• Anonym (Rättvist!)

Hon har allt barnbidrag - vi delar på kläder aktiviteter osv

Hej! Skild sen ett drygt år. Vi har två barn 6 och 8, varannan vecka. Vi har gemensamma ytterkläder och skor! Men uppsättningar kläder på respektive ställe. När det nu är dags att köpa vinterkläder/skor vilken kommer gå på x tusen börjar jag tänka. Är detta rätt? Hon har barnbidraget på ca 27000 kr/år och betalar barnförsäkringarna och fritidsavgiftera för ca 12000 kr/år. Som jag ser det finns det 15000 kr/år att köpa kläder och betala aktiviteter för. Skulle det gå på 22000 kr/år betalar jag gärna mer av de överskjutande 7000 kronorna, IOM att jag tjänar mer , men det känns inte rätt att jag skall betala hälften av allt när hon har hela barnbidraget. Vad säger ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 19:27
    Tack för svar!
    IOM att barnen är skrivna hos henne beräknas fritidsavgifterna på hennes inkomst. Det blir rätt nära 10 000kr/år. BarnFörsäkring ca 2500kr/år.
    Alltså ca 14 000kr/år kvar till kläder, aktiviteter osv.
    Jag betalar gärna för att barnen skall ha det bra, men inte subventionera mitt ex liv med motsvarande en utlandsresa varje år.

• Svar på tråden Hon har allt barnbidrag - vi delar på kläder aktiviteter osv
  • Anonym (Rättvist!)
    Anonym (mamma) skrev 2013-09-29 17:17:55 följande:
    Herregud. Bråka om småpengar Nej man får inte allt genom bidrag här i livet, Barn kostar MER än barnbidraget så sluta gaffla Trodde du att du skulle slippa lägga ut en enda spänn på ungen/ungarna för att ni får bb? haha

Ursäkta men vad är det för himla korkad kommentar, Läs tråden och försök förstå vad det handlar om. Jag tycker inte att 10-12000 kr per år är småpengar. Lägger det gärna på mina barn, men ger inte gärna bort det till mitt ex som får vad hon pekar på av sin pappa. Det är sådana som uttrycker sig så okonstruktivt och fåntrattaktigt som gör att Familjelivs forum får dåligt ryckte.
  • Anonym (Rättvist!)
    Tant Gräddelin skrev 2013-09-29 21:12:30 följande:
    Men det blir ju typ 500-600kr per månad/ barn. Det är väl typ ingenting?

Men vad kul för dig att du tycker att 1000-1200 per månad är ingenting! Jag ser det som en resa per år med barnen till Legoland, eller en kortvecka med skidåkning i Sälen. Det gäller att hålla i sär saker och ting här. Alla verkar inte klara det. Alla som tycker att 1000 kr per månad är väl inget kan ju ge det till någon som vill lägga det på att göra kul saker med sina barn.
  • Anonym (Rättvist!)
    SupersurasunkSara skrev 2013-09-29 21:19:07 följande:
    Du behöver ju inte dela på klädkostnaden, det är ett val du gör.

Jag kan ju inte bara sluta. Jag måste få mitt ex att detta inte är ett rättvist upplägg.
  • Tant Gräddelin

Nej, för det täcker varken kläder, fritidsintressen, försäkringar, sparanden, månadspeng, busskort, mobil, samt om vi vill göra ngt ihop på tex helgerna. Så nej, jag tycker inte det.

• SupersurasunkSara
    Anonym (Rättvist!) skrev 2013-09-29 21:30:22 följande:

Jag kan ju inte bara sluta. Jag måste få mitt ex att detta inte är ett rättvist upplägg.
    Varför inte? Smidigast är ju att du säger till att eftersom hon har barnbidraget så får hon stå för kostnaderna för barnen upp till 27 000 kr. Resterande får ni dela på.
  • Tant Gräddelin

Ok, sorry! Om ni nu delar på alla de kostnaderna, och delar på alla klädinköp, så kan jag förstå att du tycker så. Måste ha missat hälften när jag läste tråden.

• Anonym (Rättvist!)
    SupersurasunkSara skrev 2013-09-29 21:35:02 följande:
    Varför inte? Smidigast är ju att du säger till att eftersom hon har barnbidraget så får hon stå för kostnaderna för barnen upp till 27 000 kr. Resterande får ni dela på.

Jo, men det lär kunna bli enklare och smidigare om jag får henne att förstå det, snarare än att bara panga det in her Face! Utmaning!
  • Anonym (olika liv)
    Anonym (Rättvist!) skrev 2013-09-29 21:42:56 följande:

Jo, men det lär kunna bli enklare och smidigare om jag får henne att förstå det, snarare än att bara panga det in her Face! Utmaning!
    - Vi behöver prata om ekonomin. Jag känner inte att det funkar och att fördelningen är ok som det är nu. Har du tid att prata en stund?
    - Ja.
    - Hittills har jag betalat en större del av kostnaderna runt barnen och jag tycker inte det ä rok, jag vill inte fortsätta med det. Jag vill att vi delar jämnt på utgifterna.

Sen får du se vad hon säger.. Om hon drar upp att ni har olika inkomst får du svara för dig.
    - Ja, jag vet att jag tjänar mer men det är massor av separerade/skilda som har olika inkomst, det är ändå rimligt att vi delar på kostnaderna rakt av. Din egen ekonomi lägger jag mig inte i och du har inget att göra med min övriga ekonomi.
    Behöver vi ta in en tredje part i detta eller kan vi lösa det själva?      
  • hymafr
    Anonym (Rättvist!) skrev 2013-09-29 21:27:01 följande:

Men vad kul för dig att du tycker att 1000-1200 per månad är ingenting! Jag ser det som en resa per år med barnen till Legoland, eller en kortvecka med skidåkning i Sälen. Det gäller att hålla i sär saker och ting här. Alla verkar inte klara det. Alla som tycker att 1000 kr per månad är väl inget kan ju ge det till någon som vill lägga det på att göra kul saker med sina barn.

Men det handlar ju inte om 1000 per månad. Det handlar ju om 15000 PER ÅR för TVÅ barn. Sen ska du ju dra ifrån kostnad för kläder och skor.
    En jacka och byxor går lätt på tusen kronor, vinterstövlar 1000 kr, vantar, mössor, gympakläder, gympaskor, sen kommer våren och vårjacka, vårskor, tunnare vantar och mössor, sen sommarkläder och badkläder. Hela året nyinköp av byxor, underkläder, strumpor, t-shirts, långärmade tröjor, finkläder, etc... gånger 2!!!
    Hur mycket tror du blir över? Kanske det går back? Kanske barnens mamma (=morfar) får lägga till pengar? 

Är du inte bara sniken? 
  • Anonym (Rättvist!)
    hymafr skrev 2013-09-30 15:28:21 följande:
    Men det handlar ju inte om 1000 per månad. Det handlar ju om 15000 PER ÅR för TVÅ barn. Sen ska du ju dra ifrån kostnad för kläder och skor. En jacka och byxor går lätt på tusen kronor, vinterstövlar 1000 kr, vantar, mössor, gympakläder, gympaskor, sen kommer våren och vårjacka, vårskor, tunnare vantar och mössor, sen sommarkläder och badkläder. Hela året nyinköp av byxor, underkläder, strumpor, t-shirts, långärmade tröjor, finkläder, etc... gånger 2!!! Hur mycket tror du blir över? Kanske det går back? Kanske barnens mamma (=morfar) får lägga till pengar?  Är du inte bara sniken? 

Nej jag är inte sniken! Vi har (om du läser) dubbla uppsättningar kläder, förutom vinterkläder och skor, samt regn o vindkläder. Det kostar inte 15000 kr/år. Men jag välkomnar en uppföljning på vad allt kostar framöver.
  • mammaV

Hej!

Nu vet inte jag om jag missat något. Din situation känner jag igen. Jag själv skilde mig för ca 3 år sen. Har en dotter som bor varannan vecka hos mig, hon är 5 år.
    När vi skilde oss så var jag student, hade bara bott i Sverige i ca 3 år och hade ingen annan inkomst utom CSN bidraget, därför tyckte han att jag skulle få barnbidraget själv. Jag hade ett helvete liv, hade 3 olika extra jobb, student, barn på heltid och kunde knapp spara ihop pengar för att köpa nya kläder för min dotter.

Nu är jag lantmäteriingenjör i kommunen, har fastinkomst, nygift med en man som tjänar ungefär lika mycket som jag. Men det betyder inte att vi är rika! Vi bor fortfarande i en hyreslägenhet, betalar massa andra utgifter som är inte alls billiga! Men för bara drygt 1 vecka sedan så kom mitt ex och frågade vart alla barnbidraget tog vägen? Han räknade med att jag har sparat ihop 1050krx5år=63000 kr! och vill ha hälften!

Alltså, jag under 3 år köpte alla kläder till barnet alldeles själv, och nu förväntar han sig att jag har 63 tusen kr att dela med han?

Så mitt svar är: kräv halva barnbidraget, och dela på alla kostnader om det går! om inte, då får ni köpa ''dubbla'' kläder för barnen som ni betalar själva. Så slipper ni bråka om det. Och ja, tyvärr så finns det konstiga människor där ute som bara tänker på sig själv!

Svar på tråden Hon har allt barnbidrag - vi delar på kläder aktiviteter osv