• Anonym (:-S)

hur går en rättegång till? måste barnet vara med?

Soc har gjort en polisanmälan då de misstänker att barnet far illa hos pappan. Vi är skilda. Barnen har blivit hörda. De blev tagna från skolan utan min eller pappans vetskap. Vi får inte veta något av vad barnensagt givetvis. Men i breven från tingsrättn står det att både jag och barnets pappa är "motparter". Men det står inget om att jag skulle vara misstänkt för något. Kan jag vara det ändå eller blir alltid båda vårdnadshavarna motparter? När och om det blir en rättegång, måste barnen vittna där i salen eller räcker videoförhören?

• Svar på tråden hur går en rättegång till? måste barnet vara med?

Ingen som vet?

aaahhhhh. Jag är motpart för att jag ska kunna överklaga beslut om barnens tilldelade advokat. Om jag inte anser att hon är bra eller liknande.

• Anonym (Z)

Hr barnet en advokat då och vem betalar den då? På vilket sätt far barnen illa hos pappan och varför har soc gjort en polisanmälan? Låter knappt troligt för mig soc brukar inte jobba så nämnlogen

• Anonym (jurist)

Menar du att Socialtjänsten är käranden och du och pappan är svaranden? Om så är fallet så misstänker de er båda.

Anonym (jurist) skrev 2013-09-24 19:55:48 följande:
    Menar du att Socialtjänsten är käranden och du och pappan är svaranden? Om så är fallet så misstänker de er båda.

Brevet från tingsrätten var om barnets utvalda advokat. Pappan är misstänkt för grov fridskränkning står det.

• plastkotte

Det låter väl lite konstigt att även du blir ifråntagen barnet om dom misstänker att det endast är hos pappan barnet far illa? Låter som att även du är misstänkt för något isåfall.. Annars hade väl barnet placerats hos dig?

Anonym (Z) skrev 2013-09-24 19:53:00 följande:
    Hr barnet en advokat då och vem betalar den då? På vilket sätt far barnen illa hos pappan och varför har soc gjort en polisanmälan? Låter knappt troligt för mig soc brukar inte jobba så nämnlogen
    Barnet har under flera år berättat att pappan sagt saker som inte är ok. Han ska även ha slagit barnet upprepade gånger. Jag har själv sett blåmärken och själv gjort en polisanmälan för några år sedan. Pga att dagis gjort en orosanmälan till soc har vi föräldrar varit under utredning. Där har även barnet själv berättat om pappans behandling vilket slutligen ledde till en polisanmälan.
  • Anonym (jurist)
    Anonym (:-S) skrev 2013-09-24 20:00:47 följande:

Brevet från tingsrätten var om barnets utvalda advokat. Pappan är misstänkt för grov fridskränkning står det.

Ditt namn står inte med under kallelsen, som motpart?

Är barnet hemma hos dig eller under LVU?
    plastkotte skrev 2013-09-24 20:01:46 följande:
    Det låter väl lite konstigt att även du blir ifråntagen barnet om dom misstänker att det endast är hos pappan barnet far illa? Låter som att även du är misstänkt för något isåfall.. Annars hade väl barnet placerats hos dig?

Inte ifråntaget. De tog barnet ifrån skolan utan min eller pappans vetskap. Jag fick veta efter förhöret och hämtade henom. Nu har soc sagt att det är bäst att barnet bor hos mig tills vidare.
    Anonym (jurist) skrev 2013-09-24 20:05:15 följande:
    Ditt namn står inte med under kallelsen, som motpart?

Är barnet hemma hos dig eller under LVU?

Jo. Både jag och pappan står under "motpart" i advokatfrågan. Men i texten nedan står det att pappan är misstänkt för grov fridskränkning. Barnet är hos mig tills vi vet mer. Nu går vi i "krisgrupp" och senare är det tänkt att vi ska göra en "säkerhetsplan"  via soc innan pappan blandas in (vad det nu menas?)

Måste barnet vara med vid en ev rättegång? Jag tänker på barnet, barnet älskar sin far så mycket. Han är en stor auktoritet i barnets liv. Mitt mål och önskan i denna soppa är att hitta en väg där barnet har en möjlighet att få ut det bästa av sin far utan att riskera att bli illa behandlad.

Alltså, jag vill inte att barnet skas behöva känna mer skuld än de h*n redan gör

• Anonym (24)

antar att dina barn inte är så stora så nej jag skulle inte tagit med dom till en rättegång bara för att. Ska dom förhöras så skulle jag vilja att dom förhördes på video i ett annat rum. Men det pappan och alla andra säger ska dom skonas ifrån.

prata med advokaten, borde väl räcka om dom lämnar sina svar på video och du är i salen. 

• Kjell2

Under förhöret tillsätts en tillfällig vårdnadshavare. Alltså blir du och pappan motparter i just det beslutet, att frånta er vårdnaden under kort tid. Det görs vanligtvis då man inte till 100% vet vilka som kan vara inblandande till en början med. När det efter förhör blivit mer klarhet i vad som hänt verkar man nu valt att gå vidare med en brottsundersökning mot pappan.

Om barnen inte är stora, ca tonåringar, behöver de inte vara med under rättegången. Videoförhören räcker.

Svar på tråden hur går en rättegång till? måste barnet vara med?