MissAdelaide skrev 2013-10-02 21:31:04 följande:
Vad det gäller kub--test är det ju så många faktorer som vägs in när de kommer fram till en risksiffra. Kan nog vara svårt att hitta listor att jämföra eftersom alla har så olika utgångsläge.
Vad jag förstått så räknar de att en nackspalt upp till 3 mm är "normalt" men att det anses väl ännu mer normalt om den ligger runt 2 mm eller under det.
Det är just en sån lista jag vill ha tag i, när man väntar tvillingar kan man ju bara göra nupp testet och då måste ju veta vilka världen som anses normala i jämförelse med i vilken vecka man är. Alla barnmorskor och läkare som utför testet måste ju få sin information någon stans ifrån, frågan är ju bara var?
Flickan och kråkan skrev 2013-10-02 22:09:22 följande:
Det finns väl rätt mycket information om man googlar. Det går inte att säga exakta mått eftersom det beror på i vilken vecka man gör UL. En normal nackspalt kan t.ex. vara bredare om man gör UL sent (inom ramen för när man gör KUB/NUPP).
Har googlat mycket men kan inte hitta mer än allmän information, länka gärna om du har hittat mer ingåeende info.
Tack för länken! Men kan inte hitta var man finner vilka mått som anses normalt för vilken vecka osv. Var klickar jag för att komma vidare?