Men, ytterkläder är ju aldrig speciellt roliga, så ska iaf kika in utbudet där :)
  • gbgumman

Bor inte heller i norr men vi är en frusen fam. För oss blir det enbart isbjörn eller dunkläder. Känner inte att det är ett svårt val. Skor tycker jag är jobbigare då.

• Erfdgt

Hade jag haft 2000kr över att bränna på en overall, så hade jag nog vågat pröva mig på isbjörn. Nu är dock inte läget sådant, så får leta något lite mer prisvärt :) Verkar dock som att många är nöjda med dom :)

• Viktorsmamma

jacka och byxor från POP  och en Molooverall. Molon kommer bli använd mest skulle jag tro. popsetet är beg. och köpt som extra främst.

till kommer han ha Vikingskor, varma och bra som han även hade förra vintern.

mössa och vantar från POP och Molo. även ett par didriksson som är pågränsen till försmå nu men kommer användas sålänge de passar    

ull underställ från Name IT finns i garderoben med och en tjockare fleece från POP.  

• cloudberry79

Sonen är sex år och går i förskoleklass. Han har en Pop-overall (begagnad), en fleecefodrad mössa, vantar från Tornedalen textil (varmast!), innervantar i ull för -30-dagarna, skor från Kamik (med urtagbar innersko), extraskor Kuoma och ett set med jacka och täckbyxor från Reima. Vi har flera par ullunderställ när det blir riktigt kallt, att ha under vanliga kläderna i skolan. Vi har även ett fleeceställ från sportaffären, ett sånt lite tunnare, med hög krage. Ska ännu leta upp hans bacalava, men jag vet inte om han vill ha den i år. Kanske köper en fuskpolokrage eller en sån där tub i ull.

(M)amma till V -07 och E -12
Svar på tråden Föräldrar i norr, vad väljer ni för vinterkläder?