• Alexi

Tips på bra ljuddämpare/hörselproppar för fyraåring?

Min dotter, fem år om några månader, har alltid varit känslig för höga ljud, alltifrån dammsugare till hög musik, tyckte det var jättejobbigt när alla sjunger på födelsedagar och liknande. Men nu har det skapat lite problem på förskolan då hon på sistone inte deltagit i sångsamlingen som hon annars alltid älskat, utan vill bara sitta tyst med en fröken. Hon säger själv att det är för högt ljud (sångpedagogen spelar gitarr, så så himla högt ljud är det ju inte fråga om). Eftersom det här inte varit ett problem tidigare just i de sammanhangen och hon inte störs av ljudnivån i övrigt på förskolan (enligt fröken) så funderade vi på om några enkla hörselproppar eller så kunde hjälpa en period som bara dämpar ljudet men inte tar bort det helt.

Finns det något sådant för barn?

• Svar på tråden Tips på bra ljuddämpare/hörselproppar för fyraåring?
  • pigglet

Vi använder peltor kids. Jag tycker de funkar bra. Men det är ju hörselkåpor, du kanske menar diskretare proppar? Ska man skaffa sådana så tror jag det är bäst att satsa på sådana de gjuter i örat. Men de är rätt dyra och jag tror man måste byta ofta eftersom barn växer? 

• Alexi
    pigglet skrev 2013-09-24 20:28:38 följande:
    Vi använder peltor kids. Jag tycker de funkar bra. Men det är ju hörselkåpor, du kanske menar diskretare proppar? Ska man skaffa sådana så tror jag det är bäst att satsa på sådana de gjuter i örat. Men de är rätt dyra och jag tror man måste byta ofta eftersom barn växer? 
    Ja jag vill inte ha hörselkåpor, det skulle ju se väldigt konstigt ut på en sångsamling på förskolan... Och något dyrt är jag inte beredd att satsa på, eftersom vi vill testa om det här skulle göra skillnad för henne.
  • Malin L

Jag tycker ni borde ta kontakt med öronläkare för att utreda varför hon är så ljudkänslig. 
    Annars om du googlar på öronproppar barn så får du en del tips. 

• Alexi
    Malin L skrev 2013-09-24 20:45:02 följande:
    Jag tycker ni borde ta kontakt med öronläkare för att utreda varför hon är så ljudkänslig. 
    Annars om du googlar på öronproppar barn så får du en del tips. 
    Fast hon har gjort hörseltest på sjukhus som tvååring eftersom hon var väldigt sen med talet, helt utan anmärkning. Jag är också väldigt ljudkänslig, avskyr höga ljud, skarpa ljud osv, får ont i hela kroppen av glas som krossas, porslin som repas, höga barnskrik eller väldigt hög musik. så det behöver väl inte vara något fel för att man är det?
  • Malin L
    Alexi skrev 2013-09-24 20:50:10 följande:
    Fast hon har gjort hörseltest på sjukhus som tvååring eftersom hon var väldigt sen med talet, helt utan anmärkning. Jag är också väldigt ljudkänslig, avskyr höga ljud, skarpa ljud osv, får ont i hela kroppen av glas som krossas, porslin som repas, höga barnskrik eller väldigt hög musik. så det behöver väl inte vara något fel för att man är det?
    Fast även om hörseln är normal kan man ju ha andra hörselproblem, till exempel ljudkänslighet. 
    Det är ovanligt att barn är så ljudkänsliga och därför bör man kolla upp det.
    Är man ljudkänslig (som vuxen) rekommenderas att man inte använder hörselskydd hela tiden då det oftast förvärrar saken.  
  • Alexi
    Malin L skrev 2013-09-24 22:00:53 följande:
    Fast även om hörseln är normal kan man ju ha andra hörselproblem, till exempel ljudkänslighet. 
    Det är ovanligt att barn är så ljudkänsliga och därför bör man kolla upp det.
    Är man ljudkänslig (som vuxen) rekommenderas att man inte använder hörselskydd hela tiden då det oftast förvärrar saken.  
    Finns det alltså ett hörselproblem som heter ljudkänslighet?

Grejen är att jag tycker att vore hon ljudkänslig konsekvent borde hon ju ha lika svårt för tex en stimmig och stojig lekmiljö eller sånt? Jag tror på något sätt att hon hakat upp sig lite på vissa saker, som sång på specifika sätt och tillfällen, dvs att det är mer psykiskt just detta, även om hon sen allmänt tycker det är obehagligt med höga ljud.
  • kossamu

Har du kollat Apoteket? Har ett barn som inte gillar något ljud alls när han ska sova. Han använder bara vanliga öronproppar. Finns i olika storlekar.

• Alexi
    kossamu skrev 2013-09-25 09:17:46 följande:
    Har du kollat Apoteket? Har ett barn som inte gillar något ljud alls när han ska sova. Han använder bara vanliga öronproppar. Finns i olika storlekar.
    Klarar en 4-5-åring att stoppa in såna alltså?
  • Malin L

Ja det finns det fast den medicinska termen är hyperakusis.
    Det är ju bara du som känner ditt barn och vet hur hon reagerar. Det kan ju vara så att just musik och dom rena toner som musik genererar är jobbigt för henne även om "vanligt" buller inte gör det för att det inte är så högfrekvent.

• kossamu
    Alexi skrev 2013-09-25 09:20:35 följande:
    Klarar en 4-5-åring att stoppa in såna alltså?
    Finns andra än dom klassiska också. Apoteket har en del att välja mellan. Min pojke använde inte när han va fem men motoriskt tror jag nog han hade klarat det med lite övning. Nu drar han liksom örat utåt för att få in dom.
  • Alexi

Nu har vi köpt sådana som är för musik/simning på apoteket, spännande att testa.

• Alexi

Funkade oväntat bra, hon hade använt dem på sångstunden och varit mycket mer aktiv än tidigare gånger. Om det sen är en psykologisk faktor eller något verkligt hörselproblem återstår ju att se.

• kossamu
    Alexi skrev 2013-10-02 19:48:48 följande:

Funkade oväntat bra, hon hade använt dem på sångstunden och varit mycket mer aktiv än tidigare gånger. Om det sen är en psykologisk faktor eller något verkligt hörselproblem återstår ju att se.

Låter ju toppen :)
Svar på tråden Tips på bra ljuddämpare/hörselproppar för fyraåring?